Miksi tätä Rautavaaran kolaroijaämmää pitää ymmärtää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras äiti 83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mie";30381641]On sellasia vuoria kivuttu ylös ettet uskokkaan ja empatiaa löytyy. Mutta silti ei tämä aukene että pitäisi maailman tappiin vaan Ymmärtää joka helkkarin asiaa. En ymmärrä![/QUOTE]

Se tuli jo selväksi että sinä et ymmärrä etkä halua ymmärtää. Empatiakyky on rajallinen.

Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa

Minä ymmärrän että joku on sairas. Ymärrän että ihminen menee sekaisin. Ymmärrän että joku voi kokea olevansa täydellisessä umpikujassa ilman mitään ulospääsyä. Ymmärrän.

Mutta en hyväksy. En hyväksy, että seuraus on jotain noin epäoikeudenmukaista, kamalaa ja tuhoisaa.

Mikäs se oli tämä Björkqvistin tapaus jokunen vuosi sitten? Tappoi vaimonsa raa'asti 70 puukoniskulla kaksivuotiaan tyttären nähden. Kuulemma oli perhekriisi päällä, ja pelkäsi vaimon jättävän. Kai ymmärrätte miestä ja tajuatte, että joskus sitä vaan on niin sekaisin perheen luhistuessa että tekee kaikkea kummaa.

Kai se on tapa käsitellä tätä kamalaa asiaa, tuo ymmärtämättömyys,viha ja tuomitseminen.
Kuten joku sanoikin, ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaksi eri asiaa.
Se että sinä AP olet joskus ollut väsynyt etkä silti ole tappanut lapsiasi ei liity tähän mitenkään. Et tiedä miltä tuosta äidistä on tuntunut,kuinka sekaisin hänen päänsä on ollut. Et ole ollut samassa mielentilassa kuin tuo äiti. Se että tekijä vain tuomitaan pahaksi, ei muuta asioita. Kukaan ihminen ei synny pahana. Se että ymmärretään miksi tekijä toimi niinkuin toimi, auttaa ehkäisemään uusia tapauksia.
Toki ihmisellä on vastuu teoistaan,vastuu hankkia apua mahd.mielenterveysongelmiin ja jaksamiseensa mutta jos näin ei käy voidaan miettiä miksi ei?

Uutisissa on sanottu, että nainen oli todella mustasukkainen ja kontrolloi miehen tekemisiä ja naista myös sanottiin hyvin impulsiiviseksi, että aika vaikea on kyseistä naista ymmärtää. Minusta kukaan täysjärkinen ihminen ei tapa itseään ja siinä samassa muita, vaikka kuinka impulsiivinen on.

Ja jotkut on sanoneet, että kyllä se on rankkaa hoitaa lapsia, kun mies on paljon poissa töiden vuoksi, niin mä en ymmärrä tuotakaan. Itse olen oikeastaan yksinhuoltaja, sen verran vähän isä on lasten elämässä mukana. Toki mulla on varsin hyvät tukijoukot, mutta yksin mä tätä arkea pyöritän ja ei tää sen rankempaa ole kuin miehen ollessa elämässä mukana, oikeastaan tää on näin jopa helpompaa.

Ei tarvitse ymmärtää. Eikä hyväksyä.

Mä ymmärrän teon, koska tuntuuu että muija on ollut täys sekopää ihan luonteeltaan, ja suutuksissaan tehnyt tämän impulssiivisen järkyttävän teon. Ihan pelkästään kostoa ja itseä ajatellen. Väsymystä en sotkisi ollenkaan, luonnekuvaukset riittää tuohon tekoon.
Missään tapauksessa en hyväksy tekoa. Enkä sitä ymmärrä, että ne lapset ja sivulliset tapetaan/meinataan tappaa. Mutta tajuan, mitä muija n mielessään käynyt läpi.

Mäkin olen hurja, kun suutun. Mutta ikinä ei ole tullut mieleen lasta vahingoittaa, vaikka olen käynyt niin ylikierroksilla, että ihme kun kukaan ei ole päässyt hengestään.

Yhteistyössä