Miksi se lapsi pitää raahata päiväkotiin aamuvarhaisella silloin, kun sisarus on toisen vanhemman kanssa kotona sairaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitaja"

Vieras
Monen monta kertaa tulee tätä todistettua ja kyllä se vähän kummastuttaa.. Että kun se lapsi pitää väsyneenä tuoda aikaisin aamulla päiväkotiin, vaikka toinen vanhemmista jää kotiin hoitamaan sairaana olevaa sisarusta. Mietin vain, miten vanhemmat perustelee tätä? Kun kuitenkin (onneksi) suurin osa vanhemmista kykenee huolehtimaan lapsista kotona, vaikka osa lapsista olisikin kipeänä. Erityisesti pienten (3v tai alle) kohdalla tämä kummastuttaa eniten.

Siksi että se toinen saa oikeesti levätä ja että se toinen ei hypi seinille kun ei pääse ulos. Mielummin leikkii päikyssä kavereiden kanssa kuin mörköilee kotona muiden sairastellessa. Toki aina sille toisellekin annetaan mahdollisuus jäädä kotiin, joskus jää, joskus taas haluaa päikkyyn :)

Mä voisin kuvitella, että se leikki-ikäinen terve yksilö hyppii kotona seinille jos ei pääse ulos päivän aikana. Joskus jopa lapset haluavat itse päikkyyn mieluummin kun ovat kotona. Nimimerkillä: itse saikulla aamulla eskaria maanittelin jäämään kotiin, mutta.....

Voihan siihen olla useampikin syy.
Voi olla itsekkin vähän kipeänä ja parempi näin, että terve lapsi saa olla hoidossa temuamassa, että sairaat saavat levätä.
Meillä aina molemmat on kotona, jos toinen on kipeä, mutta onhan se aikamoista sirkusta se elämä silloin, etenkin jos se kipeä on "vaativasti kipeä", yöunet on jääneet väliin hoitaessa jne.
Toinen taas pursuaa energiaa, kiukuttelee tekemisenpuutetta, hyppii seinille.
Mutta toki sitä omat lapset hoitaa, mutta kyllä siinä mielessä käy, että paljon mukavempaa sillä lapsella hoidossakin olisi.

Ja tosiaan ne lapset voivat itse haluta sinne hoitoon, mieluummin kuin jäädä sisälle sairastupaa pitämään.

Mutta jos kotona on tilanne, että sairas on jo toipilas ja jaksaa leikkiä, itsekkin on ihan kunnossa, eikä päiväkoti-ikäinen halua mennä hoitoon, niin kyllä siinä tapauksessa ihmettelisin miksi viedään.

Täällä ainakin päiväkodilta esitetään pyyntö että jos joku lapsista sairastaa niin sisaruksetkin jäisivät kotiin. Tartuntariskin vuoksi. Tätä pyyntöä olen noudattanut ja noudatan vastakin, ihan jo senkin takia että miksi lähtisin kuskaamaan sairasta lasta samalla kun vien toisen tarhaan? Ei kotiinkaan voi jättää...

Niin kai eri tavalla me nähdään tuo päivähoito.

Minä ajattelen, että lapset ovat hoidossa silloin, kun vanhemmat ovat töissä. Silloin kun vanhemmat eivät ole töissä, lapset on kotona.

Ja vanhemmat loukkaantuvat, jos me sanomme, että nyt ei kyllä sisaruskaan voi tulla hoitoon, jos kotona toinen oksentaa. No, ei siinä voi mitään tehdä, mutta kohta on sitten moni muu, myös hoitajat, sairaana.

Ja ehkä silloin hieman osaan tuotakin asiaa ymmärtää, jos se lapsi mielellään hoitoon menee ja selkeä tarve sille on. Mutta kun sitten on juuri näitä, erityisesti pieniä, jotka sitten ikävöivät sinne kotiin, itkeskelevät vähän väliä, kun ei ole se sisaruskaan paikalla ja huoli on.

Mitenkään puolustelematta, mutta oletko varma että juuri vanhemmat hoitaa? Meillä kaksi lasta ja aika usein isovanhemmat on hoitoapuna, mutta ovat jo sen verran iäkkäitä että terveenäkään eivät hoida kuin yhtä kerrallaan joten jos jompaa kumpaa hoitaisivat sairaana niin toinen menisi hoitoon.

En ole missään törmännyt että vanhemmat veisi terveen lapsen hoitoon, ellei sitten ole eskarilaisesta kyse.

En voi kuvitella tilannetta, että toinen menis hoitoon, kun toinen sairastaa kotona. Ihana ylimääräinen vapaa sille terveellekin. Maanantaina vietettiin tällaista päivää. Tehtiin maja, pelattiin lautapelejä, maalattiin, katottiin piirretty leffa. Kukaan ei hyppiny mihinkään.

Miten teidän lapset hyppii seinille, kun joutuu yhden päivän olemaan sisällä? Meidän 3v oli just viime viikolla monena päivänä sisällä, kun oli ite kipee ja sen jälkeen pikkusisko oli kipee. Ja ei hyppinyt seinille. Saatto kysyä kyllä, että voidaanko mennä pihalle mutta ymmärsi heti, ku kerroin ettei nyt voida ku pikkusisko on kipeä.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Siksi koska se viisivuotias nimenomaan haluaa mennä mieluummin päiväkotiin leikkimään kavereiden kanssa, kuin jäädä kotiin yksin leikkimään äidin huomion mennessä pääosin kuumeiselle kaksivuotiaalle. Tasan kerran on meillä näin käynyt. Lapset olivat juuri aloittaneet päiväkodissa useamman vuoden kotihoidon jälkeen ja isompi väänsi itkua eteisessä kun sanottiin ettei pääse päiväkotiin. Jos olisi ollut kyse vatsataudista en olisi päästänyt, mutta tosiaan nuhakuume pienemmällä eikä isommalla mitään oireita.

Ei välttämättä hypikkään seinille sen takia, että oltaisiin sisällä. Vaan yksinkertaisesti sen takia, että vanhempi on väsynyt, eikä jaksa keksiä aktiiviteettiä ja toinen lapsi sairas, eikä jaksa seurana leikkiä.

Kyllä meillä ainakin lapsi on vähän ylienerginen tapaus ja jos ei tekemistä ole, niin nimenomaa hyppii seinille. Enkä tarkoita sitä sillätavalla, että riehuisi kiukuissaan, vaan muuttuu sellaiseksi hyperaktiiviseksi säheltäjäksi.

Lapsiakin kun on erilaisia. Jotkut lapset pystyvät leikkimään rauhallisesti ja olemaan rauhassa pitkiäkin aikoja. Toiset taas ei pysty 5min istumaan rauhassa aloillaan.
Meillä on kumpaakin ääripäätä edustava yksilö.

On jotenkin huvittavaa, että jokaikisessa ketjussa vedotaan:"ei meillä, niin ei teilläkään voi". Yleensä nämä ovat niitä rauhallisten lasten vanhempia, jotka ei mitenkään voi nähdä sitä, että kaikki lapset ei ole varustettu sillä rauhallisuudella ja kuuliaisuudella, eikä se ole edes kasvatuskysymys.

Isommat 6 ja 4,5 -vuotiaat nostavat aika haloon, jos eskari tai tarhapäivä perutaan 'ilman syytä'. Ja varsinkin jos se sairastunut on siinä kunnossa, että lääkäriaikaa tarvii varailla, niin onhan se helpompaa mennä sinne vain sen 3v:n kanssa kuin koko lössillä. Joten meillä toinen veisi terveet hoitoon/eskariin töihin lähtiessään ja toinen jäisi kotiin sairaan kanssa. Tuskin edes harkitsisin toista vaihtoehtoa, ellei ole joku todella heti tarttuva ärhäkkä mahatauti tmv. päällä. Yhden korvatulehdus ja kuume ei todellakaan estä kahden pääsyä leikkimään ja puuhamaan muutenkin kavereiden kanssa.

Jos joku ei tätä ymmärrä ja päivittelee ja kauhistelee niin siinähän sitten. Voi voi. Kaikesta sitä saa mielensä pahoitettua kun vaan haluaa. :D Kai meidän lapset on sitten jotenkin häiriintyneitä kun niistä jokainen ihan oikeasti tykkää olla siellä päivähoidossa ja eskarissa.. Eivät itke siellä eivätkä hysterisoi.

Miten teidän lapset hyppii seinille, kun joutuu yhden päivän olemaan sisällä? Meidän 3v oli just viime viikolla monena päivänä sisällä, kun oli ite kipee ja sen jälkeen pikkusisko oli kipee. Ja ei hyppinyt seinille. Saatto kysyä kyllä, että voidaanko mennä pihalle mutta ymmärsi heti, ku kerroin ettei nyt voida ku pikkusisko on kipeä.

Riippuu ihan lapsen luonteesta, että viihtyykö sisällä koko päivän tyytyväisenä vai ei. Vilkas ja menevä lapsi tarvitsee ulkoilua, jotta jaksaa olla sisällä rauhallisesti; perusrauhallinen lapsi pärjää vähemmällä ulkoilulla hyppimättä silti sisällä seinille.

Älkää tehkö lapsia jos ette jaksa olla niiden kanssa. Eipä kyllä tulisi mieleenkään viedä toista hoitoon jos toinen sairaana. Tai ylipäätään kumpaakaan silloin kun itse on sairaana. Vilkkaita ovat molemmat mutta mitä sitten? Ainahan terve voi mennä välillä ulos leikkimään tai sit ihan yksin leikkiä, ei lapsia tarvitse kokoajan viihdyttää.

En kans tajua miks viedä toinen päiväkotiin. Toi lapsen "hyppiminen seinille" tarkoittaa tasan vain sitä ettö vanhemmat haluavat itse päästä helpommalla hoitaessaan sairasta lasta kotona. Se on fakta. Ja kyllä minä sanon kotona muille lapsille että EI MENNÄ HOITOON vaikka kuinka kinuisivat päivän kaks. Eivät siihen kuole. Koulu on eriasia, tietysti. Laiskuutta laiskuutta!!

Totta kai vien muut hoitoon/eskariin jos yksi on sairaana. Ei ole tullu mieleenkään tehdä toisin. Se joka on sairas, on sairas. Ne muut jatkaa päiväjärjestyksen mukaan. Ja se vanhempi joka on kotona sairaan kanssa, tekee etätöitä niin paljon kuin mahdollista.

En kans tajua miks viedä toinen päiväkotiin. Toi lapsen "hyppiminen seinille" tarkoittaa tasan vain sitä ettö vanhemmat haluavat itse päästä helpommalla hoitaessaan sairasta lasta kotona. Se on fakta. Ja kyllä minä sanon kotona muille lapsille että EI MENNÄ HOITOON vaikka kuinka kinuisivat päivän kaks. Eivät siihen kuole. Koulu on eriasia, tietysti. Laiskuutta laiskuutta!!

:D
Onneksi tää on provo, nauratti silti. Niin, miksi yrittääkään päästä missään helpommalla kun kaiken voi tehdä myös vaikeimman kautta? Kärsitään kärsitään, kirkkaamman kruunun saamme!

Voi morjens. Mitä kiksejä tästäkin voi äitinä saada? Yksi on kipeänä ja kaksi muuta päivähoitokelpoisia, miksi ihmeessä niiden kahdenkin pitäisi jäädä kotiin? :O Mulle ei kyllä muutenkaan ole nämä äiteinväliset marttyyrikisat koskaan kolahtaneet, joten passaan tämänkin.

Ai sä olet liian laiska viemään sun lapsia hoitoon? ;)

Tilanne on joskus tai itseasiassa ainakin meillä tosi usein se, se että kipeä lapsi on esim. yskinyt koko yön ja äiti valvonut lapsen kanssa. Jostain syystä aamu kuuden tienoilla laps vihdoin nukahtaa ja nukkuu monta tuntia, yli puolen päivän. Tämä on ainut hetki jolloin myös äiti pystyy nukkumaan. On siis kaikille parasta että sisarukset ovat päiväkodissa turvassa ja lisäksi viihtyvät, ja äiti saa kerättyä voimia. Noita valvottuja öitä kun on ollut parhaimmillaan kolme peräkkäin. Siinä ei enää olisi ykskään lapsi turvallisessa hoidossa kuolemanväsyneen äidin hoteissa.

Yhteistyössä