Miksi täällä kauhee haloo aina lasten vaatteista ja haalareista?

"vieras"
Meillä ainakin toimii kierrätys syteemi eli se kallis talvipuku myydään syksyllä ja sillä rahalla saadaan taas äidin silmää miellyttävä puku (niin kuin te täällä lausutte). Ja juu kyllä se pitää miellyttää minunkin silmää se haalari mutta pitää sen olla myös kestävä. Ja kaikki muutkin kohdillaan. Jos lapseni sais valita kaupasta minkä haluaa, niin tuskin reimaa valitsis vaan saattais olla kaikista halvin jossa on huonoin kestävyys esim. Joten en viitsi ostaa kolmea pukua talvella kun samalla rahalla saa yhden hyvän jossa on vielä jälleen myyntiarvoa.
Olen samaa mieltä tuosta mieluummin yksi hyvä kuin kolme huonoa. Usein se pihein äiti joutuu ostamaan talven aikana toisen ja kolmannenkin haalarin ja käyttääkin rahaa enemmän. Mä ostan talvivaatteet syyskuussa ja harvemmin niitä tarvitsee sen jälkeen enää pohtia. Hyvät kestävät koko talven ja seuraavana syksynä niistä rahaa myydessä. Lopputulos ei ole ollenkaan niin kallis kuin alkuun tuntuisi.

"haalari"
[QUOTE="muuli";21992998]Karua mut näinhän se taitaa mennä. Kuosi suunnittelijoilla on aika vastuu noissa haalareissa; olkoonkin vaikka kuinka hyvä laatuinen haalari, istuva, vesipatsasarvot jotka hipoo huippuja. Mut jos kuosi on väärä niin se on väärä. No maailma on tätä. Eipä se keneltäkään pois ole, tosin harmittaa se et valmistuskustannukset on minimit (ja kaikkien hinetaluokkien haalareissa samat)kun tuoteet teetetään halvantyövoiman maissa ja ne rahat jää valmistuttajalle.[/QUOTE]

Väärässä olette mmolemmat. Eikä se ole yhtään karua jos äiti tykkää vaatteista ja silmä erottaa "ruman" haalarin ja kauniimman, ja laatu kiinnostaa.
Puhut nyt jostain mistä et tiedä, ei tosiaan kaikki ulkovaatteet ole samanlaatuisia!

Suunnittelijoista heitit myös ihan väärin; kyllä niillä hyvillä merkeillä vaan sattuu olee sellaiset suunnittelijat että vaatteet MENEE kaupaksi, ja vesipatsasarvot ym. on hiottu huippuunsa!
(esim POPin ulkovaatteita käyttäneenä; voin sanoo että kyllä ne tekniset ominaisuudet ovat hintansa väärtti.) Ok,toiselle käy lassietec tai jonathan, ja kyllähän ne vettä pitää, mutta suunnittelu on vähän puolihutaisten tehty(vanhanaikaisia)ja värit niitä näitä.

Jokainen ostaa sitä mitä ostaa-mitä se muille kuuluu?
vai meetkö kaupassa kysymään joltain;onko läheisesi kuollut,saitko perinnön?
Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä ostaa.

P.s. Joo ostan poppia,tickettiä ynnä muuta ,mutta en silti mielessäni arvostele muiden ostoksia tai haalareita, ei voisi vähempää kiinnostaa!

En mä ymmärrä, enkä jaksa kyllä kovin kauaa niitä keskusteluja edes selata.
Joskus tahallani seoitan pakkaa kommenteillani. Yleensä katon sen aloitusviestin valmiiksi virnuillen että mikähän NYT mahtaa taas olla ongelmana...... :whistle:

[QUOTE="haalari";21993586]

Suunnittelijoista heitit myös ihan väärin; kyllä niillä hyvillä merkeillä vaan sattuu olee sellaiset suunnittelijat että vaatteet MENEE kaupaksi, ja vesipatsasarvot ym. on hiottu huippuunsa!
(esim POPin ulkovaatteita käyttäneenä; voin sanoo että kyllä ne tekniset ominaisuudet ovat hintansa väärtti.) Ok,toiselle käy lassietec tai jonathan, ja kyllähän ne vettä pitää, mutta suunnittelu on vähän puolihutaisten tehty(vanhanaikaisia)ja värit niitä näitä.

Jokainen ostaa sitä mitä ostaa-mitä se muille kuuluu?
vai meetkö kaupassa kysymään joltain;onko läheisesi kuollut,saitko perinnön?
Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä ostaa.

[/QUOTE]

Olin aika yllättänyt miten yksinkertainen tuo Molon suosittu Arctiv toppatakki oli. Ei edes vetoketjuja taskuissa (eihän siellä voi säilyttää nenäliinaakaan ilman että se kastuu), ei lumilukkoja. Verrattuna vaikkapa saman merkin MMP (tms) kuoritakkien hifistelyyn ja tosi hienoihin yksityiskohtiin teknisyydestä puhumattakaan. Eikä kaikki kivannäköiset takit ole hifitakkeja, mutta se ei ehkä ole edes tarkoitus :D Ihan vaikka Ticketillä on takkeja, jotka on tuotu alempaan hintaluokkaan - jolloin valmistusmateriaaleista ja yksityiskohdista on tingitty. Tyyli on usein säilytetty.

Mutta mä toki jaksa vääntää kättä tai etsiä ultimatehyperparasta ulkovaatetta. Sellaista ei ole olemassakaan, koska meillä kaikilla on eri kriteerit päätöksenteolle ja prioriteeteille. Mulle riittää kokemuksien tai vinkkien vaihto. Ihan itse päätökset teen :D

Mutta prkl kun kaikkien pitäää teettää vaatteet Kiinassa. Alkaa olla ihan mahdotonta löytää mitään vaatevalmistajaa (hyvännäköistä tavaraa vielä kaupanpäälle), joka teettäisi vaatteet Euroopassa. Onko listaa kenelläkään? Lenne tekee Virossa, missä on Rasavilin alihankkijat? Ticket, POP, Småfolk, Molo, Reima - kaikki Kiinassa tai olikohan Småfolk Intiassa.

Viimeksi muokattu:
"mä"
[QUOTE="jep";21992909]peesaan edellistä!

Ne joita vaatteet ei kiinnosta, olkoon vaivaamatta päätään meidän haalarifanien tilityksistä![/QUOTE]

Jep, näin teenkin. Mutta miksi se ei toimi toisinpäin vaan te vaatefriikit arvostelette mennen tullen meidän lapset, jotka emme niin kauheasti siihen ulkonäköön panosta? Meille on tärkeintä, että lapsella on hyvä ja lämmin olla, mutta silti sataa arvosteluja niskaan kun ei ole sävy sävyyn ja hintakaan ei hivo taivaita.

kukkis2 harmaana
Tää on itse asiassa aika hauska aloitus. Mä tykkään pukea lapseni kauniisti ja mietin kyllä, että sopiiko joku vaate lapsilleni. Tykkään muutenkin kauniista asioista ympärilleni, kuten kauniisti sisustetusta kodista. Mutta mua ei kiinnosta pätkääkään miten muut pukevat lapsensa, enkä voi kuvitella itseäni keskustelemasta aiheesta tämän kummemmin saati kysyväni joltakin esim. lapsen päällä olevan vaatteen "vuosimallia". Näin kävi viime viikolla, kun olimme perheen kanssa liikenteessä, niin sattumalta viiden minuutin välein kaksi äitiä kysyi kuopuksemme päällä olevasta välikausihaalarista, että onko se tämän vuoden vuosimallia. Ensimmäisen äidin kysyttyä mieheni jäi lähes suu auki tuijottamaan, ja kysyi multa hetken kuluttua, että kuuliko hän ihan varmasti oikein sen kysymyksen. Seuraavan kysyjän jälkeen hän olikin jo sanaton :) Mutta siis tuntuu jotenkin etenkin nämä välikausi- ja talvihaalarit olevan aika tärkeitä juttuja. Harmi kysyjille, etten tiennyt minkä vuoden mallista oli kyse, kun alerekistä sen keväällä nappasin. Minusta se vaan oli nätti ja kun sellaisen tarvitsimme, niin ostin sen.

"mä vaan"
Meitä on moneen mukaan; osa on visualisteja joille ulkoinen merkkaa paljon. Toiset on realisteja jotka miettivät kestoa&hintaa(mihin on varaa ja mikä kannatta) ja kolmansille kaikki kelpaa. Kannattaa kuitenkin muistaa että nimellä myydään paljon, raha noissakin markkinoissa on se kun jyllää ja nimellä voidaan hintaa lisätä "ilmaa". Sehän on ihan markkinoinin perusjippo.

Sellainen tutkimus olis kiva et puvuista poistetas merkit, ja ne laitettas myyntii vastakaisiin liikeisiin. Kalliit mallit vietäs markettiin marketti hinnoin ja halvemmat (siis ei ne kaikista halvimmat, vaan markettien laadukaimmat) lastevaateliikkeisiin kalliimmin hinnoin. Olis hauska nähdä tulos, kuinka moni äiti huomaisi laatuero; tutkimusaika vois olla vaikka sen puoli vuotta. Jotenkin luulen että moni kuitenkin ostaa mielikuvan perusteella noita pukuja. Mut en tiedä. Kiva tollanen tutkimus olis kuitenkin

"tii"
Tää on itse asiassa aika hauska aloitus. Mä tykkään pukea lapseni kauniisti ja mietin kyllä, että sopiiko joku vaate lapsilleni. Tykkään muutenkin kauniista asioista ympärilleni, kuten kauniisti sisustetusta kodista. Mutta mua ei kiinnosta pätkääkään miten muut pukevat lapsensa, enkä voi kuvitella itseäni keskustelemasta aiheesta tämän kummemmin saati kysyväni joltakin esim. lapsen päällä olevan vaatteen "vuosimallia". Näin kävi viime viikolla, kun olimme perheen kanssa liikenteessä, niin sattumalta viiden minuutin välein kaksi äitiä kysyi kuopuksemme päällä olevasta välikausihaalarista, että onko se tämän vuoden vuosimallia. Ensimmäisen äidin kysyttyä mieheni jäi lähes suu auki tuijottamaan, ja kysyi multa hetken kuluttua, että kuuliko hän ihan varmasti oikein sen kysymyksen. Seuraavan kysyjän jälkeen hän olikin jo sanaton :) Mutta siis tuntuu jotenkin etenkin nämä välikausi- ja talvihaalarit olevan aika tärkeitä juttuja. Harmi kysyjille, etten tiennyt minkä vuoden mallista oli kyse, kun alerekistä sen keväällä nappasin. Minusta se vaan oli nätti ja kun sellaisen tarvitsimme, niin ostin sen.
Jospa kysyi siksi, että haluaisi samanlaisen ja teki kartoitusta, mahtaisiko löytyä vielä kaupoista? ;) Kyllä mulle on tullut joskus joku MINUN AIKUISEN johonkin vaatekappaleeseen ihastuneena kysäisemään, että mistä olen löytänyt ja ihan lähiaikoinako kenties.

kukkis2 harmaana
[QUOTE="tii";21994339]Jospa kysyi siksi, että haluaisi samanlaisen ja teki kartoitusta, mahtaisiko löytyä vielä kaupoista? ;) Kyllä mulle on tullut joskus joku MINUN AIKUISEN johonkin vaatekappaleeseen ihastuneena kysäisemään, että mistä olen löytänyt ja ihan lähiaikoinako kenties.[/QUOTE]

Juu, näin voi olla. Harmi kun en tiennyt vuosimallia. Luulen, että oli tämän vuoden mallia, mutten ole nähnyt enää myynnissä. Eli ehkä sitten myyty loppuun jo keväällä. Miehestä tilanne oli silti kummallinen.

xx
Haalarikilpavarustelu ei meillä vielä ole ajankohtaista. Mutta sulaa hulluutta mielestäni pistää satanen haalariin, jonka käyttöikä on ehkä vain muutamia kuukausia. Mieluummin ostan sen saman haalarin käytettynä, jos se kerran on niin erityisen kestävä.

Sukulaispojan talvihaalari on yksi tällä palstalla parjatuista halpismerkeistä, ja minun mielestäni se kyllä kesti koko viime talven ajan ihan uuden veroisena, vaikka kovasti rymyttiin. (olin itsekin monet kerrat todistamassa) Tulevana talvena se ei varmaan enää mahdukaan, mutta varmaan se käy aikanaan pikkuveljelle. Taitaa tässä tapauksessa halpis tulla aika paljon edullisemmaksi kuin se merkkihaalari, vaikka sitten laskettaisiin jälleenmyyntiarvokin mukaan.

km
Mulle on tärkeintä että haalari kestää kovaa käyttöä ja on vedenpitävä, koska meillä ei oo kuravaatteita (inhoan niitä sydämeni pohjasta). Plussaa on myös se, että kangas on sellaista liukasta, josta kura ym lähtee helpolla pois. Monenmerkkistä oon kokeillu, niin halpaa kuin kallistakin, ja omien lasten kohdalla todennu että halvalla ei saa hyvää. Ne halpikset ei vaan kestä eikä täytä niitä ehtoja jotka mä asetan lapsen ulkovaatteelle. Vuosien varrella on siis valikoitunut tietyt merkit joita ostan. Kuoseista sen sijaan en niin välitä: riittää, että näyttävät suht hyviltä. Ei mun tarvi saada just jotain tiettyä kuosia ja väriä. 90% ulkovaatteista ostan alesta, jolloin niihin ei tarvi laittaa ihan niin paljon rahaa kuin normihintaisena. Tulevankin talven ulkovaatteet on viime ja toissavuoden mallistosta, kevätalesta ostettuja.

Tämä pihi äiti ei muuten ole vielä koskaan joutunut ostamaan lapselle kolmia eri haalareita talven aikana!
Yksillä halvemmilla on pärjätty kyllä, lisänä on ollut toppatakki ja olkaimelliset toppahousut.(kauppareissut ja kyläilyt on hoidettu kevyemmin varustein)

Vaatteita ei ole 'säästelty' eli niillä on saanut remuta mielin määrin ulkona, olla liukumäessä tms.
Lapseni ovat hyvinkin liikkuvaista sorttia, eli ei ainakaan käytön puutteesta ole vaatteet kärsineet.

Omituista.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";21994295]Jep, näin teenkin. Mutta miksi se ei toimi toisinpäin vaan te vaatefriikit arvostelette mennen tullen meidän lapset, jotka emme niin kauheasti siihen ulkonäköön panosta? Meille on tärkeintä, että lapsella on hyvä ja lämmin olla, mutta silti sataa arvosteluja niskaan kun ei ole sävy sävyyn ja hintakaan ei hivo taivaita.[/QUOTE]

Kertokaan mulle jo referenssi, missä oikeasti joku arvostelee toisten valintoja? tää on niin urbaania legendaa kuin olla ja voi vain olla. Mielipiteitä taas on erilaisia. Mä oon nähnyt ainoastaan yhdä yhden tai kaksi ketjua, jossa on erityisesti listattu (vähän kieli poskella) kammottavimpia vaatekappaleita. Ja sekin on vain mielipiteitä. (tai junttien sisustusta...)

mm
Itse ostin jo yksivuotiaalle kaksi talvihaalaria. Toisen huutiksesta 15 eurolla (Remu Travalle), ja eilen cittarista Lassien, sen söpön pöllökuosisen 40 eurolla. Molemmat ihania ja hyvänoloisia, eikä ole hinnalla pilattu!

mm
Itse ostin jo yksivuotiaalle kaksi talvihaalaria. Toisen huutiksesta 15 eurolla (Remu Travalle), ja eilen cittarista Lassien, sen söpön pöllökuosisen 40 eurolla. Molemmat ihania ja hyvänoloisia, eikä ole hinnalla pilattu!
Se piti vielä lisätä, että tuo pöllöhaalari olikin 40% alennuksessa eli maksoi 24 euroa lopulta. ELi kaksi hyvänoloista haalaria alle neljän kympin! Ja ovat vielä hieman eri kokoja joten toinen menee täydellisen kokoisena alkutalven ja toinen lopputalven, ja molempia voi silti käyttää koko talven ajankin aivan hyvin :)

"mie"
Kirjottelinkin tuonne alkuun jo että kauniit vaatteet tuottaa mulle iloa, mutta pakko kommentoida vielä muut vastaukset luettuani.

Mä en ihan oikeesti tajua mitä väärää on ostaa kallis haalari (tai kaksi) yksivuotiaalle jos se miellyttää mua. Mä voisin ostaa myös halvan haalarin jos sen ulkonäkö miellyttäis mua, mutta kun sellasia harvemmin löydän. Niin ja meidän yksivuotiaalla tulee olemaan ainakin kaksi haalaria sen takia että kyllä kyllästyisin jos mun pitäs joka päivä pukea ja katella sitä samaa haalaria. Se että ostan lapsille kalliita vaatteita tarkoittaa toki meillä sitä että joudun tinkimään jostain muusta, esim.omista meikeistä, vaatteista,harrastuksista, lehtitilauksista yms. mutta that's fine..

Niin joo ja ei oo tapana arvostella ihmisiä niiden pukeutumisen perusteella, ihan naurettava ajatus!!!!! Enkä myöskään osta pelkkiä merkkivaatteita, just eilen ostin ihanan tumman turkoosin Cirafin fleecehaalarin Prismasta. Kyseinen vaate käy täydellisesti meillä olemassa oleviin Popin asusteisiin. Käytän aika paljon aikaa miellyttävien lastenvaatteiden etsimiseen, mutta se mulle sallittakoon vai mitä mun pitäs tehä se aika kun lapset nukkuu???

"mie"
[QUOTE="mä vaan";21994333]Meitä on moneen mukaan; osa on visualisteja joille ulkoinen merkkaa paljon. Toiset on realisteja jotka miettivät kestoa&hintaa(mihin on varaa ja mikä kannatta) ja kolmansille kaikki kelpaa. Kannattaa kuitenkin muistaa että nimellä myydään paljon, raha noissakin markkinoissa on se kun jyllää ja nimellä voidaan hintaa lisätä "ilmaa". Sehän on ihan markkinoinin perusjippo.

Sellainen tutkimus olis kiva et puvuista poistetas merkit, ja ne laitettas myyntii vastakaisiin liikeisiin. Kalliit mallit vietäs markettiin marketti hinnoin ja halvemmat (siis ei ne kaikista halvimmat, vaan markettien laadukaimmat) lastevaateliikkeisiin kalliimmin hinnoin. Olis hauska nähdä tulos, kuinka moni äiti huomaisi laatuero; tutkimusaika vois olla vaikka sen puoli vuotta. Jotenkin luulen että moni kuitenkin ostaa mielikuvan perusteella noita pukuja. Mut en tiedä. Kiva tollanen tutkimus olis kuitenkin[/QUOTE]

No jos tutkimus tehtäs niin että kaikki ne haalarit llaitettas vierekkäin ilman hintoja&mustalla merkillä (merkki kun on osa tuotteen ulkonäköä), siis täähän ois oikee tapa, niin yllättyisit miten moni lastenvaatemuotia seuraava äiti valitsis sen ns. merkkihaalarin esim. POP,TICKET,MOLO yms. Trust me, suunnittelijoillakin on väliä!!!!

KS
Olen vaatefriikki, katson tosi tarkkaan mitä pistän itselleni ja lapselleni päälle. Eivät kaikki vaatteemme ole merkkiä tai kallista, mutta mielummin ostan kestävän DVF:n silkkimekon kuin halpakaupan viskoosimekon joka nukkaantuu ensimmäisessä pesussa. Olin juuri eilen Zarassa ja pettyneenä huomasin, että melkein kaikki vaatteet oli tehty akryylistä tai polyamidista. Mitään ei tarttunut mukaan. Tosin Hennesiltä olen löytänyt silkkitunikoita ja merinovillapaitoja halvalla.

Ainoat omaan makuun hyvännäköiset ulkovaatteet ovat yleensä Molokidsin tai Ver de Terren, joten niitä olen lapselle ostanut.

En tosiaankaan katsele mitä muilla lapsilla on päällä enkä arvota ihmisiä vaatteiden perusteella. Itse vain rakastan vaatteita ja muotia, eikai siinä mitään pahaa ole.

En kyllä jaksa ymmärtää miksi ketään kiinnostaisi mun kiinnostus vaatteisiin, ellei itse ole samanlainen. Ostin lapselleni viime viikolla haalarin joka miellytti silmääni ja jonka uskon olevan hyvä. So what?

En välitä siitä mitä ap:n lapsella on päällä (ellei ole likaista ja liian pientä vaatetta) enkä opeta lapsellenikaan että tuo on hyvä, sillä on päällä Poppia ja tuo taas joku nobody Seppälän vaatteessa. Alkaa tuntua siltä että ne, ketkä sen eron tekee on ne ap:n kaltaiset ihmiset.

ff
Itse tykkään kanssa "harrastaa" lastenvaatteita, minkä vuoksi on mukava seurata noita keskusteluita. Tosin itse en tunne merkkejä enkä välitä niistä mutta mulla on vahvat mielipiteet mitä haluan. Joka kausi mulla on mielessä minkä värisen haalarin haluan hankkia koska sitähän minä tuijotan sitten kaiket päivät. Joten tänäkin syksynä se merkki tulee sitten sen mukaan millä merkillä sitä väriä sattuu olemaan. ulkonäkö on siis toimintojen ohella mulle tärkeä, enkä tykkää noista 80-lukulaisittain kolmella värillä kootuista haalareista. luotan jonkin verran hintatasoon eli en osta kyllä uutena 30 euroa maksavaa haalaria mutta hyvin voin ostaa esim. Remun Citymarketista kuten ostinkin yhtenä vuonna kun oli kaunis koko vihreä.

Samon itse olen niin outo ruumiinrakenteeltani = langan laiha varustettuna F/65 rinnoilla joten omia vaatteita on niiin tuskallista aina etsiä että nautin lasten vaatteiden shoppailusta kun ne sopii lähes aina =)

Yhteistyössä