Miksi täällä aina mollataan perhepäivähoitajia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei pph,mutta lähipiirissä on!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos kerta sen päätöksen tekee,ettei omat lapset hoitoon mene,vaan ovat "hoidossa" kotona,niin pitäähän ne yhteisen toiminnan säännöt opettaa sitten siellä kotona.Miten lapset muuten osaa eskarissa tai koulussakaan ottaa toisia huomioon ja toimia ryhmässä,jos on kotona saanut aina tehdä ja mennä mitä ja mihin haluaa.

Osasitpa hienosti sanoa tämän :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No onpa kiva kuulla,että löytyy niitä hyviäkin hoitajia vielä =) Ihmetyttää vaan täällä aina samat yleistykset. Itse olen ollut aikoinani kotihoidossa,äitini oli pph.Kyllä meillä ainakin oli tasan samat säännöt kaikilla(joku viittasi johonkin ketjuun,en ole sitä nähnyt). Meillä omilla lapsilla oli tietyt rutiinit ja säännöt ja hoitolapset teki sitten samoin,he ikäänkuin mukautuivat niihin meidän perheen rutiineihin.Onko tuo nykyisin sitten muuttunut jotenkin toisin päin,että ne rutiinit ja säännöt on niitä hoitolapsia varten ja omat saa tehdä mitä huvittaa?Kuulostaa aika oudolle.Tuttuni on pph,hänellä on ainakin tuo homma kuten meillä kotona oli silloin aikoinaan.

Siis jos esim. 1-5 vuotta olet jopa 10 tuntia jonkun toisen kotona, joka tekee selväksi että on kotonaan ja sinä vain hoidokki. eli sinulle on kerrottu missä saat olla mutta tuo toinen menee eri huoneisiin ja saa tehdä päivän aikana eri juttuja (leikkiä paremmilla leluilla) siellä eri tilassa. kyllä se jäljet jättää.
mutta tämä olisi ratkaistu, jos pph:lle parempi palkka ja omat lapset muuale hoiton kuten muutkin työssäkäyvät.

No juu,tuommoinen kuulostaa kyllä aika oudolle.On tainnut sitten olla vähän eri syyt ryhtyä pph:ksi kuin että saa hoitaa ja pitää huolta toisten lapsista sillä välin kun vanhemmat käyvät työssä. Mutta en ole kyllä tuommoisesta kuullutkaan,onkohan tämänkaltaisia "epäreiluja" hoitotätejä tiheässäkin vai onko tämä joku yksi tapaus? Koska joka ammattikunnassahan se yksi (ja useampikin)mätämuna on... Myös päiväkodeissa,eikös se vasta ollut se juttu,että lapsia oli pakkosyötetty (vaimitensenytoli) päiväkodissa,eikä kukaan ollut siihen puuttunut?

Ja yksi asia myös alkoi kiinnostaa,kysynkin heiltä,joiden lapset pph:lla ovat:Mistä te aina tunnutte tietävän mitä päivähoidossa on päivän aikana tapahtunut ja mitä hoitajat on milloinkin keskenään puhuneet?Oletteko kenties itse katsomassa? Vai kertooko lapset?

No sen pitkän ketjun mukaan lähes kaikki siihen vastanneet hoitotädit oliva sitä mieltä, että oma lapsi saa tottakai tehdä mitä haluaa, onhan hän kotonaan. siis mennä eri tiloihin, leikkiä eri leluilla, ja suurin osa muistakin olis samaa mieltä.

En usko että suurin osa hoitajista olisi sitä mieltä sen takia, että haluaisi suosia omaa lastaan. Aina ei kaikki vaan osaa ajatella asiaa muulta kannalta kuin omaltaan. Siihen, miksi päästää omansa omaan huoneeseen kesken päivän voi olla hyvinkin tärkeä asia koko ryhmän kannalta. Usein hoitajilla on päinvastoin niin, että omalta vaaditaan enemmän kuin hoitolapsilta ja pidetään muutenkin "toissijaisina", esim. askarteluaikaan huolehditaan, että hoitolapset saavat askarreltua, kun omathan voivat tehdä sitten illalla.. Ja miettikääpä sitä, jotka olette sitä mieltä, että hoitajalla ei saisi olla omat lapset kotona, että joskus se on myös hoitolasten etu. Äiti haluaa lapsilleen mukavia kokemuksi, retkiä, tapahtumia yms. ylimääräisiä juttuja, jolloin sinne mennään koko porukan kanssa. Kun taas hoitaja jolla ei omia ole, saattaa helposti tehdä vain ne välttämättömät jutut..

Alkuperäinen kirjoittaja Pph-ohj.:
No onpa kiva kuulla,että löytyy niitä hyviäkin hoitajia vielä =) Ihmetyttää vaan täällä aina samat yleistykset. Itse olen ollut aikoinani kotihoidossa,äitini oli pph.Kyllä meillä ainakin oli tasan samat säännöt kaikilla(joku viittasi johonkin ketjuun,en ole sitä nähnyt). Meillä omilla lapsilla oli tietyt rutiinit ja säännöt ja hoitolapset teki sitten samoin,he ikäänkuin mukautuivat niihin meidän perheen rutiineihin.Onko tuo nykyisin sitten muuttunut jotenkin toisin päin,että ne rutiinit ja säännöt on niitä hoitolapsia varten ja omat saa tehdä mitä huvittaa?Kuulostaa aika oudolle.Tuttuni on pph,hänellä on ainakin tuo homma kuten meillä kotona oli silloin aikoinaan.

Siis jos esim. 1-5 vuotta olet jopa 10 tuntia jonkun toisen kotona, joka tekee selväksi että on kotonaan ja sinä vain hoidokki. eli sinulle on kerrottu missä saat olla mutta tuo toinen menee eri huoneisiin ja saa tehdä päivän aikana eri juttuja (leikkiä paremmilla leluilla) siellä eri tilassa. kyllä se jäljet jättää.
mutta tämä olisi ratkaistu, jos pph:lle parempi palkka ja omat lapset muuale hoiton kuten muutkin työssäkäyvät.

No juu,tuommoinen kuulostaa kyllä aika oudolle.On tainnut sitten olla vähän eri syyt ryhtyä pph:ksi kuin että saa hoitaa ja pitää huolta toisten lapsista sillä välin kun vanhemmat käyvät työssä. Mutta en ole kyllä tuommoisesta kuullutkaan,onkohan tämänkaltaisia "epäreiluja" hoitotätejä tiheässäkin vai onko tämä joku yksi tapaus? Koska joka ammattikunnassahan se yksi (ja useampikin)mätämuna on... Myös päiväkodeissa,eikös se vasta ollut se juttu,että lapsia oli pakkosyötetty (vaimitensenytoli) päiväkodissa,eikä kukaan ollut siihen puuttunut?

Ja yksi asia myös alkoi kiinnostaa,kysynkin heiltä,joiden lapset pph:lla ovat:Mistä te aina tunnutte tietävän mitä päivähoidossa on päivän aikana tapahtunut ja mitä hoitajat on milloinkin keskenään puhuneet?Oletteko kenties itse katsomassa? Vai kertooko lapset?

No sen pitkän ketjun mukaan lähes kaikki siihen vastanneet hoitotädit oliva sitä mieltä, että oma lapsi saa tottakai tehdä mitä haluaa, onhan hän kotonaan. siis mennä eri tiloihin, leikkiä eri leluilla, ja suurin osa muistakin olis samaa mieltä.

En usko että suurin osa hoitajista olisi sitä mieltä sen takia, että haluaisi suosia omaa lastaan. Aina ei kaikki vaan osaa ajatella asiaa muulta kannalta kuin omaltaan. Siihen, miksi päästää omansa omaan huoneeseen kesken päivän voi olla hyvinkin tärkeä asia koko ryhmän kannalta. Usein hoitajilla on päinvastoin niin, että omalta vaaditaan enemmän kuin hoitolapsilta ja pidetään muutenkin "toissijaisina", esim. askarteluaikaan huolehditaan, että hoitolapset saavat askarreltua, kun omathan voivat tehdä sitten illalla.. Ja miettikääpä sitä, jotka olette sitä mieltä, että hoitajalla ei saisi olla omat lapset kotona, että joskus se on myös hoitolasten etu. Äiti haluaa lapsilleen mukavia kokemuksi, retkiä, tapahtumia yms. ylimääräisiä juttuja, jolloin sinne mennään koko porukan kanssa. Kun taas hoitaja jolla ei omia ole, saattaa helposti tehdä vain ne välttämättömät jutut..

Rehellisesti jos oman mielipiteen sanon, mieluummi vain välttämättömät jutut ilman omia lapsia. Ei 4 pienen lapsen kanssa kulkeminen olen mitään herkkua lapsellekaan, kulkea rattaiden vierellä niistä kiinni pitäen (kaupungissa). Ja tosiaan mieluummin terve itsetunto, saa tuntea olevansa yhtä arvokas kuin muut hoitolapset, ilman että yksi on parempi, se oma lapsi, kuin retket. retkiä voi tehdä sitten kotoa vaikka viikonloppuisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pph-ohj.:

Rehellisesti jos oman mielipiteen sanon, mieluummi vain välttämättömät jutut ilman omia lapsia. Ei 4 pienen lapsen kanssa kulkeminen olen mitään herkkua lapsellekaan, kulkea rattaiden vierellä niistä kiinni pitäen (kaupungissa). Ja tosiaan mieluummin terve itsetunto, saa tuntea olevansa yhtä arvokas kuin muut hoitolapset, ilman että yksi on parempi, se oma lapsi, kuin retket. retkiä voi tehdä sitten kotoa vaikka viikonloppuisin.

No mutta hei,eikös se sitten ole hyvä,että täällä suomessa saa valita hoitopaikan (tai hoitajan),niin kukin saa semmoisen kenen kanssa ajatukset käy yksiin?Vai onko nykyään enää ns.tutustumista ja hoitosopimuksen tekoa,jossa yhteisiä pelisääntöjä käydään läpi ja voi vielä asioista keskustella tai reilusti sanoa,että jospa sittenkin veisin lapseni johonkin sellaiseen paikkaan,jossa olisi enemmän minun mielipiteille ja kasvatusperiaatteille sopivat hoitajat ja toiminnat.Vai onko se lapsi sitten ihan pakko viedä semmoiseen paikkaan,josta itsellä ei ole hyvää sanottavaa?Kyllähän lapsetkin tuommoiset asiat vaistoaa ja kuulee mitä aikuiset puhuu.Eikä varmasti tykkää jos ei vanhemmatkaan tykkää.Eikä kaikkien tarvi tykätäkään samanlaisesta,ei tässä hoitopaikka-asiassakaan.

Esimerkki:Maistat jotain yhtä ruisleipää,joka on sinun mielestä ihan jotakin hirveää,etkä sitten enää muihin ruisleipiin koske vaan syöt vain vaaleaa leipää.Sitten jos joku joskus kysyy,että hei,mitäs mieltä olet ruisleivästä,niin tarviiko se alkaa sanomaan,että ne on kaikki ihan kauheen makuisia ja niissä on jotain jauhojakin ja jyviäkin eikä ole edes paistettu kunnolla,että elä ihmeessä vaan syö niitä!!Eikö sitä vois sanoa,että jaa,enpä ole maistanut kuin yhtä ja en kyllä siitä oikein tykännyt ja en sitten muita edes maistellut.

Kaikkihan haluaa kuitenki omalle lapselleen parasta,sehän on selvää.Ja se suotakoot.Mutta onhan niitä lapsiakin erilaisia.Toiselle lapselle saattaa olla ihan kauhea ns.maailmanloppu jos joku saa leikkiä jollain toisella lelulla,mihin hän itse ei saa koskea,joku toinen lapsi vain samassa tilanteessa sanoisi, että aha,ja alkaisi muina miehinä leikkimään muilla leluilla asiaa sen kummemmin ajattelematta.Kaikki ollaan erilaisia.Tuota yleistämistä en vaan ymmärrä,en tässä enkä muissakaan asioissa.Voiko aikuiset ihmiset todella olla niin kapeakatseisia...

Minä en ole koskaan pph:ä mollannut kuin oman kokemukseni kautta. Minulla on pari pph-ystävää, jotka ovat loistavia hoitajia ja heidän kauttaan olen tutustunut pintapuolisesti myös toisiin yhtä loistavilta kuulostaviin ihmisiin. :) Olen sitä mieltä, että he tekevät arvokasta työtä aivan liian pienellä palkalla!
Itseni kohdalla olen kuitenkin sattunut kaksi huonoa kokemusta kokemaan: kun itse olin pph:lla lapsena, meitä hoitolapsia todellakin kohdeltiin eri tavalla. Me mm. söimme eri ruokaa kuin perheenväki. Yleensä aina makaronia ketsupilla tai keitettyjä perunoita ruskealla kastikkeella, niin kliseiseltä ja huonolta ravinnolta kuin se kuulostaakin... Kerran - ähäkutti!!! - perhe sairastui salmonellaan, mutta kukaan hoitolapsista ei. Me kun olimme tosiaankin syöneet eri ruokaa! Perheen lapset saivat myös sulkeutua omiin huoneisiinsa leikkimään hienommilla leluilla tai vaikka tv-huoneeseen katsomaan videoita. Hoitolapsilla ei ollut sitä oikeutta. Kaikkein pahinta oli, että aamuisin jouduin tulemaan nukkuvaan taloon. Hoitotäti tuli ovelle vastaan suoraan sängystä, mutta heti kun vanhempani lähtivät, meni takaisin petiin ja heräsi vasta noin tunnin kuluttua uudelleen. Istuin olkkarissa pieni lukulamppu päällä ja katselin Aku Ankkoja (olin 6v). Kello liikkui eteenpäin niin hitaasti. :( Varsinkin talvisin oli niin pimeää, että vieras pimeä talo pelotti kun vain pieni lamppu valaisi pimeyttä. Kaikenmoisia mörköjä luulin näkeväni nurkissa ja vain hoin itselleni, että ei siellä ole mitään, ei siellä ole mitään... Muistan kuinka usein tömistin jalkaa lattiaan tai jotain siinä toivossa, että joku nousisi. :( Lapsena en tajunnut, että tämä järjestely oli auttamattomasti VÄÄRIN ja tulin kertoneeksi asiasta vanhemmilleni vasta kun olin jo koulussa ja pph-ajat jääneet taakse.
Kun sitten oma lapseni meni pph:lle, selvisi noin vuoden hoidon jälkeen, että pph päästi lapset yksin ulos. Jäi itse sisään laittamaan ruokaa omalle perheelleen ja päästi muksut ulos, vilkkaan tien varressa asuivat. Suurehkon kaupungin keskustassa, päätien varrella, joka johti suosittuun asuinlähiöön. :( Talon ympärillä oli aita, mutta ei porttia vaan vain iso aukko aidassa. Pihaan saivat myös autot ajaa. Lapseni oli 2½-vuotias kun asia selvisi ja otin hänet sieltä pois... Toivoisin, ettei minulla näitä huonoja kokemuksia olisi, ettei tarvitsisi mollata, mutta surullinen totuus on, että ihmisiä on joka lähtöön - myös niissä perhepäivähoitajissa.

Lilianalla on erinomainen esimerkki siitä, kuinka valvonnan puute tekee perhepäivähoidon lapselle jopa vaaralliseksi hoitomuodoksi. Ajatelkaa, edes 6v ei välttämättä ymmärrä kertoa, jos hoidossa on jotain pahasti pielessä! Saati sitten pienemmät.

Veisin lapseni pph:lle ainoastaan, jos tuntisin hoitajan entuudestaan. Olen päässyt seuraamaan läheltä neljän lähialueella toimivan pph:n työskentelyä, ja ainoastaan yhdelle uskoisin lapseni, hänelle jopa mielihyvin. Yhteen en koskisi pitkällä tikullakaan ja hänestä teinkin valituksen. Kaksi muuta ovat muuten vain liian tympeitä (kuinka puhuvat lapsille ja kuinka kertovat minulle tympääntyneinä päiviensä kulusta) ja laiskoja hoitajia, vievät lapset jokaikisellä ulkoilulla puistoon, jossa ei ole edes muita leikkivälineitä kuin keinut (jonne ei pientä jakseta nostaa ja keinuttaa) ja hiekkalaatikko. Lapset eivät voi mitenkään voida hyvin heidän hoidossaan.

Mä luulen että tässä on loppupeleissä kyse samasta asiasta kuin kotiäitiydessä,eli sitä ei arvosteta koska työ hoidetaan kotoa käsin.
Olen itse toiminut pph:na,tosin ainoat haukut olen saanut tämän palstan äideiltä,rajattuani osan talosta pois lasten käytöstä.Koska kuulemma koko talo kuuluu myös hoitolapsille.

Hui minkälaisia kokemuksia Lilianalla. Pieni yksin lukemassa melkein pimeässä aku ankkaa. Ja eri ruoat kuin omalla porukalla. Onko muuten tuo vaikuttanut elämääsi ? Jäikö olo, että on jotenkin huonompi? Esim. koulussa yms.
Ja toi, miten kaksivuotias ulkoillut ilman valvontaa. :|

Mä en ole opiskellut kaikkia palstan pph-ketjuja, vain joihinkin olen osallistunut. Silti minusta on aika yleistystä, että täällä aina mollataan perhepäivähoitajia. Kyllä niitä oman ihanan hoitajien kehujiakin on. Itse voin sanoa, että en veisi lastani perhepäivähoitajalle, ellei olosuhteet jotenkin radikaalisti muutu, mutta onko se sitten mollaamista?

Ja varmasti perhepäivähoitajat tekevät virheitä, tekeväthän niitä kaikki muutkin. Ärsyttää, että sitten vedetään esiin pienipalkkaisuus, ihan kuin se jotenkin nostaisi arvostelun ja pohdinnan yläpuolelle.

Myönnän että minulla oli hieman ennakkoluuloja perhepäivähoitajia kohtaan kunnes esikoiseni meni hoitoon sellaiselle.
Voi maailma miten ihana hoitaja.Hänen käsiinsä pystyin aarteeni luottamaan täysin ja tiesin että hänellä on siellä hyvä olla.
Kaikki ruoat teki alusta pitäen itse,välipalojakin itse keräämistään marjoista jne.
Tekivät retkiä metsään,tutustuivat luontoon,viljelivät kasvimaata jonka sadosta yhdessä sitten nauttivat jne.
Täytyy sanoa että itku tuli kun hoitaja sairastui niin ettei voinut enää jatkaa ja poika siirtyi päiväkotiin.
Kiitollinen olen tälle kyseiselle hoitajalle ikäni =) :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:
Hui minkälaisia kokemuksia Lilianalla. Pieni yksin lukemassa melkein pimeässä aku ankkaa. Ja eri ruoat kuin omalla porukalla. Onko muuten tuo vaikuttanut elämääsi ? Jäikö olo, että on jotenkin huonompi? Esim. koulussa yms.
Ja toi, miten kaksivuotias ulkoillut ilman valvontaa. :|

Jaa, vaikeapa tuota on sanoa, onko vaikuttanut elämääni. En minä ole koskaan ollut parhaimmalla itsetunnolla varustettu ihminen, mutta en tiedä mikä siihen on vaikuttanut, ehkä tuokin osaksi. Olen aika arka ihminen ja mietin ihan liikaa mitä muut ovat minusta mieltä. Olen hirvittävän kriittinen itselleni. Mutta en tiedä mistä johtuu, lienee ihan luonteenpiirre.
En usko että tuo pph-aika tulevaisuuteen vaikutti (en ollut siellä kuin 1½ vuotta), mutta silloisen pimeänpelon kyllä muistan hyvin ja kuinka ei oltu tavallaan tervetulleita heidän kotiinsa. Lämpö puuttui ihan tyystin, vaikka hoitaja ihan mukava olikin silloin kun oli hereillä. ;)

Mitä taas tulee oman tyttöni hoitajaan, niin hän oli muuten oikein ihana hoitaja. Tuntui lämpöiseltä ihmiseltä, joka välitti hoitolapsistaan ja oli pitkään alalla toiminut (omat lapset jo lukioiässä). Pari kertaa tulin tulleeksi tyttöä hakemaan hieman aiemmin ja hoitaja löytyi sisältä. Kahdella ekalla kerralla hän oli kuitenkin eteisessä takki päällä, joten ajattelin, että kävi vissiin jotain hakemassa pikaisesti. Kolmannella kerralla (tulin tunnin etuajassa) löysin hänet keittiöstä mekko päällä ja paljain varpain - kattoi pöytää ja perunat kiehui hellalla. Oli talviaika ja lapset pihassa laskemassa mäkeä. Tumput ja housunpolvet olivat jo ihan kosteat, joten tovin olivat jo touhuneet ulkona ja hoitaja vielä sukkasillaan sisällä! Lapset olivat 6v, 3v, 3v ja minun 2-vuotiaani... Hoitaja väitti, että lapset olivat ihan just menneet ulos ja hän vain jäi pukemaan. En usko, mutta joka tapauksessa tuollaisessa paikassa ei tulisi päästää lapsia yhtään yksin ulos! Paikka oli todellakin vilkasliikenteisen kadun vierellä. Usein joutui 5 minuuttiakin odottaa vilkku päällä, että pääsi pihaan kääntymään liikennevirran yli... Hoitaja pyyteli anteeksi vuolaasti ja soitteli iltaisin kotiin kun sanoin että tuollainen homma ei käy. En sitten tullut tehneeksi valitusta, kun hän niin vannoi, ettei koskaan enää tapahdu - siirsin vain tytön aika pikaisesti ryhmäperhepäivähoitoon. Myöhemmin kadutti kun en tehnyt valitusta, koska kuulin nimittäin toiselta pph:lta, että kyseiseltä tädiltä oli jo kerran karannut yksi hoitolapsista tielle. :( Oli kuulemma nähnyt äitinsä nousevan pois bussista vastakkaisella puolella tietä ja lähtenyt juoksemaan. Äitinsä oli huutanut hädissään tien toiselta puolelta, että pysähdy, pysähdy kun lapsi (3v) oli meinannut juosta tien yli. Luojan kiitos oli pysähtynyt. Hoitaja oli ollut sisällä pukemassa toista lasta. Oli saanut siitä varoituksen ja kuulemma toisesta olisi saanut potkut.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
että emme anna lasten mellastaa pitkin taloa ja sotkea joka huonetta :/ Se riittää näköjään tällä palstalla syyksi, että on huono hoitaja :(

Sisälukutaito sinulta ainakin puuttuu. Se meni niin, että tiloja saa rajoittaa, mutta koko hoitoryhmän on noudatettava niitä rajoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
että emme anna lasten mellastaa pitkin taloa ja sotkea joka huonetta :/ Se riittää näköjään tällä palstalla syyksi, että on huono hoitaja :(

Sisälukutaito sinulta ainakin puuttuu. Se meni niin, että tiloja saa rajoittaa, mutta koko hoitoryhmän on noudatettava niitä rajoja.

Koko hoitoryhmä on ne hoitolapset, ei hoitajan oma lapsi. Hän ei kuulu ryhmään, hänestä ei makseta.

meillä hoitolasten käytössä on alakerta ja isomman hoitolapsen kohdalla myös oman lapsen huone yläkerrassa. Mutta koko ryhmän ollessa paikalla ei hoitolapset saa mennä oman lapsen huoneeseen (joukossa yksi 10 kk ikäinen). Ottakaa vaan herne tästäkin nenään!

Koko hoitoryhmä on ne hoitolapset, ei hoitajan oma lapsi. Hän ei kuulu ryhmään, hänestä ei makseta.

Tätä asiaa käsiteltiin siinä toisessa letjussa ihan riittävästi. Jos oma lapsesi ei kuulu ryhmään, kai jätät hänet sisälle kun menet hoitolasten kanssa ulos? Hän ei syö samaan aikaan kuin hoitolapset? Ei osallistu muutenkaan samoihin toimintoihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Tätä asiaa käsiteltiin siinä toisessa letjussa ihan riittävästi. Jos oma lapsesi ei kuulu ryhmään, kai jätät hänet sisälle kun menet hoitolasten kanssa ulos? Hän ei syö samaan aikaan kuin hoitolapset? Ei osallistu muutenkaan samoihin toimintoihin?

Nämä asiat eivät tietenkään sinulle mitenkään kuulu mutta vastaan kuitenkin. Hoitoryhmä on ne 3 lasta, joista minulle maksetaan palkkaa. Omasta lapsestani en saa mitään. Hän ei kuulu siis kirjaimellisesti hoitoryhmään, missään paperissa ei ole hänen nimeään. Jos hänen isänsä haluaa, saa hän ottaa ja viedä oman lapsensa minne tahansa kesken päivän, hän syö samaa ruokaa kuin muutkin ihan käytännön järjestelyiden vuoksi, hän tulee ulos kanssamme koska et sinäkään äitinä jättäisi omaa 4v. lastasi sisälle (tai enhän tiedä, en tunne sinua). Mutta sinun on aivan turha väittää, kun et asioista näköjään mitään tiedä! Lain mukaan hoitoryhmäni koko on 3 lasta!

Siis olipa pph ketju mistä tahansa aiheesta (esim. kerro hyvistä pph:sta) niin loppujen lopuksi se menee siihen et ko. ammattiryhmää haukutaan ja rajusti!! En tykkää yleistämisestä tai niistä jutuista et tutun tutun tutun lapsi oli ollu kamalalla pph:lla jne..

OHO,todella kammottavia kokemuksia teillä joillain näkyy perhepäivähoidosta olevan!Ihan uteliaisuuttani utelen,että missäpäin suomea tällaista on tapahtunut?Itse asumme täällä pohjoisessa ja jotenkin tuntuu tuommoiset niin kaukaisilta,eikä voisi kuvitella tapahtuvan esim.oman kunnan alueella,että tapahtuukohan tuommoista sitten enemmän eteläsuomessa?Ja jos hoitaja on ollut tympeä ja tylsistynyt ja selvästi välittyy,ettei hän voisi vähempää kiinnostunut hommasta olla,eikö tätä ole huomannut jo tutustumisvaiheessa?Vai onko ilmennyt vasta myöhemmin?Ja miksi lapsi on viety sinne,jos heti on näin negatiivisen kuvan saanut?Näiden juttujen perusteella on kyllä ihme,ettei lapsille useammin satu mitään kun hoidossa ovat.Eniten kammottaa tuo,että pienet lapset laitetaan keskenään pihalle ulkoilemaan ja hoitaja kaikessa rauhassa sisällä.Omien lastenkin hoitoonvienti alkaa uhkaavasti painaa päälle,joten olisin kiitollinen,jos joku viitsisi vastailla.

Ja vielä hoitajille heittäisin kysymystä...miksi yleensä pph:ksi aletaan?Oma äitini on aloittanut aikoinaan siitä syystä,että ei ole omia lapsia tarvinnut hoitoon viedä vaan saanut olla kotona ja ajatteli,että samallahan sitä muitakin hoitaa ja siitä vähän palkkaakin saa.Mutta vaikka lapset kasvoivat isoiksi,niin hänpä jäikin pph:ksi ihan eläkeikään saakka!Eli oli selvästi sitten "kutsumusammatti".Onko nykyään sitten yleisempää,että pph:na toimitaan lisätienestin takia vain sen vähän aikaa kun omat lapset ovat pieniä,ettei heitä tarvisi hoitoon viedä ja kun kasvavat,siirtyy hoitajakin muihin hommiin?Kokemuksia?Ajatuksia?

OHO,todella kammottavia kokemuksia teillä joillain näkyy perhepäivähoidosta olevan!Ihan uteliaisuuttani utelen,että missäpäin suomea tällaista on tapahtunut?Itse asumme täällä pohjoisessa ja jotenkin tuntuu tuommoiset niin kaukaisilta,eikä voisi kuvitella tapahtuvan esim.oman kunnan alueella,että tapahtuukohan tuommoista sitten enemmän eteläsuomessa?Ja jos hoitaja on ollut tympeä ja tylsistynyt ja selvästi välittyy,ettei hän voisi vähempää kiinnostunut hommasta olla,eikö tätä ole huomannut jo tutustumisvaiheessa?Vai onko ilmennyt vasta myöhemmin?Ja miksi lapsi on viety sinne,jos heti on näin negatiivisen kuvan saanut?Näiden juttujen perusteella on kyllä ihme,ettei lapsille useammin satu mitään kun hoidossa ovat.Eniten kammottaa tuo,että pienet lapset laitetaan keskenään pihalle ulkoilemaan ja hoitaja kaikessa rauhassa sisällä.Omien lastenkin hoitoonvienti alkaa uhkaavasti painaa päälle,joten olisin kiitollinen,jos joku viitsisi vastailla.

Ja vielä hoitajille heittäisin kysymystä...miksi yleensä pph:ksi aletaan?Oma äitini on aloittanut aikoinaan siitä syystä,että ei ole omia lapsia tarvinnut hoitoon viedä vaan saanut olla kotona ja ajatteli,että samallahan sitä muitakin hoitaa ja siitä vähän palkkaakin saa.Mutta vaikka lapset kasvoivat isoiksi,niin hänpä jäikin pph:ksi ihan eläkeikään saakka!Eli oli selvästi sitten "kutsumusammatti".Onko nykyään sitten yleisempää,että pph:na toimitaan lisätienestin takia vain sen vähän aikaa kun omat lapset ovat pieniä,ettei heitä tarvisi hoitoon viedä ja kun kasvavat,siirtyy hoitajakin muihin hommiin?Kokemuksia?Ajatuksia?

Osittain siitäkin syystä, että saisi hoitaa omiakin lapsia. Mutta kyllä täytyy lapsista tykätä, että tätä työtä jaksaa. Alalla on kaikenlaista viheltäjää, mutta nopeasti tuollaiset epämääräiset "helpon rahan perässä juoksijat" huomaavat, että ei tämä olekaan heidän alansa. Ei tätä työtä varmasti jaksa vuosikausia pelkästään sen takia, että omaa lastansa ei halua hoitoon viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja ei pph:
Ihan sivusta seuranneena ihmettelen.Aina ihme valitusta,miten ne on niin p....ja eikä osaa mitään ja että ei kyllä omia lapsiaan sinne veis.Tai jos pph jotain kommentoi niin heti mollataan ja lyödään lokaan,että eihän se taas tiedä mistään mitään.Ihme toimintaa minusta,tärkeää työtä kuitenkin tekevät ja jos ihan p...ka paikkoja ois,niin ei kait kenenkään lapset siellä hoidossa olisi? Ja sitten päiväkoti taas on NIIN mahtava paikka,että! Näin ulkopuolisena kuulostaa,että aika moni täällä ois jotenkin katkeroitunut tai kateellinen,että pph saa olla kototna omien lastensa ja hoitolasten kanssa,kun itsellä ei ole ollut pokkaa moiseen hommaan ryhtyä.Ja sitten kaduttaa(vai mikä oikea sana olisi)kun itse joutuu lapsensa hoitoon viemään.Ja tietenkin semmoiseen hoitopaikkaan missä ei tiedetä mistään mitään eikä huomenna sitäkään. Vai onko pph siellä kehäkolmosen sisäpuolella jotenkin erilaista kuin täällä "maalla"?

eli me asutaan ihan totaalisesti kehä III ulkopuolella...ja kokemukset PPH ei sieltä parhaimmasta päästä. Vaikka tiimi takana, niin perhettä kuunnellaan vaan ei kuulla.

ei kaduta oman lapsen hoitoon vieminen...
ja en todellakaan ryhtyisi moiseen hommaaan, vaikka maksettaisiin! Työpaikkana oma koti ja korvaukset todella olemattomat. Kovasti itse valittavat 10 tunnin työpäiviä...

Päiväkodin puolesta itse liputan, on varmasti ammattitaitoa ja jokaiselle jotain...

Osittain siitäkin syystä, että saisi hoitaa omiakin lapsia. Mutta kyllä täytyy lapsista tykätä, että tätä työtä jaksaa. Alalla on kaikenlaista viheltäjää, mutta nopeasti tuollaiset epämääräiset "helpon rahan perässä juoksijat" huomaavat, että ei tämä olekaan heidän alansa. Ei tätä työtä varmasti jaksa vuosikausia pelkästään sen takia, että omaa lastansa ei halua hoitoon viedä.

Onko ne huonot kokemukset sitten näiltä hoitajilta jotka ns.juoksevat helpon rahan perässä ja ovat pph vain vähän aikaa,vai voiko "huono"hoitaja olla 30v alalla ollut? Siis onko jollain ollut? Ja miten on voinut olla alalla niin pitkään,jos semmoinen asenne ja asioidenhoitokyky? Millaisia teillä,joilla esim.lapset päästetty keskenään ulos?

Minullakin huono kokemus esikoisen pphoitajasta ja nyt tämän kakkosen kohdalla olen sydän syrjälläni, kun kunnassamme on tavoitteena hoitaa kaikki alle 3 vuotiaat lapset perhepäivähoidossa. Kirjo hoitajista taitaa kyllä olla todellakin laaja ja tutustumaan aion mennä monta kertaa ennen kuin päätän mihin lapseni laita. Sen päätin, että jos hoitajalla on melko samanikäisiä lapsia, niin hänelle en omia lapsia hoitoon anna! Todellakin pelottaa, että saako lapselle varmasti hyvän hoitajat.
Päiväkodeista vielä sen verran, että kun siellä on yleensä monta lasta niin yleensä myös juoruja näistä paikoista liikkuu, että helpompin tavoittaa huono kohtelu vanhemmat (siis saavat tietää kohtelusta nopeammin) kuin pph, jolla vain muutama lapsi, joiden vanhempia et välttämättä ole koskaan edes tavannut. päiväkodissa vanhempainillat yms. olipas vaikeasti selostettu.