Miksi te lihavat, jotka tahdotte laihtua sanotte usein näin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Normaalipainoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Normaalipainoinen

Vieras
Tuosta yhdestä ketjusta taas nappasi tämä sama asia silmään. Siis miksi te ylipainoiset laihduttajat sanotte jotain tämän tapaista:

"Olen 96 kg ja normaalipainoni olisi 60 kg, mulle riittää kuitenkin, että pääsisin 70-75 kg."

Siis miksi?

Tämä asia ihmetyttää mua aina. Lihava ihminen ei pyri edes normaalipainoiseksi vaan vain vähemmän ylipainoiseksi?? Miksi ette muuta kunnolla ja pysyvästi niitä elämäntapojanne? Onko kiva raahata vuodesta toiseen läskiä mukana, mikä on syy, että niistä kaikista ei voi luopua?

Ylipaino on aina epäterveellistä.

Ehkäpä siksi, että ylipainoinen voi olla myös realistinen. Mun on hyvin hyvin vaikea kuvitella, että pääsisin koskaan sellaisiin mittoihin missä olin 16-vuotiaana. Sen vuoksi mä en tavoittele kuuta taivaalta, vaan sellaisen olotilan, mihin olisin tyytyväinen. Ja mä olisin nimenomaan ihan tyytyväinen, jos olisin "vain" 10kg ylipainoinen. Mä olen tästä keskustellut ihan lääkärin ja terveydenhoitajan kanssa ja olemme kaikki samaa mieltä asiasta.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Onhan se aina hienoa jos laihtuu vaikkapa 20 kiloa. Minun puolestani siitä saa iloita, vaikkei olisikaan vielä normaalipainossa.

Tottakai saa iloita. Emmä tässä siitä puhunut vaan siitä, että miksi niin moni ylipainoinen tyytyy siihen et on edelleen lihava et se on muka sit ok. Miksi tavoite ei ole se normaalipaino? Ihmeellisiä selittelyjä, että en näytä hyvältä jos olen normaalipainoinen ja häviää muodot ja kurvit ja laihuus ei ole nättiä. Normaalipainoinen ei ole laiha vaan normaalipainoinen. Osalla lihavista on vääristyny kuva itsestään ja siitä milloin he oikeasti näyttäisivät parhaimmalta.

Ulkomailla tunnistaa aina suomalaiset siitä, että ovat lihavinta porukkaa. Siellä aina tajuaa, että suomalaiset on tosi lihava kansa. Mua ainakin ylipaino ällöttää.

Alkuperäinen kirjoittaja cvvå;28404542:
Tuo on enemmän sinun ongelmasi kuin lihavan/lihavien. Miksi et ota tavoitteeksi muuttaa omaa asennettasi toisia ihmisiä kohtaan?

Ei se aiemmin haitannut ja on mulla ystävissä kaiken kokoisia. Oon viime aikoina alkanut ärsyyntyä kuuntelemaan sitä selittelyä siitä kuinka paino vaan pysyy, vaikka tosi terveellisesti syövät ja liikkuvat. En ole koskaan kommentoinut kellekään painosta. Mulle tietty saa kommentoida, että hyvä sun on sitä pullaa syödä kun et liho. Kyllä lihoisin! Mut en päästä itteäni lihomaan.

Missähän Tansaniassa AP on lomaillut...
Hyvinvointivaltioissa kyllä tupataan paisumaan kuin hiivataikina, mutta kyllä jokunen muu maa edustajineen erottuu meitä paremmin massasta. Jo ihan sen vuoksi että lastenkin kouluruoka voi olla pussillinen perunalastuja ja suklaapatukka

• Tykkää
Reactions: masuilija.
luulisin että askel kerrallaan on ajatus. eka yrittävät siihen 70kiloon ja siitä sitten sinne kuuteenkymmeneen. itselläni ei ole henkilokohtaista kokemusta lihavuudesta, mutta ehkä se on siis sen tavoitteen saavuttamisen kannalta.

Voisiko johtua siitä, että ihmisen oma kehonkuva on pyöreä? Kokee hyväksi olla muodokas ja pehmeä olematta kuitenkaan mikään varsinainen läski? Itse olen 169/82 kg ja koen itseni hyvinkin terveeksi, kauniiksi ja muodokkaaksi naiseläjäksi. Olen aina ollut tällainen tai jopa hiukan pulskempikin enkä mitenkään kaihoile hoikkuuden perään. Olen terve, liikunnallinen ihminen, joka tykkää syödä terveellistä ruokaa ja voida hyvin unohtamatta nauttia hyvistä ruuasta ja herkuistakin välillä. Voisin hyvin kuvitella, että monikin 100kiloinen tai lihavampikin olisi tyytyväinen tällaisena?

Tuosta yhdestä ketjusta taas nappasi tämä sama asia silmään. Siis miksi te ylipainoiset laihduttajat sanotte jotain tämän tapaista:

"Olen 96 kg ja normaalipainoni olisi 60 kg, mulle riittää kuitenkin, että pääsisin 70-75 kg."

Siis miksi?

Tämä asia ihmetyttää mua aina. Lihava ihminen ei pyri edes normaalipainoiseksi vaan vain vähemmän ylipainoiseksi?? Miksi ette muuta kunnolla ja pysyvästi niitä elämäntapojanne? Onko kiva raahata vuodesta toiseen läskiä mukana, mikä on syy, että niistä kaikista ei voi luopua?

Ylipaino on aina epäterveellistä.

Sit saman ihmiset viel osallistuu ruokahaasteeseen ja oikeen brassailee miten rasvasta läskisoosia osaa tehdä tai jotain lihottavia laskiaispullia.
Lihavilla on aina joku puolustus.

[QUOTE="vieras";28404794]Sit saman ihmiset viel osallistuu ruokahaasteeseen ja oikeen brassailee miten rasvasta läskisoosia osaa tehdä tai jotain lihottavia laskiaispullia.
Lihavilla on aina joku puolustus.[/QUOTE]harmittaako sua noin paljon että voin syödä rauhassa herkkuruokia lihomatta? aika naurettavaa toisaalta.

• Tykkää
Reactions: Minuli
Tottakai saa iloita. Emmä tässä siitä puhunut vaan siitä, että miksi niin moni ylipainoinen tyytyy siihen et on edelleen lihava et se on muka sit ok. Miksi tavoite ei ole se normaalipaino? Ihmeellisiä selittelyjä, että en näytä hyvältä jos olen normaalipainoinen ja häviää muodot ja kurvit ja laihuus ei ole nättiä. Normaalipainoinen ei ole laiha vaan normaalipainoinen. Osalla lihavista on vääristyny kuva itsestään ja siitä milloin he oikeasti näyttäisivät parhaimmalta.

Ulkomailla tunnistaa aina suomalaiset siitä, että ovat lihavinta porukkaa. Siellä aina tajuaa, että suomalaiset on tosi lihava kansa. Mua ainakin ylipaino ällöttää.

On muuten ihan totta, että nykypäivänä lievää lihavuutta pidetään normaalina. Normaalipaino taas sitte on laihuutta. Suomalaiset alkaa olla koko ajan lihavampia niin vääristyy sitten tuo normaalipainon/lihavuuden rajakin.

Itse olen normaalipainoinen ja sellaisena aion pysyäkin. Lihavuus ei ole kaunista.

Veikkaan että tuntuu noin realistisemmalta, ehkä tuo tavoitepaino on jotain mitä on painanut vuosia aiemmin ja nyt haluaa palata siihen. Tietty jos on ollut huomattavasti ylipainoinen ja laihduttaa siitä lievään ylipainoon niin eiköhän nuo laihduttamisen terveydelliset hyödyt tule jo aika pitkälle saavutettua.

Kieltämättä joskus tuntuu että se kehonkuva on vääristynyt. Siis että normaalipainoisista ja muodokkaistakin naisista puhutaan liian laihoina ja jopa anorektisina. Se tuntuu oudolta.

Itseasiassa lievä ylipaino on uusien tutkimusten mukaan terveellisempää kuin normaalipaino :)

Itse tykkään itsestäni noin 65-70kg:n painoisena, pituutta 158. Näytän hyvältä, vaatteet mahtuu päälle, en koe olevani lihava ja uskallan jopa uimahalliin tai biitsille, kuvitella! Tykkään liikkua, mutta tykkään myös herkutella ajoittain ja jos havittelisin alle 60kg lukemia, jäis herkuttelut siihen. Mieluummin muutama ylikilo kuin herkuton elämä, mun mielestä.

Normaalipainohan on vaan laskennallinen "keskiarvo", joka ei ota huomioon mitään kehon luonnollisia muotoja. Väitän, että etenkin miehillä normaalipaino voi helposti heittää kymmenellä kilolla riippuen siitä, onko syntyjään mallia ladonovi vai kukkakeppi. Ja näkeehän sen päältäkin, kahdesta samanpituisesta ja -painoisesta ihmisestä toinen voi näyttää pullerolta ja toinen muuten vaan isolta. Ei siihen vaa'an lukemaan kenenkään pidä hirttäytyä, tärkeintä on olla terve ja hyvässä kunnossa.

Sitten kun mä painan sen 75kg niin mä olen tiputtanyt yhteensä sen noin 50kg. Ja tuon painoisena mä mahdun (ainakin viimeksi mahduin) kokoon 38. Mulle se on se tavoitepaino, miksei pysyväkin.
Mutta katsotaan mitä mieltä mä sitten olen kun tuon painon tavoitan.

Yhteistyössä