MIKSI teidän mielestä isompien lasten kuuluu hoitaa pienempiä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sarena

Vieras
Tuli ketjusta mieleen jossa kyseltiin miten palkita isommat kun hoitaa pienempää sisarusta. Ja ylipäätään aloin miettimään taas tätä hommaa.
Mä en vaan voi ymmärtää sitä, että niin monen mielestä se on isomman VELVOLLISUUS, siis että silloin tällöin hoitaa pienempää. Joo, toki, jos se itse sitä haluaa. Kannattaa muistaa kuitenkin, ettei esim. teini ole päättänyt että hankitte vielä muutaman muksun, eli ei ole hänen tehtävä myöskään niitä hoitaa jos ei halua. Varsinkaan pelkällä kiitoksella. Painotan, että jos se isompi sisarus haluaa hoitaa, niin MAHTAVAA! Mutta haloo, vanhemmat päättää itse sen lapsiluvun. Ei ne vanhimmat lapset.

Ja toki jokaisella kuuluu olla joku tehtävä, tarkoitan vaikkapa siivoaminen/tiskikoneen tyhjennys jne joka on sen perheen eduksi. Lapsenhoito vanhempien puolesta ei ole sitä. Ja toinen on sitten vastuu-kortti joka vedetään esiin. Ei, pikkusisarusten hoito ei ole ainut tapa saada vastuuta.

Ja kamalinta on kuunnella kuinka äiti/isä sanoo että "me lähdetään nyt kauppaan, tullaan tunnin päästä, vahdi sisaruksias ja anna niille välipala MOIMOI". Eli ei edes kysytä.. Tulee tunne että vanhempien mielestä on aikas helppoa tehdä niit' lapsia lisää, kun hoitajiahan ne isommat on!

Mitä väliä sillä onko se homma tiskikoneen tyhjennyt vai pienemmän kaitseminen? On sullakin elämässäs isot ongelmat miettiä mitä muiden lapset saattaa joutua tekemään.

En ole sitä toista ketjua lukenut, ja ehkä siksi en oikein ymmärrä. Jos jätän mun 10-vuotiaan vahtimaan 6-vuotiasta kun käyn kaupassa, niin miten se on kamalampaa kuin se, että laitan sen 10-vuotiaan kauppaan?

Ei kuulukaan, kysyn aina ja siitä saa aina palkkaa/palkkion, mitä kotitöistä ja koiran ulkoilutuksesta ei saa.
Eikä pienempien velvollisuus myöskään ole hoitaa isojasisaruksia ( erityisiä) siitäkin palkitaan

No toi meidän teini ainakin kattoo, ja just noin et mä vaan ilmotan koska tarviin vahtia. Mutta siitä voi toki kieltäytyäkkin ja teini tietää sen kyllä. Ei se noitten vahtimista mitenkään rakasta mutta ei pidä sitä pahanakaan. Siis mieluummin se noita vahtii ku siivoaa.

En mä mitenkään osaa tommosta pahana pitää. Eriasia sit jos se on tyyliin 8 tuntia päiväs.

Ja sinänsä ei se lapsi oo ollenkaan valinnu tänne tulla, eikä oo valinnu että vanhemmat ostaa vaikka 200 neliön talon yms. Joten tolla perusteella niitten lasten ei tarttis tehdä mitään.
Mä en pikkusisarusten vahtimista osaa nähdä mitenkään pahempana ku vaikka sitä siivousta. Kunhan ei mennä liiallisuuksiin, kummassakaan.

No on se nyt aika epäreilua, jos ne isommat ei saa edes päättää sitä vastuualuettaan. ja ainakaan mun mielestä ei myöskään ole sen yhden lapsen tehtävä siivota koko kämppää lattiasta kattoon, eli sinänsä sama minkä kokoinen se asunto on. :D

Se on mahtavaa, jos siitä hoitamisesta saa pientä palkkiota, ja tosiaan on se MAHDOLLISUUS kieltätyä siitä. Ilman että äiti sitten vetää herneen siitä nokkaan.

En ole sitä toista ketjua lukenut, ja ehkä siksi en oikein ymmärrä. Jos jätän mun 10-vuotiaan vahtimaan 6-vuotiasta kun käyn kaupassa, niin miten se on kamalampaa kuin se, että laitan sen 10-vuotiaan kauppaan?

Oletko kysynyt että haluaako se edes sitä vahtia, vai oletatko vain? Tosiaan yritän tässä nyt korostaa sitä, että MIKSI se on sen vanhemman homma vahtia pienempää kun käyt kaupassa? Miksi sun valinta tehdä lapsia enemmän tarkoittaa sitä että vanhimman hommana on sitten vahtia?

• Tykkää
Reactions: 2xäiti
No musta toi oli ihan ok. Jos esim täytyy saada joku homma tehtyä. Kyllä musta perhe pitää yhtä ja kaikki auttaa toisiaan. Eihän kukaan lapsista ole pyytänyt syntyä maailmaan, joten miksi niiden pitäisi joutua tekee yhtää mitää. Ei todellakaan ole paha, jos joutuu joskus katsomaan tunnin 6-vuotiasta. Vastuu on varmasti äidillä, mutta äiti saa sen homman tehty. Kyllä meillä opetetaan auttamaan toisiamme. Mä,tiedän perheen jossa kolmosluokkalainen oikeasti joutuu huolehtimaan pikkusisaruksistaan, koska äiti ei jaksa\kerkeä kun heitä on useampi. Se on järkyttävää. Mutta ei Se että 12v leikittää tunnin 6-vuotiasta.

[QUOTE="minna";30455562] Eihän kukaan lapsista ole pyytänyt syntyä maailmaan, joten miksi niiden pitäisi joutua tekee yhtää mitää. .[/QUOTE]

Tää menee jotenkin jo aika hauskaksi vastaukseksi.. :D Että jos vastattais vaan siihen kysymkseen

Oletko kysynyt että haluaako se edes sitä vahtia, vai oletatko vain? Tosiaan yritän tässä nyt korostaa sitä, että MIKSI se on sen vanhemman homma vahtia pienempää kun käyt kaupassa? Miksi sun valinta tehdä lapsia enemmän tarkoittaa sitä että vanhimman hommana on sitten vahtia?

No mun kysymys nyt oli lähinnä hypoteettinen, koska mun 10-vuotias ei pysty huolehtimaan edes itsestään joten en tietenkään jätä sen vastuulle ketään muita.

Mutta ihan yhtä lailla se kaupassa ramppaamisen tarve johtuu siitä, että niitä lapsia on tullut tehtyä ja ne vetää ruokaa kuin hyeenalauma. Siivoamisen tarve johtuu siitä, että kämpässä asuu paljon ihmisiä jne.

Niin mitä eroa on sillä kaupassa käymisellä ja sisaruksen vahtimisella? Ja miksi kuvittelet, että se lapsi ei saisi valita kumman tekee mieluummin?

No mutta niinhän se kato menee, siksi voidaan tehdä vaikka viis lasta kun ne kato hoitaa toisiaan. Ei ne paljoo hoida, pari tuntii joka päivä. Kun kato meidän pitää saada kans mentyä kahdestaan tai yksin ulos tai mihin vaan. Ja kato, niiden pitää oppii hoitamaan hommia. Ei mua kiinnosta mitä ne lapset haluaa, en mä kuitenkaan ala kaikkee aina tekee.

Musta Se, että isompi katsoo hetken pienemmän perään, on ihan sama asia kun siivoaminen tai muu kotityö. Tuossakin tapauksessa äiti oli kotona, joten isompien piti vain pitää seuraa pienemmälle. Tarvittaessa äiti olisi ollut paikalla auttamassa, jos jotain olisi tapahtunut.

Ethän itsekään vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin siitä, miten sisaruksen hoitaminen eroaa muista kotitöistä?

Se eroaa mm. sillä tavalla, että vaikkapa tiskikoneen täyttö/tyhjennys ei anna toiselle vastuuta pienemmästä. Ja tosiaan ainakin mun mielestä on selvää, että sen lapsen kanssa sovitaan mikä on sen "homma", onko se imurointi, pölyjen pyyhintä, pienempien vahtiminen silloin tällöin jne. Eli lapsi pääsee itse vaikuttamaan tehtäväänsä.

Esimerkkejä on aikalailla, osaatko käyttää mielikuvitustasi sen verran, että mikä ero on lapsella ja imurilla?

Luulen, että AP:ta tässä ahdistaa VASTUUN sälyttäminen lapsenhoidosta toiselle vielä lapselle. Useimmissa tapauksissa kyse ei ole siitä, vaan juuri tuosta että sisarukset leikkii keskenään samalla, kun kotonaoleva äiti tekee jotakin muuta. Minusta se on vain opettavaista, KUNHAN vastuu todella pysyy koko ajan vanhemmalla. Missäs niitä lapsia sitten opitaan kaitsemaan, jos edes omassa kodissa ei saa omia sisaruksia hoitaa osallistumalla mitenkään?

Sitten kun on teini-ikäinen 15v. voin hyvin kuvitella jättäväni pienemmän sisaruksen kauppareissun ajaksi katsottavaksi, JOS tiedän teinin olevan luottamuksen arvoinen. Jos jotakin todella kamalaa sillä välin sattuu, vastuun kannan itse. Se ei ole teinin vika.

Vai pitäisikö lastenhoito sallia vasta 18v täyttäneille? Sitä ennen ei saa puuttua mitenkään, jotakin voi tapahtua! Ok, osa on varmaan sitäkin mieltä. Minusta isompien ei varsinaisesti kuulu hoitaa pienempiä, se vain on hyvin luontevaa että paljon hoitavat ja hyysäävät toisiaan.

Mä en kans oikein ymmärrä miten 12-vuotiaallee voi olla niin vaikeaa leikittää 6-vuotiasta. Kuten sanoin, tuossakin tapauksessa äiti oli kotona ja vastuu tällä. Kyllä mä voin laittaa 9-vuotiaan pitämään seuraa 4-vuotiaalle jos olen itse paikan päällä ja pystyn kuitenkin kuulemaan mitä he tekevät ja saavat tarvittaessa apua. Meillä kyllä tyttö leikkii muutenkin pienempien kanssa. Ymmärrän sen, jos lapsi oikeasti vastuutetaan pienemmistä. 6-vuotiaslaan ei nyt enää niin pieni ole kun voi olla jo koululainen ja joutua olemaan yksinkin kotona.

-Ei mun lapset ole päättäneet sitäkään asutaanko kerrostalossa vai omakotitalossa, silti edellytän että he haravoivat pihaa
- Eivät he ole päättäneet onko meillä lemmikkejä, mutta silti joutuvat niitä hoitamaan
- He joutuvat myös siivoomaan, leikkaamaan nurmikkoa, kattamaan pöytää, tyhjentää tiskikonetta - ihan kaikkea. Myös tarvittaessa vähän vahtimaan toisiaan. Ylipäätään ottamaan vastuuta olemisestaan ja opettelemaan arjen asioita. Monelle tuoreelle isälle ja äidille on yllättävän iso asia se, ettei ole IKINÄ vaihtanut lapselle vaippaa, tai hoitanut lapsia. Tämä on ihan syykin miksi ei lapsia haluta -koetaan ettei osata hoitaa

Ja alkuperäisessä ketjussa, kyllä isompien sisarusten kuuluu leikkiä pienempien kanssa. Ei perheessä kellekään saisi sanoa että ei leikitä sun kanssa. Kyllähän se 6w nyt olisi tunnin pärjännyt yksinkin, mutta tärkeämpää mun mielestä on, että kaikki osaavat olla yhdessä. Ei sisaruksetkaan välttämättä toisistaan tykkää jos ei opetella olee yhdessä

MIKSI se on sen vanhemman homma vahtia pienempää kun käyt kaupassa? Miksi sun valinta tehdä lapsia enemmän tarkoittaa sitä että vanhimman hommana on sitten vahtia?

koska se on mun lapsi.

mun valinta asua omakotitalossa aiheuttaa sille kotityöksi lumihommat. mun valinta syödä kotiruokaa aiheuttaa sille kotihommaksi kuoria porkkanoita ja mun valinta ostaa meille koira aiheuttaa sille hommiksi enemmän imurointia. mun valinta lisääntyä lisää aiheuttaa sille kotihommiksi katsoa pienempiään/vaihtaa satunnainen vaippa jne.

koska olen perheemme aikuisena tehnyt monia valintoja perheen puolesta ja ne valinnat sitten vaikuttavat koko köörin elämään. koska meillä koko joukko tekee kaikenlaisia asioita yhteisen hyvän eteen.

toki kohtuudella ja ikätaso huomioon ottaen, mutta sen suurempaa periaatteellista eroa en lasten katsomisessa ja muussa hommassa näe. ei se autoonkaan renkaita saa vaihtaa ennenkuin sen luotettavasti osaa tehdä. sama juttu pienempien vahtimisessa.

(en ole tuo, jota lainasit, vaikka sen puolesta vastaankin)

Kyseisessä ketjussa ei mielestäni ollut kyse hoitamisesta, mutta kyllä sisarusten vaikka heillä olisi ikä eroa kuuluu viettää aikaa myös toistensa seurassa esim. ulkona leikkien.

Vastuun siirtäminen isomalle ja/tai pienemmän hoitaminen ei omasta mielestäni ole lapsen tai teinin velvollisuus. Hoitamisen osalta ja vastuusta voisin maksaa korvaustakin mikäli isompi sellaisen tehtävän haluaa hoitaa.

Koska perheenjäsenet auttaa toisiaan. Toki on hyvä kysyä, että pitäisi käydä illalla kaupassa, onko mitään väliä mihin aikaan olisi parasta vahtia pikkusisarusta.

Yhteistyössä