miksi raskaanaolevat jäävät turhaan sairaslomalle kovin helposti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2lapsenäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mirah:
Noh..mun kolme raskautta on ollu erittäin supisteluherkkiä. Toinen saatiin pysymään just laskettuun aikaan masussa saikulla ja kolmas syntyi enneaikojaan, vaikka olin saikulla ..Tietty kaikille raskaus ja vaivat on erilaisia ja ei kenenkään kokemuksia ja tuntemuksia voi vähätellä. Raskaus ei sairaus, mutta kannatan saikkua jos vaavin terveys sillä pystytään turvaamaan ja äidin hyvä olo sekä kunto edesauttaa sitä, vaikka kyse olisi vain nukkumisesta.

enhän ole tätä väittänytkään?

vaan nimenomaan ihmettelin sitä, kun jotkut jäävät TIETOISESTI ilman MITÄÄN syytä sairaslomalle "lorvimaan"

jestas kun te nyt väännätte nää asiat väärin :D

Näinpä... Täällä palstalla et voi sanoa mitään kun sieltä hyökkää 10 naista sanomaan että "OLINKO MÄ TURHAAN KUN JOUDUIN PAKKOLEPOON" tai "ENTÄS MÄ KUN LAPS MEINAS SYNTYÄ RV 22?!?!!"... Tässä nyt puhuttiin niistä TURHISTA saikuista, minäkin sellaisia tiedän jotka jäävät saikulle OIKEASTI turhaan ja tiedän kyllä että ovat turhaan jos ovat itsekin näin todenneet (ystävistä kyse )... Ja se on aika yleistä. Turha väittää muuta. Ei kai kukaan tässä sanonut että syystä ei saisi saikulle jäädä, toki saa ja pitääkin, mutta kun ymmärtäkää että puhe oli näistä TURHISTA saikuista.

HUOHH!!

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kun ette tajua niin ette tajua. Oikeat sairasloma tilanteet tietenkin ymmärrän mutta että ne jotka itsekin tiedostavat että jäävät turhaan koska eivät jaksa tehdä töitä! huhhuh teidän kanssa!

Sä et tajua. Mistä sä voit mennä sanomaan kenenkin tuntemuksista, kun et niitä omissa nahoissasi tunne? :)

jos he itse kertovat että jäävät kahdesta supistuksesta/päivä saikulle niin kyllä mä nyt vion siitä tulkita jotain!!

kun ette tajua niin ette tajua. Oikeat sairasloma tilanteet tietenkin ymmärrän mutta että ne jotka itsekin tiedostavat että jäävät turhaan koska eivät jaksa tehdä töitä! huhhuh teidän kanssa!

jos ei saa yöllä nukuttua, tuskin on kysymys laiskuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja 2xäiti:
No on kahdenlaisia odottajia! Toiset elää normaalia elämää mahd. mukaan ja toiset on heti plussan jälkeen nin raskaana, eli tekevät siitä sairauden jonka aikana ei kykene yhtään mihinkään! Ja tämä on täysi totuus, sanokaa mitä sanotte...

Korjaan, lisäksi on vielä me, jotka haluaisivat elää normielämää mutta raskaus estää (esim. ennen aikaset supparit, yms. ongelmat).

VIELÄ KERRAN TEILLE KAIKILLE!

KYSE OLI TURHISTA SAIKUISTA, EN KAIPAA TEIDÄN KOKEMUKSIA NÄISTÄ VAIKEISTA RASKAUKSISTA KOSKA TIEDOSTAN ETTÄ SELLAISIA MYÖS ON ! !!

HALUSIN KYSYÄ MIKSI JOTKUT ITSE TIEDOSTAVAT OLEVANSA SAIRAITA KUN OVAT VAIN RASKAANA VAIKKA RASKAUS OLISI HELPPO JA NORMAALI NIIN JÄÄDÄÄN HUVIKSEEN SAIRASLOMALLE.

Mä teen hoitotöitä ja olin sairaslomalla muutamaan otteeseen, sekä sitten aloitin äitiysloman varhennettuna rv:lla 30. Kyllä työn fyysisyys kävin selän päälle ihan tosissaan, puhumattakaan siitä hajujen maailmasta joka oli aika mahdoton kohdata alkuraskauden pahoinvoinneissa. Loppuajasta myönnän kuitenkin, että viimeisimmän sairasloman pääsyy oli se, etten jaksanut enää välittää muista kuin itsestäni ja omasta hyvinvoinnistani. Työt "tökki" ihan itkuun saakka.
Kyllähän sitä sitten kotona maatessa oli hetkittäinen melko syyllinen olo, kun vointi oli jo parempi. Sekin yllätti miten helpolla sitä odottavana hoitajana sai sen viikon, kaksikin saikkua.

Minkä takia aina pitää miettiä, hakeeko se toinen sen saikun vain laiskuuttaan? eikö sillon, jos joku on saikulla, pidä olettaa, että se ei sillon vaan oo työkykyinen?

Sä et tajua. Mistä sä voit mennä sanomaan kenenkin tuntemuksista, kun et niitä omissa nahoissasi tunne? :)

Just tätä! Kun ei voi tietää muiden oloa, eikä muut aina jaksa selittää jokaista asiaa, vaikka ystäviä onkin. Mua risoo se, että tiedetään muka toisten asiat ihan täydellisesti. Me ollaan erilaisia!

Alkuperäinen kirjoittaja 2xäiti:
No on kahdenlaisia odottajia! Toiset elää normaalia elämää mahd. mukaan ja toiset on heti plussan jälkeen nin raskaana, eli tekevät siitä sairauden jonka aikana ei kykene yhtään mihinkään! Ja tämä on täysi totuus, sanokaa mitä sanotte...

juuri tätä tarkoitan!

Ai jaa...No ekassa raskaudessa oli kyllä välillä niin kipee olo että kyllä otti pattiin kun lääkäri ei "antanut" sairaslomaa, kun kivut ja säryt ja kolotukset kuuluu raskauteen... Toisen raskauden alkaessa vannoin, että jos yhtään on niin hankala olo kuin ekassa raskaudessa, niin minähän otan sen levon vaikka väkisin päivällä, kun vuosikaskin pyörii jaloissa. Mutta olinkin elämäni kunnossa koko toisen raskauden ajan, että mihinkähän kategoriaan minä sitten kuulun?

jos he itse kertovat että jäävät kahdesta supistuksesta/päivä saikulle niin kyllä mä nyt vion siitä tulkita jotain!!

Mutta minkälaisia supistuksia... :whistle:

Vaikka ok, voithan sä olla oikeessa. Jotkut voi jäädä liian helpostikin saikulle. Harmittaa vain tuollainen yleistäminen, että raskaana olevat jää liian helposti ja piste. Mä oisin noin miljoona kertaa mieluummin ottanut semmoisen helpon ja oireettoman raskauden, jossa edelleen jaksaisin ja pystyisin lenkkeillä ja käydä töissä ja elää sitä normaalia elämääni. Mutta minkäs teen, kun niin ei käynyt. Sen sijaan tämä on kahlinnut mut ihan täysin, en pidä siitä itsekään, mutta vauvan tahdon. ...joten joo... ehkä vähän herkkä aihe.

Alkuperäinen kirjoittaja hahahhah:
AHAHAHAHHA tais osua aika montaa äitiä arkaan paikkaan kun ap sai noin myrkyllisen vastakaiun...

ei mua osunut arkaan paikkaan eikä muuallekaan. kun ei vaan voi täysin tietää mitkä saikut on turhia ja mitkä ei... (en onneksi ole joutunut saikulle raskauden takia)

Mutta minkälaisia supistuksia... :whistle:

Vaikka ok, voithan sä olla oikeessa. Jotkut voi jäädä liian helpostikin saikulle. Harmittaa vain tuollainen yleistäminen, että raskaana olevat jää liian helposti ja piste. Mä oisin noin miljoona kertaa mieluummin ottanut semmoisen helpon ja oireettoman raskauden, jossa edelleen jaksaisin ja pystyisin lenkkeillä ja käydä töissä ja elää sitä normaalia elämääni. Mutta minkäs teen, kun niin ei käynyt. Sen sijaan tämä on kahlinnut mut ihan täysin, en pidä siitä itsekään, mutta vauvan tahdon. ...joten joo... ehkä vähän herkkä aihe.

YLEISTINKÖ MÄ? kysyin että MIKSI JOTKUT! lue ennen kuin kommentoit!

VIELÄ KERRAN TEILLE KAIKILLE!

KYSE OLI TURHISTA SAIKUISTA, EN KAIPAA TEIDÄN KOKEMUKSIA NÄISTÄ VAIKEISTA RASKAUKSISTA KOSKA TIEDOSTAN ETTÄ SELLAISIA MYÖS ON ! !!

HALUSIN KYSYÄ MIKSI JOTKUT ITSE TIEDOSTAVAT OLEVANSA SAIRAITA KUN OVAT VAIN RASKAANA VAIKKA RASKAUS OLISI HELPPO JA NORMAALI NIIN JÄÄDÄÄN HUVIKSEEN SAIRASLOMALLE.

kyl mie tavallaan ymmärsin mitä ajat takaa, siis varmasti onkin sellaisia jotka käyttäytyvät raskaana ollessaan kuin kyseessä olisi joku sairaus.. mutta oman esimerkkini annoin vain siksi että ne syyt ehkä saattoivat vaikuttaa sellaisilta joiden takia normi päivätyöläinen ei olisi saikulle jäänyt.. siis että jos sanon syyn saikulle niin kuullostaa ehkä tasan motivaatio saikulta.. eli työpaikka vaikuttaa siihen mikä syy saikkuun on "turha"

Alkuperäinen kirjoittaja 2lapsenäiti:
olen törmännyt tähän ilmiöön niin monen kohdalla. Heti kun tullaan raskaaksi, työmotivaatio loppuu välittömästi ja valitetaan pienistäkin asioista jotta päästään kotiin kasvattamaan mahaa. tuntuu ettei ihmiset voi raskaana enää tehdä mitään!

tuorein minkä kuulin tutultani on, että hän on sairaslomalla koska vauva potkii öisin niin kovasti ettei hän saa nukuttua?! Kyllähän vauvat potkii, aamuin, illoin, öisin, päivisin ja toki ne voi vaikuttaa uniinkin mutta herranjumala. Heti kun liikkeet alkavat tuntua niin pitääkö sen takia jäädä sairaslomalle kun ei enää "jakseta" raskauden takia hoitaa töitä tunnollisesti?

yhdestä supistuksestakin haetaan sairaslomaa "vauvan parhaaksi" vaikka harjoitussupistuksetkin on varsin normaaleja.

en vähättele ihmisiä joilla oikeasti on riski ennenaikaiseen synnytykseen tai muuta todellista vaivaa mutta nämä jotka itsekin tietävät että laiskuuttaan jäävät kotiin....

Mulla on onneksi järkeä päässä enkä todellakaan toivo että jo raskauden väsyttämä univelkainen tulee poraamaan mun hampaita tai ajaa bussia jossa istun. Joskus kun voi ajatella itsensä lomassa niitä muitakin.

Juu, mä olen kummassakin raskaudessa ollut välillä päivän pari töistä poissa väsymyksen takia - en ollut nukkunut muutamaan yöhön kunnolla. Vauva sinällään ei valvottanut, mulla vaan käy niin raskausaikana etten nuku kunnolla. Pari-kolme tuntia pätkittäistä unta.
Olen sh.

Lääkärihän se on joka sen saikun myöntää. Syytä sitä äläkä niitä raskaana olevia. Ite ainakin loppuun asti olin töissä, saikulla vaan kerran kauhean flunssan takii ja silloinkin lääkäri totes et laittaa viikon saikkua kun olen raskaana, koska toipuminen kestää pidempään, kun ei saa mitään lääkkeitä käyttää oloo parantaakseen. Muuten olis antanut vaan sen norm 3 päivää.

Minut laitettiin yllättäen sairaslomalle, kun odotin keskimmäistä.

Olin töissä vanhainkodissa ja nostelin, kääntelin ja vääntelin asukkaita. Fyysisesti suht vaativaa siis. Tein tuplavuorojakin sijaisten puutteen tähden ja usein vapaapäivätkin menivät töissä. Raskausviikkoja oli takana noin 30. En ollut itse huomannut mitään supistuksia (kohtu oli kyllä töissä lähes jatkuvalla syötöllä "kova", jälkeenpäin ajatellen olisi siitä pitänyt huomata asiantila), mutta kohdunsuuni oli turhan aikaisin avautunut jo liian paljon. Sain jotain estävää lääkitystä supistuksiin (verenpainelääkettä ) ja makoilin kotona noin 5-6 viikkoa ennen äitiysloman alkua.

Näinkin voi käydä, ellei riittävästi kuuntele kroppaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ethän sä oikeesti tiedä niiden ihmisten tilanteita ja montako kertaa niitä esimerkiksi supistaa.

no tiedänhän jos he itse kertovat?

Nutta et kyllä mielestäni voi kuitenkaan määritellä milloin sairausloma on tarpeellinen ja milloin ei.

Raskaana olevat mieluummin liian helposti sairauslomalle kuin että turhien lomien pelossa kielletään antamasta sairauslomaa oikeasti tarvitseville!

Itse olin tosi kipeä raskaana ollessani enkä saanut sairauslomaa. Varmaan ei ollut lääkärillä raskauksista kokemusta eikä ymmärtänyt, että olin oikeasti todella väsynyt ja loman tarpeessa.

Meille äitiysvalmennuksen lääkäri puhui aikoinaan, että raskausaika on niin tärkeä aika, että sen puoleen voisi olla sairauslomalla vaikka koko raskausajan. Mielestäni lomalle pitää raskausaikana lähteä mieluummin liian herkästi kuin yrittää sinnitellä vaikkei oikein jaksaisikaan. Halvemmaksi yhteiskunnalle tulee loppuun asti viety raskaus sairausloman kanssa kuin keskosena tehohoitoa tarvitseva vauva ja mahdollisesti kymmenien vuosien terapiat ja kuntoutukset.

Yhteistyössä