Miksi te jotkut suorastaan halveksitte avoliittoa? Eihän se teille kuulu onko muut avo- vai avioliitossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmästynyt

Vieras
En mä ainakaan jaksa päätäni vaivata sillä onko toiset avo- vai avioliitossa. En mä ala väittämään toisten suhteita huonoiksi yms. sen perusteella, että ovat avoliitossa.

Ei avoliitto ainakaan ole mulle sitä, että siinä pidetään takaportti auki ja siitä on helppo lähteä pois. Avoliitto on yksi sitoutumisen muoto ja joillekin vain ei se avioliitto ole niin tärkeä. Miksi jotkut kuitenkin tuntuvat ottavan henkilökohtaisena loukkauksena sen, että jotkut muut haluavat elää avoliitossa? Miten se vaikuttaa muka teidän omaan suhteeseen ja avioliittoon mitä muut tekevät?

Ei voi olla oma suhde kovin vahvoilla jos pitää haukkua ja solvata avoliitossa eläviä. Ihan tiedoksi vain, että ei se avioliitto pettämistä ja suhteesta lähtemistä estä. Eikä avoliitostakaan eroaminen ole mitään helppoa.

Jos on omassa suhteessa ja elämässä asiat hyvin, niin ei silloin ole tarvetta arvostella kovin sanoin sitä, että jotkut haluavat elää avoliitossa. Pitäisi jo 2000-luvulla tajuta, että ei monikaan pidä avioliittona kaikkein tärkeimpänä vaan yhdessä osataan olla ilman sitäkin. Onhan sekin suurta sitoutumista kun avoliitossa saadaan yhteisiä lapsia, ostetaan asunto/talo, talous yhteinen.

En myöskään ymmärrä sitä, että mitä väliä on muka vuosia kestäneellä kihlauksella. Eihän se toisten pitkä kihlaus teidän suhteisiin vaikuta. Antaa jokaisen tehdä kuten haluaa omassa parisuhteessa ja ollaan arvostelematta toisten suhteita naurettavan lapsellisella tavalla näinkin pienistä asioista.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Minä näen asiat faktoina. Lain silmissä avoliitolla ja avioliitolla on eroja. Jos vaikka elät 40-vuotta onnellisena avoliitossa, keräätte omaisuutta yhdessä ja toinen kuolla kupsahtaa. Avopuolisot eivät lain nojalla peri toisiaan.

[QUOTE="jäämies";26776055]Minä näen asiat faktoina. Lain silmissä avoliitolla ja avioliitolla on eroja. Jos vaikka elät 40-vuotta onnellisena avoliitossa, keräätte omaisuutta yhdessä ja toinen kuolla kupsahtaa. Avopuolisot eivät lain nojalla peri toisiaan.[/QUOTE]
Totta. Mutta halveksitko avoliitossa elävviä?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26776008:
Siis ketkä halveksivat, oliko aloitus tosiaan suunnattu joillekin tietyille henkilöille? Enpä ainakaan ole itse törmännyt siihen, että avoliittoa nykypäivänä halveksuttaisiin, ellei sitten tiukan uskonnollisista syistä.

Jäin kanssa ihmettelemään onko toisen avoliitto oikeasti muka ongelma tai halveksimisen kohde nuoremmille sukupolville (=oletan palstalaisten näistä pääasiassa koostuvan) jos ei ole kyse jostain tiukemmasta uskonnollisesta vakaumuksesta? Ymmärrän että suvussa saattaa kuulla painostusta naimisiinmenosta joiltain mummoiläisiltä, mutta oikeastiko kuulette 20-40v ihmisiltä tuota?

Ja ei, se että joku haluaa itse naimisiin ja perustelee valintaansa tai tuo esille jotain käytännön näkökulmia ei vielä tarkoita että hän halveksisi toisten avoliittoja.

MIstä näitä tyhmiä avauksia oikein sikiää. Ja millä perusteella niin usein väitetään joidenkin vihaavan, halveksuvan, syrjivän jne. Taitaa olla aika heikko itsetunto joillakin, kun tällaisia avauksia jatkuvasti tänne tulee. Ja en ole edes todennut uskovaisten halveksivan avoliitossa eläviä. He ovat vain järjestäneet elämänsä yleensä avioliiton muotoon. Mutta halveksunta...???

[QUOTE="jäämies";26776055]Minä näen asiat faktoina. Lain silmissä avoliitolla ja avioliitolla on eroja. Jos vaikka elät 40-vuotta onnellisena avoliitossa, keräätte omaisuutta yhdessä ja toinen kuolla kupsahtaa. Avopuolisot eivät lain nojalla peri toisiaan.[/QUOTE]

Aina voi tehdä testamentin.

En halveksi mutta en tajua sitä miksi osa jaksaa valittaa siitä että avoliitossa olijoilla ei ole samoja oikeuksia kuin avioliitossa olijoilla :(
Jokainen valitsee itse onko avo- tai avioliitossa sen mukaan mikä itselle sopii. Ei voi saada molemmista vain etuja.

[QUOTE="vieras";26776179]Aina voi tehdä testamentin.[/QUOTE]

Toki. En osaa kyllä sanoa ajaisiko se täysin saman asian kuin periminen.

Miksi elää pitkään avoliitossa, kun liiton voi virallistaa avioliitoksi ja turvata myös lailla määrätyt oikeutensa? Miksi avioliitto on se mörkö?

[QUOTE="mä";26776200]En halveksi mutta en tajua sitä miksi osa jaksaa valittaa siitä että avoliitossa olijoilla ei ole samoja oikeuksia kuin avioliitossa olijoilla :(
Jokainen valitsee itse onko avo- tai avioliitossa sen mukaan mikä itselle sopii. Ei voi saada molemmista vain etuja.[/QUOTE]

Jokainen ei voi valita, mutta ehkä ei kannata nyt syöksyä kiistelyyn sukupuolineutraalista avioliittolaista.

En halveksi todellakaan. :) itselläkin peräti 3 avoliittoa takana ennen "sen oikean" löytymistä.

Mutta tiedän joitakin, jotka melko ilkeästi puhuvat avoliitosta.. eivätkä ole kovin vanhojakaan tapauksia. Ja tiedän niitäkin, jotka vetää herneen nekkuun heti jos puolustaa omaa kantaansa avioon, vaikka ei mitään halveksivaa avoliitosta sanoisikaan.
Lain edessä kuitenkin pitkässä liitossa on helpompi olla aviossa. Omalla kohdalla ihan vain muutamat hyvin ahneet sukulaiset teki päätöksestä avioitua helpon.. myönnän myös, etten halua ruokkia verokarhua niin anteliaasti mikäli jompikumpi kupsahtaa. (siinä verotuksessa ei testamenttikaan vähennä mitään) Olen toki niin rahanhimoinen, että mieluummin pidän meidän tilit itselläni kuin jakelisin mieheni suvulle pahassa tapauksessa..

Avioehtokin on yks kjuuma peruna joillekin samalla, vaikka se ei kuoleman tapauksessa pätisikään kuten (omasta mielestäni) fiksuilla ja puolisoaan rakastavilla yleensä tehdäänkin, mutta turvataan samalla omaa & yhteisten lasten selustaa puolison mahd. vinksahduksen takia. Siinä kun ei se kuuluisa rakkaus oikein auta yhtään ;)

[QUOTE="jäämies";26776209]Toki. En osaa kyllä sanoa ajaisiko se täysin saman asian kuin periminen.

Miksi elää pitkään avoliitossa, kun liiton voi virallistaa avioliitoksi ja turvata myös lailla määrätyt oikeutensa? Miksi avioliitto on se mörkö?[/QUOTE]

No meidän tilanteessa se on aika yksi hailee, kun omaisuutta ei ole niinkö että siitä tapella pitäis.

Onhan se avioliittoon meneminen aikamoista sirkusta edelleen, moni varmaan menisi naimisiin ennemmin jos sen voisi hoitaa ihan ilman sitä showta (joka kuuluu edelleen myös maistraattivihkimiseen). Tyyliin hakemukset maistraattiin ja sieltä sit tulis päätös niin miksipä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26776226:
Jokainen ei voi valita, mutta ehkä ei kannata nyt syöksyä kiistelyyn sukupuolineutraalista avioliittolaista.

Eikös maistraatissa rekisteröity parisuhde anna samat edut kuin eri sukupuoltenkin välillä rekisteröity ns. avioituminen ilman kirkkoa? Eli verotus ja periminen menee samoin kuin avioliitossa sitten kuolemantapauksessa?

Olen jostain syystä ollut siinä luulossa.. jos olen väärässä, niin muutampa näkemystäni siihen avioitumishässäkkään saman sukupuolen kanssa. :)

Onhan se avioliittoon meneminen aikamoista sirkusta edelleen, moni varmaan menisi naimisiin ennemmin jos sen voisi hoitaa ihan ilman sitä showta (joka kuuluu edelleen myös maistraattivihkimiseen). Tyyliin hakemukset maistraattiin ja sieltä sit tulis päätös niin miksipä ei.[/QUOTE]

Siinä menee n.2,5 minuuttia lyhyellä kaavalla? +allekirjoitukset todistajilta(nekin saa valmiiks kuulemma, jos ei ole omia läheisiä todistajina) ja omat päälle.

Vartissa pääs pois.. :) olipa kamala sirkus.

Alkuperäinen kirjoittaja Vielhöpötystä;26776309:
Onhan se avioliittoon meneminen aikamoista sirkusta edelleen, moni varmaan menisi naimisiin ennemmin jos sen voisi hoitaa ihan ilman sitä showta (joka kuuluu edelleen myös maistraattivihkimiseen). Tyyliin hakemukset maistraattiin ja sieltä sit tulis päätös niin miksipä ei.

Siinä menee n.2,5 minuuttia lyhyellä kaavalla? +allekirjoitukset todistajilta(nekin saa valmiiks kuulemma, jos ei ole omia läheisiä todistajina) ja omat päälle.

Vartissa pääs pois.. :) olipa kamala sirkus.[/QUOTE]

Joo mutta ne lässytykset tahdotko ottaa tämän pirjotuijan aviovaimoksenne rakastaaksenne palapaplapl....

Mua itseäni ei haittaa, mutta tiedän ihmisiä jotka ei todellakaan ole kiinnostuneet tuosta vähästäkään sirkuksesta.

[QUOTE="mä";26776200]En halveksi mutta en tajua sitä miksi osa jaksaa valittaa siitä että avoliitossa olijoilla ei ole samoja oikeuksia kuin avioliitossa olijoilla :(
Jokainen valitsee itse onko avo- tai avioliitossa sen mukaan mikä itselle sopii. Ei voi saada molemmista vain etuja.[/QUOTE]

tämän täysin. Itse avoliitossa ties kuinka ja kauan, testamentti tehty yhdessä. Monille tuttaville kysymykseen "miksi ette mene naimisiin" on riittänyt aivan hyvin se, kun olemme selittäneet että meillä on hyvä olla näin.

[QUOTE="jäämies";26776209]
Miksi elää pitkään avoliitossa, kun liiton voi virallistaa avioliitoksi ja turvata myös lailla määrätyt oikeutensa? Miksi avioliitto on se mörkö?[/QUOTE]

No jos ei halua omaa parisuhdettaan avioliitoksi. Jos ei vaan tykkää systeemistä.

Vaikka naimisiin voi mennä parissa minuutissa, niin ei se silti monesti ihan niin yksinkertaista ole. Perinteet, suku, puolisoiden erilaiset toiveet vaikuttaa (siis niiden hääjuhlien ja shown suhteen). Itse voisin mennä naimisiin vaikka huomenna, jos ei olis pakko miettiä kenenkään muun ajatuksia. Mutta kun enhän mä naimisiin mene yksin, itseni kanssa.

Yhteistyössä