Miksi Suomessa kaupoissa on todella hyvät valikoimat eineksiä, jos niitä ei juuri kukaan syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuzieQ.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kun 5 vuotta sitten tehtiin keittiöremonttia, niin einesruoat oli kyllä pelastus. Käytössä oli sen rempan ajan, n. 2kk vain mikro käytössä, joten einesruokia tuli syötyä jonkin verran. Meillä nimittäin pistettiin koko keittiö uusiksi pohjabetonia myöten, että ei mikään pieni remontti ollut.

[QUOTE="vieras";28413069]Meillä kun 5 vuotta sitten tehtiin keittiöremonttia, niin einesruoat oli kyllä pelastus. Käytössä oli sen rempan ajan, n. 2kk vain mikro käytössä, joten einesruokia tuli syötyä jonkin verran. Meillä nimittäin pistettiin koko keittiö uusiksi pohjabetonia myöten, että ei mikään pieni remontti ollut.[/QUOTE]

Keittolevyn saa kaupasta kympillä, ei muuta kuin töpseli seinään ja avot, on hella käytössä.
Ei tullu mieleen?

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Mä ostan usein eineksiä. Tänäänkin syötiin pelkkiä eineksiä, Lidlin pikkupitsoja ja pakastettua nasi gorengia. Aamupäivällä söin Saarioisten härkäruukkua. Poika ottaa töihin evääksi roiskeläppiä. Viikollla teen ruuat kyllä itse, koska olen pph enkä viitsi hoitolapsille antaa eineksiä, mutta viikonloppuisin ja vapaapäivinä haluan päästä helpolla.

[QUOTE="yks";28413095]Mä ostan usein eineksiä. Tänäänkin syötiin pelkkiä eineksiä, Lidlin pikkupitsoja ja pakastettua nasi gorengia. Aamupäivällä söin Saarioisten härkäruukkua. Poika ottaa töihin evääksi roiskeläppiä. Viikollla teen ruuat kyllä itse, koska olen pph enkä viitsi hoitolapsille antaa eineksiä, mutta viikonloppuisin ja vapaapäivinä haluan päästä helpolla.[/QUOTE]

Mun kaveri on keittiöllä töissä ja perheensä on kasvattanu eineksillä. Sano, että kun päivän tekee ruokaa, niin ei kyllä enää yhtään nappaa kotona tehdä.

Mun yks tuttu aina retostelee miten heillä ei ikinä syödä einestä,karkkia eikä lapsille juoteta epäterveellisiä pillimehuja. Kuitenkin olen törmänny heihin einesruuat kainalossa ja lapsilla pillimehut käsissä. Ja heillä kun on aina vain ruista ei mitään höttöleipiä niin kuitenkin kerran mentiin sinne vähä yllättäen nii lapset mussutti vehnäsämpylöitä ja asiasta sain kuulla koottuja selityksiä miten siinä nyt silleen oli käyny. En oikein usko aina noitö "meillä syödään vain itse tehtyä superterveellistä ruokaa"-selostuksia.

[QUOTE="vieras";28413080]Keittolevyn saa kaupasta kympillä, ei muuta kuin töpseli seinään ja avot, on hella käytössä.
Ei tullu mieleen?[/QUOTE]

No eipä tullut ja toisekseen ei sille keittolevylle ollut missään oikeastaan edes tilaa, asuttiin tuo remppa-aika varsin ahtaasti, kun melkein koko alakerta oli revitty auki.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Toiset syö eineksi. Annetaan heidän syödä. Jokainen itse päättää mitä suuhunsa pistää.

Jos äiti ei kykene syystä tai toisesta valmistaan ruokaa niin parempi ottaa einekset avuksi kuin nähdä nälkää.

Eikä sädekehä silti ole loistavampi vaikka kuinka mollaisi toisten einesten syöntiä.

Eineksissä ei kyllä oo mitään vikaa. Mä olen sekä kasvissyöjä että innokas valmiiden/puolivalmiiden ruokien käyttäjä. Esimerkiksi Hälsanskökin kasvispullat on ihan superhyviä, ei semmosia osaisi itse tehdä! Ja muutenkin tosi moni kasvisruoka itsetehtynä on sekä älyttömän kallista että hyvin pitkäpiimäistä tehdä. Jos mietitään vaikka joku korma-kastike, mullahan menisi ihan jumalattomasti rahaa kaikkien niiden mausteiden ostamiseen! Pikkasen helpompaa ja halvempaa ostaa 2-3€ purkki kaupasta ja syödä sitä päivän-pari.

[QUOTE="vieras";28413148]No eipä tullut ja toisekseen ei sille keittolevylle ollut missään oikeastaan edes tilaa, asuttiin tuo remppa-aika varsin ahtaasti, kun melkein koko alakerta oli revitty auki.[/QUOTE]

Ei se nyt tilasta olisi jäänyt kiinni. :D

Pieni keittolevy on kooltaan ehkä 30cmx30cmx5cm.

Mutta ymmärrän kyllä ettei aina tajua pohtia vaihtoehtoja kun yrittää vain sopeutua ja selviytyä.

Itsekin tykkäisin näistä kovasti-tykkään sekä liha-että kasvisruuista, mutten osaa valmistaa kovin maistuvaa kasvisruokaa, ehkä harjoituksen puutetta.

Kasvis- niin kuin muunkin ruuan idis on maustaminen, siis muunkin kuin suolan ja pippurin käyttö. Käy joskus koklaamassa lähialueesi parasta kasvissyöntikulttuurin erikoismestaa, vaikkapa nepalilaisen ravintolan vegeannosta niin pääset jyvälle :)

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Ainakaan tämän palstan perusteella? :D

Amerikkaa lukuunottamatta monissa maissa (näkemäni ja kuulemani perusteella) on eineksissä paljon suppeammat valikoimat kuin Suomessa.

Kuka ne kaikki syö? Yksin asuvat miehet?

Ne kaikki euron mikropizzat ja kumisen makuiset mikroateriat, onhan niille pakko olla kysyntää täällä, kun kerran on tarjontaakin? Ja valmiiksi paistettu jauheliha, valmiit, ylihinnoitellut puurot yms.
Ööh, jos olisit Amerikassa edes käynyt niin tietäisit että useimmissa osavaltioissa einesvalikoima on helvetin paljon HUONOMPI kuin Suomessa. Ja nyt puhutaan siis pakastamattomista eineksistä, ne pakastetut mitä keskiverto jenkkimarketissa on tarjolla ovat aivan käsittämätöntä paskaa. Siis aivan kä-sit-tä-mä-tön-tä. Saarioisten euron pitsakin saa jotkut niistä tuntumaan terveysruoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh?;28413599:
Ööh, jos olisit Amerikassa edes käynyt niin tietäisit että useimmissa osavaltioissa einesvalikoima on helvetin paljon HUONOMPI kuin Suomessa. Ja nyt puhutaan siis pakastamattomista eineksistä, ne pakastetut mitä keskiverto jenkkimarketissa on tarjolla ovat aivan käsittämätöntä paskaa. Siis aivan kä-sit-tä-mä-tön-tä. Saarioisten euron pitsakin saa jotkut niistä tuntumaan terveysruoilta.

Ystäväni joka siellä amerikassa asui jonkun aikaa, oli todella järkyttynyt paikallisesta ruuan tasosta, kaikki oli keinotekoista ja kumista!
Siellä siis "normaalin ruuan" ja "einesruuan" ero on jo lähtökohtaisesti pienempi, kun "normaaliruoka" on niin pitkälti pilattu keinotekoisuudella.

Kertoi esimerkin kun oli jostain luomutorilta ilokseen löytänyt luomumansikoita ja tarjonnut niitä ystävilleen, niin yksi heistä oli väittänyt ettei mansikat maistu aidosti siltä. Kertoi esimerkin jostain mansikkapirtelöstä/shakesta, joka kuulemma maistuu oikealta mansikalta ja tietenkin se oli jotain keinotekoista esanssia se maku...

[QUOTE="vieras";28413630] Ystäväni joka siellä amerikassa asui jonkun aikaa, oli todella järkyttynyt paikallisesta ruuan tasosta, kaikki oli keinotekoista ja kumista!
Siellä siis "normaalin ruuan" ja "einesruuan" ero on jo lähtökohtaisesti pienempi, kun "normaaliruoka" on niin pitkälti pilattu keinotekoisuudella.

Kertoi esimerkin kun oli jostain luomutorilta ilokseen löytänyt luomumansikoita ja tarjonnut niitä ystävilleen, niin yksi heistä oli väittänyt ettei mansikat maistu aidosti siltä. Kertoi esimerkin jostain mansikkapirtelöstä/shakesta, joka kuulemma maistuu oikealta mansikalta ja tietenkin se oli jotain keinotekoista esanssia se maku...[/QUOTE]

Lmao, urpo ja urpompi. Onneksi ystäväsi löysi takaisin maahan, jonka PISA-menestynyt koulujärjestelmä kasvattaa luomu-broiskumammoja, joiden aivojen tilalla on kumiperunaa -- taatusti esanssitonta shakee se.

Ainakaan tämän palstan perusteella? :D

Amerikkaa lukuunottamatta monissa maissa (näkemäni ja kuulemani perusteella) on eineksissä paljon suppeammat valikoimat kuin Suomessa.

Kuka ne kaikki syö? Yksin asuvat miehet?

Ne kaikki euron mikropizzat ja kumisen makuiset mikroateriat, onhan niille pakko olla kysyntää täällä, kun kerran on tarjontaakin? Ja valmiiksi paistettu jauheliha, valmiit, ylihinnoitellut puurot yms.

Luojan kiitos, tämä palsta ei ole mielipiteineen koko maa. Ei edes merkittävä osa maasta.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Moni ei tule sitä ajatelleeksi, mutta kouluissa ja työpAikkaruokaloissa tarjotaan niitä samoja eineksiä, mutta pakkauksesta poistettuina ja lämmitettyinä. Myös useissa ketjuravintoloissa ruoka on lämmitettyjä eineksiä, eli niitä ruokia ei tehdä ravintolassa.

Kasvis- niin kuin muunkin ruuan idis on maustaminen, siis muunkin kuin suolan ja pippurin käyttö. Käy joskus koklaamassa lähialueesi parasta kasvissyöntikulttuurin erikoismestaa, vaikkapa nepalilaisen ravintolan vegeannosta niin pääset jyvälle :)
Käydään aika usein hakemassa thaimaalaisesta ravintolasta noutoruokaa, koko perheen lempiannos on tofu kasviksilla. Se on ihan järjettömän hyvää. :p

Pitäisi oikeasti oikein opetella maustamista. Itse olen siinä aika huono- tyyliin perusmausteet, tai ainakin olen ollut. nyt ihan viime aikoina kun olemme enemmän innostuneet thaimaalaisesta ruuasta, on tullut vähän opeteltua maustamistakin.

Ja juuri hiljattain alettiin esikasvattaa yrttejä, laitetaan niitä kesäksi parvekkeelle kasvamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh?;28413599:
En ole käynyt, eikä ole matksa sinne edes lähitulevaisuudessa. Jotenkin olen vain kuvitellut että siellä on einesvalikoimat valtavia, kun ruokaosastot ovat niin isoja-mutta ehkä siellä on sitten kaikkea muuta enemmän.

Tuli tuosta mieleen, että lainasin kerran amerikkalaisen keittokirjan kirjastosta. En löytänyt sieltä kerrassaan mitään mitä olisin halunnut tehdä- rasvaa, höttövehnää ja valkoista sokeria, hyi kammotus niitä pöperöitä. Veikkaan kyllä että olisin brittiläisestä keittokirjasta samaa mieltä. :xmas:

En ole käynyt, eikä ole matksa sinne edes lähitulevaisuudessa. Jotenkin olen vain kuvitellut että siellä on einesvalikoimat valtavia, kun ruokaosastot ovat niin isoja-mutta ehkä siellä on sitten kaikkea muuta enemmän.

Tuli tuosta mieleen, että lainasin kerran amerikkalaisen keittokirjan kirjastosta. En löytänyt sieltä kerrassaan mitään mitä olisin halunnut tehdä- rasvaa, höttövehnää ja valkoista sokeria, hyi kammotus niitä pöperöitä. Veikkaan kyllä että olisin brittiläisestä keittokirjasta samaa mieltä. :xmas:

Minun käsitykseni mukaan pakastettujen ruokien ravintoarvot voivat olla parempia kuin einesten. Mutta USAssa on niin paljon pitkälle prosessoitua ruokaa kyllä, etten osaa verrata niitä meikäläisiin pakasteisiin tai eineksiin. Siellä on ylipäätään kaikkea niin paljon, että meidän kaupat ovat kaikki ihan siwoja niihin verrattuna. On siis niin monta laatua jokaista elintarviketta ja sitten paljon sellaisia tuotteita, joita ei meillä ole ollenkaan, onneksi, sanoisin. Mutta on siellä tietysti puhtaita raaka-aineitakin, niiden hinnat ovat melko korkeat. Halvemmalla saa sitä valmista, joka vaan lykätään uuniin tai mikroon.

[QUOTE="Olen tatuoitu jätkä!";28413722]Siihen ruiskaus ketsuppia ja pari suolakurkkua!

Olen tatuoitu jätkä![/QUOTE]
Mä tykkäsin näistä:

8855702006827_0.png

En tiedä, meillä ei paljoa niitä käytetä.

Olen kyllä huomannut, että eineshyllyt todella notkuu, kun taas lihahyllyillä ja leipähyllyillä on välillä tyhjää. Eineshyllyillä ei koskaan.

[QUOTE="vieras";28413527]Ei se nyt tilasta olisi jäänyt kiinni. :D

Pieni keittolevy on kooltaan ehkä 30cmx30cmx5cm.

Mutta ymmärrän kyllä ettei aina tajua pohtia vaihtoehtoja kun yrittää vain sopeutua ja selviytyä.[/QUOTE]

Joo olisihan sen varmaan jonnekin saanut mahtumaan, toinen oli se, että kun kaikki astiat oli ties missä, niin piti aika pienellä määrällä yrittää pärjätä toi aika. Siinä meni jossain asioissa sen helpomman kautta ja löytyyhän sitä eineksissäkin hyviä, kuten pakasteperunamuusi, joka on ihan tavallista perunamuusia. Tosin ton jälkeen ei ole noita valmisruokia tullut juurikaan syötyä :D Eineksiä tulee kyllä jonkin verran syötyä, mutta ihan niihin valmisruokapakkauksiin en juurikaan ole koskenut.

Yhteistyössä