Miksi tehdä lapsia? Jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiuti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiuti

Vieras
Ei pysty elättämään niitä?

Erityisesti nuoret äidit/(vanhemmat) kulkevat kuukaudesta toiseen kun ei ole lapselle varaa ostaa edes ruokaa. Miksi tehdä lapsia jos ei pysty huolehtimaan niistä? Ymmärrän sen jos joskus tulee tilanne että pitää käydä, mutta että joka kk?

Eikö olisi helpompaa ja fiksumpaa hoitaa ensiksi oma tilanne kuntoon, jotta olisi edellytykset elättää ne lapset.

Vaan tiedänpä sellaisenkin tapauksen että käyvät joka kk sossussa (usean vuoden ajan ovat jo käyneet), ostavat sitten lapselle kaikkea uutta ja kallista (on hienoimmat rattaat, kengät, pyörä, lastenistuimet kaikki merkkitavaraa) ja minä työssäkäyvä ihminen en kyllä kovin kauaa eläisi jos kalleinta ostaisin. Saako sossusta ihan mitä vaan kun tarpeeksi ruinaa? :$

Tällaista mietin kun nykyään on tullut ilmiö 'työssäkäyvät köyhät'.

kuten olen jo asiani tämän suhteen ilmaissut: suurin osa sossussa käyneistä maksaa saamansa verojen muodossa takas tulevaisuudessa. Itse en ainakaan aijo koko elämääni pieniä tuloja miettiä. Ja nimenomaan pieniä! Silloin kun saatiin toimeentulotukea, niin juuri ja juuri rahat riitti. Saman verran siis saatiin kuin nyt saan opintotukea ja opintolainaa. Ei niillä rahoilla siis herroiksi elellä. Harkinnanvaraisena tukena saattaa saada vauvalle vaunut ja niin edelleen, mutta niissäkin on hintakatot.

En pode huonoa omaatuntoa siitä, että joskus saimme toimeentulotukea. Tiedän että tulen tavalla tai toisella ne maksamaan takaisin yhteiskunnalle. Nyt elelemme tosiaan tuolla opiskelijan tuella (mies pääsi juuri armeijasta eikä ole vielä töitä saanut). Tiukkaa on, mutta kun se rahan tuhlaus ei ole tärkeintä, niin pärjää. Ja kestöiden palkka menee sitten talvivarastoon.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2006 klo 17:40 tiuti kirjoitti:
Ei pysty elättämään niitä?

Erityisesti nuoret äidit/(vanhemmat) kulkevat kuukaudesta toiseen kun ei ole lapselle varaa ostaa edes ruokaa. Miksi tehdä lapsia jos ei pysty huolehtimaan niistä? Ymmärrän sen jos joskus tulee tilanne että pitää käydä, mutta että joka kk?

Eikö olisi helpompaa ja fiksumpaa hoitaa ensiksi oma tilanne kuntoon, jotta olisi edellytykset elättää ne lapset.

Vaan tiedänpä sellaisenkin tapauksen että käyvät joka kk sossussa (usean vuoden ajan ovat jo käyneet), ostavat sitten lapselle kaikkea uutta ja kallista (on hienoimmat rattaat, kengät, pyörä, lastenistuimet kaikki merkkitavaraa) ja minä työssäkäyvä ihminen en kyllä kovin kauaa eläisi jos kalleinta ostaisin. Saako sossusta ihan mitä vaan kun tarpeeksi ruinaa? :$

Tällaista mietin kun nykyään on tullut ilmiö 'työssäkäyvät köyhät'.

no oletkos ajatellut että ehkä ne vanhemmat tinkii omista menoista että muksut saa niitä uusia tavaroita?
me ollaan oltu toimeentulotuki asiakkaita kohta 2v ja meillä 2 lasta. mies ei ole vielä vaki työpaikkaa saanut, mutta on kyllä kokoajan kouluttanut itseään ja ollut harjoittelijana.

lapsilla on uusia vaatteita ja onpa uudet rattaatkin ;)
itse ei tupakoida tai ostella muutenkaan itsellemme oikeastaan mitään..

ja h&m:ltä saa paljon osamaksulla ;)

heti kun mies saa työtä niin makselemme sitten verorahoja takaisin,jotta muut niitä tarvitsevat voi niitä käyttää :)

en koe olevani huono ihminen siksi koska saan tt-tukea.

ja tarkoittaako se että jos saa tukia niin lapsilla ei saa olla hienoja tavaroita?

Nyt menee pahasti yleistyksen puolelle, mutta olen todennut, että mitä pienemmät tulot/huonommin koulutetut vanhemmat, sitä hienommat vaunut ja vaatteet plus kaikki muu tilpehööri pitää lapsilla olla. Ei kelpaa käytetty tavara, vaikka se olisi varmaan kaikin puolin järkevintä erityisesti siinä tilanteessa, kun rahat ovat tiukilla. Toki koen sen olevan muutenkin järkevää, vaikka itselläni olisikin rahaa myös uuteen.

Mutta tämä meni siis nyt tosiaan yleistyksen puolelle -hauska huomio kuitenkin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 12:09 Pompelmo kirjoitti:
Nyt menee pahasti yleistyksen puolelle, mutta olen todennut, että mitä pienemmät tulot/huonommin koulutetut vanhemmat, sitä hienommat vaunut ja vaatteet plus kaikki muu tilpehööri pitää lapsilla olla. Ei kelpaa käytetty tavara, vaikka se olisi varmaan kaikin puolin järkevintä erityisesti siinä tilanteessa, kun rahat ovat tiukilla. Toki koen sen olevan muutenkin järkevää, vaikka itselläni olisikin rahaa myös uuteen.

Mutta tämä meni siis nyt tosiaan yleistyksen puolelle -hauska huomio kuitenkin...

Mäkin olen pistänyt merkille tuon. Lähinnä pistää silmään ulkomaalaiset, tummat. Itse kun asun täällä, missä noita ulkomaalaisia ei oikein näe, niin heti kun mennee Helsinkiin niin pistää silmään nuo ulkomaalaiset hienoine rattaineen ym.

Toki sossun asiakkaat voi jakaa kahteen ryhmään karkeasti yleistäen; ne jotka oikeasti tarvitsevat ja ne jotka eivät vaan kehtaa töitä tehdä.

Itse en osta lapselleni esimerkiksi brion rattaita, enhän osta itsellenikään sitä "kalleinta ja parasta". Kerran eräs tuttavani (sossun asiakas myöskin) kehuskeli kuinka oli ostanut pienelle pojalleen 65e talvikengät :o Ompa tämä äippä todennutkin että "minä haluan sen verran laatua että ostan tätä ja tuota" :saint: En ymmärrä, eikö sossun avustuksella pitäisi pärjätä sillä tavalla että kuun loppusaldo on +/- 0? Tuolla rahalla saa jo melkoisen määrän ruokaa ja aivan takuulla edullisemmatkin kengät laadusta tinkimättä.

Varsinkin pienille lapsille löytyy paljon HYVÄÄ käytettyä tavaraa, vaatetta ja sen sellaista. Kun lapsi kasvaa niin silloin tavarat kuluvat enemmän eikä käytettynä saa yhtä hyvää, mutta pari ensimmäistä vuotta hyvinkin.

pointti varmaan oli se että sossussa käyvä ei kyllä voi tinkiä itseltään niin paljoa että saisi ostettua lapselleen tuota hintaluokkaa olevia tavaroita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2006 klo 21:26 nalle kirjoitti:
ja tarkoittaako se että jos saa tukia niin lapsilla ei saa olla hienoja tavaroita?

Nämä tuet on tarkoitettu siihen että voi ostaa itselleen ruokaa ja VÄLTTÄMÄTTÖMÄN. Miten hienot tavarat ovat välttämättömiä elämisen kannalta?

----

Tästä tulikin vielä mieleen että perheet jotka ovat tottuneet avustukseen kela+sossu, oletteko miettineet että kun mies/nainen menee töihin niin avustukset tippuvat lähes olemattomiin/loppuvat ja tulot saattavat tippua? :whistle:

eli onko aloittajan mielestä nuori äiti suoraan sossun tai kelan asiakas ? tekeekö se ihmisestä huonomman KUIN SINÄ ITSE? oletko miettinyt miksi esim sossu on olemassa ? siksi että ne, joilla rahat on tiukilla, saavat ongelmaansa apua. Toki niitä tukien "väärinkäyttäjiä" on, mutta turhaa yleistämistä.. Itse voin jo nyt myöntää, että sossun asiakkaaksi joudun hakeutumaan. Odotan esikoistani ja opiskelen, tulot ovat siis 0. Silti olen onnellinen esikoisestani :) Enkä häpeä päivääkään sitä, että sossu avustaa elämisessäni. Osaanpa ainakin arvostaa kaikkia äitejä tasapuolisesti, kävipä sossussa tai ei.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 14:05 tiuti kirjoitti:
Toki sossun asiakkaat voi jakaa kahteen ryhmään karkeasti yleistäen; ne jotka oikeasti tarvitsevat ja ne jotka eivät vaan kehtaa töitä tehdä.

Itse en osta lapselleni esimerkiksi brion rattaita, enhän osta itsellenikään sitä "kalleinta ja parasta". Kerran eräs tuttavani (sossun asiakas myöskin) kehuskeli kuinka oli ostanut pienelle pojalleen 65e talvikengät :o Ompa tämä äippä todennutkin että "minä haluan sen verran laatua että ostan tätä ja tuota" :saint: En ymmärrä, eikö sossun avustuksella pitäisi pärjätä sillä tavalla että kuun loppusaldo on +/- 0? Tuolla rahalla saa jo melkoisen määrän ruokaa ja aivan takuulla edullisemmatkin kengät laadusta tinkimättä.

Varsinkin pienille lapsille löytyy paljon HYVÄÄ käytettyä tavaraa, vaatetta ja sen sellaista. Kun lapsi kasvaa niin silloin tavarat kuluvat enemmän eikä käytettynä saa yhtä hyvää, mutta pari ensimmäistä vuotta hyvinkin.

pointti varmaan oli se että sossussa käyvä ei kyllä voi tinkiä itseltään niin paljoa että saisi ostettua lapselleen tuota hintaluokkaa olevia tavaroita.

ihan kuin puhuisit minusta ;)
nimittäin minä ostin pojalleni 65e talvi kengät ja ihan vaan siksi että ne sitten kyllä säilyy ja kestää seuraavallekkin. köyhän ei kannata ostaa halpaa.. ;)
onko se sinulta oikeesti jollainlailla pois jos joku ostaa lapselleen jotain?
me saadaan nyt 1200e/kk kaikkineen tukineen ja sillä elelee 4ihmistä, joten toi sun juttus että miten tulla toimeen sitten kun töihin pääsee niin ainakin meillä ne tulot nousis tosi paljon.
ei se oo laiskuudesta kiinni että jos töitä ei vaan ole tarjolla!! kun kokoajan yhtiöt vähentää ja vähentää porukkaa pihalle!

onko sinulla itselläsi lapsia? kuulostat vaan niin hirveän kateelliselta ihmiseltä?
ja onko nämä ihmiset kertoneet sinulle että ovat sosiaalitoimen asiakkaita vai miksi heitä täällä oikein pilkkaat. kai se k*usi käy joskus vielä omaan nilkkaan.

tarkoittaako sinusta todella että jos on työtön niin pitää elää leivällä ja vedellä ja kulkea rikkinäisissä vaatteissa? siltä tuo sinun teksti kuulostaa.

et sinä maksa niitä veroja sen enempää vaikka joku sieltä sossusta jotain saisikin :whistle:

kyllä meille käytetyt vaatteet kelpaa enemmän kuin hyvin, mutta täällä on kirpparilla risaset vaatteet törkeillä hinnoilla.
monesti töki teenkin löytöja ja tuttava piirissä kiertää vaatteet.

älä menetä yö uniasi muiden ostosten takia :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 14:05 tiuti kirjoitti:

ja ps.. oletko varma että niitä kenkiä ei ostanut esim mummi ja pappa? ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 12:09 Pompelmo kirjoitti:

Näitä "me ei osteta kirpparilta"-ihmisiä löytyy joka ikäryhmästä. Heidän perusselityksensä on "ei sieltä oikein löydä, en osaa katsella". Kaveripiirissäni olen huomannut sen, että jotkut mummot ja papat ovat niin innoissaan lapsen lapsestaan että hakevat tälle vaikka kuun taivaalta. Mun äiti on niin innoissaan että kiertää kaikki kaupungin kirpparit löytääkseen pojallemme uusia vaatteita tai leluja :D <br><br>

On hieno juttu, että Suomessa ei tarvitse pelätä kuolevansa nälkään, mutta turhan usein näyttää käyvän niin, että kun sitä helppoa rahaa tulee tilille Kelasta ja sossusta siihen tilanteeseen jää vuosiksi. Esim. meillä olisi " ihan sama" olla työttöminä ja sossun asiakkaina, jos ajatellaan taloudellisesti. Joku tuossa mainitsi saavansa tukia yhteensä 1200 euroa! Se on minusta aika paljon. Meillä nettotulot on pari sataa enemmän ja siihen rahaan mies tekee töitä 8 tuntia päivässä, minä opiskelen ja käyn osa-aikatyössä :\|
Voin kuvitella, että aika vaikeaa joillakin on päästä sossukierteestä irti, jos kotona olemalla saa liki main saman kuin työssä olemalla. Hetkellisessä hädässä on ok saada toimeentulotukea, mutta lähtökohtana tulisi olla se, että aikuiset, perheelliset ihmiset elättävät itse itsensä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 23:08 Johanne kirjoitti:
On hieno juttu, että Suomessa ei tarvitse pelätä kuolevansa nälkään, mutta turhan usein näyttää käyvän niin, että kun sitä helppoa rahaa tulee tilille Kelasta ja sossusta siihen tilanteeseen jää vuosiksi. Esim. meillä olisi " ihan sama" olla työttöminä ja sossun asiakkaina, jos ajatellaan taloudellisesti. Joku tuossa mainitsi saavansa tukia yhteensä 1200 euroa! Se on minusta aika paljon. Meillä nettotulot on pari sataa enemmän ja siihen rahaan mies tekee töitä 8 tuntia päivässä, minä opiskelen ja käyn osa-aikatyössä :\|
Voin kuvitella, että aika vaikeaa joillakin on päästä sossukierteestä irti, jos kotona olemalla saa liki main saman kuin työssä olemalla. Hetkellisessä hädässä on ok saada toimeentulotukea, mutta lähtökohtana tulisi olla se, että aikuiset, perheelliset ihmiset elättävät itse itsensä.

juu mutta et sitten tainnut lukea tekstiäni kunnolla? tukia siis tulee 1200 joista lähtee vuokran heti 600e. eikä asuta siis isossa asunnossa.
ihan samalla lailla mun mies tekee töitä sen 8h päivässä kuin sinunkin mies mutta ei vain saa palkkaa siitä kun on harjoittelija. ja noihin tukiin on siis laskettu lapsilisät, äitiyspäiväraha, asumistuki, työmarkkinatuki ja tt-tuki.
ja tämä summa on sinusta paljon?
ja jos luit kirjoitukseni niin kyllä mies töissä olisi ihan "oikeasti" jos niitä olisi tarjolla :/
nyt onneksi saattaa työllistyä :)
ei tämä tuilla elo mitään herkkua ole :'( kyllä jokainen oikeasti varmasti haluaa tienata leipänsä itse, mutta se ei aina vaan ole mahdollista.
me edelleenkin teemme monesti niitä hyviä löytöjä ihan uusista vaatteista ja saamme paljon myös kavereilta heidän lasten vanhoja vaatteita ja tavaroita.
mielestäni tt-tuki on tarkoitettu juuri sitä varten että voi tunte itsensä ihan saman arvoiseksi ja ei se tuki ole tarkoitettu siihen että sillä pitäs kuukauden kaurapuurot ostaa.
ja kuten tuolla aiemmin mainitsinkin että meillä eletään juuri siksi ihan normaalisti koska emme käytä alkoholia tai polta tupakkaa. näin ollen saattaa kuussa säästyä vaikka parikymppiä.

ja lisään vielä että tämä summa 1200e-600e(vuokra) on siis paljon.
eli kun jaat sen kuun joka päivälle niin se on 20e/päivä. siitä ostat ruuat,vaipat kahdelle lapselle, mahdollisesti tarvittavia vaatteita,kenkiä, maksat vakuutuksia,laskuja yms.. niin ei se kovin paljoa ole :/
heti kun mies töihin pääsee niin meidänkin tulot nousee huomattavasti.

toivottavasti kaikki ihmiset ei arvostele toisia samma tavalla kuin usea täällä palstalla :'(
jokainen kuitenkin tekee omat ratkaisunsa. ja eiköhän me kaikki olla saman arvoisia :) :flower:

Arvasin tämän, jukoliste ihan sama mistä ihmiset keskustelevat niin se tulee yleistävään sävyyn. Oli aiheena sitten perunat tai sosiaalitoimisto. Eikä sille voi mitään, jos puhutaan sosiaalitoimen asiakkaista niin se ei tarkoita juuri SINUA.

Sattupas yhteen toi 65e ellin kanssa, en kyllä ollu tietoinen siitä jos niin ajattelet :D Kyllä minulla myös lapsi on. Tekeekö se minusta kateellisen ihmisen että ihmettelen sitä miten helppoa on suomessa väärinkäyttää näitä tukia?

Mielestäni kukaan ei ole sanonut että sosiaalitoimen asiakkaat ovat huonompia, vain sitä että esiintyy paljon väärinkäyttöä. Luonnollistahan se on, mennään sieltä mistä aita on matalin -kuuluu ihmisen perusluonteeseen, toiset antavat sille periksi ja toiset eivät.

Voiko se olla yleistämistä että 'erityisesti nuoret vanhemmat' koska jos tilaston käsiimme etsittäis niin varmasti asiakkaista suurin osa on nuoria.

Kyllä tulot voivat tipahtaa vaikka toinen pääsisikin töihin -se kun vaikuttaa automaattisesti tukiin myöskin. Ainakaan ne eivät merkittävästi nouse, jos tällä hetkellä sossu+kela on 100% elättäjä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 11:26 timppa19 kirjoitti:
naurettavaa mielestäni "arvostella" muita, jokainen tekee lapsia joka sen parhaaksi näkee, ja useimmin niitä ei tehdä vaan saadaan

Arvostelua, keskustelua tai pohdintaa -ihan miten sen itse ajattelee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 11:29 tiuti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 11:26 timppa19 kirjoitti:
naurettavaa mielestäni "arvostella" muita, jokainen tekee lapsia joka sen parhaaksi näkee, ja useimmin niitä ei tehdä vaan saadaan

Arvostelua, keskustelua tai pohdintaa -ihan miten sen itse ajattelee.

kirjotuksissa mun mielestä on ihan selvää arvostelua, mutta jokainen elää tavallaan, ja arvostelee tavallaan :laugh:

Ja automaattisestiko nuori perhe on sossun asiakas?? Kun näet nuoren äidin tai isän lykkäämässä vaunuja niin ajatteletko heti (etenkin jos vaunut on uudet) että tuossa menee sossun elätti joka on ostanu sossun rahoilla uudet vaunut?

Vai mistä olet tehnyt päätelmäsi? Melko paljon tiedän (en tunne lähemmin mutta omien puhetteinsa perusteella) liki kolmikymppisiä vanhempia jotka roikkuu sossun luukulla ja punkee lisää lapsia ettei tartte mennä töihin/opiskella uutta ammattia.

Tunnen useemmankin nuoren perheen jotka elävät minimiäippärahalla ja opintotuella+asumislisällä. Toimeentulotukea sais tasan varmasti, mutta eivät halua hakea. Loma-aikana opiskeleva osapuoli tekee töitä. Äiti on pienen vauvan kanssa kotona äitiyslomalla. Äp-rahaa nostaa myös kaikki muutkin tuntemani äidit ikään katsomatta ja suurin osa heistä ei käy sillon töissä. Pitäisikö nuoren äidin mennä töihin äitiysloman aikana ettei vaan käytä yhteiskunnan tukia?

Sanoisinpa vaan että taitaa iso osa sossun asiakkaista ja tukien väärinkäyttäjistä olla juoppoja! Rappioalkoholistit nostelee tukia ja käyttävät sen viinaan vaikka tarkoitus oli ostaa ruokaa ja vaatetta. Sitten jonotellaan jossain seurakunnan/pelastusarmeijan tms:n luukulla sapuskaa ja vaatetta. Ruokakasseja vingutaan ja kadulla kerjätään rahaa "kahvikuppiin". #&%?$!*, kaljaan nekin roposet menee jos erehtyis antamaan.

Ja alkoholismi jos mikä on itse aiheutettua. Sitten kun pitäs päästä katkolle (talvisin varsinkin että on joku lämmin paikka) niin johan mangutaan kun ei ole resursseja majottaa/ruokkia/hoitaa koko saakelin juoppolaumaa. kesäksi on hyvä taas kömpiä veneen alle ja puistonpenkille krapulaansa parantelemaan. Sossusta saa rahaa kun vaan menee hakemaan, siinä ne yhteiskunnan suurimmat tukien väärinkäyttäjät! Jättäisivät viinan, menisivät työkkäriin ja sitä kautta johonkin koulutukseen ja töihin. Sossu makselee takuuvuokria ja sitten loppupeleissä maksamattomia vuokrarästejä...

Että nuorethan ne vaan nostelee sossusta rahaa...

ja turha väittää etten mitään alkoholisteista tiedä, lähipiiristä löytyy 3kpl enkä todellakaan ajattele että se ois joku sairaus. Kyllä se on omassa kädessä avaako pullon korkin vai ei. Ja ylipäätään hankkiiko sitä pulloa vai ei!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2006 klo 15:20 vieras kirjoitti:
Sanoisinpa vaan että taitaa iso osa sossun asiakkaista ja tukien väärinkäyttäjistä olla juoppoja! Rappioalkoholistit nostelee tukia ja käyttävät sen viinaan vaikka tarkoitus oli ostaa ruokaa ja vaatetta. Sitten jonotellaan jossain seurakunnan/pelastusarmeijan tms:n luukulla sapuskaa ja vaatetta. Ruokakasseja vingutaan ja kadulla kerjätään rahaa "kahvikuppiin". #&%?$!*, kaljaan nekin roposet menee jos erehtyis antamaan.

Ja alkoholismi jos mikä on itse aiheutettua. Sitten kun pitäs päästä katkolle (talvisin varsinkin että on joku lämmin paikka) niin johan mangutaan kun ei ole resursseja majottaa/ruokkia/hoitaa koko saakelin juoppolaumaa. kesäksi on hyvä taas kömpiä veneen alle ja puistonpenkille krapulaansa parantelemaan. Sossusta saa rahaa kun vaan menee hakemaan, siinä ne yhteiskunnan suurimmat tukien väärinkäyttäjät! Jättäisivät viinan, menisivät työkkäriin ja sitä kautta johonkin koulutukseen ja töihin. Sossu makselee takuuvuokria ja sitten loppupeleissä maksamattomia vuokrarästejä...

Että nuorethan ne vaan nostelee sossusta rahaa...

ja turha väittää etten mitään alkoholisteista tiedä, lähipiiristä löytyy 3kpl enkä todellakaan ajattele että se ois joku sairaus. Kyllä se on omassa kädessä avaako pullon korkin vai ei. Ja ylipäätään hankkiiko sitä pulloa vai ei!

tää on kyllä niin totta. Rakas enoni on hyvä esimerkki näistä yhteiskunnan kukkasista. Mielummin antaisin kyllä rahaa nuorelle lapsiperheelle kuin keski-ikäiselle rapajuopolle.

No eipä kyl ikinä oo tullu käytyä sossussa.. olen 19 vuotias naimissa oleva opiskelija/ravintolatyöntekijä. Kyllä oon ihan töitä tehnyt ja sillä pärjännyt. Ei me nyt mitään hienoimpia rattaita osteta tai ajella mersulla, ihan hyvät rattaat meillä silti on ja mukava turvallinen autokin. Töitä tekemällä voidaan me nuoretkin pärjätä!

Yhteistyössä