Miksi raskaana ollessa pitää valittaa??

• Viestiketjun aloittaja Nyppii
  • Ensimmäinen viesti
Nyppii
Ihmettelen suuresti kun raskaana olevat valittavat kilpaa palstalla vaivojaan. Tuntuu että tekstit pääasiassa koskevat sitä mihin nyt sattuu ja kuinka tuonne vihloo ja tuolta repii. Missä on kommentit onnesta ja ilosta??!!??

Olen itsekin raskaana (viimeisillä viikoilla) ja toki repii ja tökkii, mutta sehän kuuluu asiaan! Joka päivä mielessäni on se että olen onnellinen kun olen raskaana ja että minulla on mahdollisuus saada lapsi. Odotan innolla uuden tulokkaan näkemistä.

Missä on raskaana olevien iloisuus ja onnellisuus?? Tuntuu että surkeus ja valitus on vienyt voiton.

Mä en ole kertaakaan valittanut yhdelläkään keskustelupalstalla kun olin raskaana. En edes käynyt täällä silloin =) . Jos jotkut haluaa huomiota ja onhan ihmisillä tietenkin erilainen kipu-ja valituskynnys.

Foorumit nyt yleensäkin ovat kanavia tunteiden purkamiseen, usein juuri niiden negatiivisten. Luuletteko että raskaanaolevat kehtaavat koko ajan valittaa perheelleen ja ystävilleen? Siksi sitä valitetaan täällä. Vaikka se raskaus ja tuleva vauva on maailman ihanimpia niin voi silti olla väsymys, pahoinvointi tai liitoskivut kovia ja on hienoa, että on joku paikka missä niistä saa ihan rehellisesti valittaa. Oikeassa elämässä kun niille tutuille varmasti kerrotaan aina että "ihanaahan tämä on" jne.

Itse en voi ymmärtää miksi jatkuvasti tehdään alotuksia tästä aiheesta.

-
Todennäköisesti sinulla ei ole ollut niin pahoja vaivoja, että niistä olisi tarvinnut valittaa tai et ole ollut niin huolissasi? Hienoa, että sinulla raskaus etenee ilman tarvetta valituksiin. Meitä taitaa olla niin moneksi ja raskaudet ovat erilaisia. Onnea loppuodotukseen!

Mutta onko sitä pakko valittaa, vaikka sattuukin, on tukalaa jne.? Kyllä lähes kaikilla ihmisillä menee joku asia joskus vaikeammin, saattaa olla huolia, kipuja, särkyjä, ahdistusta ihan mitä tahansa, mutta ei sitä aina tarvitse kaikesta valittaa kuitenkaan.

Nyppii
En usko että tästä aiheesta aloitukset loppuu.

Se on totta että jokaisella on erilaiset raskaudet mutta silti en ymmärrä ylenpalttista negatiivisuutta ja valitusta. Sangen masentavaa touhua.

Mä valitin ihan helkkaristi monestakin asiasta... Ja loppuvaiheessa jopa itkinkin välillä. Valitin täällä, itkin miehelle, valitin neuvolassa... Mut mielestäni valitin sit lopulta ihan aiheesta, kun meni toksemia niin pahaks, et vietin 10pv sairaalassa ja sit lopulta synnytys piti käynnistää vauhdilla... Että kyllä sitä välillä ihan aiheestakin ihmiset itkee ja valittaa, eikä se raskaus kaikille ole niin helppoa ja ihanaa... Ei siitä sen enempää.

Joku
Eihän sitä näköjään saa ollenkaan valittaa mistään asiasta, vaikka aihetta olisi. Hampaat irvessä hymyä naamaan vain, ettei muiden tarvitse tietää ja kärsiä omasta kurjasta olosta. :/

Valittaa saa jos siltä tuntuu.

Mutta mikään, siis mikään, ei ole raskaampaa ja ärsyttävämpää kuin se, että ns. ammattivalittaja pamahtaa paksuksi |O . 9 kk tauotonta, entistäkin kovempaa märinää JOKA asiasta. Eikä se lopu siihen: valitus jatkuu vauvavuoden ajan, nyt ollaan taaperovuodessa ja silti joka päivä vähintään 5 krt kuulee miten rankkaa, hirveetä, kamalaa ja kurjaa kaikki on. Joo, en jaksa.

Mä valitin, kun en päässyt kävelemään. Ja koska sattui. Ja harmitti ja itketti. Ja jumaliste valitan seuraavankin kerran täällä ihan vaan valittamisen ilosta ja muita kiusatakseni vaikkei mihinkään sattuisikaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Negatiivisiinkin asioihin ja tapahtumiin voi suhtauta jollakin muulla tapaa kuin valittamalla. Kun se ei ainakaan asiaa paranna.
Valittaminen kun nyt vaan on kivaa. Mä en ainakaan jaksa hampaat irvessä hymyillä vasstaantulijoille, jos ennemmin tekis mieli vaan potkia seinää, ja en edes ymmärrä miks pitäiskään. Asiat ei valittamalla parane, mutta helpottaa oloa kummasti.

niin
no mulla alkoi kivut viikosta 14 lähtien ja olin koko loppuraskauden lepohoidossa et kuule kyllä joillain on syytä ns valittaa ja vielä jos on huoli lapsesta siinä kanssa niin en nää mitään pahaa jos joskus sanoo että on paikat tosi jumissa ja kipeinä kun on maannut 3kk sängyn pohjalla....

onhan tietysti noita sun kaltaisiakin kun ei voi alentua mukamas joskus valittamaan kun oot nainen ja sun on mukamas pakko kestää raskaus ja kaikki kivut ilman valittamista...jokanen tavallaan ja minä näin...

tosin nyt tässä raskaudessa en kertaakaan ole valittanut kun on helpompi raskaus ollut tähän asti kun edellinen...

sulla on ollut tuuria et oot saanut ehlpon raskauden eikä oo tarvinnu alitella kipuja niin voit syyllistää muita,aihetta kerrakseen taas...voi kiesus sentään,hankkikaa jo elämä ihmiset...

yhtä hyvin voisin kysyä et miks jotkut valittaa tavallisista arjen asioista??? olkaa onnellisia et ootte ees olemassa <---- vähän samankaltanen juttu...

R
Raskaus ei todellakaan ole ihanaa aikaa, ainakaan mulle. Miksei raskauskivuista saa valittaa? Mielestäni voi ihan surutta hieman valittaa jos oksentaa monta viikkoa niin että joutuu tiputukseen tai sitten se loppuajan tuska kun mihinkään ei taitu, mikään ei onnistu inhmillisellä tavalla, kaikki tekeminen sattuu. Siinä on vähän vaikea ajatella 2kk päästä syntyvää vauvaa, varsinkin jos ei ole luonteeltaan sellainen Oih, ihanaa kaikki vauvat mulle heti -tyyppiä.

Kippuravarvas
Joo, en minäkään ymmärtänyt kun esikoista odotin. Mutta kuopuksen kanssa oli jos jotain kremppaa ja hyvä kun välillä käveleen pääsin. Ei olis tullut mieleenkään muita säästää valituksilta B)

Eihän se mikään pakko ole, mutta jso tuntuu että haluaa valittaa ja se helpottaa niin siitä vaan.

Varmaan tällaisissa paikoissa se valitus korostuu kun löytyy muita saman läpikäyneitä, ehkä näin netissä aikansa valitettuaan jaksaa taas olla vähän aikaa valittamatta lähimmileen?

Yhteistyössä