Miksi serkus avioliitot on arka asia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Katselin eilen silmin näkijä ohjelmaa tv:stä ja jäin kyllä sitä ihmettelmään, että mitä sen jutun taustalla oli? Miten voi olla arka asia puhua lisääntyneestä riskistä tiettyjen sairauksian kohdalla, jos vanhemmat on sukua?
Mä en oikein pysty uskomaan siihen rasismi-selitykseen, jota ohjelmassa käytettiin syynä, kun asiantuntijat ei aiheeseen halunneet kommentoida. Onhan serkus avioliitot kuitenkin sallittuja ja niitä esiintyy -vaikkaijn vähän- myös muiden kuin maahanmuuttajien keskuudessa, niin miksi mahdollisista lasten perinnöllisistä sairauksista puhuminen olis rasismia :o ???

Kaveri meni Arabian niemimaalla naimisiin ja joutui ennen avioliittoluvan heltiämistä käymään verikokeissa sulhasensa kanssa, jotta voitiin selvittää, etteivät ole liian läheistä sukua. Tämä siitäkin huolimatta, että ovat eri maiden kansalaisia. Että en pitäisi rasistisena, sillä näissä maissa, joissa endogaamiset avioliittokäytännöt ovat yleisiä, yrittävät itsekin kitkeä pois sairauksia ja epämuodostumia etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kaveri meni Arabian niemimaalla naimisiin ja joutui ennen avioliittoluvan heltiämistä käymään verikokeissa sulhasensa kanssa, jotta voitiin selvittää, etteivät ole liian läheistä sukua.

Eikö tämä ole maailmalla aika yleinenkin käytäntö?
Just siksi mä en oikein tajunnu sen eilisen ohjelman pouinttia, kun kaikki vaan hymisteli että tästä on vaikea puhua, ettei leimnata rasistiksi.

Varmaan asian arkuus on siinä, että meillä länsimaalaisilla ei yleensä ole tapana nykyisin naida serkkujamme. Joten asian riskeistä puhuminen kohdistuisi vain tiettyihin ryhmiin. Mun mielestä ohjelmassa oli aika hyvä kohta se, missä - olikohan se nyt dubailainen lääkäri - sanoi, että näistä riskeistä pitäisi ehdottomasti puhua neuvolassa. Mutta ehkä se on helpompaa noissa maissa, joissa riski ei kohdistu vain tiettyihin kansalaisryhmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Varmaan asian arkuus on siinä, että meillä länsimaalaisilla ei yleensä ole tapana nykyisin naida serkkujamme. Joten asian riskeistä puhuminen kohdistuisi vain tiettyihin ryhmiin. Mun mielestä ohjelmassa oli aika hyvä kohta se, missä - olikohan se nyt dubailainen lääkäri - sanoi, että näistä riskeistä pitäisi ehdottomasti puhua neuvolassa. Mutta ehkä se on helpompaa noissa maissa, joissa riski ei kohdistu vain tiettyihin kansalaisryhmiin.

Tuo on vaan jotenkin aika hassu ajatus, että rasismin pelossa ei saa puhua asiasta, joka ei kosketa valtaväestöä. Eikö sekin ole syrjintää, että jätetään tärkeä tieto antamatta, jotta kenellekään ei tulisi paha mieli?
Toisinsanoen rasismin pelko voi muuttua rasismiksi, jos aletaan paapomaan maahanmuuttajia väärällä tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Tuo on vaan jotenkin aika hassu ajatus, että rasismin pelossa ei saa puhua asiasta, joka ei kosketa valtaväestöä. Eikö sekin ole syrjintää, että jätetään tärkeä tieto antamatta, jotta kenellekään ei tulisi paha mieli?
Toisinsanoen rasismin pelko voi muuttua rasismiksi, jos aletaan paapomaan maahanmuuttajia väärällä tavalla.
Näinhän se on.

Ise seurustelin aikoinaan serkkuni kanssa jonkin aikaa ja ymmärrän kyllä miksi on vähän arka aihe tämä.. En ollut ikinä tiennytkään tuon kyseisen serkun olemassaolosta, eikä hän minun (pojan isästä eli oman isäni veljestä ei suvussamme puhuta juuri koskaan) joten oli aikamoinen shokki, kun isäni rupesi kyselemään tarkemmin pojasta. Luettelin sitten nimestä kengänkokoon tietoja ja ihmettelin isän vaitonaisuutta. Lopuksi kuitenkin sanoi, että "voisit kyllä pysyä erossa siitä.. se on sun serkkus!" Itseä koko asia ei haitannut, koska en ollut kyseisen ihmisen olemassaolosta edes tiennyt, mutta ymmärrän miksi asia isääni painoi... Kyseisen pojan isä on ns.rikollinen, linnassakin istunut ja suurin syy tähän oman isäni kielteisyyteen olikin varmaan se, että ei luottanut poikaankaan, eikä halunnut nuoren tyttärensä sekaantuvan hämäriin piireihin.. Tuolloin tietysti (tyypillisenä teini-ikäisenä) kamppailin vastaan ja uhmasin isän kieltoja ja käskyjä, mutta aika lyhyeen se seurustelu loppui. Onneksi! Heh. Pointtina kuitenkin se, että sitä pidetään varmaan arkana asiana, koska serkut nähdään yleensä aika läheisinä ihmisinä ja arkaillaan tälläistä "sisäsiittoisuutta"... Omasta mielestäni tässä ei kuitenkaan ole mitään pahaa varsinkin, jos ei ihmistä tunne etukäteen. En kuitenkaan itse voisi kuvitella seurustelevani sellaisen serkun kanssa, jonka kanssa olen pienestä asti leikkinyt. Mutta eihän niille tunteilleen aina mitään voi! :)

Meillä joskus teininä tuli kaveriporukassa kinaa siitä, että saako serkukset mennä keskenään naimisiin. Minä väitin kivenkovaan, että saa mutta kaverit ei uskoneet. No pitihän asia todentaa joten soitin jonnekin... ehkä kirkkoherranvirastoon tai jotain, en minä edes enää muista. Mutta joka tapauksessa se nainen oikein hikeentyi, jolta asiaa kysyin. Vaikka heti soittaessani sanoin, että kysyn vain asiaa niin jankkasi että "onko tämä siis todellinen vai kuviteltu tilanne". En tiedä saako ne serkukset mennä todellisuudessa jotenkin eri tavalla naimisiin kuin kuvitellussa tilanteessa. :D Joka tapauksessa vastaus oli siis, että saa mennä, mutta oli todella kiivas kun sellaista menin kysymään.

Onhan Suomessakin monia perinnöllisiä sairauksia, jotka johtuvat nimenomaan siitä, että Suomi on aikojen alusta saakka ollut vähän eristäytynyt maa ja näin ollen aika sisäsiittoinen. Ja meillä on muutamia geneettisiä sairauksia, joita esiintyy vain Suomessa. Silti mä olen sitä mieltä, että serkukset ovat riittävät etäistä sukua mennäkseen naimisiin. Noissa tapauksissa mä kyllä lähtisin ennen mahdollisten lasten hankintaa selvittämään, kannetaanko me molemmat jotain "viallista" geeniä ja mitä meistä voisi yhdessä tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Onhan Suomessakin monia perinnöllisiä sairauksia, jotka johtuvat nimenomaan siitä, että Suomi on aikojen alusta saakka ollut vähän eristäytynyt maa ja näin ollen aika sisäsiittoinen. Ja meillä on muutamia geneettisiä sairauksia, joita esiintyy vain Suomessa.

Tämä on yksi syy, miksi se suhtautuminen oli minusta oputoa, kun alettiin väittämään, että tietoakaan ei oikein ole tarpeeksi ja eikö jo tuo riitä tiedoksi, että suomessa on näitä omia sairauksia, joita muualla ei esiinny? Siis se olis minusta liittyny aiheeseen aika oleellisesti!

Miehen puolen suvussa on serkukset menneet naimisiin ja heillä on kolme umpikuuroa lasta. Vanhemmilla ei kuulossa vikaa mutta ymmärryksessä ilmeisesti, kun pitää ehdointahdoin tehtailla kuuroja lapsia.

juu en ymmärrä minäkään. ja mun mielestä ihmisllä on oikeus saada tietoa tutkimuksista jne. sit saa porukka ite päättää haluuko ottaa riski vai ei. ei se ongelma katoo mihinkään vaikka lakaisee sitä maton alle. |O

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
ei se ongelma katoo mihinkään vaikka lakaisee sitä maton alle. |O

Musta tuntuu, että tää on perisuomalainen tapa ratkoa ihan kaikkia ongelmia, niin yhteiskunassa kun perheessä. Ollaan hiljaa, ei puhuta siitä, ehkä se menee pois!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Minäkin tunnen naimisissa olevat serkukset, joiden koko lapsikatras sairastaaa kukin jotain vakavemmanlaatuista. Eivät ole kehitysvammaisia, mutta löytyy ms tautia ja muuta vastaavaa.

Aika jännä sattuma että koko katras on sairasta.

Nokun se ei ole sattuma. Se on genetiikkaa.

Ei suomessa ole sisäsiittoisuudesta tietoakaan. Suomessa on noin 5,5 miljoonaa ihmistä. Miten voidaan puhua sisäsiittoisuudesta kun suomeen on aikojen saatossa tullut ihmisiä idästä, lännestä ja etelästä? Katsotaanpa Islannin suuntaan. Islannissa asuu noin 340 tuhatta ihmistä ja tutkimusten mukaan siellä ei ole mitään merkkejä sisäsiittoisuudesta. Islannissa on sama kanta ihminen ollut iät ja ajat muuttumattomana. Allergiat ja muut äkkiä yleistyneet sairaudet johtuvat siitä että ruuissa jota syömme ja ruoka jota vanhempamme söivät olivat jo kemikaalien kyllästämiä. tämä ei ole geeniperimän kanssa missään tekemisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Miehen puolen suvussa on serkukset menneet naimisiin ja heillä on kolme umpikuuroa lasta. Vanhemmilla ei kuulossa vikaa mutta ymmärryksessä ilmeisesti, kun pitää ehdointahdoin tehtailla kuuroja lapsia.

Eihän kuurous mikään maailmaa kaatava asia ole, jonka takia ei voisi lasta tehdä:o Kuurot sisarukset ovat varmasti suurena tukena toisilleen, heillä on luultavasti oikein hyvä elämä kuuroudesta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Onhan Suomessakin monia perinnöllisiä sairauksia, jotka johtuvat nimenomaan siitä, että Suomi on aikojen alusta saakka ollut vähän eristäytynyt maa ja näin ollen aika sisäsiittoinen. Ja meillä on muutamia geneettisiä sairauksia, joita esiintyy vain Suomessa. Silti mä olen sitä mieltä, että serkukset ovat riittävät etäistä sukua mennäkseen naimisiin. Noissa tapauksissa mä kyllä lähtisin ennen mahdollisten lasten hankintaa selvittämään, kannetaanko me molemmat jotain "viallista" geeniä ja mitä meistä voisi yhdessä tulla.

Ei nämä sairaudet johdu sisäsiittoisuudesta vaan geenipoolin erilaisuudesta ja omalaatuisuudesta.

Yhteistyössä