Miksi te ette kaikki mene kesällä ulkomaille lomalle? Se kuuluu kyllä jokaisen perheen velvollisuuksiin

Tuittu
Kaksi vuotta säästänyt lomamatkaan ja ensvuonna oli tarkoitus lähteä. Nyt meni duunipaikka alta ja auto hajosi, loput rahat on pakko jemmata pahan päivän varalle, jos jotain hajoo tms. kun tilanne on mikä on... harmittaa...

...
Alkuperäinen kirjoittaja Surde74:
Tää on varmaan provo, eikö olekin? Ilonalla on varmaan kaava, jonka mukaan elämää eletään:
-ydinperhe
-akateeminen koulutus
-omakotitalo ja asuntolaina
-matkustelua trendikkäisiin kohteisiin ynnä muuta kulutusmyönteistä toimintaa
-perheen budjetti Excel-taulukon muodossa

ynnä muuta konservatiivista elämäntapaa, jossa ei kyseenalaisteta mitään, vaan eletään ja suoritetaan elämää "kun niin kuuluu tehdä"
listaltasi joka lauantaisen rakastelun lähetyssaarnaaja asennossa. Joo kivat jutut ap:llä

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En nyt kyllä samaa mieltä ole kuin ap, mutta pakko kyllä sanoa että sellaiset nuoret aikuiset (20-30- vuotiaat) jotka eivät koskaan ole käyneet ukomailla ovat kyllä aika lyhytkatseisia ja usein mustavalkoisen asenteen omaavia. Tunnen muutaman tällaisen ihmisen jotka eivät koskaan ole käyneet kuin korkeintaan Haaparannalla tai Tallinassa ja joille Helsinki on hulvaton metropoli. Ihmisiä jotka eivät osaa katsoa omaa napaansa kauemmaksi eivätkä edes osaa kuvitella että asiat voisi olla jollain toisella tavalla kuin heidän pienissä ympyröissään. Eihän se periaatteessa heidän vikansa ole kun lähtökohdat ovat mitä ovat, mutta sääliksi kyllä käy.
Säälisit mieluummin ihmisiä, joilla ei ole yhtään mitään ja joilla jokaisena päivänä on ongelma, mistä löytää ruokaa.

Minä taas olen huomannut että moni paljon ulkomailla matkaileva ei osaa yhtään arvostaa Suomea tai edes lähimaitamme. Naurettavaa suorastaan että on kierrelty maailmaa ympäriinsä mutta Suomessa ei ole käyty Oulua pohjoisempana.

vieras
En nyt kyllä samaa mieltä ole kuin ap, mutta pakko kyllä sanoa että sellaiset nuoret aikuiset (20-30- vuotiaat) jotka eivät koskaan ole käyneet ukomailla ovat kyllä aika lyhytkatseisia ja usein mustavalkoisen asenteen omaavia. Tunnen muutaman tällaisen ihmisen jotka eivät koskaan ole käyneet kuin korkeintaan Haaparannalla tai Tallinassa ja joille Helsinki on hulvaton metropoli. Ihmisiä jotka eivät osaa katsoa omaa napaansa kauemmaksi eivätkä edes osaa kuvitella että asiat voisi olla jollain toisella tavalla kuin heidän pienissä ympyröissään. Eihän se periaatteessa heidän vikansa ole kun lähtökohdat ovat mitä ovat, mutta sääliksi kyllä käy.
En mä kyllä tunne tällaisia piirteitä itsessäni. Ympäri Suomea on tullut asuttua. Helsingissä asuin 4:n hengen solussa yhdessä iranilaisen, venäläisen ja indonesialaisen tytön kanssa. Ei mua tarvi sääliä.

vieras
On kyllä noloa lapsille, jollei pääse joskus ulkomaan matkoille. Noloutta ei poista, että äiti on aatteellinen hihhuli.
Mikä muu on noloa? Onko noloa myöskin jos ei ole kotona vähintään 50 tuuman televisiota, jos ei ole upouutta autoa tms.

Kertoo vain heikosta itsetunnosta tuollainen

vieras
On kyllä noloa lapsille, jollei pääse joskus ulkomaan matkoille. Noloutta ei poista, että äiti on aatteellinen hihhuli.
No on se jossain vaiheessa hyvä oppia häpeemäänkin.
Tuo on niin suomalaista kasvattamista, eka tunnetila, mikä lapsen on syytä oppia, on häpeä. Sitä tunnetta vahvistamalla lapsi kasvaa vanhemman toivomaan suuntaan. Itsetunto tosin ropisee samaan tahtiin kohti nollaa.

Koska olen niin vainoharhainen, että pelkään lasteni turvallisuuden puolesta. Tai toiselta kantilta.. Ei ole varaa ottaa mukaan 6 lastenhoitajaa, jotta muksuni olis varmasti turvassa.
Ja meillä ystäväpiirissä muitakin kulttuureja kuin paljas jalkaisia valkolaisia. Ja se on rikkaus, josta ei ole tarvinnut maksaa itteensä kipeeks.

vieras
No on se jossain vaiheessa hyvä oppia häpeemäänkin.
Tuo on niin suomalaista kasvattamista, eka tunnetila, mikä lapsen on syytä oppia, on häpeä. Sitä tunnetta vahvistamalla lapsi kasvaa vanhemman toivomaan suuntaan. Itsetunto tosin ropisee samaan tahtiin kohti nollaa.
No minkäs maalaista kasvatusta toi sun metodi on? Tuskin nyt kukaan häpeää sitä, ettei ole matkustanut ulkomaille. En mä ainakaan koskaan ole. Mä en oo tiennytkään et eka tunnetila jonka lapsi oppii on häpeä olen luullut, että se on turvallisuuden tunne ja siihen ikään mennessä kun lapsi oppii ymmärtämään jotain enemmän matkustamisesta on varmaan kaikki tunneskaalat jo käyty lävitse. Häpeän oppiminen oli sarkastinen heitto, sun surrealistiseen väittämään.

Ainut paikka minne haluisin lomalle, on Alaska ja sinnekkin mieluiten maaliskuussa...joten se siitä..

Vaikka saataiskin säästettyä vuodessa sen verran rahaa, et reissuun päästäis lähtemään, ni täällä pitäis kolme valjakkokoiraa ja kissat saaha hoitoon johonkin, eikä sekään halpaa ole. Sitä paisti mie tykkään Suomen kesästä. Ei oo liian kuuma =)

EIkä meillä muutenkaan ole miehen kanssa ku viikko yhteistä loma-aikaa elokuussa ja silloin rempataan taloa =)

No mä olen ollut muistaakseni jotain 12v ennen kuin kävin ekan kerran ulkomailla. Sen jälkeen en kertaakaan omien vanhempieni kanssa. Yhtään en ole hävennyt.

Mä kävin ulkomailla ekaa kertaa 20 vuotiaana, mut kuka hullu kesällä etelään haluaa?!?!?!Suomen kesä on lyhyt, joten mä ainakin haluan nauttia sen täällä, talvella vasta lähetää muita maita katteleen ja pakkasta karkuun.. :D

Yhteistyössä