Miksi siitä tulee niin paha olo kun saa vihdoin avauduttua ja kerrottua kaiken tuskan sisältään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Vihdoinkin sain kirjoitettua miehelle kaiken mikä mun mielestä tässä suhteessa mättää. Kirjoitettua siksi että puhuminen menee riidaksi aina.

Mutta miksi mulla on nyt sitten niin paha olla siksi että miehellekin tulee varmasti paha olo. vaikka se on saanut teoillaan mun olon pahaksi niin silti mä nyt tunnen itseni taas huonokis ja syylliseksi kun avauduin ja kerroin mikä musta tuntuu pahalta???

On se hieno asia että vihdoin edes jotenkin saa purettua näitä ongelmia.
Mutta kun se teksti nyt on aika vaikea saada sellaseksi etten syyllistä kun kerron mikä mua ahdistaa. En mä tiedä, mietin vaan että miksi mulle tulee heti tällainen olo että mä olen inhottava. Vaikea selittää.

[QUOTE="vieras";28882295]No tuo kirjoittaminen, aikuiset osaa keskustella jos on asiaa mistä pitää keskustella. Kuulostaa niin lapselliselta tuo sun sepustus.[/QUOTE]
Eikä kuulosta. Joskus asiat on solmussa siten, että joku toinen kommunikointikeino kuin puhuminen on parempi. Suurimmalle osalle meistä ei ole annettu lapsuudenkodissa mitään huippuja parisuhde-eväitä...

Ap toivottavasti saatte asiat kuntoon.

Mä tiedän tunteen. Se tulee siksi, että mun mies syyllistää mua aina, kun avaudun jostain.

Oon tajunnut, että siitä seuraa mulle kaksinkertainen urakka: ekax pitää aloittaa kaikista asioista keskusteleminen (mies ei tasan tarkkaan aloita mitään muuta kuin hymistelyä tai haukkumista) ja sit pitää vielä kestää se syyllistäminen siitä, että aloitti.

Jos minä en puhuisi, meillä ei varmaan puhuttaisi mistään todellisesta. Ja kai sitä oikeassa elämässä on aina välillä jotakin, mitä pitäisi parisuhteessa jakaa toisen ihmisen kanssa ihan keskustelunkin tasolla.

Nukkua, syödä, urheilla ja sektailla voi itseksensäkin, joten jotain eroa kai parisuhteessa täytyy olla.

Meilläkään ei siis voi keskustella, vaan riita siitä tulee. Ja sitten mua syytetään riidan aloittamisesta & siitä, että miks mä aina riitelen, oon niin hankala ja agressiivinen... En kai mä riitelemäänkään pystyis ihan vaan itsekseni, enkä koskaan tarkoita riidelllä, vaan puhua kuten normaalien ihmisten kanssa voi puhua, vaikka aihe ei aina ois positiivinen.

Oon yrittänyt pitää sisälläkin ja olla avaamatta, mut ei onnistu. Se en oo minä, vaikka mies musta sellasen varmaan tahtois.

Muita, joita syyllistetään?
Mies ei puhu oma-aloitteisesti?
Urakka kusee kun tajuaa kantavansa kaiken vastuun järkevästä keskustelusta ja silti siihen ei ikinä pystytä?

Tajusin eilen, että ei mun yrittäminen auta mitään, kun toinen ei oo siinä messissä. Voin yhtä hyvin huudella metsän puille, tai yrittää puhua niille järkeä. Ei auta.

Niin, ja mä oon yrittänyt kirjoittamistakin. Parikymmentä emailiä ja useampi kymmen paperilappua, ts. pitkää ja lyhyttä tekstiä, mutta ei mitään vastausta... kiukkuista ärinää maksimissaan jos kysyn, että mites ne mun kirjoittamat jutut...

[QUOTE="vieras";28882295]No tuo kirjoittaminen, aikuiset osaa keskustella jos on asiaa mistä pitää keskustella. Kuulostaa niin lapselliselta tuo sun sepustus.[/QUOTE]

Ei todellakaan kuulosta lapselliselta. Aina ei pysty asioista keskustelemaan järkevällä tasolla jos aiheeseen sisältyy paljon tunteita. Se on aivan sama vaikka ilmaisisi itseään laulamalla, pääasia et saa itsensä jotenkin ilmaistua. Kirjoittaminen on loistava keino vaikeista tunteista kertomiseen. Saa kerrottua kaiken ajatuksen kanssa ilman että toinen pääsee joka välissä keskeyttämään niin että ajatukset hajoaa ja tunteet sekoittavat päätä. Ideaaliahan se tietysti olisi jos kaikki pystyisivät asiallisesti keskustelemaan vaikeista aiheista sen siippansa kanssa, mutta näin nyt ei vaan ole. Turha siihen tulla huutamaan ketään lapselliseksi.

Ihan luonnollista sekin on, et tulee kurja olo avautumisen jälkeen, kun ei tiedä mitä siitä seuraa.

Toi syyllistäminen on kurja juttu. Vissiin jonkunlainen erittäin huono suojautumiskeino, kun ei haluta katsoa peiliin. Joo, parisuhdetta ei voi yksinään saada toimimaan, siihen tarvitaan kaksi.

Voimia ap:lle!

Voin kuvitella miltä susta tuntuu.
Mun mies viimeksi (harvoin edes aloittaa) kun itse aloitti "keskustelun", alkoi se näin: Kuule, mä en tiedä johtuuko se siitä että sulla on sitä ja sitä ja oot sellanen jne.. mutta sä oot ollut aika kylmä viime aikoina.

Ja joo olin ollut kylmä koska tilanne ei muuttunut mihinkään vaikka olin yrittänyt kertoa mikä mua loukkaa ja surettaa ja tekee kylmäksi.

Kaikki siis oli mennyt ohi mitä olis aiemmin kertonut, ja nyt kun oli sitten aikansa ihmetellyt mikä mua vaivaa niin aloittaa keskustelun niin että kun mussa on jokin vika kun olen niin kylmä.

Kiitos sullekin. :)

Se on kyllä totta että vaikka etukäteen kuinka olisi mielessä mistä haluaa puhua niin varsinkin sitten jos tilanne ei pysy ihan rauhallisena, mä ainakin unohdan kaiken ja tilalle nousee vaan kiukku.

Toivottavasti tää mun avautuminen ei nyt vaan pahenna asioita.

Ei todellakaan kuulosta lapselliselta. Aina ei pysty asioista keskustelemaan järkevällä tasolla jos aiheeseen sisältyy paljon tunteita. Se on aivan sama vaikka ilmaisisi itseään laulamalla, pääasia et saa itsensä jotenkin ilmaistua. Kirjoittaminen on loistava keino vaikeista tunteista kertomiseen. Saa kerrottua kaiken ajatuksen kanssa ilman että toinen pääsee joka välissä keskeyttämään niin että ajatukset hajoaa ja tunteet sekoittavat päätä. Ideaaliahan se tietysti olisi jos kaikki pystyisivät asiallisesti keskustelemaan vaikeista aiheista sen siippansa kanssa, mutta näin nyt ei vaan ole. Turha siihen tulla huutamaan ketään lapselliseksi.

Ihan luonnollista sekin on, et tulee kurja olo avautumisen jälkeen, kun ei tiedä mitä siitä seuraa.

Toi syyllistäminen on kurja juttu. Vissiin jonkunlainen erittäin huono suojautumiskeino, kun ei haluta katsoa peiliin. Joo, parisuhdetta ei voi yksinään saada toimimaan, siihen tarvitaan kaksi.

Voimia ap:lle!

Itse kuulostat lapselliselta, jos et ole sen verran elämää nähnyt, että tajuaisit että joskus voi olla asiat niin solmussa että kirjoittamalla saa paremmin pointtinsa perille kuin puhumalla. Sitä myös joskus parisuhdeterapeutit suosittelee.

[QUOTE="noh";28882705]Itse kuulostat lapselliselta, jos et ole sen verran elämää nähnyt, että tajuaisit että joskus voi olla asiat niin solmussa että kirjoittamalla saa paremmin pointtinsa perille kuin puhumalla. Sitä myös joskus parisuhdeterapeutit suosittelee.[/QUOTE]

Teininä niitä lappusia tuli kirjoiteltua. Kyllä se jostain ongelmasta kertoo pään sisällä jos ei osaa sanoa asiaa, ehkä ujoudesta tms.

Kuulkaas, mulle on eräs terapeutti ehdottanut kirjeen kirjoittamista toiselle ihmiselle erittäin vaikeasta aiheesta. Kirjeen voi kuulemma kirjoittaa myös itselleen, ikään kuin harjoitella vaikeasta asiasta puhumista. Ei siinä ole mitään ilkkumisen aihetta. Jos on oikein vaikea aihe, siinä saa vastaanottajakin aikaa ajatella ja sisäistää asiaa.

Mielestäni tuo on todella hyvä tapa avautua, jos keskustelu ei syystä tai toisesta suju.

Voihan se tuntua pahalta kun "tahallaan" loukkaa toista kertomalla syitä, mutta ainoa tapa selvittää asioita ja parantaa suhdetta. Eli suuremmassa mittakaavassa vaikutus on päinvastainen, suhdetta parantava :)

Yhteistyössä