Miksi sinkku leimataan kireäksi vanhaksipiiaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Alle 30-vuotias yksinelävä nainen ei vielä ketään kummeksuta, mutta sitä vanhempi joutuu jo selittelemään. Oletko kranttu vai etkö kelpaa kenellekään?

- Alle kolmikymppisille sinkuille tolkutetaan, että Se Oikea vielä löytyy, vanhempia lähinnä säälitään ja kummeksutaan. Yksineläjät luokitellaan perheellisistä poikkeaviksi, onnettomiksi henkilöiksi, kiteyttää aiheesta väitöskirjaa valmisteleva Arja Mäkinen.

Nuoruusvuotensa ohittaneiden yksineläjien oudoksuminen ilmenee muun muassa arvoväritteisessä vanhapiika-nimityksessä. Kaikkihan tietävät, että vanhatpiiat ovat kärttyisiä ja kateellisia tiukkanutturaisia akkoja, jotka hinkuvat naimisiin, mutta kenellekään he eivät kelpaa. Perinteisen vanhanpiian vastakohtana nyky-yksineläjä voidaan nähdä myös sitoutumiskammoisena citysinkkuna, joka arvostaa vain itseään ja uraansa.

- Kulttuurista nousevien stereotypioiden mukaan sinkkujen seksielämä on hulvatonta ja moraali löysää, kun taas vanhatpiiat kärvistelevät puutteessa, Mäkinen summaa luokittelujen ääripäitä.

- Yhteistä näille stereotypioille on, että ne korostavat normista poikkeavuutta ja outoutta. Harvemmin ajatellaan, että joku saattaa elää yksin omasta vapaasta tahdostaan ja vieläpä nauttia olotilastaan!

Yhden hengen taloudessa asuvia on Suomessa jopa 1,8 miljoonaa. Miksi he eivät kohtaa?

- Yksinelävät naiset asuvat useimmiten kaupungeissa, miehet syrjäkylillä. Naiset ovat myös korkeammin koulutettuja, mikä vaikeuttaa pariutumista. Perinteisestihän ajatellaan, että miehen tulee olla naista koulutetumpi, mutta nykypäivänä akateemisia naisia alkaa olla enemmän kuin miehiä.


IS

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 10:51 Aaban kirjoitti:
Käsittääkseni enää näin ei olekaan.

No ei minusta enää pitäisikään mut ei kai väikkäriä tehtäis jos ei näin olis.
Yksineläjät luokitellaan perheellisistä poikkeaviksi, onnettomiksi henkilöiksi, kiteyttää aiheesta väitöskirjaa valmisteleva Arja Mäkinen.
Tossa ei mainita mitään että olis jotain "ennen vanhaan"-meininkiä vaan ihan nykyistä.
 
Ei sais yleistää. On ihmisiä, jotka ovat onnellisempia yksin, vapaana. Ja sitten taas niitä, jotka ei ole niin onnellisia.

Valitettavasti satun tuntemaan sellaisen, joka ei pystyisi seurustelemaan. Se olisi ihan hullu ajatus. Mutta toisaalta hän on yksinäinen ja se oireilee luulosairautena ja ajattelutavalla joka on mennyt erittäin mustavalkoiseksi sekä itseriittoisuutena.

Mutta kun lähipiiristä löytyy vain yksi sinkku ketä voi sanoa katkeroituneeksi vanhaksi piiaksi, niin on se kurjaa, jos ne muutkin, elämäänsä tyytyväiset leimataan samoin.
 
No kyllä tässä kolmevitosena sinkkuna(1 lapsi) alkaa pinna ja nuttura kiristyyn kun kaikkiin sukujuhliin pitää mennä yksin. Olen siis ihan iloinen ja positiivinen luonne, mutta toisinaan kiristää tää yksin olo. Huonoo miestä kun en vierelle ota, niin olen yksin ja välillä vähän kiree. :kieh:
 
Eikö se nuttura sitten kiristy jos on mies siinä nurkissa passattavana?
Kyllä kun täällä kirjotuksia lueskelee niin tuntuu että naimisissa olevilla se vasta kiristyy ku ukot häviää ryyppyreissuilla ja pettävät ja hakkaavat ja...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 14:27 vakkari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 13:39 onego kirjoitti:
mä en ymmärrä miksi yli 30v nainen on yksin. :xmas:

En minäkään, mutten tarkoita sillä pahaa :ashamed:

No jospa ne yli 30v naiset ei tarvitse miestä täydentämään itseään vaan on ihan ehjiä ja kokonaisia ja onnellisia itsekseen...
:whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 14:30 hilpeä-hepuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 14:27 vakkari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 13:39 onego kirjoitti:
mä en ymmärrä miksi yli 30v nainen on yksin. :xmas:

En minäkään, mutten tarkoita sillä pahaa :ashamed:

No jospa ne yli 30v naiset ei tarvitse miestä täydentämään itseään vaan on ihan ehjiä ja kokonaisia ja onnellisia itsekseen...
:whistle:

Hyvin sanottu. Hatunnosto näille naisille siitä, että uskaltavat elää omanlaista elämää, eivätkä tee niinkuin "on tapana".
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 14:28 vieras myös kirjoitti:
Eikö se nuttura sitten kiristy jos on mies siinä nurkissa passattavana?
Kyllä kun täällä kirjotuksia lueskelee niin tuntuu että naimisissa olevilla se vasta kiristyy ku ukot häviää ryyppyreissuilla ja pettävät ja hakkaavat ja...

Tämä on juuri yks niistä syistä mitä ap ajoi takaa!! Olen törmänyt siihen todella usein, että minulta kyselee joukko yksinäisiä 30 ylittäineitä naisia:

"Miten sä viittit pestä sun miehes likasia sukkia?"
"Eiks sua ärsytä aina olla paasaamassa sun ukkoa, kun se kuitenkin kohta lähtee nuoremman perään"
jne,jne


Ja vaikka totuus on, että en paasaa, en palvele, eikä mieheni häviä ryyppyreissuille eikä hakkaa minua, ja ei myöskään petä... niin mitä tahansa sanon se kuulostaa vain puolustelulta.

Minä ymmärrän hyvin, että kaikki eivät tarvitse puolisoa, vaan ovat onnellisia juuri siinä tilanteessa missä ovat, mutta miksi niin moni yksinäinen nainen puhuu minun suhteestani minulle todella halveksivaan sävyyn??
 

Yhteistyössä