aina ärsyttää suunnattomasti se, että näihin vedetään nuo koulusurmaajat mukaan, etenkin kun todistettavasti ainakin toinen heistä on ollut kotihoidossa. Ei se hitsi vieköön ole niin yksinkertaista, että päiväkodeissa kasvatetaan koulusurmaajia ja muutenkin epäkelpoja yksilöitä. Ja jos noin väittää, niin maailmankatsomus on aika suppea ja älyttömän yksinkertainen. Sitä paitsi elämä ei ole mustavalkoista.
Ja ärsyttää sekin, että suurin osa fanaattisimmista kotihoidon puolestapuhujista ovat sellaisia, joiden miehillä voisi sanoa olevan huipputulot. Eli perheessä ei välttämättä ole edes tarvetta sille toisen puolison palkalle. Mutta monessa lapsiperheessä on toisin; monessa perheessä tosiaan tarvitaan ihan tavalliseen elämiseen ne kummankin vanhemman palkat. Ja toki tähän voi taas tulla jeessustelemaan ja sanomaan, että oma valinta. Että myykää se rakentamanne kiva pikku omakotitalo ja muuttakaa kaupungin vuokrataloyksiöön, jotta se kotihoito on mahdollista. Tai eläkää sossun tuella.
Kyllä minäkin olen kotihoidon puolella, se on hienoa, jos siihen on oikeasti mahdollisuus. Enkä minä olisi pystynyt laittamaan omia lapsiani hoitoon alle 1-vuotiaina. Mutta mä en ole niin fanaattinen, että mä väittäisin, että kaikilla on mahdollisuus halutessaan hoitaa lapsensa kolmivuotiaiksi asti kotona ja että jos toisin teet, lapsestasi tulee mielenerveysongelmainen pikkurikollinen tai sitten koulusurmaaja. Mä uskon siihen, että kun perheellä kokonaisuudessaan on hyvä olla, niin silloin myös lapsilla on hyvä olla. Ja mä toivoisin, että ne fanaattisimmat kotihoidon puolustajat puhuisivatkin kotihoidosta asiallisesti, eivätkä "suuressa viisaudessaan ja täydellisyydessään" vaan aina keskity hoidossa olevien vanhempien ja heidän lastensa suoranaiseen haukkumiseen. Sitähän se nykyinen "keskustelu" aiheesta on, tälläkin palstalla.
Itselläni on kolme lasta, jotka ovat menneet hoitoon suurinpiirtein 1v3kk-1v8kk ikäisinä. Eivät päiväkotiin, vaan perhepäivähoitajalle. Esikoinen ei koskaan ole ollut päiväkodissa (kävi srk:n eskarin), keskimmäinen menee kunnalliseen eskariin ensi vuonna ja sitä myöten hänen "viimeinen hoitovuotensa" kuluu päiväkodissa. Keskimmäisen tavoin tulemme toimimaan myös kolmantemme kohdalla, joka nyt on 1v8kk vanha ja siis hoidossa samalla pph:lla kuin keskimmäinenkin (ja jatkaa siellä ensi vuonna).