Miksi si-rokotuksen puolestapuhujat hyökkäävät rokottamatta jättäviä vastaan aika aggressiivisestikin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kummallista:
Aivan kuten arvelin. jepjep vaan provosoi tahallaan.

Ei pidä paikkaansa, ei ainakaan täysin. =) Jepjep on ihan oikeasti tätä mieltä asiasta. Niin tämän sikatautirokotteen kuin muidenkin rokotusten osalta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja myös sairaanhoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja voi kuule:
Oletkohan nyt lukenut oikein tarkkaan ?

Hyökkäämistä tapahtuu ihan toisinkinpäin. Rokotteenvastaiset ovat minusta täällä kaikista hyökkääimpiä olleet...

Joo olen huomannut noinkin päin. Mutta kuulostaa tosi pahalta, varsinkin hoitoalan ihmisten suusta, tuo että älä tuo lastasi viemään hoitopaikkoja. Lapsenko syy se on?
Ei lapsen syy vaan oikeasti tosi vastuuttomien vanhempien syy! Jokaisen vanhemman joka jättää rokotusmahdollisuuden käyttämättä pitäis nähdä teholla oleva hengestään kamppaileva kipeä lapsi - ihan oikeesti! Sen jälkeen olen aivan varma ettei ko.äiti tai isä hetkeäkään epäröisi rokotuttaako omaa lastaan. Se on niin helppo ajatella ettei meidän perheeseen tule sitä vaikeaa tautimuotoa kun naapuritkin selvisivät niin vähällä. Eihän kukaan usko että syöpäkään iskee omalle kohdalle! Rokotus on pieni vaiva ennaltaehkäistä tuo kohtalo melko varmasti. Tottakai nuo rokottamattomat meillä hoidetaan,mutta minunkin mielestäni se on resurssien väärinkäyttöä tahallaan uhmata tautia kun tehopaikat muutenkin vähissä. Sairaalle lapsellehan voidaan antaa verensiirto,tehdä leikkaus jne vastoin vanhempien tahtoa jos lääkäri katsoo että että tilanne on lapsen henkeä uhkaava,mutta ennaltaehkäisevä rokotetta ei voi antaa vastoin vanhemman tahtoa nykylainsäädännön mukaan Suomessa.
Jep, sairaanhoitaja, näitä sanoja juuri tarkoitin; että pitäisi nähdä hengestään kamppaileva lapsi teholla... Olet kyllä niin kammottavan empaattinen ihminen että...

Se nyt vaan on näin eikä muuksi muutu. Olen työssäni kyllä empaattinen,mutta täytyy olla myös realisti. Mikään järkipuhe ei tiettyyn ryhmään rokotevastaisia tehoa ja sen seurauksia sitten vaan kärsitään.Järki käteen! Ei meidän terveysviranomaiset sentään koko kansaa yritä myrkyttää vaan auttaa selviämään tästä epidemiasta.Ennen nettiaikaa tällaista hysteriaa rokotuksista tuskin olisi tullut-Olisi ollut vaan ilmoitus lehdessä rokotuksista ja ihmiset menisivät.Nyt ei eroteta huhuja,tieteellisiä tutkimuksia.palstamammojen kuulopuheita ,iltapäivälehtien lööppejä eikä viranomaistiedotteita toisistaan vaan uskotaan sitä kuka vetoavammin asian esittää. Ymmärtäisin vähän paremmin jos kaksi rokotetutkijaa debatoisivat keskenään tasavertaisesti mutta kun tavis palstamamma ei usko oman maansa terveysviranomaisiin vaan luulee tietävänsä asiat paremmin niin siinä on sitten turha millään vaikuttaa! En halua ketään pelotella,mutta kun noiden sairaiden kanssa on joka päivä tekemisissä ja tietää että pahin on vielä edessä niin välillä vetää olon toivottomaks kun joku hurskastelee että minä en ainakaan myrkytä lapsiani rokotteilla... ja että pitäis vielä päätä silittää ja sanoa että ihan kiva,sinähän sen tiedät...

Alkuperäinen kirjoittaja kummallista:
Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja ei taida olla niin yksinkertaista:
Miten rokottamattomat kantaa vastuunsa? Jos lapsi tai itse sairastuu, niin varmasti hakeudutaan hoitoon. kantamalla virusta, vaikka ei niin vakavasti sairastuisikaan, levitetään tautia ja annetaan virukselle mahdollisuus levitä ja lisääntyä.

Millä tavalla rokottamattomat ihmiset kantaa vastuunsa?

Vapaamatkustajilla ei ole tapana kantaa vastuuta.

Mitä sinä siitä vauhkoat jos joku rokotusta ota tai ei lapsiaan rokota?!? Nehän siihen tautiin todennäköisesti sairastuu. Vai pelkäätkö että riskeerasit lastesi terveyden turhan takia jos joku selviääkin ilman tautia? Jos teillä on rokotukset otettu niin ole tyytyväinen, tehän olette todennäköisesti suojassa. Nehän siitä kärsii jotka ei rokotuksia ota. Jokin tässä nyt "haiskahtaa" kun pitää noin kauheesti vauhkota.

Sehän se minua ainakin ottaa pannuun, että vaikka itse teen parhaani epidemian pysäyttämiseksi, niin osa ihmisistä ei sen vertaa vaivaudu, että ottais sen rokotteen, vaikka se ilmaiseksi annetaan. Minulle on se ja sama, sairastut tai olet sairastumatta. Minua harmittaa se virus, joka ajan kanssa muuttuu sietokykyisemmäksi ja voi tartuttaa ystäväni allergisen lapsen, joka allergioidensa vuoksi ei saa tätä rokotetta. Tässä vaiheessa voi virus jo olla niin äkäinen, ettei Tamiflu auta tätä jo ennestään fyysisesti heikkoa ihmislasta.

Minua harmittaa myös ne tulevat aallot, jotka kautta aikain on olleet vakavampia, kuin se ensimmäinen aalto. Jos joku perheestäni sairastuu myöhemmin rakotteesta tulleiden sivuvaikutusten vuoksi, niin olen silti levollinen, tein kuten parhaaksi tällä hetkellä katsoin. Sinun perheesi ei kuitenkaan siitä kärsi millään tavalla. Minun ratkaisu ei todennäköisesti rasita sinua tai kukkaroasi millään tavalla, mutta sinun ratkaisusi rasittaa minun kukkara ja mikä pahinta, saa läheiseni jopa hengenvaaraan, mikä on minun mielestä siinä mielin vakava asia, että voisin puoltaa pakkohoitolakia rokotusten suhteen.

En tiedäkään! Aina kun lapset saa jonkun rokotuksen, rukoilen mielessäni, että eipä tästä tulisi mitään pahoja sivuvaikutuksia. Mutta koska niitä on kunnolla tutkittu ja testattu niin otamme ne ja toivomme parasta. Ikinä ei ole käynyt mielessäkään jättää rokottamatta. Mutta tämä si-rokote. Nopeasti tehty eikä kunnolla testattu. Pelkään niin hirveästi, että siitä tulee jotain lapsille.
Mun mielestä pelkosi on ihan ymmärrettävää. Mä olen vasta tänään vähän perehtynyt sen rokotteen sisältämiin ainesosiin. Toki muakin se elohopea ja skvaleeni sekä myös formaldehydi pisti silmään. Mutta kun aloin noiden osalta selvitellä asiaa lisää, niin vastahan tyttö otti matkaansa varten itselleen A-hepatiittirokotteen tehosteen. Joka sisältää formaldehydiä. Sitä elohopeaakin aloin tutkimaan ja löysin tiedon, että vasta ihan muutama vuosi on neuvolan rokotusohjelmassa ollut rokotteita, joissa ei ole ollut enää elohopeaa. Lapseni on siis jo rokotettu elohopeaa sisältävillä rokotteilla ennenkin. Skvaleenia on runsaasti oliiviöljyssä, mutta en pinkaissut heittämään oliiviöljypulloani roskikseen. Tarkoitukseni oli selvittää itselleni, mikä tässä sikainfluenssarokotteessa on se, minkä vaikutusta ihmiselle ei ole tutkittu. Enempää en kuitenkaan jaksanut asiaa penkoa, ehkä joku toinen päivä sitten.

Toki eri aineiden yhteisvaikutus voi olla erilainen kuin yhden yksittäisen aineen. Toisaalta me ihmiset usein surutta syötämme lapsillemme ruokia ja herkkuja, joiden lisäainemäärät ovat alle suositusten, mutta joiden lisäaineiden yhteisvaikutusta ei ole tutkittu. Ja teemme näin vuosikausia surematta asiaa lainkaan.

Mitään varmaa vastausta ei ole. Kukaan ei tiedä, onko se oma lapsi juuri se, jolle jotain ikävää aiheutuu. Sen paremmin rokotteesta kuin sairaudestakaan. Mun tyttöni on leikattu muutaman kerran elämänsä aikana, isojakin leikkauksia, ja joka kerta - vaikka tiedän, että nukutuksen riskit ovat pienet - mä pelkään. Pelkään sitä, että oma lapseni onkin juuri se, joka kuuluu siihen komplikaatioita saavien ryhmään. Enkä ole vielä keksinyt, miten sen pelon saisin pois. Sen kanssa on vain sillä hetkellä elettävä.

paras ois ku kaikki, jotka kuvittelee et on kerennyt jo sairastaa H1N1:sen ennekuin pääsevät rokotettavaksi niin pääsis siihen testiin, ettei tarvis turhaan rokottaa. Mua ainakin kyrsii hakee viel se piikki ku ollaan koko jengil täs sairastettu jo 6 päivää "jotakin" tautia, joka "saattaa" olla mitä vaan.. mut melko varmasti on sikainfluenssa..

Ja ennekuin tyttö sairastui niin pelotti julmetusti sairastuminen; et apua, kuollaanko me kaikki, mut sittenkun kuume nousi ni ei auttanut ku miettii asiaa ja hyväksyä se et huonosti voi käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Minua ainakin ärsyttää, kun osa ihmisistä ei itsepäisyyttään ota sitä rokotetta, kun maalaillaan kaikenlaista negatiivistä rokotteen ympärille. Tässä kun on se perusongelma, että tauti saadaan nopeampaa aisoihin, un ihmisiä rokotetaan Rokottamatta jättäminen antaa taudille enemmän aikaa tehdä mutaatioita ja kehittää resistenssiä nykyisiä lääkkeitä vastaan

Näihän mm tuberkuloosin kanssa Suomesta se on rokotusohjelmien avulla kadonnut ihan olemattomiin, mutta venäjällä jyllää, ja on kehittänytkin resistenssiä siinä määrin, että nykyisin sitä hoidetaan jo klmen antibiootin yhdistelmällä, eikä sekään ole varmaa, että toimii hoito. En kyllä millään haluaisi kenellekään läheiselleni, tuota venäjän super kehittynyttä tuberkuloosia.

Sama tässä sika influenssassa. Vaikka tällä hetkellä tauti ei ole hirvittävän tappavaa laatua, niin se kehittyy kuitenkin koko ajan ja pahenee ajan saatossa, ihan kuin kaikki muutkin virukset ja bakteerit. Virus haluaa selviytyä, lisääntyä ja sopeutua olemassa oleviin olosuhteisiin.

Tuberkuloosia vastaan ei ole enää 3 vuoteen rokotettu ku ainoastaan riskiryhmiä. Jokohan se kohta jyllää täälä?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Nämä rokottamattomat yksilöt mahdollistaa myös virukselle paremmat selviytymismahdollisuudet. Tarjoaa enemmän aikaa lisääntyö ja kehittyä. Mutaatioiden kautta virus tulee resistentiksi monelle lääkkeelle ja jos näitä rokottamattomia on tarpeeksi monta, viruksella on hyvät mahdollisuudet kehittyä sellaiseksi supervirukseksi, joka leviää hyvin nopeasti, ja johon ei lääkkeet pure.
Totta, mutta kannattaako tässäkään asiassa vielä hötkyillä? Katsotaanko ensin, kuinka moni rokotteen loppujen lopuksi ottaa? Ainakin tällä hetkellä ne menevät kuin kuumille kiville ja ihmiset ovat vihaisia, kun joutuvat rokotetta odottamaan. Entä jos niitä rokotteen ottamatta jättäviä onkin vain niin pieni joukko, ettei asialla loppujen lopuksi ole merkitystä?

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Minua ainakin ärsyttää, kun osa ihmisistä ei itsepäisyyttään ota sitä rokotetta, kun maalaillaan kaikenlaista negatiivistä rokotteen ympärille. Tässä kun on se perusongelma, että tauti saadaan nopeampaa aisoihin, un ihmisiä rokotetaan Rokottamatta jättäminen antaa taudille enemmän aikaa tehdä mutaatioita ja kehittää resistenssiä nykyisiä lääkkeitä vastaan

Näihän mm tuberkuloosin kanssa Suomesta se on rokotusohjelmien avulla kadonnut ihan olemattomiin, mutta venäjällä jyllää, ja on kehittänytkin resistenssiä siinä määrin, että nykyisin sitä hoidetaan jo klmen antibiootin yhdistelmällä, eikä sekään ole varmaa, että toimii hoito. En kyllä millään haluaisi kenellekään läheiselleni, tuota venäjän super kehittynyttä tuberkuloosia.

Sama tässä sika influenssassa. Vaikka tällä hetkellä tauti ei ole hirvittävän tappavaa laatua, niin se kehittyy kuitenkin koko ajan ja pahenee ajan saatossa, ihan kuin kaikki muutkin virukset ja bakteerit. Virus haluaa selviytyä, lisääntyä ja sopeutua olemassa oleviin olosuhteisiin.

Tuberkuloosia vastaan ei ole enää 3 vuoteen rokotettu ku ainoastaan riskiryhmiä. Jokohan se kohta jyllää täälä?

Ihmettelin tätä asiaa aikani kunnes jostain opiskelin, että se kanta jota vastaan täällä on rokotettu on eri kuin se venäläisten riesa, eikä meikäläinen rokotus suojaisi sitä vastaan. Se tieto ei ole minulle asti kantautunut, että mitäs sen heitin superpöpön kanssa sitten pitäisi meitin tehdä.

Tää ap:n lausunto jäi mua vaivaamaan:
"Jep, sairaanhoitaja, näitä sanoja juuri tarkoitin; että pitäisi nähdä hengestään kamppaileva lapsi teholla... Olet kyllä niin kammottavan empaattinen ihminen että... "

Kumpikohan tässä nyt oli asiallinen ja kumpi asiaton? Empatia ei tarkoita sitä, että jos ap ei halua tietää tosiasioita, niin sairaanhoitajalla olisi velvollisuus pitää tämmöinen mielestään tärkeä asia omana tietonaan. Se sensijaan on selvä, että ap ei tulkinnut sairaanhoitajaa tilanteessa empaattisesti itse. Ei taatusti ole kiva katsella toisten kärsimystä työssä ja suhtautua pitkämielisesti ihmisiin jotka ovat lisäämässä sitä kärsimystä aktiivisella toiminnallaan suostumatta kertaakaan katsomaan peiliin.

Ja kaikki kaunosieluinen julistus vastuun ottamisesta omasta ja lasten hengestä tai jopa kuolemasta on huttupuhetta. Mitä se muka tarkoittaa? Sitäkö, että jos tulisikin haaste käräjille oman lapsen kuolemaan johtaneesta heitteillejätöstä, niin tuomio sulatettaisiin mukisematta?

En nyt toivo sellaisia oikeudenkäyntejä koskaan näkeväni, kunhan kysyn mitä se vastuuhienostelu oikeasti muka tarkoittaa. Eihän sillä voi olla mitään todellista sisältöä ellei se tarkoita että jäädään vakavassa sairastapauksessa kotiin kuolemaan turvautumatta siinäkään kohtaa lääketieteen tai yhteiskunnan apuun - jos tämä olisi se pyhästivannotun vastuun sisältö, koko ajatuksen hulluus on niin ilmeinen että sosiaaliviranomaiset saavat ihmetellä täyttyvätkö kiireellisen huostaanoton kriteerit.

Yhteistyössä