Miksi tyttö puetaan poikamaiseksi, mutta poikaa ei tyttömäiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsankeikkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hipsankeikkaa

Vieras
Tässä on ollut kovin puhetta tästä sukupuolineutraalista kasvatuksesta. Olen pistänyt silmääni, että nykyään on in pukea tyttö lapsi poikamaiseksi, mutta tyttömäistä poikaa en ole nähnyt ollenkaan.

Eli tyttö puetaan "poikamaisesti", mutta pojalle ei laiteta pitsipaitoja+hameita ollenkaan. Miksi tytön sukupuolineutraalius on poikamaiset vaatteet yms, mutta pojan sukupuolineutraalius onkin vain keltaiset/vihreät vaatteet? Miksi tyttömäiset vaatteet pinkit keiju paidat +vaaleanpunaiset röyhelöpaidat ei sovi kenellekään?

Olen jo tuolla aikasemmin sanonut, että poikani on pukeutunut linnan neidoksi ja tavaramerkkinä on kynsilakka....silti hän on poika ja tietää sen. Niin ja kaapista löytyy puku joka on 1700-luvulta...siinä on röyhelöpaitaa yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Olen jo tuolla aikasemmin sanonut, että poikani on pukeutunut linnan neidoksi ja tavaramerkkinä on kynsilakka....silti hän on poika ja tietää sen. Niin ja kaapista löytyy puku joka on 1700-luvulta...siinä on röyhelöpaitaa yms.

Juu, sää sanoitkin sen jo. Olet erikoisuus.

En ole nähnyt tuollaisia ollenkaan silti, en edes näiden vanhempien lapsilla, jotka niin toitottavat tätä sukupuolineutraaliutta. Tyttöjä sen sijaan olen nähnyt paljonkin sinisiin pukeutuneena jne.

Kyllä meidän pojalla on punaista vaatteissa aika paljon ja sydämen, kukkien ja perhosten kuvia kuoseissa yhtä paljon kuin autoja ja urheilyvälineitäkin. Tosin ukko on vasta 10 kk eikä sillä ole mitään omaa mielipidettä asiasta, mutta toivottavasti ei vanhempanakaan ala inhota joitain värejä tai juttuja ihan vain siksi että on poika.

Pitsejä ja mekkoja ei harrasteta, mutta jotain vaaleanpunaista ja lilaa kaapista löytyy. Kaikkein makeimmat pinkit ja loistavimmat glitterit jää tosin käyttämättä, mutta enpä noita nyt tahtoisi tytöllekään pukea, kun minusta ne on mauttomia. Meidän lasta on useamman kerran tytöksi luultu ja minusta se on aina yhtä riemukasta... :D

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Pitsejä ja mekkoja ei harrasteta, mutta jotain vaaleanpunaista ja lilaa kaapista löytyy. Kaikkein makeimmat pinkit ja loistavimmat glitterit jää tosin käyttämättä, mutta enpä noita nyt tahtoisi tytöllekään pukea, kun minusta ne on mauttomia.

Samoilla linjoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Siksi koska nainen on 2. sukupuoli. Mies on 1.
On siis tavoiteltavampaa olla kuten mies. :/

Joo, tuo on tämän nykyisen "tasa-arvon" pahin heikkous. Olla tasa-arvoinen = olla kuin mies.

Siksipä juuri ruohonjuuritasolla käyn kapinaan ja puen pojan vaaleanpunaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja hipsankeikkaa:

Juu, sää sanoitkin sen jo. Olet erikoisuus.

En ole nähnyt tuollaisia ollenkaan silti, en edes näiden vanhempien lapsilla, jotka niin toitottavat tätä sukupuolineutraaliutta. Tyttöjä sen sijaan olen nähnyt paljonkin sinisiin pukeutuneena jne.

En ole erikoisuus vaan annan lasten itse etsiä rajansa.

meillä pojille puetaan myös vaaleanpunaista ja punaista. myös heppakuviot nallet sun muut ovat kyllä käytössä. yleensä myös kaupassa käydessä ja vaatteita katellessa kysyn 3vpojalta kumpi on parempi ja näytän kahta eri vaatetta joista poika mieluummin aina valitsee kirkas värisemmän.

mutta minä en kyllä yritä pukea poikia tytöiksi tai päin vastoin tulevaisuudessa.

Minusta tytöillä on enemmän vaihtoehtoja mitä voivat olla, jos tytöllä on farkut ja musta pusero niin kukaan ei kiusaa mutta jos poika on pinkissä perhospuserossa niin sillehän nauretaan ja sitä kiusataan. Meissä vanhemmissahan se vika on kun poikien on pakko olla heti sellaisia pikkumiehiä jotka ei edes suostu leikkimään tyttöjen kanssa. Kavereiden painostus ainakin jo eskarissa on hirveää. Pojille nauretaan jos ovat tyttömäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minusta tytöillä on enemmän vaihtoehtoja mitä voivat olla, jos tytöllä on farkut ja musta pusero niin kukaan ei kiusaa mutta jos poika on pinkissä perhospuserossa niin sillehän nauretaan ja sitä kiusataan. Meissä vanhemmissahan se vika on kun poikien on pakko olla heti sellaisia pikkumiehiä jotka ei edes suostu leikkimään tyttöjen kanssa. Kavereiden painostus ainakin jo eskarissa on hirveää. Pojille nauretaan jos ovat tyttömäisiä.

Mun poika ei ole tyttömäinen vaikka tekeekin tuollaisia temppuja....unohdinkin mainita, että poikani on mennyt kouluun myös samba päähine päässä....
Jostain syystä poikaani ihaillaan koulussa kovasti....

Käytännöllisyys ja maku. Käytännössä poikaa ei kiinnosta barbit, mutta puuhapete kylläkin. Eli sen puoleen tulee valittua poikaa kiinnostavia vaatteita. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö pojan kaapista löytyisi tyttöjen puolelta ostettuja ja osin kuvitettuja vaatteita. Myöskään itse en pidä rimpsuista :) Poika on esittänyt toiveen saada vaaleanpunainen hellokitty-laukku ja vaaleanpunainen balettipuku. Kieltäytymisen syynä ei ollut silloin sukupuolisidonnaisuus vaan periaate, että kaikkea ei kaupassa osteta mitä pyydetään. En ole ostanut haluamaansa autoa. (Olen ostanut ainoastaan "kehittäviä" kirjoja ja palapelejä pyynnöstä). Poika itse valitsi ensi vuodeksi "tyttöjen" toppatakin. Tosin ei hän varmasti sitä sellaiseksi mieltänyt, koska isällään on saman värinen.

Lupaan tehdä mekon pojalle, jos hän sitä haluaa.

Pojille tarjotaan vaan sitä tummanpuhuvaa väritystä. Ja mallit taas on niin tyttöä ja poikaa että. Jos vaatteet olisivat tarjolla "sekaisin" niin muutosta varmaan tapahtuisi. Kyllä pojatkin väreistä tykkää ja rimsuistakin. Hametta meidän liikkuvainen likka ei juurikaan pidä koska se on hankalampi kiipeillessä jne. Eikä pitsipaidat sitä kiinnosta.

On käytännöllisempää että tyttö puetaan poikamaiseksi tai useinhan se menee niin, että lapsi itse haluaa käyttää mieluummin housuja kuin hameita yms. tyttöhörhelöä, jotka on leikiessä vaan tiellä.

Mun poika ei ole tyttömäinen vaikka tekeekin tuollaisia temppuja....unohdinkin mainita, että poikani on mennyt kouluun myös samba päähine päässä....

Mutta tiedätkö kuinka harvinaista tuollainen itsevarmuus lapsessa on? Juuri noin lapset pitäsikin kasvattaa että saa olla just mitä haluaa ja pukeutua miten tahtoo. Surullisesti ne lapset vaan menee samaan muottiin jos kukaan ei uskalla erottua.

Mutta tiedätkö kuinka harvinaista tuollainen itsevarmuus lapsessa on? Juuri noin lapset pitäsikin kasvattaa että saa olla just mitä haluaa ja pukeutua miten tahtoo. Surullisesti ne lapset vaan menee samaan muottiin jos kukaan ei uskalla erottua.

Alan vasta oppia....ollaan liikaa oltu poissa suomesta. Itse olen ollut samanlainen kuin poikani ja tyttöni myös....

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
1600 luvulla puettiinkin pjat korsetteihin ja mekkoihin 7 vuotiaaksi asti. Silloin kai ajateltiin, että nainen on lapsi.

Ja vielä 1700-luvulla miehen piti olla mahdollisemman naisellinen

Joo, miehilläkin taisi olla korsetit kyllä, omanlaisensa.

1600 luvulla puettiinkin pjat korsetteihin ja mekkoihin 7 vuotiaaksi asti. Silloin kai ajateltiin, että nainen on lapsi.

Ja vielä 1700-luvulla miehen piti olla mahdollisemman naisellinen

Joo, miehilläkin taisi olla korsetit kyllä, omanlaisensa.

jotain pieniä eriäväisyyksiä niissä miesten ja naisten korseteissa oli juu....mulla on jossain kuvia ja ohjeet miehenkin korsettiin...

Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Elämme maskuliinisessa yhteiskunassa. Naiseus ei ole arvostettua. Senhän näkee jo siinä, että harva nainen uskaltaa olla nainen, vaan yrittää olla mies jollakin tavalla.

Jännä että minusta se on ihan toisinpäin. On hienoa olla nainen, lähes joka talossa se on nykyään nainen joka sen kaapinpaikan määrää. Vahvat ja alistavat miehet ovat historiaa, välillä tuntuu että se on kohta niin että miehet ovat nykyään sen nyrkin ja hellan välissä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:
Elämme maskuliinisessa yhteiskunassa. Naiseus ei ole arvostettua. Senhän näkee jo siinä, että harva nainen uskaltaa olla nainen, vaan yrittää olla mies jollakin tavalla.

Toisaalta voi ajatella niinkin, että tytöillä ja naisilla se sukupuolilokero on vähän väljempi kuin pojilla/miehillä. Ainakin ulkoisilla asioilla "leikittelyn" suhteen. Nainen voi pukeutua hyvinkin maskuliiniseen housupukuun ja seuravana päivänä vaikka baby dolliin. Miehillä on aika vähän mahdollisuuksia poiketa vallitsevasta koodistosta.

Mitä nyt tuota koulumaailmaa katselen niin kyllä pojat aika hyvin lyödään lyttyyn tänä päivänä...eivät saa olla enää poikia ja juosta ja taistella pihalla vaan pitäisi olla ja jutella paikallaan ettei satu mitään.

Yhteistyössä