Miksi tuo 2v tyttö kiukuttelee, uhmaa ja kieltäytyy tottelemasta koko ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aikuinen nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa-a...vaikea sanoa. Johtuisikohan ihan vaan siitä, että lapsilla nyt vaan on tapana kiukutella, eivätkä lapset ymmärrä syy-seuraus-suhdetta aivan samalla tapaa, kuin mitä aikuiset?

Mutta samaa voisi kysyä myös sulta...miksi annat piiskaa lapsellesi, vaikka hyvin tiedät sen, että vielä jokin päivä tulee eteen se päivä, kun piiskaaminen ei enää tehoa? Mites sitten suu pannaan, kun lapsi ei enää jaksa ottaa osumia vastaan ja lapsella itsellän onkin kädessään jotakin kättä pidempää ja sinä olet se, joka ottaa ne osumat vastaan?

Uhmaikä. Ei auta piiskaaminen, paitsi jos haluat opettaa, että väkivalta on ratkaisu. Älä ihmettele, jos tyttö ottaa aikuisena turpaan poikaystävältään/aviomieheltään. Olet itse opettanut, että häntä saa kohdella niin.

Mutta samaa voisi kysyä myös sulta...miksi annat piiskaa lapsellesi, vaikka hyvin tiedät sen, että vielä jokin päivä tulee eteen se päivä, kun piiskaaminen ei enää tehoa? Mites sitten suu pannaan, kun lapsi ei enää jaksa ottaa osumia vastaan ja lapsella itsellän onkin kädessään jotakin kättä pidempää ja sinä olet se, joka ottaa ne osumat vastaan?

Miksi ihmeessä lapsille annetaan jäähyjä, kun hyvin tiedetään, että joskus tulee aika kun ne eivät enää tehoa?

En kyllä ole kuullut, että ennen vanhaan, kun lähes kaikki saivat piiskaa olisi suuremmin tapahtunut tuollaista, että lapsi olisi käynyt vanhempiensa kimppuun. Kyseessä taitaa enemmän olla moderni myytti, mikä johtuu siitä että piiskan antaminen on jotenkin alettu käsittää samaksi asiaksi kuin vaikka joku potkiminen tai nyrkillä lyönti.

[QUOTE="-p-";30147390]Uhmaikä. Ei auta piiskaaminen, paitsi jos haluat opettaa, että väkivalta on ratkaisu. Älä ihmettele, jos tyttö ottaa aikuisena turpaan poikaystävältään/aviomieheltään. Olet itse opettanut, että häntä saa kohdella niin.[/QUOTE]

Aika lailla yhtä paljon lapset nykyään tappelevat kuin ennenkin, eli se siitä, että piiskan antaminen opettaisi heidät lyömään kaveria.

Liekö sitten niin, että Suomessa vanhemmat ihmiset ottavat todella paljon useammin turpaan toisilta kuin nuoremmat, kun heidän aikanaan ruumiillinen kuritus oli yleisempää? Jotenkin vaikea uskoa tätäkään...

Jaa-a...vaikea sanoa. Johtuisikohan ihan vaan siitä, että lapsilla nyt vaan on tapana kiukutella, eivätkä lapset ymmärrä syy-seuraus-suhdetta aivan samalla tapaa, kuin mitä aikuiset?

Jos tuo lapsi edes kehtaa yrittää mitään sellaista, niin silloinhan hänestä hakataan paskat pihalle ja on ihan sama, vaikka hän kuolisi!

Jos tuo lapsi edes kehtaa yrittää mitään sellaista, niin silloinhan hänestä hakataan paskat pihalle ja on ihan sama, vaikka hän kuolisi!

Piiskan antaminen tai tukistaminen = hakkaaminen paskat pihalle kunnes kuolema korjaa.

Todella korkealaatuista argumentointia... En yhtään ihmettele, että lähes kaikissa maailman maissa ruumiillinen kuritus on nykyäänkin sallittua, kun vastustajien argumentit ovat tällä tasolla.

[QUOTE="iika";30147411]Aika lailla yhtä paljon lapset nykyään tappelevat kuin ennenkin, eli se siitä, että piiskan antaminen opettaisi heidät lyömään kaveria.

Liekö sitten niin, että Suomessa vanhemmat ihmiset ottavat todella paljon useammin turpaan toisilta kuin nuoremmat, kun heidän aikanaan ruumiillinen kuritus oli yleisempää? Jotenkin vaikea uskoa tätäkään...[/QUOTE]

Asia joka on todistettu jo miljoona kertaa kehityspsykologiassa, joten ei siinä sun uskomiset paljon paina.

[QUOTE="iika";30147394]Miksi ihmeessä lapsille annetaan jäähyjä, kun hyvin tiedetään, että joskus tulee aika kun ne eivät enää tehoa?

En kyllä ole kuullut, että ennen vanhaan, kun lähes kaikki saivat piiskaa olisi suuremmin tapahtunut tuollaista, että lapsi olisi käynyt vanhempiensa kimppuun. Kyseessä taitaa enemmän olla moderni myytti, mikä johtuu siitä että piiskan antaminen on jotenkin alettu käsittää samaksi asiaksi kuin vaikka joku potkiminen tai nyrkillä lyönti.[/QUOTE]

Montako lasta on saatu kiltiksi hakkaamalla? Väitän, ettei yhtään.

Montako lasta on saatu tottelemaan paremmin jäähyjä apuna käyttäen? Väitän, että melko monta. Jäähyjä ei siis tarvitse antaa loputtomiin...meillä jäähy oli reilun kuukauden melko tiuhaan käytössä...viimeisen puolen vuoden aikana jäähyllä on taidettu istua yhteensä 3 kertaa.

Hakkaamista saa jatkaa vaikka hamaan loppuun saakka...ei se lapsi siitä kiltiksi ja tottelevaksi muutu. Lapsen sisällä kuohuu varmasti edelleen. Itse olen tästä erittäin hyvä esimerkki. 12v ikään saakka sain remmistä, nyrkistä ja jos vaikka mistä. Mutta käytökseni ei muuttunut. Joskin mun nähdäkseni se on kyllä sen aikuisen käytös, jonka tulisi tuossa kohtaa muuttua, ei lapsen.

Itsekin aikani siedin väkivaltaa, kun en muutakaan voinut. Mutta kyllä se raja sieltä lopulta vastaan tuli ja silloin napsahti. Ja tuon jälkeen lääkäriin lähti paikattavaksi ihan joku muu, kuin minä.

Enkä ole edes ainoa ihminen, jonka kohdalla tiedän näin tapahtuneen. Joten kyseessä ei ole mikään myytti.

Viimeksi muokattu:

Montako lasta on saatu tottelemaan paremmin jäähyjä apuna käyttäen? Väitän, että melko monta. Jäähyjä ei siis tarvitse antaa loputtomiin...meillä jäähy oli reilun kuukauden melko tiuhaan käytössä...viimeisen puolen vuoden aikana jäähyllä on taidettu istua yhteensä 3 kertaa.

Hakkaamista saa jatkaa vaikka hamaan loppuun saakka...ei se lapsi siitä kiltiksi ja tottelevaksi muutu. Lapsen sisällä kuohuu varmasti edelleen. Itse olen tästä erittäin hyvä esimerkki. 12v ikään saakka sain remmistä, nyrkistä ja jos vaikka mistä. Mutta käytökseni ei muuttunut. Joskin mun nähdäkseni se on kyllä sen aikuisen käytös, jonka tulisi tuossa kohtaa muuttua, ei lapsen.

Itsekin aikani siedin väkivaltaa, kun en muutakaan voinut. Mutta kyllä se raja sieltä lopulta vastaan tuli ja silloin napsahti. Ja tuon jälkeen lääkäriin lähti paikattavaksi ihan joku muu, kuin minä.

Enkä ole edes ainoa ihminen, jonka kohdalla tiedän näin pahatuneen. Joten kyseessä ei ole mikään myytti.

Tuo kuulostaa perheväkivallalta, ei miltään normaalilta kurinpidolta.

Minusta kuulostaa aika oudolta, että ihmiset olisivat vuosituhannet tehneet jotain (ja tekevät hyvin paljon nykyäänkin), millä ei oikeasti olisi mitään vaikutusta. Piiskan antaminen on pelote siinä kuin jäähytkin, vaikka toki on lapsia joihin toinen tai kumpikaan ei juuri tepsi.

Piiskan antaminen on minusta tehokasta juuri siinä mielessä, että se ns. pysäyttää lapsen eri tavalla kuin vaikka jäähy ja on myös pelotteena tehokas. Keinona se on myös aika yksinkertainen ja nopea.

Enkä ole edes ainoa ihminen, jonka kohdalla tiedän näin tapahtuneen. Joten kyseessä ei ole mikään myytti.

Ei muakaan saatu kiltiksi piiskalla. Omani on kasvatettu ilman väkivaltaa ja esim jäähyä käyttäen. Sitä ei ole tarvittu aikoihin joten voi sanoa että se on tepsinyt tässä kasvatustyössä. Nykyään tuo uskoo puhetta pitkälle. Jäähyttelypenkki on vain sitä varten että joskus tulee tilanteita kun lapsi ei kykene hillitsemään itseään ja on pakko saada tilanne poikki. Se ei ole rangaistuspaikka enää.

[QUOTE="iika";30147495]Tuo kuulostaa perheväkivallalta, ei miltään normaalilta kurinpidolta.

Minusta kuulostaa aika oudolta, että ihmiset olisivat vuosituhannet tehneet jotain (ja tekevät hyvin paljon nykyäänkin), millä ei oikeasti olisi mitään vaikutusta. Piiskan antaminen on pelote siinä kuin jäähytkin, vaikka toki on lapsia joihin toinen tai kumpikaan ei juuri tepsi.

Piiskan antaminen on minusta tehokasta juuri siinä mielessä, että se ns. pysäyttää lapsen eri tavalla kuin vaikka jäähy ja on myös pelotteena tehokas. Keinona se on myös aika yksinkertainen ja nopea.[/QUOTE]

No ei se normaalia olekkaan, sillä normaaliin kurinpitoon EI kuulu lapsen hakkaaminen remmillä. Tai millään muullakaan.

En koskaan saanut iskuja "huvikseen" vaan vain silloin, kun olin ollut tuhma. Joten kurinpidollisia toimia ne meillä olivat.

Tottahan toki sillä on vaikutusta...se saa aikaan pelkoa...ja vihaa. Jäähystä lapsi voi suuttua, mutta vaikea kuvitella, että jäähypenkillä istuminen saisi lapsen patoamaan vihaa sisälleen vuosiksi...väkivalta sen kyllä tekee ihan helposti.

Juu, kyllähän se piiskan antaminen pysäyttää lapsen. Aivan samalla tapaa nyrkkikin pysätyttää monessa perheessä "kurittoman" vaimon. Keinona tosiaan hyvin yksikertainen ja nopea, mutta aivan väärä.

En voi käsittää ihmisiä, jotka ovat niin sairaita päästään, että hakkaavat lapsia. On se sitten nyrkki remmi, tai mikä tahansa, jonka avulla tuo toiminta toteutetaan. Sairasta.

Mikä oikeuttaa lyömään lasta? Mutta jos tätä lyöjää sitten joku vähän taputtaa nyrkillä pari kertaa naamaan, niin jo ollaan itkemässä sitä, miten saatiin turpaan...se ei ole ok, mutta lapsen piiskaaminen on? En ymmärrä moista logiikkaa. Enkä koskaan tule ymmärtämään.

No ei se normaalia olekkaan, sillä normaaliin kurinpitoon EI kuulu lapsen hakkaaminen remmillä. Tai millään muullakaan.

En koskaan saanut iskuja "huvikseen" vaan vain silloin, kun olin ollut tuhma. Joten kurinpidollisia toimia ne meillä olivat.

Tottahan toki sillä on vaikutusta...se saa aikaan pelkoa...ja vihaa. Jäähystä lapsi voi suuttua, mutta vaikea kuvitella, että jäähypenkillä istuminen saisi lapsen patoamaan vihaa sisälleen vuosiksi...väkivalta sen kyllä tekee ihan helposti.

Juu, kyllähän se piiskan antaminen pysäyttää lapsen. Aivan samalla tapaa nyrkkikin pysätyttää monessa perheessä "kurittoman" vaimon. Keinona tosiaan hyvin yksikertainen ja nopea, mutta aivan väärä.

En voi käsittää ihmisiä, jotka ovat niin sairaita päästään, että hakkaavat lapsia. On se sitten nyrkki remmi, tai mikä tahansa, jonka avulla tuo toiminta toteutetaan. Sairasta.

Mikä oikeuttaa lyömään lasta? Mutta jos tätä lyöjää sitten joku vähän taputtaa nyrkillä pari kertaa naamaan, niin jo ollaan itkemässä sitä, miten saatiin turpaan...se ei ole ok, mutta lapsen piiskaaminen on? En ymmärrä moista logiikkaa. Enkä koskaan tule ymmärtämään.

Jos asia nyrkillä hakkaamiseen ja vastaavaan menee, niin ei se silloin ole mitään normaalia kuritusta.

Miten suhtaudut siihen tietoon, että ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi niin ruumiillinen kuritus on täysin laillista? Tai että monissa maissa (esim. tuttuni kotimaassa Kosovossa) koulussa opettajilla on oikeus ruumiilliseen kuritukseen? Ovatko nämä kaikki ihmiset sairaita hakkaajia, jotka varmaan myös lyövät kotona perhettään turpaan?

Jos tuloksena kerran on patoutunutta vihaa ja pelkoa, niin miten ruumiillisen kurituksen käytäntö ylipäätään voi olla olemassa? Tuolla perusteellahan sen olisi pitänyt loppua viimeistään toiseen sukupolveen joka paikassa.

Kuuluu ikään. Jos hakkaaminen ei tehoo, niin kokeile jotain muuta. Lapsi on siinä iässä, että opettelee vasta hallitsemaan omia vihantunteitaan ja kiukunpuuskia. Piiskaaminen ei varmasti auta siinä. Jäähyn tarkotus on, että katkastaan tilanne ja lapsi voi mennä paikkaan, jossa yrittää koota itsensä. Meillä lasesta riippuen aikuinen saattaa mennä kaveriksi, kunnes rauhottuminen onnistuu ja pystyy kertomaan, mikä meni pieleen. Sitten ratkastaan tilanne yhdessä, oli se sitten riita tai pieleen mennyt legoauton rakennus.

Nyt, kun isommat lapset on 4 ja 3v, vanhin osaa selvittää osan ongelmista itse ja pystyy rauhoittumaan melko nopeasti. Osaa myös sanoa, jos on vaikeaa hallita kiukutusta tai tyyntyä sen verran, että voisi heti sopia riitaa. Nuorempi 3v ei ihan osaa vielä. Rauhottuminen on vaikeampaa ja äitiä tarvitaan väliin useammin.

Jos lapsella on vain uhmakiukkuhuuto, en puutu siihen. Sanon, etten kuuntele enempää, voit huutaa ulkona/parvekkeella/täällä peräkammarissa vähän aikaa niin kovaa kuin haluat mutta sitten riittää. Joskus pillastun itse ja huudan kaverina, heittelen tavaroita ja lapset pelästyy kyllä tosi hiljaseks. Sitä varten sitten on tarvittu terapiaa, kun esikoinen yhdessä välissä pelkäs mua tosissaan, eikä laskenu lähelleen.

Yhteistyössä