Miksi Suomessa asutaan niin AHTAASTI?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja af
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja af:
Kun katselee noita ulkomaalaisia ohjelmia, kuinka tilavasti ihmiset asuu, niin alkaa itseäänkin ärsyttää tää ahtaus, missä itsekin asuu.

Katso vaihteeksi ohjelmia Tokiosta :)

Tuossa Hong Kongista http://www.youtube.com/watch?v=Lg9qnWg9kak

mun täytyy sanoa,että wau! Toi asunto on siisti :D ja mä haluan tollasen...

Sopii hyvin yksinäiselle, mutta ei oikein käy jos useampi haluaisi käyttää yhtäaikaa eri huoneita :)

Mä en halua asua missään muualla kuin pääkaupunkiseudulla, olen syntynyt täällä ja täällä on koti.

Asuntojen hinnat ja vuokrat ovat täällä oikeasti korkeita, isoihin asuntoihn ei ole varaa, tai sitten rahaa halutaan käyttää myös muuhun kuin asumiseen. Mutta itse olen kyllä tyytyiväinen asumiseemme, pelkät neliöt eivät ratkaise, vaan se mitä on ulkopuolella. Meillä on asunnossamme viherhuone, tilava piha ja palvelut, koulut, päiväkodit kävelyetäisyydellä. Oman asuntomme hinnalla saisin tuplasti isomman asunnon vaikka jo 50 kilometrin päästä, mutta en halua sitä.

Mä asun satoja kilometrejä pääkaupunkiseudulta hevonkuusen suuntaan ja kyllä täälläkin on asunnot sen verran hinnoissaan, että meillä on varaa asua vain vuokrakaksiossa. Kaupungilta voisi ehkä saada sopuhintaisen kolmion, mutta jonot ovat loppumattomat.

Joku tossa jo mainitsikin, että Suomessa talot rakennetaan hyvin ja siksi ne maksavat paljon. Toinen syy on se, että vuokrat nousevat kokoajan ja yksityiset vuokranantajat voivat ainakin täällä päin pyytää asunnoista melkein mitä vain.

Mihin sitä väljyyttä tarvitaan maassa, jossa jokainen lisäneliö maksaa? On ihan eri asia jossain, missä elementit eivät koettele yhtä kovalla kädellä kuin meillä täällä. 3 henkilöä, 60 neliötä, 1 wc. Hyvin mahdutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ll:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Me asutaan 67m2 kolmestaan, pian neljästään, ja ihan hyvin mahdutaan. Ei yksi ihminen vie kuin alle 1m2 tilaa, paitsi maatessaan sängyssä vähän enemmän :)

:laugh:

Nii just :) no tehän voitte sit tehdä vaikka kymmenen lasta lisää ja hommata 50 kissaa tms..kun eihän ne vie kun neliön vaan.

No mä arvostan elämässä, asunnossa ja asuinpaikassa muita asioita enemmän kuin pelkästään asuinneliöitä. Mulle riittää, että kaikki tarvittava mahtuu. Tulen onnelliseksi muista asioista kuin asumalla (liian) tilavassa asunnossa ja saan nautintoni ja iloni ihan muista asioista kuin asuinneliöistä. Mun mielestä pieni asunto voi olla hyvin viihtyisä, valoisa ja toimiva. Meillä kahdella aikuisella on 45 m2 asunnossa ja on tilaa aivan riittävästi. Asunto on ihana, toimiva ja valoisa sekä aivan ihanalla paikalla :)

Meillä miehen lapsuudenkodissa on jotain 10 makuuhuonetta, kaksi keittiötä, olohuone, vierasolohuone jne. Joka makuuhuoneessa on omat vessat ja kylpyammeet.

Heitä tosin on 9 henkilöä ja aiemmin oli kymmeneskin. Mutta muutenkin siellä kuuluu ihan tapoihin, että on joka huoneessa oma kylpyhuone tai ainakin useampia koko talossa jos ei nyt ihan joka huoneessa ole.

Itse tuskin jaksaisin tuollaista siivota. Meillä on haaveena talo ja varmaan tulisi joku 200-300 neliöinen.

Alkuperäinen kirjoittaja af:
Onko se siksi, että jos haluaa pk-seudulta 120 neliöisen uudehkon asunnon, niin se vain maksaa niin paljon, että ihmisillä ei ole varaa ja sitten asutaan ahtaasti? Vai miksi isommat kämpät eivät mene niin hyvin kaupaksi?

Kun katselee noita ulkomaalaisia ohjelmia, kuinka tilavasti ihmiset asuu, niin alkaa itseäänkin ärsyttää tää ahtaus, missä itsekin asuu.

Yhdessäki ohjelmassa mies etsi asuntoa ja ei kelvannu, ku ei ollu ku yks kylpyhuone koko asunnossa (ja hän oli muuttamassa yksin!). Kun hänen mielestään joka makuuhuoneen yhteydessä tulee olla oma kylpyhuone (jenkki oli mies).

No joo mutta ku Suomessa on niin paljon tilaa niin miksi kaikki pakkautuu pieneen läjään superpieniin asuntoihin pk-seudulle?
No kaitpa ihmiset väkisinkin pakkautuu sinne, missä on töitä! Jos on iso kartano jossain huitsin nevadassa, niin on aikas vaikeeta sen ylläpito, jos ei muutaman sadan kilometrin säteellä sitten ole töitä, josta saisi palkkansa ja elantonsa talon pitämiseen!!!

No kaitpa ihmiset väkisinkin pakkautuu sinne, missä on töitä! Jos on iso kartano jossain huitsin nevadassa, niin on aikas vaikeeta sen ylläpito, jos ei muutaman sadan kilometrin säteellä sitten ole töitä, josta saisi palkkansa ja elantonsa talon pitämiseen!!!
Kyllä kartanon mailta saa helposti liiankin paljon satoa ja joutuu syöttämään sitä muille. Eri asia, jos ei iske ahneus ja kasvattaa monipuolisesti vain sen minkä itse käyttää(y)

"kannattavimpia maalämpöinvestoinnit ovat eteläisen Suomen rannikkoseudulla, Ahvenanmalla ja erityisesti hyvin lämpöä johtavalla rapakivialueella Kaakkois-Suomessa.

– Ehdottomasti itse miettisin maalämpöä Kaakkois-Suomen alueella. Siellä selvitään lyhyemmillä kaivoilla ja saadaan korkeampia lämpötiloja maankamarasta irti. Samalla lämpöpumppu toimii paremmalla hyötysuhteella, laskee ryhmäpäällikkö Nina Leppäharju Geologian tutkimuskeskus GTK:sta."

Niin kestää, mutta suomalaiset ovat olleet alunperin paimentolaisia:)
Muualta tulleet standardit eivät päde pohjoisessa. Koulutuksen syytä kai moni asia,
VRT
http://www.absolutechinatours.com/Liping-County-attractions/huanggang-dong-village-3310.html
Mielenkiintoista:
"On the third day of the first lunar month, locals will parade around the whole Huanggang Dong Village. A team composed of clowns, beautiful Dong girls and a Guan Ren( governor) acted by a boy form the essential part. "

Yhteistyössä