Miksi toi lapsi ei opi kuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"turhautunut"

Vieras
Esikoinen oppi päiväkuivaksi aika helposti, jo vähän päälle kaksivuotiaana voitiin jättää päivävaippa pois. En muista, että olisi mitenkään tarvinnut erityisesti opetella kuivaksi: unien jälkeen vietiin lapsi potalle, sitten sopivin välein käytettiin potalla. Toki tuli vahinkoja, mutta ei kamalan paljon ja opettelua ei kestänyt mitenkään pitkään.

Mutta tämä toinen lapsi. On jo 2 vuotta ja 4 kk vanha. Aloitettiin pottailut jo alle kaksivuotiaana, mutta lapsi ei suostunut potalle ollenkaan, karjui ja raivosi vain. Jätettiin sitten asia vähäksi aikaa, kun pakottamalla ei minusta kuivaksi pidä opettaa. Toukokuussa aloitettiin sitten harjoitukset uudestaan. Aluksi näytti, että ihan ok menee. Pari kertaa lapsi jopa sanoi, että on pissahätä. Mutta sitten tyssäsi. Toki lapsi usein pissaa pottaan, kun hänet potalle vie. Mutta usein käy niin, että potalla toteaa, ei tule pissaa. Sitten parin minuutin päästä tulee pissat lattialle. Samoin käy kakkaamisen kanssa. Kakat tulevat vaippaan tai housuihin melkein aina. Lapsi pissaa kyllä tosi paljon: saattaa tulla pissat lattialle, kokeillaan pottaan, ei tule pissaa ja sitten taas ihan pian on pissat lattialla. Lapsi ei näköjään yhtään tunne ja tajua, että on hätä.

Pitäisikö nyt vieläkin lykätä tätä kuivaksi opettelua vai mitä teen? Ajattelin, että olisi tässä kesälomalla ollut hyvä väli opetella, mutta eipä olla edistytty yhtään.

Meillä lapsista neljäs on 3,5 v., eikä ole pissannut vielä kertaakaan pottaan. Kakka on tullut pari kertaa. Potalle saan hänet nykyään, mutta istuskelee siihen malliin, että ei keskity eikä tulosta synny. Kuitenkin lapsi hallitsee jo virtsarakkonsa hyvin, esim. aamuisin vaippa on yön jälkeen pääsääntöisesti kuiva. Kyllä se tästä :)

Meilläkin on 3,5v vielä ihan täysin vaipoissa, sinne tulee niin pissat kuin kakat. On yritetty pitää ilman vaippaa pitkiäkin aikoja, mutta tuloksena 0 pissaa pönttöön, 0 kakkaa pönttöön. En tiedä, huomaako tuo edes sitä pissahätää ennen kuin pissat on housuissa. Mikään lahjonta ei ole tuottanut tulosta, eikä myöskään lievä painostus.

meillä myös 2,5vee poika, jota olen nyt lomani ajan aktiivisesti yrittänyt potalle, tuloksena se, että ne vähäisetkin pissat, jotka joskus iltaisin tulivat pottaan, ovat kadonneet :(
suostuu potalle iltaisin ennen pesuja ja vaihtelevasti 0-2 kertaapäivän aikana, itkee, jos yritän pakottaa... hyvät vinkit tarpeen, ilmeisesti kannattaisi pitää nyt kunnon tauko? tarroja ja xylitolpastilleja olen yrittänyt palkkioksi, mutta eivät houkuta, vaan itkettää ja surettaa ja kieltäytyy menemästä ptalle. Huooookaus!

lisään vielä, et meidän pojalla on uimarannalla pelkät uimahousut ja pissat tulivat aina pitkin reisiä, ilman että huomasi oikeastaan koko tapahtumaa, eli ei tunnista hätää?
kuitenkin, kun joskus saan istumaan potalle, pidättää kakkaa pitkänkin aikaa ja tekee sen vasta potan jälkeen vaippaan. joskus päikkärien jälkeen vaippa ihan kuiva -> potalle, ei tulosta. saattaa myös usein aamulla herätä kakat vaipassa...

lisään vielä, et meidän pojalla on uimarannalla pelkät uimahousut ja pissat tulivat aina pitkin reisiä, ilman että huomasi oikeastaan koko tapahtumaa, eli ei tunnista hätää?
kuitenkin, kun joskus saan istumaan potalle, pidättää kakkaa pitkänkin aikaa ja tekee sen vasta potan jälkeen vaippaan. joskus päikkärien jälkeen vaippa ihan kuiva -> potalle, ei tulosta. saattaa myös usein aamulla herätä kakat vaipassa...

ee... varmaa sun lapsellas on joku iso ongelma ku on jo 2,5vee eikä vieläkää tajua mennä potalle ku hätä... :D hei haloo.. Jos yrität väkisin, ni pitkittyy vaan se milloin oppii kuivaksi. Ottakaa nyt rauhassa hyvät ihmiset. Pojil esim normia et jopa yli 3 vuotiaana vasta oppii

Voi kun ei niitä lapsia tarvitse opettaa kuivaksi! Lapset oppivat sen luonnostaan ihan itse. Huomasin esikoisen kohdalla, kun aloin opettaa niin eihän siitä mitään tullut kun ei lapsi ollut itse vielä valmis. Kun alkoi itse osoittaa kiinnostusta pottaa kohtaan niin sitten vaan tuettiin ja tuotiin potta olkkariin, mutta halusikin heti pöntölle, joskus muistuteltiin pissalla käymisestä. Mutta toisen lapsen kanssa en todellakaan ota mitään paineta tästä asiasta, oppii sitten kun on itse valmis.

Wou, vertaistukea! Meillä tasan 2v 4kk tyttö jolla (tai mulla) ihan sama ongelma. 9kuisena alkoi tulla pissoja ja kakkkoja pottaan jos oikein ajoitti, mutta vuoden tienoilla alkoi kieltäytyä ja pidettiin pidempään taukoa. Silloin tällöin kokeiltiin mutta ei, jos sain menemään potalle niin pidätti kunnes teki sitten vaippaan/ lattialle. Ja sama jatkuu; nykyään istuu kun pyydetään mutta ei tee mitään. Pöntöllä sama. Pissa saattaa tulla heti potalta noustua vaippaan tai lattialle ja kakan tekoon vetäytyy omiin oloihin. Jos silloin haen vaipan pois niin kakantulo keskeytyy ja tekee vasta myöhemmin vaippaan. Annoin sille viime viikolla julisteen seinälle johon saa laittaa tarran aina kun pissa tai kakka tulee lattialle. Kaksi tarraa saa jos pissa tai kakka tulee pottaan. Pääasia siis ettei tule vaippaan. ......huoh.

Niin ja tarroja on saanut seuraavista tähän mennessä:
-kerran huomasin että kakka tulee ja istutin potalle. Ilmeisesti pyllyssä kiinni olleet papanat putosivat pottaan.
-pestiin hampaita ilman vaippaa ja pissasi alleen lattialle.
-kesken leikkien huomasi itse pissan tulevan ja juoksi oma-aloitteisesti potalle. Pissa ehti kuitenkin vaippaan mutta tästä tapauksesta olin yllättynyt kun ekaa kertaa yritti :)

Odota vähän. Meidän keskimmäinen saattoi tehdä pissat pottaan suunnilleen tuon ikäisenä, mutta teki myös uudet pissat 10 minuutin kuluttua housuihin. Kolmi vuotiaana sitten jäi vaipat kokonaan, niin päivä kuin yövaipat melkein samantien.

Yksi hyvä merkki pottailun herkkyyskaudesta on kuulemma se, että aiemmin iloisesti sotkenut lapsi alkaa inhota sormien sotkeutumista ruokapöydässä. Yleensä tämä tapahtuu kaksivuotissynttärin tienoilla, niin meilläkin.

vittuilun kun suodattaa omaan arvoonsa, niin ihan hyviä vinkkejä. päätin, et pidetään meillä nyt taukoa, kun ei koko hommasta meinaa mitään tulla. pojalla on 10-13 hoitopäivää/kk ja siellä käy iloisesti potalla muiden kanssa ja tulostakin kuulemma joskus tulee. ehkä ennen kouluikää irti vaipoista...

Ap, onko esikoisesi tyttö ja tämä puheena oleva lapsi poika? Pojilla tuo kuivaksi oppiminen kestää tyypillisesti hieman pitempään kuin tytöillä :) Monen ystävän pojat ovat tarvinneet vaipan vielä 3-vuotiaana siinä missä tytöt ovat oppineet parivuotiaina hetkessä päiväkuiviksi.

Mun kolmonen on parisen viikkoa ollut lähes päiväkuiva,täytti juuri 3. Potatettu on jo pidemmän aikaa ja esim aamupissa on tullut pottaan jo pitkään,mutta nyt hän itse selvästi ymmärsi missä siitä on kyse. Ei häntä ole haitannut jos pissa on tullut,on jatkanut tyynesti leikkejään pissaisissa housuissa.

Ap, onko esikoisesi tyttö ja tämä puheena oleva lapsi poika? Pojilla tuo kuivaksi oppiminen kestää tyypillisesti hieman pitempään kuin tytöillä :) Monen ystävän pojat ovat tarvinneet vaipan vielä 3-vuotiaana siinä missä tytöt ovat oppineet parivuotiaina hetkessä päiväkuiviksi.

Esikoinen poika, nuorempi tyttö. Minulle taas tätini totesi taannoin, että hänestä pojat oppivat nopeammin kuin tytöt.

Joo, taukoa tässä kai on pidettävä.

Meillä kuivaksi oppivat
Poika tasan 2v.
Tyttö 2v8kk
Poika 3v10kk
Nuorimmainen tyttö on 1v2kk eikä vielä malta istua potalla

Itse stressasin noiden kahden keskimmäisen kohdalla, kun pelkäsin, että on oikeasti jotain elimellistä vikaa (varsikin tuon pojan kohdalla). Kysyin lastenlääkärin mielipidettä, kun muissa asioissa käytiin. Hän totesi vaan, että jos ei ole 5-vuotis syntymäpäivänä vielä päässyt vaipoista, niin sitten voisi suunnitella lääkäriajan varaamista.

• Tykkää
Reactions: erinys
Meillä poika oppi parissa päivässä päiväkuivaksi 2v4kk iässä. Aikaisemmin ei kokeiltu kertaakaan, en näe järkeä jo alle vuoden iässä juoksutta potalle, takapakkeihin se vaan johtaa. Nyt 2,5vuotiaana on myös yökuiva. Seuraavalle lapselle teen ihan samalla tavalla, eli en stressaa turhia liian aikaisin ennen herkkyyskautta.