Miksi täällä palstalla ei uskota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummallinen köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummallinen köyhä

Vieras
Joskus oon tehnyt jonkun avauksen raha-asioihin liittyen. Ja huomannut, että täällä ei oikeasti uskota, että köyhyys ei aina ole oma valinta.

Asutaan syrjäseudulla. Se ei varsinaisesti ollut oma päätös, vaan määräytyi sen mukaan, että jatkettiin miehen sukutilaa. Tilan pito ei kannattanut, koska velkaa piti ottaa niin paljon ja lyhennysten kanssa tuli ongelmia jo muutaman vuoden jälkeen. (Kauppahinta määräytyi sen mukaan, että miehen vanhemmat pääsivät eroon omista veloistaan). Maataloustuet romahtivat ensimmäisen parin vuoden aikana (tätä ei otettu huomioon kun kannattavuuslaskelmat tehtiin), tuotantokustannukset tuplaantuivat, tuottajahinnat eivät.

Työpaikkoja täällä on huonosti. Onneksi minä edes pääsin töihin.
Mutta ei tahdo yhden ihmisen palkka riittää kaikkiin menoihin. Muuttaa ei voi, koska talo on täällä missä on. Eikä sitä kukaan ostaisi, vaikka laitettais myyntiin.

Maat ja metsät on jo myynnissä, mutta ei nekään mene kaupaksi. Täällä kun asuu vaan muita persaukisia maanviljelijöitä.

Mies ei saa työttömyystukea, koska hänellä on tila, jossa voisi olla töissä (sillä ilmeisesti ei ole väliä kannattaako työ rahallisesti vai ei). Sossu ei auta, koska meillä on omaisuutta, jonka voi myydä (joka myytäisiin jos joku vaan ostaisi! Edes lähes järkevällä hinnalla). Me ollaan oltu toivottomassa jamassa jo vuosikaudet, eikä valoa oo näkyvissä. Sit saa täältä aina lukea, miten "oma moka". Ja näitä hienoja ohjeita. Muuttakaa, ruvetkaa yrittäjiksi tms.

Itse tosiaan valitset sen miten ja missä elät. Elämän suuntaa voi aina muuttaa tavalla tai toisella. Suomessa meillä on siihen vapaus vaikka tauloustilanne on nyt se mikä on niin aina kannattaa silti yrittää muuttaa asioitaan. Olla valmis muuttamaan, valmis kouluttautumaan, valmis tekemään asioita jotta tilanne parantuisi.

Olen pahoillani ikävästä tilanteestanne. Mutta jotenkin outoa, että nuo asiat (ei töitä, kulujen nousu, mahdollisten tukien muutokset, talon myymisen mahdottomuus) eivät tulleet mieleen kun muutitte syrjäseudulle kauas kaikesta. Mutta tietenkään kaikkeen ei aina voi varautua ja kaikenlaista sattuu. Turha sinun on siitä hermostua mitä täällä jotkut sanovat, koitatte vain selviytyä omassa elämässänne.

Ettekö voi lopettaa tilaa, ja mies menisi muihn hommiiin/saisi parempaa korvausta? Vai katsotaanko se tilaksi jos siellä ei ole mitään toimintaa, mutta vain asutte siellä?

Tosi ikävä tilanne. Meillä myös ostettiin miehen kotitila -94. Tuli EU ja määräykset, velkat olisi nousseet ihan ultimaattiseksi, joten päätettiin lopettaa. Minä kuljin koko ajan ulkopuolisella töissä ja mies oli maanviljelijänä, itse osallistuin kuitenkin aina työpäivän päätteeksi iltalypsyihin ja muihin töihin. Maatilan pito lopetettiin -98 ja mies lähti myös töihin. Edelleen kotitilalla asutaan ja ollaan jo velattomia. Matkat työhön on suht pitkä (80 km/pv), mutta silti ei ole mielessä käynyt että tila ja metsät myytäisiin.

Jos teillä ei enää ole maatilaa, niin pitää vain hoitaa paperiasiat kuntoon ja mieshän saa sitten vaikka kelan peruspäivärahaa. Yhteys verotoimistoon, maataloustoimistoon ja Myel-vakuutuksen lopetus riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja kummallinen köyhä;30847220:
Joskus oon tehnyt jonkun avauksen raha-asioihin liittyen. Ja huomannut, että täällä ei oikeasti uskota, että köyhyys ei aina ole oma valinta.

Asutaan syrjäseudulla. Se ei varsinaisesti ollut oma päätös, vaan määräytyi sen mukaan, että jatkettiin miehen sukutilaa. Tilan pito ei kannattanut, koska velkaa piti ottaa niin paljon ja lyhennysten kanssa tuli ongelmia jo muutaman vuoden jälkeen. (Kauppahinta määräytyi sen mukaan, että miehen vanhemmat pääsivät eroon omista veloistaan). Maataloustuet romahtivat ensimmäisen parin vuoden aikana (tätä ei otettu huomioon kun kannattavuuslaskelmat tehtiin), tuotantokustannukset tuplaantuivat, tuottajahinnat eivät.

Työpaikkoja täällä on huonosti. Onneksi minä edes pääsin töihin.
Mutta ei tahdo yhden ihmisen palkka riittää kaikkiin menoihin. Muuttaa ei voi, koska talo on täällä missä on. Eikä sitä kukaan ostaisi, vaikka laitettais myyntiin.

Maat ja metsät on jo myynnissä, mutta ei nekään mene kaupaksi. Täällä kun asuu vaan muita persaukisia maanviljelijöitä.

Mies ei saa työttömyystukea, koska hänellä on tila, jossa voisi olla töissä (sillä ilmeisesti ei ole väliä kannattaako työ rahallisesti vai ei). Sossu ei auta, koska meillä on omaisuutta, jonka voi myydä (joka myytäisiin jos joku vaan ostaisi! Edes lähes järkevällä hinnalla). Me ollaan oltu toivottomassa jamassa jo vuosikaudet, eikä valoa oo näkyvissä. Sit saa täältä aina lukea, miten "oma moka". Ja näitä hienoja ohjeita. Muuttakaa, ruvetkaa yrittäjiksi tms.

Taidat olla trolli

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;30847254:
Tee perkele töitäs jos muka oot töissä vai onko palstailu duunias?

Mulla on kesäloma :D (vieraan töissä on tämmönen ylellisyys olemassa, toisin ku maanviljelijänä). Sulla se tekemisen puute vissiin on, kun pitää täällä soppaa hämmentää sen sijaan,että tekisit jotain järkevää!

Ja jos on liikaa aikaa niin osta tästä melkein kohtuuhintanen maatila. Ja rupea kasvattamaan vaikka alpakoita. Ratkee siinä samalla meidän molempien ongelma :heart:

Tossahan on tapahtunut se moka että tilasta on maksettu liikaa. Ei edellisten omistajien velkamäärä voi olla hinnan peruste vaan kaupat olisi teidän pitänyt tehdä tai jättää tekemättä sen mukaan kannattaako homma teille. Myöhäistä viisastella tietysti aloittajan kannalta, ja mietitty tietysti muita arvoja kuin rahaa. Mutta kuitenkin, siinä vaiheessa on tapahtunut se virhevalinta.

Alkuperäinen kirjoittaja kummallinen köyhä;30847362:
Mulla on kesäloma :D (vieraan töissä on tämmönen ylellisyys olemassa, toisin ku maanviljelijänä). Sulla se tekemisen puute vissiin on, kun pitää täällä soppaa hämmentää sen sijaan,että tekisit jotain järkevää!

Ja jos on liikaa aikaa niin osta tästä melkein kohtuuhintanen maatila. Ja rupea kasvattamaan vaikka alpakoita. Ratkee siinä samalla meidän molempien ongelma :heart:

Älä lässytä vaan painu töihin!

No mitäs jos lopettaisitte koko homman ja muuttaisitte vuokralle jonnekkin mistä mies saisi töitä? Tai jos ei saisi, niin saisi ainakin työttömyystukea.

Oletteko sentään yrittäneet saada sossusta? Kyllä sieltä saa rahaa vaikka olis omistusasuntokin, joten tuskin muu omaisuuskaan on esteenä.

Yhteistyössä