Miksi toimeentulotukea saavia kadehditaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekin saan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itsekin saan

Vieras
Ja ihmetellään jos heillä on varaa ostaa kunnon vaatteita lapsilleen, käydä ulkona syömässä, huvittelemassa tms. Eikö niitä saisi olla työttömällä tai sairaalla ihmisellä? Monet kun saavat siksi toimeentulotukea että elämäntilanne juri sillä hetkellä vaikea.Me saamme toimeentulotukea ja ihan hyvällä omallatunnolla ostelen lapsille kaikenlaista kivaa ja vien heitä syömään tms. Pitäisikö istua rahojen päällä vai olla ottamatta vastaan vaikka saman summan saa kuin muutkin?

jaa, en minä ainakaan kadehdi heitä, jotka eivät pysty/jaksa elättää itseään ja perhettään. toisaalta minunkin verorahoistani he elävät, mutta olkoon niin. oma ylpeyteni kyllä kärsisi, jos en voisi työnteolla elättää itseäni.

Uskomatonta on etta Suomen valtio elattaa kaltaisianne perheita. Ei varmasti kukaan tyossakayva ihminen ole teille kateellinen, ainoastaan vihainen verovarojen tuhlauksesta.

mutta mitäpä jos niitä töitä ei aktiivisesta hakemisesta huolimatta saa ja perheen aikaisemmin töissä ollut puoliso lomautetaan? jollakin ne laskut, vuokra, ruoka jne. on maksettava. Jokaisella on oikeus toimeentulotukeen, jos elämäntilanne niin vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Uskomatonta on etta Suomen valtio elattaa kaltaisianne perheita. Ei varmasti kukaan tyossakayva ihminen ole teille kateellinen, ainoastaan vihainen verovarojen tuhlauksesta.

mitäs verovarojen tuhalusta ne on, sullekko ne pitäis tulla?
Suomessa on perusturva kaikille että eväässä pysymme, katkera olet sinä!

En todellakaan ole kateellinen niille ketkä nostaa toimeentulotukea... Itse teen tuon kaiken huvittelun eteen töitä "niska limassa". Ja olen jopa ylpeä siitä, että saan itse tienata käyttämäni rahat. Joskus ehkä ihmisillä on tilanteita, että joutuu hakemaan toimeentulotukea, esim. lomautuksen tai äkillisen työttömyyden takia, mutta tarviiko sellainen ihminen tosissaan sossun rahaa jos sen jälkeen on varaa oikein shoppailla ja käydä ulkona syömässä??

tiedätkö mihin kaikkeen verovaroja laitetaan, mitkä kaikki saa tukea?
laitappa faktaa pöytään, voin jatkaa sinulle jos sulla ei ole tietoa niinkuin siltä vaikuttaa.

En kadehdi, en todellakaan, mutta vituttaa se, että toimeentulotuki oikeasti on niin iso, että sillä rahalla on varaa shoppailla ja käydä ulkona syömässä. Minulle on kunnia-asia elättää perheeni itse, mutta kyllä hieman vituttaa maksaa isoja veroja siksi että joku toinen laiskamato tekemättä mitään nostelee sitten ne verorahat ja käy ulkona syömässä ja shoppailemassa. Kyllä mustakin olis kiva törsätä vähän enemmän, että mieluusti ottaisin nekin veroeurot omaan taskuuni...

Alkuperäinen kirjoittaja just:

En ole katkera, mutta tuhlausta ne rahat todellakin on, niinkuin ap:n tapauksessa. Mielummin vahemman veroja maksettavaksi ja kaikki tuet huomattavasti alaspain.

en itse ole ylpeä siitä, että toimeentulotuella joudun elämään eikä niitä rahoja todellakaan tule niin paljon,että voisi miten vaan hurvitella. Saa kaiken laskea tarkkaan ja miettiä mitä oikeasti tarvii. Töihin lähden heti, kun jostain töitä saan. Itseni olen kouluttanut ammattiin ja jäänyt lomautuksen myötä työttömäksi, ei tässä tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä soppalan luukulle että jotenkin pärjää.

Entä jos tilanne se ettei töitä vaan löydy millään vaikka kuinka etsisi ja perhe joutuu olemaan vaikka pari,kin vuotta toimeentulotuella? Pitäisikö silloin kieltäytyä kaikesta huvittelusta ja lapsille ostaa vaan huonoja vaatteita ja syödä halpaa ruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja :
mutta mitäpä jos niitä töitä ei aktiivisesta hakemisesta huolimatta saa ja perheen aikaisemmin töissä ollut puoliso lomautetaan? jollakin ne laskut, vuokra, ruoka jne. on maksettava. Jokaisella on oikeus toimeentulotukeen, jos elämäntilanne niin vaatii.

Kysehän ei ollutkaan siitä, ettei jokainen ole oikeutettu vuokraan ja ruokaan, vaan ap halusi meille kaikille ilmoittaa, kuinka hän käyttää toimeentulotukensa ulkona mässäilyyn ja "kaikenlaisen kivan" osteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

En ole katkera, mutta tuhlausta ne rahat todellakin on, niinkuin ap:n tapauksessa. Mielummin vahemman veroja maksettavaksi ja kaikki tuet huomattavasti alaspain.

et hyväksy siis ihmistä jolla on köyhyyttä, raaka olet.

mua lähinnä inhottaa toimeentulotuella elävät.. ei todellakaan ole kateutta.

olen vaan läheltä nähnyt kun moni tuttu jotka ovat aiemmin tehneet töitä, ovat sairastuneet ja jääneet tyhjän päälle koska valtio ei tue.

laiskoille ihmisille tukia tungetaan ovista ja ikkunoista..

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:

tiedätkö mihin kaikkeen verovaroja laitetaan, mitkä kaikki saa tukea?
laitappa faktaa pöytään, voin jatkaa sinulle jos sulla ei ole tietoa niinkuin siltä vaikuttaa.

Mita ihmeen faktaa minun pitaa laittaa poytaan? Monenmoiseen asiaan kaytetaan verovarojamme, joten mita ihmeen tietoa sinulla on jakaa?

Enpä minäkään ole kateellinen.

On hyvä, että yllättävän elämäntilanteen sattuessa on viimeisenä tukisysteeminä olemassa toimeentulotuki. Mielestäni silloin ollaan kuitenkin metsässä, jos toimeentulotuella vaan "huvitellaan ja käydään ulkona syömässä". Sen pitäisi taata ihmiselle minimitoimeentulo.

Elämme toimeentulotuella väliaikaisesti. Saman verraan saadaan kuin silloin kun mies kävi töissä ja minä olin kotona. Tuet on hyvät, koska Suomessa katsotaan että on oikeus ihmisarvoiseen elämään.

Mua enempi potuttaa se että tiedän perheitä joissa vanhemmilla on jo valmiiksi sellainen asenne että hah.. en tosiaan aio mennä töihin koska kotona maaten saan melkeen saman rahan.. (siis saman rahan kuin normaalista, ns.huonopalkkaisesta työstä).
Näillä perheillä on rahaa käydä jopa 2 krt vuodessa etelässä, siis ei koko perhe, vaan vain vanhemmat.
Mua ottaa päähän että itse, lähihoitaja kun olin ja sinkku.. Ei mulla ollut rahaa käydä ulkomailla, kyllä ne kaikki rahat meni ruokaan ja vuokraan jne..

Ja kyllä mun mielipide on sekin että tässä yhteiskunnassa menee vähän väärin nämä jutut, mun mielestä jos ei työtä saa, niin näille pitäisi taata JOKU työ, esim katujen siivousta ja roskien keräilyä tms.. Ja jos työtä ei tee kunnolla niin sitten ei saa sitä palkkaakaan, siis kannatan todellakin provikoita..
Itse olen sitä mieltä että minkä tahansa työn pitäisi kelvata siinä tilanteessa..

Yhteistyössä