Miksi sanotaan ettämustikkatahrat ja kuivunut veri on vaikea saada pois vaatteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rollolainen

Vieras
Mulla ainakaan ei ole tahroja jäänyt sen jälkeen kun olen vaihtanut pesuaineen Omoon.
Ei tarvii liotella edes. pinttyneetkin mustikatahrat pöytäliinasta lähtivät hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29715813:
no koska ne on oikeesti vaikeita saada pois monesta materiaalista.

jaa no mä oon saanut kaikki tahrat, kaikista materiaaleista pois, ilman liottamista.
jopa judopuvut olen saanut valkoisiksi ilman valkaisuaineita, muilla aineilla piti liotella ja silti valkoiseen judopukuun jäi kaulukseen jälkiä, viakka kuinka olis tahranpoistoaineita käyttänyt. nyt nei ole enää tarvinut, ei tahran tahraa. =)

Hämmästyin oikein kun vauva oksensi valkoiselle pAidalleni mustikkasoseet ja laitoin sitä oxy actionia vaikuttamaan - kuten mainoksessa. Viiden minuutin päästä menin katsomaan niin se mustikka oli täysin hävinnyt vaatteesta. En edes ollut hangannut tai mitään. Ainakin tehokasta ainetta tuo.

No meillä ainakin jäänyt ainakin mustikkatahroja, vaikka käytetään OMO:n parasta, sitä missä on jonkinlaisia tehoaineita. Silti kyllä sanoisin, että porkkana ja curry on kyllä pahempia. Ne kun hetkeksi jää niin vaate jää keltaiseksi (en tosin ole jaksanut mitään erikoishoitoja sille kokeilla).

Ja näin ällöttävästi voin sanoa, että veri tuntuu "syövyttävän" täällä vaatteita. Menkat kun ollut, niin alushousut menevät ihan kauheaan kuntoon, jos ei ole huomannut että menkat alkaa ja ei ole pessyt alushousuja samantien. Vaihtaa siis väriä veren takia ja se ei varmasti mihinkään enään siitä sitten muutu.

jaa no mä oon saanut kaikki tahrat, kaikista materiaaleista pois, ilman liottamista.
jopa judopuvut olen saanut valkoisiksi ilman valkaisuaineita, muilla aineilla piti liotella ja silti valkoiseen judopukuun jäi kaulukseen jälkiä, viakka kuinka olis tahranpoistoaineita käyttänyt. nyt nei ole enää tarvinut, ei tahran tahraa. =)

No ootko pessyt sitten ihan samantien tai laittanut likoomaan? Sillon kyllä onnistuukin. Noita tiettyjä ei vaan saisi jättää yhtään pinttymään.

[QUOTE="vvieras";29715834]No ootko pessyt sitten ihan samantien tai laittanut likoomaan? Sillon kyllä onnistuukin. Noita tiettyjä ei vaan saisi jättää yhtään pinttymään.[/QUOTE]

en ole liotellut, pesen aian täysiä koneellisia ja jos ei ole esim valkoisia vaatteita mutia kuin pari t-paitaa ja veriset alkkarit niin ne odottavat siellä sen aikaa että muuta valkoista pyykkiä tulee. ja puhtaaksi on tullut. omon ostamisen jälkeen ei ole tarvinnut liotella, eikä tahran poistoaineita.

muistakaa myös se että jos laittaa pesuainetta enemmän mitä ohjeessa on, se huonontaa pesutulosta..

en ole liotellut, pesen aian täysiä koneellisia ja jos ei ole esim valkoisia vaatteita mutia kuin pari t-paitaa ja veriset alkkarit niin ne odottavat siellä sen aikaa että muuta valkoista pyykkiä tulee. ja puhtaaksi on tullut. omon ostamisen jälkeen ei ole tarvinnut liotella, eikä tahran poistoaineita.

muistakaa myös se että jos laittaa pesuainetta enemmän mitä ohjeessa on, se huonontaa pesutulosta..

veri lähtee myös materiaalista kuin materiaalista, myös rasvatahrat ovat lähteneet. myös sellaiset vahnemmat vatteet missä oli jo tahroja ja kotivaattena käytetyy, ovat tullee niin puhtaikis,että niitä tahroja ei enää näy.

mä pesen kaikki vaattet 60 asteessa, puhdistuu paremmin kaikki ja ihorasvat ym vaativat sen 60 pesun, ne ei lähde matalimmissa lämpötiloissa, vaikk kuinka pesuaineessa väitettäisiin. vain vaattet jotka eivät ole "suorassa" ihokontaktissa pesen 40 asteessa, kuten farkut, gollegepaidat ym.

[QUOTE="vvieras";29715832]No meillä ainakin jäänyt ainakin mustikkatahroja, vaikka käytetään OMO:n parasta, sitä missä on jonkinlaisia tehoaineita. Silti kyllä sanoisin, että porkkana ja curry on kyllä pahempia. Ne kun hetkeksi jää niin vaate jää keltaiseksi (en tosin ole jaksanut mitään eikoishoitoja sille kokeilla).

Ja näin ällöttävästi voin sanoa, että veri tuntuu "syövyttävän" täällä vaatteita. Menkat kun ollut, niin alushousut menevät ihan kauheaan kuntoon, jos ei ole huomannut että menkat alkaa ja ei ole pessyt alushousuja samantien. Vaihtaa siis väriä veren takia ja se ei varmasti mihinkään enään siitä sitten muutu.[/QUOTE]

No kun peset 60 se mustikkakin lähtee.
Alusvaatteet ym ihokontaktissa olevat vaatteet on kyllä hyvä pestävä 60, ihorasva ei lähde.
Vaikka rintaliiveissä lukee että pestään 40 niin olen laittanut 60 ja hyvänä ovat säilyneet. Oikeasti ne ei puhdistu 40 asteessa. kyllä ne kestävät sen 60 pesun, myös pitsipöksyt ja liivit =)

Hienhaju ei lähde 40 asteessa joten jos haluaa puhdasta on t-paidat pestävä 60 asteesa.

Vaikka noissa omoisa ym sanotaan, että pesee jo alaisilla lämpötiloilla niin ei se pidä paikkaansa, niin tehokasta ainetta ei olekaan.

Ja muuten tämä ohje että kaikki vaatteet, jotka ovat ihiokontaksitssa ( jos ei käytä aluspaitaa, niin myös silloin koskee huppareitakin) on tullut juoksua harratavalta mieheltä joka käyttää niitä ns teksinisä vaateita. Vaikka niisä liuki että pestän 40 asteessa niin ne ne vaan haisi hieltä, muta kun alkoi pesemään 60 ei ongelmaa enää ollut ja hyvänä sne vaatteet hänelläkin on säilynyt. hän pesee vain takit ym 40.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No eipä meillä ainakaan lähde.. Ehkä tavallisella omolla voi lähteä, mutta ei ainakaan sensitivellä. En vaan kestä sen tavallisen hajua..

en minäkään yleensä kestä pesuaineiden hajua, mutta jso sitä laittaa ENINTÄÄN 40 ml sihen ei jää liian vahvaa hajua. se tuoksuu puhtaalta ei pesuianeelta.
mulla on puhdistunut sensitivelläkin. Kun on se 60 astetta mikä oikeati puhdistaa...

Itse poistan tahrat aina ennen pesua. Ei jaksa sita pettymysta, jos vaikka satasen paita menee pilalle. Siten voin kayttaa vahemman artsyja pesuaineitakin. Mustikkahan vaatii kuumaa vetta puhdistuakseen ja mieluiten valkaisuainetta ja veri kylmaa ja EI valkaisuainetta, joten on helpompi vaan poistaa tahrat kuten kuuluu eika esim. haalistuttaa valkaisuaineella koko koneellista tai jattaa yksien veripikkarien vuoksi koko koneellisesta valkoisia valkaisuainetta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29716055:
veri lähtee kylmällä vedellä. kuumalla vedellä se jämähtää vaatteeseen kiinni

no mä oon ainakin omolla saanut puhjtaaksi, mutta jos laitta 60 asteen ohjelman niin ei se heti oelkana 60 astetta, van sinä on aina ensin 40 asteen esipesu/ huuhtelu, jonka jälkene vasta on 60 astetaa, joten ei se heti ole kuumaa sevesi

no mä oon ainakin omolla saanut puhjtaaksi, mutta jos laitta 60 asteen ohjelman niin ei se heti olekaan 60 astetta, vaan siinä on aina ensin 40 asteen esipesu/ huuhtelu, jonka jälkeen vasta on 60 astetaa, joten ei se heti ole kuumaa se vesi[/QUOTE]

Mullakaan ei ole ollut ongelmia tahrojen kanssa, mä pesen kaiken 60 asteessa. Yhdet pikkarit jäivät menkkatahraisiksi kun miesystävä pesi pyykit, varmaankin sitten 40 asteessa tai jotain. Hänen pyykkäämät vaatteet haisevat muutenkin pesun jälkeen aika pahalle. En tiedä käyttääkö pesuainetta riittävästi, laittaako koneen liian täyteen tai mitä muutakin, mutta pyyhkeeseenkin on ikävä pyyhkiä kun on sellainen hapan haju.

Yhteistyössä