Miksi teillä äidit on niin kiire saada vauvoista "isoja"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti itsekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti itsekin

Vieras
Kun oon lueskellu noita kuukausipinoja, niin kamalan aikasin pitää kaikkea alkaa tehdä vauvojen kans. Soseet alotetaan aikasin tietysti. Syöttötuoliin ängetään ja survotaan tyynyjä jokapuolelle että pieni pysyis tuolissa jotenkuten ja hyppykiikkuun laitetaan ja vielä mukamas liikkeellee ollaan lähössä ja ryömitään jo nelikuisina...
Miksi vauvat ei saa olla vauvoja, miksi pitää kiirehtiä kaikessa?
On totta, että jotkut lapset oppii aiemmin ku toiset mutta tuntuu usein, että äideillä on vähän sellainen kilpailuasetelma, että koko ajan pitää kehuskella kuinka paljon oma vauva osaa ja miten sen kanssa tehdään jo "isojen lasten" juttuja.
Vai mitä mieltä muut ovat?

Kyllä mä myönnän suoraan, että esikoisen aikaan "kiirehdin" uusia asioita. Toisaalta esikoinen oli muutenkin tosi nopea oppimaan uudet asiat (kävely, konttaus, istuminen, puhe). Toista maata on tämä kuopus, jonka voisin pukea potkuhousuihin vaikka leikki-ikään asti :heart: Hassu esimerkki kävi tässä taannoin kun kaivoon kuopukselle esikoisen vanhoja vaatteita käytettäväksi. Löysin vinon pinon farkkuja ja muita äärettömän epäkäytännöllisiä vaatteita koossa 62-74cm joita en voisi kuvitellakaan laittavani pienen vauvan päälle :laugh:

Asia voi olla myös toisinpäin - tuttia syödään 3-4 v asti, tuttipulloa samoin, jotkut istuttavat vielä 5-vuotiasta rattaissa, jne...

Ai...no ei men täällä olla mitenkään kiirehditty. Joitain juttuja tehdöön ehkä keksimääräistä myöhemmin ja joitain aikaisemmin. Lapset kun ovat niin erilaisia, jotkut alottavat kiinteät aikasemmin ja jotkut vähän myöhemmin. Neuvolan ohjeita olen itse ainakin kuunnellut ja vaistojani ;)

Me aloitimme soseet ihan neuvolan suosituksesta ennen 4kk ikää. Minusta se ei ole vain sitä, että halutaan olla isoja, vaan ihan yksilöllistä. Meillä vauva söi ja söi maitoa, mutta käyrällä paino laski ja laski. Ikää oli kuitenkin yli 3kk, kun soseet aloitimme. Ennen EU:ta sose purkeissa olikin merkintä 3kk.
Istumaan meillä ei ole kiirettä, ei mihinkään muuhunkaan. Itse vauva oppii omassa tahdissa asioita, voiko siihen edes oikeasti pahemmin vaikuttaa? Tai siis voi... antaa vauvan olla lattialla ja sylissä :) Vauvahieronta on hyvästä. Nuo on kehityksen kannalta hyviä ja muutenkin, joten tuossa mielessä "kiire" ei ole pahasta.

En mä sanois että se noinkaan menee. Meillä soseet alotettu 4 kk iässä kummallekin koska maito ei enää riittänyt täyttämään mahaa. Tai sanotaan näin, mun mielestä ei ole järkevää syöttää 200 ml maitoa tunnin välein, siitä tulee aikamoinen rasitus munuaisille. Ja silloin on sattunut olemaan kummallakin sopiva väli niin ovat oppineet vaivatta lusikalle.

Liikkumisesta sen verran että kumpainenkin on ollut laiska liikkeellelähtijä. Toi reilu 8 kk ikänen ei edes ryömi vielä kunnolla, eikä nouse itsestään istumaan. Istutan pikkuhiljaa, koska keskivartalon lihasten pitää saada myös vahvistua. Ja mikäs siihen sen parempi paikka olisi kuin syöttis? Lisäksi siinä on huomattavasti kivempi syöttää toista, kuin istua lattialla kun vauva on sitterissä.

Ajattelin myös vierottaa tuttipullosta ja päivätutista siinä noin vuoden ikäisenä, kyllä pottahommailukin alotellaan aikanaan ettei tarvitse vaipoissa enää kolmevuotiaana kulkea jne. En mä myöskään ala turhaan pitää lapsia vauvana liian pitkään.

Ettei nyt vaan tulisi ketjuista sellanen vaikutelma, sinnehän on tapana "listata" vauvan taitoja ja mitä kaikkea päivään kuuluu jne. Helposti saa kyllä sen käsityksen että kyseessä olisi joku kilpailu vaikka en usko että siitä on millään muotoa kyse. Itsekin kuulun yhteen pinoon eikä meillä ainakaan kilpailla, lähinnä vertaistuella kerrotaan mitä kenenkin vauva on oppinut jne.

juu on totta että toiset oppii aiemmin ku toiset, niinku aloitusviestissä sanoinkin. Minä tarkoitinkin sitä kun yrittämällä yritetään saada vauvat muka niin isojen juttuihin..huvittavaa sitten huudella kuinka meidän vauvan kanssa jo sitä taikka tätä ja raukka pieni vasta jotain 4kk.

Minun käsitykseni mukaan tuo nimenomaan ei ole nykyajan ilmiö. 60-70-luvuillahan aloitettiin paljon aikaisemmin mm. pottakasvatus ja annettiin tyyliin mehua muutaman viikon ikäiselle.

Nykyajan ilmiö on mielestäni juuri päinvastainen: isoilla lapsilla on vaipat ja heitä kuljetetaan rattaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti itsekin;22360274:
juu on totta että toiset oppii aiemmin ku toiset, niinku aloitusviestissä sanoinkin. Minä tarkoitinkin sitä kun yrittämällä yritetään saada vauvat muka niin isojen juttuihin..huvittavaa sitten huudella kuinka meidän vauvan kanssa jo sitä taikka tätä ja raukka pieni vasta jotain 4kk.

Ei se ole kilpailua :D
Musta on hauska vertailla ja olen iloinen muidenkin lapsien uusista jutuista. Se on lähinnä innostusta ja mielenkiintoa, ei ollenkaan kilpailua. Ainakaan omalla kohdallani, enkä ole kyllä muillakaan huomannu.

Mua meinasi välillä nyppiä, kun koko suku venytti ja vanutti meidän vauvaa ja pälpätti isoon ääneen, että "jokohan se kohta kävelee/saa hampaita/puhuu/kääntyy/jne" ja "ajattele, vuoden päästä se jo sitä-ja-tätä ja kahden vuoden päästä se vasta tekeekin..."

Kerran sanoinkin, että antakaa nyt toisen olla kaikessa rauhassa kolmen ja puolen kuukauden ikäinen, katsokaa mitä se osaa ja millainen on älkääkä koko aikaa haikailko rippijuhlien perään. Äitini yritti oikein opettamalla opettaa lasta mm. konttaamaan, mistä ärähdin myös. Kauhea määrä odotuksia ja pakkoyrittämistä, eikö vauvanakaan saa olla juuri semmoinen kuin sattuu olemaan?

- - -

Ystäväpäriskunnalla on puoli vuotta nuorempi lapsi kuin meillä, ja jestas, jos meidän oppii jotakin, pitää alkaa kouluttaa sitä omaansa sillä sekunnilla. Siellä oli justiin tuo meininki kuin ap sanoi, että lasta tuettiin istumaan vaikka millä keinolla, että voisi sanoa, että "osaa se". Ja suuhun annettiin maistiaisia mm. grillimakkarasta heti viisikuisena. :| En jaksa ymmärtää.

Eiköhän se ole vain sitä oman lapsen ihanuuden ja taitavuuden ihmettelyä. Ja käytännön asioita myös. Vaikka totta sekin, että nyt kolmannen lapsen kanssa aika on mennyt aivan liian nopeasti ja ihan eri tavalla nautin vauvasta kuin aiemmista, vaikka heistäkin nautin enkä kokenut vauva-aikaa rasitteena tms. En tosin tiedä onko tämä sen parempi, kun tekee melkein kipeää se haikeus, kun vauva ei olekaan enää vauva vaan jo taapero. Äitin ikivauvoja kaikki <3 (eikä tämäkään taida olla kovin hyvä asenne :) )

Me ei olla pidetty mitään kiirettä, sen mukaan menty kun lapsi on omaksunut uuden taidon ym. Soseet aloitettiin puolivuotiaana jne. Nyt rauhassa opetellaan potalle, poika alkaa ymmärtää mikä homman nimi on nyt, kun potta ei enää pelota ja osaa näyttää että on hätä. Kesällä homma oli aivan turhaa vielä.

Mulla taas on päinvastainen tunne.
Esim. lähes kaikki kaverit syöttää edelleen lapsiaan vanhin lähes 5v ja mun lapsi on porukan nuorin 1v6kk, syönyt alle vuoden ikäisestä itse eikä tulis mieleenkään suostutella enää syötettäväksi. Samoin yrittää kovasti pukea ja osaakin jo housut laittaa jalkaan. Muut on sanoneet etteivät jaksa odotella sitä että toinen yrittää vaan pukevat itse.

Sama vaippahommissa, liikaa vaivaa.

Kyllä itse koen että lapsen kannustaminen uusiin asioihin on nimenomaan sitä lapsen itsevarmuuden tukemista. Mitä se auttaa että kehutaan lasta sitten kun se on 13 vuotta jos siihen saakka on hoettu että et sinä kuitenkaan osaa, liian hidas olet jnejnejne.

Näin äkkiseltään tulee mieleen vain yksi tuttuj jolla tuntuu olevan kova kiire kokeilla lapselle uusia asioita jne. Muuten en tiedä onko noiss niinkään kilpailusta kysymys, nuo listat "mitä teidän 4kk ikäiset tekee?" on vain luetteloita lasten taidoista, ei se meinaa että lasta ollaan väkisin noihin treenattu.

Yhteistyössä