Miksi te keskitytte tuohon Nina Mikkosen huonohkoon käytökseen, miksi ette keskity siihen asiaan, jota tuossa koitetaan ajaa takaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Mua ärsyttää suunnattomasti, kun paasataan että äitien pitää olla kotona. Sorry vaan, mutta miksi urastaan kiinnostunut ei saisi hankkia lapsia?

Jos tässä keskustelussa puhuttaisiin samalla vakavissaan, miten ISIEN pitäisi jäädä myös kotiin hoitamaan lapsiaan, niin suhtautuisin siihen aivan eri vakaumuksella. Se että naiset olisivat töissä ja miehet kotona muuttaisi myös radikaalisti sukupuolten välistä palkkaeroa (ja kotiÄITIYDEN kannattajilta menisi se perinteinen "kun mies ansaitsee enemmän" valttikortti pois).

Itse en ole sanonut, että juuri äidin tulisi olla kotona. Tämän aiheen tiimoilta vaan nyt hyvin herkästi vedetään sellaiset johtopäätökset.
Itse ajattelen, että alle kouluikäisellä lapsella tulee olla lakkaamatta toinen vanhemmistaan läsnä, mikäli halutaan turvata varhaislapsuus ja saada lapselle mahdollisimman tasapainoinen tulevaisuus. Ja tähän on turha tulla kenenkään viilaamaan pilkkua tyyliin "eikös meidän Pekka saa sitten vierailla mummolassa lainkaan ilman äitiä tai isää", tästä ei silti ole kysymys, ymmärsitte sen varmaan.

Siis kotihoito kouluikään asti :o

Onko tämän päivän ihmiset todella näin vieraantuneita ELÄMÄSTÄ, että nähdään jotain kummallista kouluikään asti ylettyvässä kotihoidossakin?

Mulla typy alotti päivähoidon 1v 8kk ja poju 1v 3kk iässä. Ovat n. 75% arkipäivistä päiväkodissa j a25 % kotona. Norjassa ryhmät ainakin meidän päikkärissä pieniä. On kunnon hoitosuunnitelmat, tavoitteet. Tekevät paljon retkiä, leikkivät, askartelevat, laulavat, tanssivat, maalaavat, tekevät koruja, musiikkia. Oppivat olemaan toisten lasten kanssa, ottamaan toiset huomioon ryhmissä. Itse olen ollut välillä pitkänkin pätkän kotona, mutta lapset haluavat laspsiseuraa ja päiväkotiin. En pysty itse antamaan samoja virikkeitä ja koen hyvänä, että saavat muuta seuraa kuin minut n. 4 pv. viikossa.

Olen hiukka vastaan,jos lapset hoidossa yli 10 tuntia. Meillä ei sitä vaaraa. Päiväkodit auki 7.30-16.30. Joskus vaikea sopeuttaa omat työkuviot suppeaan aukioloon nähden.

aina ärsyttää suunnattomasti se, että näihin vedetään nuo koulusurmaajat mukaan, etenkin kun todistettavasti ainakin toinen heistä on ollut kotihoidossa. Ei se hitsi vieköön ole niin yksinkertaista, että päiväkodeissa kasvatetaan koulusurmaajia ja muutenkin epäkelpoja yksilöitä. Ja jos noin väittää, niin maailmankatsomus on aika suppea ja älyttömän yksinkertainen. Sitä paitsi elämä ei ole mustavalkoista.

Ja ärsyttää sekin, että suurin osa fanaattisimmista kotihoidon puolestapuhujista ovat sellaisia, joiden miehillä voisi sanoa olevan huipputulot. Eli perheessä ei välttämättä ole edes tarvetta sille toisen puolison palkalle. Mutta monessa lapsiperheessä on toisin; monessa perheessä tosiaan tarvitaan ihan tavalliseen elämiseen ne kummankin vanhemman palkat. Ja toki tähän voi taas tulla jeessustelemaan ja sanomaan, että oma valinta. Että myykää se rakentamanne kiva pikku omakotitalo ja muuttakaa kaupungin vuokrataloyksiöön, jotta se kotihoito on mahdollista. Tai eläkää sossun tuella.

Kyllä minäkin olen kotihoidon puolella, se on hienoa, jos siihen on oikeasti mahdollisuus. Enkä minä olisi pystynyt laittamaan omia lapsiani hoitoon alle 1-vuotiaina. Mutta mä en ole niin fanaattinen, että mä väittäisin, että kaikilla on mahdollisuus halutessaan hoitaa lapsensa kolmivuotiaiksi asti kotona ja että jos toisin teet, lapsestasi tulee mielenerveysongelmainen pikkurikollinen tai sitten koulusurmaaja. Mä uskon siihen, että kun perheellä kokonaisuudessaan on hyvä olla, niin silloin myös lapsilla on hyvä olla. Ja mä toivoisin, että ne fanaattisimmat kotihoidon puolustajat puhuisivatkin kotihoidosta asiallisesti, eivätkä "suuressa viisaudessaan ja täydellisyydessään" vaan aina keskity hoidossa olevien vanhempien ja heidän lastensa suoranaiseen haukkumiseen. Sitähän se nykyinen "keskustelu" aiheesta on, tälläkin palstalla.

Itselläni on kolme lasta, jotka ovat menneet hoitoon suurinpiirtein 1v3kk-1v8kk ikäisinä. Eivät päiväkotiin, vaan perhepäivähoitajalle. Esikoinen ei koskaan ole ollut päiväkodissa (kävi srk:n eskarin), keskimmäinen menee kunnalliseen eskariin ensi vuonna ja sitä myöten hänen "viimeinen hoitovuotensa" kuluu päiväkodissa. Keskimmäisen tavoin tulemme toimimaan myös kolmantemme kohdalla, joka nyt on 1v8kk vanha ja siis hoidossa samalla pph:lla kuin keskimmäinenkin (ja jatkaa siellä ensi vuonna).

En lukenut koko ketjua kommentoin vain ap:n aloitusta: Samaa mieltä minäkin, eikä se Niina Mikkonen ollut ihan hakoteillä on totta että nykyaikainen päivähoito on aika pitkälle lähtoisin juuri noista natsisaksan aatteista. Asiaa jonkun verran lukeneena se on siis totta. Kannattaa tutustua aiheeseen ennen sen tyrmäämistä.

Kannatan lasten kotihoitoa, en kuitenkaan totaali kotihoitoa kouluikään asti :D mutta minustakin lasten paikka on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Siis kotihoito kouluikään asti :o

Onko tämän päivän ihmiset todella näin vieraantuneita ELÄMÄSTÄ, että nähdään jotain kummallista kouluikään asti ylettyvässä kotihoidossakin?

Kyllä mun mielestäni lapsi tarvitsee muitakin kontakteja - ja nimenomaan aikuiskontakteja kuin oman (yleensä) äidin. Kerhot ym on ihan kivoja pikkulapsille (alle 3v) mutta aikuisetkin tekee hyvää lapsen kehitykselle. Minusta ELÄMÄÄ ei ole se, että lapsi on 7v asti kotihoidossa. Se on jotenkin vääristynyttä, kapeakatseista, nykyajan itsekeskeisyyttä. Käperrytään siihen omaan itseen, omaan perheeseen, eikä osata avautua maailmaan.

Vielä muuten kysyisin, että millä te elätte, jos toinen vanhemmista on kotona 7 vuotta? Ei me ainakaan tultais toimeen mitenkään ja alkas kyllä ruokakin pöydästä loppumaan!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Esimerkki kotiäidistä:
Käytös kertoo juuri siitä, miten kotonaollessa voi ajatusmaailma kapeutua ja miten voi muuttua fanaattiseksi idiootiksi.
:laugh: :laugh: :laugh:

Vakavasti puhuen, olen täysin samaa mieltä. Omassa ystäväpiirissäkin on ikävä kyllä yksi esimerkki siitä, kuinka kotiäitiys pienentää ympyröitä ja kaventaa ajatusmaailman sangen yksisilmäiseksi. :/ Ja sitten siitä vielä syytetään meitä työssäkäyviä, kun ajatusmaailmat on ajautuneet eri raiteille, vaikka tosiasiassa tämä kyseinen kotiäiti on se muuttunut osapuoli.

Mitä hyvää siinä on että mies käy töissä ja nainen lusmuaa kotona vaikka lapset on jo kouluiässä.. hyvänen aika sentään. Ymmärrän että kotona voi olla 3vuotta, mutta sen jälkeen kyllä viimeistään lapsi hoitoon ja äiti kodin ulkopuolelle.. muuten voi käydä kuten Ninalle.. järki pakenee päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja hips:
Vielä muuten kysyisin, että millä te elätte, jos toinen vanhemmista on kotona 7 vuotta? Ei me ainakaan tultais toimeen mitenkään ja alkas kyllä ruokakin pöydästä loppumaan!!!!

Jos toinen tienaa tarpeeksi. ;)

Ei se k-hoidontuki nyt niin ihmeellinen ole, ettei sitä kotihoitoa voisi jatkaa sen 3 v jälkeenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hupsis:
Alkuperäinen kirjoittaja hips:

Jos toinen tienaa tarpeeksi. ;)

Ei se k-hoidontuki nyt niin ihmeellinen ole, ettei sitä kotihoitoa voisi jatkaa sen 3 v jälkeenkin.

Millähän sen 7 kotivuoden jälkeen työllistyy :whistle:
Aika harvalla alalla pääsee takaisin kuvioihin 7v tauon jälkeen. Kelkasta putoaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Minua:
aina ärsyttää suunnattomasti se, että näihin vedetään nuo koulusurmaajat mukaan, etenkin kun todistettavasti ainakin toinen heistä on ollut kotihoidossa. Ei se hitsi vieköön ole niin yksinkertaista, että päiväkodeissa kasvatetaan koulusurmaajia ja muutenkin epäkelpoja yksilöitä. Ja jos noin väittää, niin maailmankatsomus on aika suppea ja älyttömän yksinkertainen. Sitä paitsi elämä ei ole mustavalkoista.

Ja ärsyttää sekin, että suurin osa fanaattisimmista kotihoidon puolestapuhujista ovat sellaisia, joiden miehillä voisi sanoa olevan huipputulot. Eli perheessä ei välttämättä ole edes tarvetta sille toisen puolison palkalle. Mutta monessa lapsiperheessä on toisin; monessa perheessä tosiaan tarvitaan ihan tavalliseen elämiseen ne kummankin vanhemman palkat. Ja toki tähän voi taas tulla jeessustelemaan ja sanomaan, että oma valinta. Että myykää se rakentamanne kiva pikku omakotitalo ja muuttakaa kaupungin vuokrataloyksiöön, jotta se kotihoito on mahdollista. Tai eläkää sossun tuella.

Kyllä minäkin olen kotihoidon puolella, se on hienoa, jos siihen on oikeasti mahdollisuus. Enkä minä olisi pystynyt laittamaan omia lapsiani hoitoon alle 1-vuotiaina. Mutta mä en ole niin fanaattinen, että mä väittäisin, että kaikilla on mahdollisuus halutessaan hoitaa lapsensa kolmivuotiaiksi asti kotona ja että jos toisin teet, lapsestasi tulee mielenerveysongelmainen pikkurikollinen tai sitten koulusurmaaja. Mä uskon siihen, että kun perheellä kokonaisuudessaan on hyvä olla, niin silloin myös lapsilla on hyvä olla. Ja mä toivoisin, että ne fanaattisimmat kotihoidon puolustajat puhuisivatkin kotihoidosta asiallisesti, eivätkä "suuressa viisaudessaan ja täydellisyydessään" vaan aina keskity hoidossa olevien vanhempien ja heidän lastensa suoranaiseen haukkumiseen. Sitähän se nykyinen "keskustelu" aiheesta on, tälläkin palstalla.

Itselläni on kolme lasta, jotka ovat menneet hoitoon suurinpiirtein 1v3kk-1v8kk ikäisinä. Eivät päiväkotiin, vaan perhepäivähoitajalle. Esikoinen ei koskaan ole ollut päiväkodissa (kävi srk:n eskarin), keskimmäinen menee kunnalliseen eskariin ensi vuonna ja sitä myöten hänen "viimeinen hoitovuotensa" kuluu päiväkodissa. Keskimmäisen tavoin tulemme toimimaan myös kolmantemme kohdalla, joka nyt on 1v8kk vanha ja siis hoidossa samalla pph:lla kuin keskimmäinenkin (ja jatkaa siellä ensi vuonna).

"Mä uskon siihen, että kun perheellä kokonaisuudessaan on hyvä olla, niin silloin myös lapsilla on hyvä olla. "

Täyspeesi!

Koska mä en ainakaan allekirjoita sen naakan sanomisia Siksi mä kiinnitin niin paljon huomiota siihen käyttäytymiseen.

Ja jos kotihoidossa olevista tulee tuollaisia (eikös se jossain vaiheessa sanonut itse olleensa kotihoidosa kouluikään asti?) jotka eivät osaa huomioida sellaista seikkaa että keskustelussa täytyy antaa toiselle myös mahdollisuus kertoa oma kantansa asiaan, vaan huudetaan ja meuhkataan toisen puheiden päälle ("en anna sun puhua kun puhut höpönlöpöä" asenteella) niin juu... onneks mun lapsi on ollut jo vuoden päivät päiväkodissa,
Siellä tuokin ihminen olis oppinut että aina ei voi olla suunapäänä mesoamassa vaan myös muille tulee antaa puheenvuoro.

Niillehän vasta ongelmia tulee, jotka ovat olleet kotihoidossa kouluikään asti. Itse voin sanoa, että minussa se jonkin verran näkee, sillä en ole ollut päivääkään päiväkodissa ja tänäkin päivänä minun on vaikea solmia ystävyyssuhteita, pinnallisia suhteita kyllä pystyn luomaan, mutta en kestäviä kunnolla. Minulla on kyllä ollut hoitajia pienenä, mutta ne ovat tulleet meille kotiin, kun asuttiin keskellä ei mitään.
Lapselle tekee hyvää myös toisten lasten seura, etteivät ne vieraannu ja erakoidu. Itse olen myös koulukiusattu ihan ekalla ja tokalla luokalla, mutta ei minusta sentään mitään rikollista ole tullut, olen perusluonteeltani ihan liian kiltti.
Päiväkodissa olisin kenties oppinut pitämään puoliani ja sosiaalistunut enemmän. Myöskin olin pienenä kateellinen niille, jotka saivat olla päiväkodissa, ei ollut kiva kuunnella serkkujen juttuja päiväkodista.

mä vien 11kk ikäisen tytön pph:lle hoitoon, vain ja ainoastaan oman jaksamiseni takia! Luulin että minusta on koti äidiksi.. ei minusta ole!! Äidiksi minusta kyllä on, mutta ei koti äidiksi!!
Minulla on kaksi lähiystävää (kotiäitiä) joutunut lähiaikoina käymään psykiatrisessa hoidossa täydellisen väsymisen takia, ja koska nyt koen että olen itse kohta samassa pisteessä.. tämä on meille paras ratkaisu!!

Kyllä aikuisetkin tarvitsevat virikkeitä ja aikuiskontakteja. Ei minustakaan ole vaan istumaan hiekkalaatikon reunalla.Kyllä vähemmästäkin pinna kiristyy ;)Ja omalla alallani putoaa kelkasta jo vuodessa, jos ei käy keikkaa heittämässä. Toisten elämään sopii, minun ei. Olen töissä 75% virassa ja se antaa juuri sopivasti liikkumavaraa minulle ja koko perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Itse en yhtään tiedä mistä puhutaan, en ole keskustelua katsonut. Mikä natsi-kortti? Hitler btw oli kotikasvatettu lapsi...

http://areena.yle.fi/toista?id=1786657
Alkaa noin 12 minuutin kohdalta. Tyynysota: kotihoito vs. päivähoito.

Tuskin Hitlerin kotikasvatus on oleellista vaan pikemminkin sadistinen ja väkivaltainen isä. Tuskin päiväkodissa olo olisi asiaa ratkaisevasti muuttanut kun isä itsekin oli todennäköisesti päivisin pois.

On se minusta oleellista se Mikkosen käytös. Se antoi todella huonon kuvan kotiäideistä ja kotona hoidetuista lapsista, heidän sosiaalisista taidoistaan, kyvystään kunnioittaa muita, älykkyydestä, empaattisuudesta, viisaudesta ja käytöksestä.

Ei ole ihme, jos asia jää sellaisen alle. Minusta oli todella suuri harmi, että siellä oli puhumassa joku niin moukkamaisesti, töykeästi ja fanaattisesti, koska sellainen syö aina uskottavuutta ja mainetta. Minusta oli sääli, että tuollainen kuva annettiin kotiäideistä ja kotona hoidetuista lapsista.

En minäkään ole ollut koskaan hoidossa kodin ulkopuolella, silti minut on kasvatettu niin että minulla on empatia- ja keskustelukykyä, sekä niin luja luottamus omiin periaatteisiini ettei minun tarvitse lyödä vyön alle, tai olla epäkohtelias, tyly tai epäkunnioittava saadakseni asiani esille.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Tuskin Hitlerin kotikasvatus on oleellista vaan pikemminkin sadistinen ja väkivaltainen isä. Tuskin päiväkodissa olo olisi asiaa ratkaisevasti muuttanut kun isä itsekin oli todennäköisesti päivisin pois.

Nimenomaan SE on oleellista ja koko jutun pointti. Hitler hoidettiin kotona ja se sadistinen ja väkivaltainen isä harjoitti siellä kotona sitä kasvatusta. Kotihoidon nimeen vannovien mukaan Hitlerin olisi pitänyt olla mallikansalainen.

Faktaa on, että lapsen kotona hoitaminen ei kerro vielä yhtään mitään eikä ole tae millekään. Se kotona oleva vanhempi voi olla sellainen, että de facto lapsen olisi parasta olla missä tahansa muualla kuin kotona. Näin valitettavan usein onkin. Monelle lapselle tekee vain ja ainoastaan hyvää olla kontaktissa muihinkin ihmisiin. Minä tunnen monta sellaista kotiäitiä joiden hoiviin en luottaisi omaa lastani nanosekunniksikaan.

Yhteistyössä