Miksi se on huono juttu, jos työtön opiskelija saa lapsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen

Vieras
Eli itte oon nipin napin 21v ja esikoista odotan. Työkokemus olematon ja töitä en ole onnistunut hemmetinmoisesta yrittämisestä huolimatta saamaan. Opiskelut kesken, vielä monta vuotta valmistumiseen aikaa.
Ja minä ja mieheni olemme onneni kukkuloilla! Samoin tulevat isovanhemmat ja sisarukseni. Tämä on aivan äärettömän ihana asia, ja silti saan ulkopuolisilta paljon negatiivista palautetta.

Ok, saisin suurempaa äitiyspäivärahaa jos olisin ollut töissä. Mutta toisaalta, tuskin taloutemme tähän kaatuu kun ei ole aiemminkaan kaatunut, vaikka mun tulot on opintotuki. Mies kuitenkin käy töissä. Vanhempani auttavat tarvittaessa. Toki olisi upeaa pystyä olemaan taloudellisesti täysin itsenäinen, mutta en mä osaa ajatella sillä tavalla, että olisi väärin ottaa apua vastaan ja että sellainen on jotenkin noloa.

Tukijoukkoja on siis ympärillä ja lapsi on kovasti toivottu juttu. Harmittaa, että jotkut yrittävät lynkata meidän onneamme. :(

Ja monelleko taas käy niin että ensin hankitaan se ammatti, oma talo jne ja ikää alkaa olla reilusti yli 30 ja sitten sitä toivottua lasta ei alakkaan kuulua. Jokainen hankkii lapsia silloin kun itsestä hyvältä tuntuu.

Niitä töitä sai kyllä tehdä aika pirusti, että sai paremman äitiyspäivärahan. Oli se toki sen arvoista kuitenkin. :) Miehesi työtulot auttavat jo paljon, kyllä te pärjäätte, kun teette oikeanlaisia kulutusvalintoja.

Joka tapauksessa, annan sulle hyvän neuvon, jota tulet tarvitsemaan ylipäätään tulevana äitinä: toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten voi olla työtön opiskelija??? Se opiskeluhan on sinun työtäsi, jos teet sitä päätoimisesti.

Harvempi elää tuolla konstilla tänäpäivänä. Nykyään on melkein pakko tehdä ilta- ja viikonlopputöitä opiskelujen ohessa, jotta pärjää. Kova on maailma.

No nimenomaanhan tuohon tilanteeseen poliitikot yrittävät, että niitä lapsia tehdään opiskeluaikoina. Et siis ole työtön, jos olet opiskelija ;)

Ite oon tehnyt opiskeluaikoina melkeen koko ajan jotain työtä, lukiosta asti. Silti aion kesken opintojen tehdä lapsen, mikäli tärppää vain. Tosin opiskelen alaa, josta saan ihan nakilla työpaikan. Ei minua ainakaan kiinnosta odotella, että olen ns. vanha ja sitten alkaa yrittelemään.

Jos haluaa lapsia, niin kantsii sitä esikoista ainaki yrittää ennen kuin biologia jo yrittää järjestää hedelmällisyyden laskua. Lapsettomuusongelmat ovat pääosin kiinni just siitä, että aletaan niin myöhään aloittamaan. Ei toki kaikilla, mut silloinkin on parempi, että se yritys aletaan nuorempana..jotta se yksi lapsi saataisiin mahd sillon, ku ollaan vielä nuoria.

Meillä oli ihan samanlainen tilanne kuin teillä, kun aloin odottaa esikoista =) Mie olin opiskelija ja mies töissä. Vanhemmat avittivat taloudellisesti tarvittaessa. Tosin olin sinnuu 6v. vanhempi :) Kaikkea inhottavaa sitä sai kuulla, ei tosin IRL, vaan esim. täällä palstalla, missä kukaan ei edes _oikeasti_ tunne minnuu ;)

Onnea siulle ja miehellesi :flower: :heart: Anna arvostelijoiden olla omassa arvossaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten voi olla työtön opiskelija??? Se opiskeluhan on sinun työtäsi, jos teet sitä päätoimisesti.

Harvempi elää tuolla konstilla tänäpäivänä. Nykyään on melkein pakko tehdä ilta- ja viikonlopputöitä opiskelujen ohessa, jotta pärjää. Kova on maailma.

Totta, mutta siis opiskelija ei ole työtön. Eli luulen, että vieras kommentoi tässä lähinnä sitä asiavirhettä tuossa tekstissä.

mä oon saanut kaksi lasta opiskelujen lomassa :) Opiskelen yliopistolla joten ei läsnäolopakkoa, oon tenttinyt kursseja aina kun on ollut aikaa. Oman alan työkokemusta oon saanut tekemällä kesätöitä.

Mä oon tosi tyytyväinen omaan elämäntilanteeseen, ja kun mies on töissä niin ei oo ollut niin kovin tiukkaa taloudellisesti (asumme kyllä ahtaasti).
Sitten kun valmistun on nuorimmainen 2v ja sitten mies jää varmaan hetkeksi kotiin jos löydän töitä.

Joten älä turhaa kuuntele muiden jupinaa, vaan iloitse vauvasta! :)

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Ja monelleko taas käy niin että ensin hankitaan se ammatti, oma talo jne ja ikää alkaa olla reilusti yli 30 ja sitten sitä toivottua lasta ei alakkaan kuulua. Jokainen hankkii lapsia silloin kun itsestä hyvältä tuntuu.

Niinpä. Ja toinen homma on se, että monella tämä unelma on murskaantunut tässä taantuman alla. Eli sit, ku ollaan valmistuneet ja on työt ja omakotitalot ja lainat..niin kappas, yhtäkkiä ei ookkaan työtä eikä kohta välttämättä omakotitaloakaan..että ei sitä tulevaisuutte voi kovin varpin päälle suunnitella. Eikä kannata. Tietysti tietyt linjat kannattaa vetää.

Työtön opiskelija? Käytännössähän tuo ei ole mahdollista, että olisit sekä työkkärissä että opiskelijana kirjoilla ;) Muuten on mielestäni oikein mainio sauma vauvan hankintaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Tosin opiskelen alaa, josta saan ihan nakilla työpaikan.

Kerro mullekin mikä ala on kyseessä, niin vaihdan sille alalle.

Sairaanhoitajaksi valmistun. Tällä hetkellä yli 100 työpaikkaa kotipaikkakunnallani, vapaana siis =D Ihan järkyttävä pula alan työntekijöistä. Pääsee jo opiskeluaikana tekeen töitä, jos haluaa. Toki ei ehkä eka vuonna, ainakaan ihan sairaalaan, mutta muuten.

Kyllä mä toivon että olisin jo opiskeluaikana saanut lapsia. Mun tuntemilla opiskelijaperheillä menee hyvin, lapselle on paljon aikaa, opiskelu on joustavampaa kuin työ ja molemmat vanhemmat hoitavat lapsia.

No huh huh... Sä oot tyypillinen tän ajan nuori. Et edes käsitä, että miksi et saa töitä kun on koulu kesken. Kumma juttu, eikö? Saati sitten lause "Toki olisi upeaa pystyä olemaan taloudellisesti täysin itsenäinen...". Tuosta käy hyvin ilme nykynuorten asenteet: olis ihan kiva jos tienais tosi paljon, mutta koska mä en nyt tienaa niin antaa porukoiden maksella. En sano, etteikö äitiyden ihme olisi ihanaa aina ja kaikille, mutta mua ällöttää tommonen omaan napaan tuijottelu.

Joo, sitä piti vielä sanoa että tää aika on ollut myös siksi niin mukavaa kun on rauhassa saanut olla kotona lasten kanssa. Silloin kun on tentti tulossa, on lapset mummolla pari tuntia /pvä hoidossa jos miehellä työkiireitä ja saan sitten rauhassa keskittyä lukemiseen. Muuten arki sujuu aika pitkälti lasten ehdoilla. Ja kun tosiaan menen työelämään on lapset jo sen verran vanhoja että raaskin viedä hoitoon ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
No huh huh... Sä oot tyypillinen tän ajan nuori. Et edes käsitä, että miksi et saa töitä kun on koulu kesken. Kumma juttu, eikö? Saati sitten lause "Toki olisi upeaa pystyä olemaan taloudellisesti täysin itsenäinen...". Tuosta käy hyvin ilme nykynuorten asenteet: olis ihan kiva jos tienais tosi paljon, mutta koska mä en nyt tienaa niin antaa porukoiden maksella. En sano, etteikö äitiyden ihme olisi ihanaa aina ja kaikille, mutta mua ällöttää tommonen omaan napaan tuijottelu.

Ei hän kyllä ihmetellyt, miksei saa töitä kun koulu on kesken. Hän otti tuon työn tekemättömyyden esiin vain siinä, ettei äitiysrahat ole kovin isoja. Jokainen tietää, että opiskelijan hommat on tätä siivous tai mäkkärilinjaa aika pitkälti..joka paikkakunnalla näitäkään ei ole. Kyllä hän siis viestistä luettuani käsittääkseni ymmärtää, että valmistuu aikanaan jne.

Miksi porukat makselis opiskelijaperheiden menoja? En minä ainakaan tiedä yhtäkään. Hyvin on menny, vaikka monilla on ollu molemmat vanhemmista opiskelijota. Tietysit joskus vanhemmat haluavat väenvängällä ostaa vaikka syöttötuolin, mutta sen ne tekis viakka kumpasetkin olisivat töissäkin. Jotkut ovat sellaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

Ai jaa, mä en voi sanoa tuohon mitään, kun lähipiirissäni ei ole muita vastaavassa tilanteessa eläviä nuoria. :)
Kyllä minä käsitän, että en saa töitä _muun muassa_ siksi kun opiskelut kesken (olen kylläkin hakenut töitä joka paikasta; paikoista mihin ei välttämättä vaadita ko. alan ammattitutkintoa), muita syitä ovat työkokemuksen puute, huono tuuri ja yleinen heikko työtilanne. Kyllä useat tuttavani ja kaverini ovat tehneet töitä jo silloin, kun olivat lukiossa ja työkokemuksen turvin saaneet duunia tähän päivään saakka eri paikoista.

Yhteistyössä