Miksi työttömiä ihmisiä pidetään usein laiskoina pummeina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mä en todellakaan ainakaan nykyaikana pitäisi työttömiä ihmisiä laiskoina enkä pummeina, kun jatkuvasti on yt-neuvottelut ja jätti-irtisanomiset päällä siellä sun täällä.

Oon melko varma siitä, että suurin osa työttömistä, jotka elävät toimeentulotuella sekä työttömyystuilla, eivät ole laiskoja tai sossupummeja. Toki laiskoja ja pummejakin varmasti joukkoon mahtuu, mutta uskon, että suurin osa työttömistä ovat työttömiä vastoin omaa tahtoaan ja etsivät aktiivisesti työtä.

Yritin kahdelle tarjota siivoishommia sairaalasta kun olivat pitkään työttöminä ja aina kova marina, kumpikaan ei ottanut työtä vastaan, koska "mä olen akateeminen, en tee tuollaista työtä" ja tuhahdus perään. "hyi siivota jotain lattioita". Että niin...

1890e/kk olisivat saaneet ja pitkän työsuhteen, sen jälkeen joka kerta kun marina alkoi, muistutin etteivät he ole olosuhteiden pakosta työttömiä vaan nirsouden. ;)

Yritin kahdelle tarjota siivoishommia sairaalasta kun olivat pitkään työttöminä ja aina kova marina, kumpikaan ei ottanut työtä vastaan, koska "mä olen akateeminen, en tee tuollaista työtä" ja tuhahdus perään. "hyi siivota jotain lattioita". Että niin...

1890e/kk olisivat saaneet ja pitkän työsuhteen, sen jälkeen joka kerta kun marina alkoi, muistutin etteivät he ole olosuhteiden pakosta työttömiä vaan nirsouden. ;)

Tässä se nähdään.

[QUOTE="vieras";28841161]Ai nekinkö, jotka hakevat aktiivisesti töitä, mutta eivät ole sitä vielä saaneet?[/QUOTE]

Aina saa jotain työtä vaikka telemarkkinoinnista.

[QUOTE="vieras";28841186]Suomessa on tällä hetkellä avoinna jotain 10 000 - 50 000 työpaikkaa. Työttömiä on yli 300 000. Siinäpä onkin pähkinä purtavaksi, että miten saamme nuo työpaikat riittämään kaikille työttömille.[/QUOTE]

No ohhoh!

[QUOTE="vieras";28841161]Ai nekinkö, jotka hakevat aktiivisesti töitä, mutta eivät ole sitä vielä saaneet?[/QUOTE]

Pitää hakea sellaista työtä johon on mahkut.

[QUOTE="vieras";28841186]Suomessa on tällä hetkellä avoinna jotain 10 000 - 50 000 työpaikkaa. Työttömiä on yli 300 000. Siinäpä onkin pähkinä purtavaksi, että miten saamme nuo työpaikat riittämään kaikille työttömille.[/QUOTE]

Mulla ois heti tarjota työtä kahdelle, mutta ei viitsi edes laittaa ilmoitusta MOL:iin kun ei kukaan ole kiinnostunut, koska työttömänä tienaa melkein sen saman.

Niin on se jännä. Mua on koko elämäni pidetty yleisesti ahkerana ja aikaansaavana ja enemmänkin ihmetelty miten jaksan ja ehdin tekemään kaikkea. Vielä pari kuukautta sitten tein pitkää työpäivää, hoidin perheen ja opiskelin siinä ohessa. Sitten ilmeisesti eräänä päivänä taika-iskusta muutuin laiskaksi vätykseksi, kun työnantaja päätti vähentää väkeä. On se kumma kuinka yksi paperi voi näemmä muuttaa ihmisen luonteenkin ihan toiseksi yhdeltä istumalta.

Voitko tarjota mulle myös tätä työtä? Otan mielelläni vastaan! Missä sairaalassa?

[QUOTE="vieras";28841228]Niin on se jännä. Mua on koko elämäni pidetty yleisesti ahkerana ja aikaansaavana ja enemmänkin ihmetelty miten jaksan ja ehdin tekemään kaikkea. Vielä pari kuukautta sitten tein pitkää työpäivää, hoidin perheen ja opiskelin siinä ohessa. Sitten ilmeisesti eräänä päivänä taika-iskusta muutuin laiskaksi vätykseksi, kun työnantaja päätti vähentää väkeä. On se kumma kuinka yksi paperi voi näemmä muuttaa ihmisen luonteenkin ihan toiseksi yhdeltä istumalta.[/QUOTE]

Potkittiinko teillä parhaat duunarit ekana pihalle?

Mä en oo toimettomana pahemmin ollu työttömänä koska oon omasta alootteesta menny kolme kertaa työharjootteluun. Viimeisimmällä lyhyellä työttömyysjaksolla tein koko aika osa-aikaasta työtä eli en siis täysin työtön ollu, mutta työkkärin kirjoolla oli pakko olla että sain työmarkkinatukea.

Tänä päivänä, kun työntekijöitä vähennetään jatkuvasti ja kaikilta aloilta, ei kukaan meistä ole täysin turvassa. Se työttömyys voi iskeä ihan kenen perheeseen tahansa. Esim. Turussa on ollut hyvin vakaita paikkoja, esim. Leaf, Wärtsilä ja Masa-Yards (nykyinen STX muistaakseni). Noihin kun pääsi töihin, oli takuulla töitä eläkeikään saakka. Ensin meni Leaf, sitten Wärtsilä ja STX keikkuu siinä rajoilla. Jopa sairaanhoitopiirissä mietitään yt-neuvotteluja, ja sitä ei ole tainnut koskaan ennen tapahtua. Kun ihminen vastoin tahtoaan potkitaan kilometritehtaalle, sitä tuskin voi väittää laiskaksi pummiksi. Mutta uskon, että sellaiseksi voi kyllä muuttua, jos aikansa hakee eikä kukaan huoli. Sitä turhautuu, masentuu eikä työ enää edes kiinnosta.

Melko monella "laiskalla pummilla" on taustallaan jotain mielenterveyden ongelmaa, vaikka masennus + sosiaalisten tilanteiden pelko.

Toki näistäkin tapauksista varmaan melko moni pystyisi "piiskaamaan" itsensä aktiiviseen työnhakuun ja töihin, jos siihen olisi tarpeeksi voimakkaat kannustimet (Suomen nykyisessä järjestelmässä ei ole).

Aina saa jotain työtä vaikka telemarkkinoinnista.

Jep, telemarkkinoinnista saa varmasti töitä. Mutta jos et ole luonteeltasi myyjä, et tule tienaamaan sillä mitään.
Aikoinaan mieheni epätoivoisena otti vastaan puhelinmyyjän pestin, kun jotain työtä oli tehtävä, jotta ei lukeudu laiskaksi pummiksi.
Tästä alkoikin sitten jyrkkä alamäki meidän taloudelle. Kitkutteli muutaman kuukauden n.1000e bruttopalkalla, ennen kuin tajusi lopettaa. Ja siitähän mätkähti kolmen kuukauden karenssi. Ja kun ei tietty ilman mitään tuloja voi elää, kokeili toista myyjän hommaa. Ja kun ei tosiaan mikään supermyyjä ole, niin sama homma toistui..
Nyt on taas "oikeissa" töissä, mutta talous kerkesi jo kaatua.

Pointtina ihan vaan se, että vaikka niitä "paskaduuneja" helposti oliskin saatavilla, niin kaikki hommat nyt vaan ei sovellu kaikille..

[QUOTE="vieras";28841143]Mä en todellakaan ainakaan nykyaikana pitäisi työttömiä ihmisiä laiskoina enkä pummeina, kun jatkuvasti on yt-neuvottelut ja jätti-irtisanomiset päällä siellä sun täällä.

Oon melko varma siitä, että suurin osa työttömistä, jotka elävät toimeentulotuella sekä työttömyystuilla, eivät ole laiskoja tai sossupummeja. Toki laiskoja ja pummejakin varmasti joukkoon mahtuu, mutta uskon, että suurin osa työttömistä ovat työttömiä vastoin omaa tahtoaan ja etsivät aktiivisesti työtä.[/QUOTE]

Jep, laiskuus on kuolemansynti, miksihän näin? Jos kaikki olisivat olleet vähemmän ahkeria, eli ahnehtineet materiaa vähemmän, täällä maapallolla riittäisi esim.. vesi pidempään, kasteluvesi, ruoka, nythän elinolot ovat nopeaa vauhtia heikentymässä.

kaloissahan alkaa olla niin paljon jo kaikkia myrkkyjä esim. että syövät alkavat yleistyä dramaattisesti.

Mutta joo, enemmän mietin miten köyhä ja laiska on ihminen, joka miettii ja kadehtii työtöntä. Ei kovin paljon työtä taida itsellään olla tai kovin mielenkiintoinenelämä.

Yhteistyössä