miksi toiset äidit muuttuvat kun saavat enemmän lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wonder
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wonder

Vieras
Ihmettelen kun itselläni vain yksi, niin kun eräät saavat katraaseen lisää lapsia, niin heidän suhtautuminen muuttuu hurjan kaikkitietäväiseksi....käytös ylimielistä ja kommentoivat koko ajan mitä mun lapsen pitäs osata jo (vaikka heillä sattuisi olee lapsi silleen ettei osaa)...siis ei yleistetä nyt, koska tosi kivoiki löytyy.

näitä tapauksia sukulais/kaveri piirissä....eli tipuin kai "toiseen kastiin" kun en enää saa lapsia....
kaverit esittelivät vauvojaan mun keskenmenon jälkeen ja kommentit olivat aika ärsyttäviä "voi, voi, kun et saa lapsia...kyllä sun lapsella pitäs sisko tai veli olla, ettei olisi yksinäinen".
Elämä on kovaa...hmm..kai mie vähä loukkiskin....siksi että tuntuu että en osaisi kasvattaa lasta kun vaan yksi.

Mä luulen, että osittain niitä monien lasten äitejä ottaa päähän sun tilanne, sulla on oikeesti aikaa ja halua olla lapsen kanssa. Mä olen huomannut, että mitä "laaduttomampaa" lasten hoito tällaisissa suurperheissä on, niin sitä kärkkäämmin ovat kommentoimassa, jos et suostu antamaan suklaata yksi vuotiaalle tms.

hmm maybe...tosin lapselle on aikaa tottakai erilailla kuin että olisi monta...Täytyy myöntää että olemme lapsen kanssa kuin samasta puusta veistetyt ja esim kaupassa käynnit, virastoissa olemiset (vaikka tunninkin) etc..kaikki hurjan helppoa. Melkeinpä että jos lapsi ei mukana niin tuntuu oudolta mennä minnee...Ehdin kyllä panostaa hurjan paljon lapseen siis ja yhteisoloon....pikkuvanhoillinen vähän on, mutta eipä ole haitannut..päinvastoin...:)

Mä oon huomannut toisin päin, mitä useampi lapsi, sitä rennommin äidit ottaa. Ja useimmiten ne yhden lapsen äidit ovat niitä ehdottamampia mitä lapsen kasvatukseen tulee.
Mutta tää mielipide perustuu vain omiin kokemuksiini.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Mä oon huomannut toisin päin, mitä useampi lapsi, sitä rennommin äidit ottaa. Ja useimmiten ne yhden lapsen äidit ovat niitä ehdottamampia mitä lapsen kasvatukseen tulee.

Juu, näin olen itsekin huomannut ja omakohtaisestikin kokenut. 3 lasta 3,5 vuoteen ja ihan pakkohan se oli höllätä meininkiä ja todeta että aina ei ole niin täydellistä. Vauvakin joutuu joskus odottamaan ja itkemäänkin jos toiselta täytyy kakkapylly pyyhkiä tai keskimmäinen auttelee äitiä pesemällä vessanpönttöä..

Vertailua lasten välillä olen aina kammonnut, onneksi ei ystäväpiiriin tämmöistä ole osunutkaan. Kasvakoot ja kehittykööt kukin omassa tahdissaan, itseasiassa mitä kauemmin vauva vaan on suunnilleen paikoillaan lattialla niin sitä helpompi minulle.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Varsinkin täällä törmää siihen suhtautumiseen hirveästi, että yhden lapsen äiti ei voi osata mitään eikä tietää mistään mitään, kun on _vai_ se yksi...

Mä en ainakaan ajattele noin, tiedän kyllä miten raskasta voi olla yhdenKIN kanssa. Vaikka niitä nyt onkin kaksi.. Itseasiassa silloin on oman elämäni vaikein jakso ollutkin kuin esikoinen oli koliikkivauva ja itkuinen koko ensimmäisen vuoden sekä sairasteli. Taisin masentua ihan kunnolla, elämäntilanne helpotti suuresti hieman ennen kuin kuopus syntyi ja sen jälkeen on ollut tasaisempaa. En kiellä etteikö se lisäohjelmaa tuonut päiviin, mutta ei se henkisesti sillätavalla raskasta ollut. Ja ihan varmasti eniten kasvoin äidiksi jo sen esikoisen kanssa, eli silloin sitä on oppinut paljon, kuopuksen kanssa pääsi vähemmällä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Pätee ainakin minuun. :) Onneksi!

No jaa, mä en onneksi liioin ole tuollaiseen törmännyt. Kyllä minäkin olen muuttunut aina sitä mukaa kun lapsia tulee, mutta ei mulla ole tarvetta päteä tuon asian suhteen. Mun mielestä me kaikki ollaan samassa junassa, lapsien määrästä riipumatta. Kukaan meistä ei ole sen parempi. Monen lapsen äidit nyt varmaan luulisi jo tietävänkin että kaikki lapset ovat erillaisia ja kehittyvät omaan tahtiin.

Yhteistyössä