Miksi sitä puudutusta ei laiteta kun ommellaan synnytyksen jälkeen? Miksi sekin pitää vielä kestää?

  • Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole pakko suostua:
En todellakaan suostuis tikkaukseen ilman puudutetta :kieh: eihän helvata sormeakaan tikata puuduttamatta :headwall: ja kätilöllä ei ole vaihtoehtoa jos vaan vaatii kunnon puudutuksen niin se on laitettava =)
No, en minä saanut vaikka pyysin ja vaadin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole pakko suostua:
En todellakaan suostuis tikkaukseen ilman puudutetta :kieh: eihän helvata sormeakaan tikata puuduttamatta :headwall: ja kätilöllä ei ole vaihtoehtoa jos vaan vaatii kunnon puudutuksen niin se on laitettava =)
Sen takia jotkut kätilöt ehkä on vastentahtoisia puudutukselle, että se puudute tahtoo turvottaa limakalvoja jonkun verran ja silloin ompelu on paitsi vaikeampaa mutta myös tulos voi olla hiukan huonompi. Siksi muutaman tikin takia ei moni halua laittaa puudutusta. Ihon puuduttaminen on kai kuitenkin hiukan erilaista kuin limakalvon. Ja kun se alapää on synnytyksen jälkeen muutenkin turvoksissa ja öö.. ehkä vähän vinksallaan niin on se ompelu kuitenkin vähän eri asia kuin sormessa olevan haavan ompelu
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ole pakko suostua:
En todellakaan suostuis tikkaukseen ilman puudutetta :kieh: eihän helvata sormeakaan tikata puuduttamatta :headwall: ja kätilöllä ei ole vaihtoehtoa jos vaan vaatii kunnon puudutuksen niin se on laitettava =)
No, en minä saanut vaikka pyysin ja vaadin.
Ehkä mun ois pitänyt laittaa jalat kii ja sanoa, että jätä sellaiseksi sitten jos et puuduta ;) Mutta jos sitä kohtaa tosiaan pitää pistii monesti ennen kuin puutuu niin samapa se sitten on ilman. En vaan tiennyt tuota silloin.
 
Mulla ekasta toosa oli valmiiks puutunu, kiitos kohdunkaulan puudutteen, silti kätilö viel lisäs puudutetta ennen ku leikkas välilihan ja laitto viel ennen ompelua lisää puudutetta, kerran pääs litania ärräpäitä kun tökkäs johki hermoon neulalla.

Kakkosesta laittovat puudutetta ennen ompelua, ilman puudutetta se valitettavasti pihalle tuli, en todellakaan ois suostunu ommeltavaksi ilman puudutetta kun muutenki jo teki kipeetä..
 
2xäiti
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Ei mulle ainakaan annettu vaikka kuin pyysin ja sitten jo vaadinkin. Ei ei, kyllä nämä neljä tikkiä menee ilmankin! Kätilö muka jotain suihkutteli sinne ja sanoi, että se puuduttaa, mutta ei auttanut yhtään. Kylläpä laitataan puudutuspiikkiä jos ommellaan tikkejä muualle kehoon muissa merkeissä. Mut hei, johan oot kivulla puskenut vauvankin ulos ilman puudutusta, olet ihan lopussa ja toosa revennyt. Kyllä tässä vielä muutama ommel menee. Voi h*levetti!

Jos sä pusket lapsen pihalle niin etkö kestä muutamaa tikkiä=?
 
vieras
Mä en tiedä, miten mulla puudutettiin, mut kätilön mukaan hän puudutuksen laittoi. Epiduraalikin kyllä vaikutti mulla vielä hiukan siinä vaiheessa. Tikkejä tuli yli 10 (eppari + repeämä), mut ei tuntunut ompelu yhtään (onneksi!).
 
oululainen nainen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Mulle kätilö sanoi et jos tuntuu pahalta sen ompeleminen niin voidaan laittaa lisää sitä suihkutettavaa puudutetta,tai sitten ihan pistämällä.
Ja mulle noita tikkejä laitettiin sentään vain 2.
Ekassa synnytyksessä tuli kymmenisien tikkiä,ja sillon laitettiin molemmat puudutteet.
Oulussa sen sijään yritettiin ettei laitettas yhtään mitään,en suostunut moiseen rääkkiin enää synnytyksen jälkeen.
Oulussapa minäkin synnytin...
Mulle laitettiin Oulussa puudutuspiikki. Ei sattunut. Mutta kyllähän tuota ommeltiinkin moneen suuntaan ja monessa kerroksessa.
 
Minut puudutettiin ja lisäksi suihki koko ajan sitä puudutetta lisää, tosin se karvasteli ilkeästi. Lisäksi vetelin ilokaasua tikkauksen ajan, joka kesti 2h, Oli hankala toisen asteen repeämä jota lääkäri ja kätilö kahteen pekkaan kursi kasaan.
 
ohis
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Ei mulle ainakaan annettu vaikka kuin pyysin ja sitten jo vaadinkin. Ei ei, kyllä nämä neljä tikkiä menee ilmankin! Kätilö muka jotain suihkutteli sinne ja sanoi, että se puuduttaa, mutta ei auttanut yhtään. Kylläpä laitataan puudutuspiikkiä jos ommellaan tikkejä muualle kehoon muissa merkeissä. Mut hei, johan oot kivulla puskenut vauvankin ulos ilman puudutusta, olet ihan lopussa ja toosa revennyt. Kyllä tässä vielä muutama ommel menee. Voi h*levetti!
Mun pojalle laitettiin päähän kaksi tikkiä ilman puudutusta. Ei kuulemma tuhlata puudutusainetta noin pienen jutun vuoksi.
 

Yhteistyössä