Miksi raskaaksi heti työpaikan saatua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahkeralle naiselle ei töitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahkeralle naiselle ei töitä

Vieras
Olen yli kolmikymppinen pian valmistuva naimisissa oleva nainen, ja työmarkkinoille pyrkiessä on tullut seinä vastaan. Kaikki mahdollisuudet päätyvät aina työhaastatteluun, haastattelu menee mukamas hyvin mutta koskaan ei paikkaa tarjota. Vuosia takaperin tilanne oli aivan toinen, en kyllä ollut naimisissakaan. Haastatteluissa esitetään aina sama kysymys, eli onko lapsia ja muutama on kysynyt suoraan että hankinko lapsia.

Olen kuin kävelevä lapsentekokone, jota ei kannata palkata. Työnantajat eivät tietenkään tiedä, että olemme mieheni kanssa puun ja kuoren välissä, ja yritämme selvitä yhdellä opintotuella ja työttömyysrahalla. Mieheni on lähes mahdotonta työllistyä tällä hetkellä, ketään ei kiinnosta palkata häntä. Hänen pitäisi lähteä kouluun, ja siinä menee seuraavat 4-5 vuotta.

Minun pitäisi päästä töihin, olemme yli kolmikymppisiä ja mekin haluamme oman kodin sekä perheen. Työnantajat kertovat tarinoita, miten juuri palkatut naiset hankkiutuvat raskaaksi ja miten yhtenäkin vuotena on 4-5 naista hankkiutunut samanaikaisesti raskaaksi. Tottakai työnantaja kyllästyy, ja varoo palkkaamasta ikäisiäni naisia jotka näyttävät lähes aina käyttävän tilaisuuden hyväksi.

Minä en edes voisi jäädä kotiin, koska vain minä voisin tuoda toimeentulon perheelleni. Tuttava sai työpaikan pari vuotta sitten, ja teki samat temput.

Kysynkin nyt naisilta miksi hankkiudutte raskaaksi heti työpaikan saatuanne. Eikö voisi odottaa edes vuoden verran että työkokemusta tulisi. Sitten me muut kolmikymppiset naiset emme saa työtä, vaikka ei olisi aikomustakaan tehdä lasta tai jäädä kotiin kotihoidontuella. Eniten ihmetyttää kun usealla on varmasti mies ihan hyväpalkkaisissa töissä, tai ylipäätään töissä. Minä olisin ikionnellinen jos mieheni voisi tuoda edes yhden palkan kotiin, en alkaisi laskelmoimaan töihinmenoa jotta saisin maksattaa lastenteon viulut työnantajalla.

Masentaa tämä tilanne, onko minun odotettava nelikymppiseksi että joku suostuisi minut palkkaamaan. En koskaan kuvitellut että en 35-vuotiaanakaan vielä saisi ottaa asuntolainaa tai että töitä ei saisi koska olen nainen.

Kerran olen työhaastattelussa törmännyt moiseen asenteeseen, että nainen on joko pois töistä kipeiden lasten takia tai tulee raskaaksi. Muutoin ei ole yyhoonkaan palkkaaminen pelottanut. Oma työnantaja on perheystävällinen ja haluaa sitouttaa nuoretkin naiset olemalla joustava. Ehkä alakohtaista?

Mitäs jos ajattelisit asiaa niin, että jos sinä ja muut naiset olisitte kunnon kotiäitejä, niin miehille, myös sinunkin miehellesi löytyisi työpaikka. Tällä hetkellä sinä yrität viedä työpaikan perheensä elättävältä mieheltä.

Samalla tavalla ne "temput tehneet" naiset ovat ennen sinua kärsineet ja joutuneet kenties lykkäämään lapsentekoa. Ei niitä lapsia jätetä sen takia tekemättä että muut eivät joutuisi kärsimään epäoikeudenmukaisuudesta.

Eivätkä ne ole ne naiset jotka ovat epäoikeudenmukaisia vaan mitäs nyt -palsta joka tietää kertoa näille naisille että heidän pitää olla kotona sen lapsen kanssa vähintään kolme vuotta.

Elämä on... onneksi olen töissä niin miesvaltaisella alalla että meidän harvojen naisten lisääntyminen on suhteellisen hyväksyttyä tai sitten olen onnistunut saamaan hyviä työnantajia. Tosin uskon että minultakin on jossain vaiheessa jäänyt jokunen paikka saamatta vain sukupuoleni ja ikäni takia.

Nyt ei ole kyse siitä, että muut naisevat saavat työpaikan ja tulevat raskaaksi. Sinä et vaan yksinkertaisesti ole kyllin hyvä saamaan sitä työpaikkaa. Ihme kysymys, mitä muiden raskaudet sinulle kuuluu.

onkohan kyse siitä, että ihmiset tarkoituksella "hankkiutuvat raskaaksi" työpaikan saatuaan. On mietittävä, mitä asioita haluaa elämässä, työpaikka on tarpeen ja lapsen saaminen ei välttämättä onnistu juuri silloin kuin itse haluaisi. Ei välttämättä voi ajatella, että olenpa nyt vuoden töissä ja sitten hankin lapsia. Kun välttämättä raskaus ei ala juuri silloin kuin itse haluaisi. Itselleni ainakin on lapset ja perhe tärkeämpi, kuin työpaikka. Suunnitelmallisesti en ole toiminut niin, että olisin raskaana heti uuden työpaikan saatuani.. mutta niin kävi! Liekö vaikutuksensa stressin vähenemisellä vakituisen työpaikan saatua, että samantien myös raskaus alkoi. En tiedä. Kurjaa kyllä ap, jos tosiaan työllistymisen esteenä on se, että mahdollisesti jäät sitten äitiyslomalle ja hoitovapaalle. :( Toivottavasti sinulla onnistaa työrintamalla!

Kaikesta päätellen monet lisääntymisikäiset naiset kuitenkin onnistuvat edelleen saamaan itselleen työpaikan :) Jatka vain sitkeästi yrittämistä. Onnea sinulle työpaikan hakuun.

Itsekin "sain työpaikan ja hankkiuduin heti raskaaksi". Tosin lapsen yrittäminen oli aloitettu jo ennen kuin ko. paikan sain, ja olisi jatkettu, vaikka en paikkaa olisi saanutkaan. Lisääntymistä nyt vaan ei voi eikä kannata lykätä mahdottoman pitkään, jos se kuitenkin on toiveissa. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä huonommat mahdollisuudet on tulla raskaaksi. Minulta ei työhaastattelussa yritetty udella aiheesta, mutta omalla alallani lasten saantiin suhtaudutaan muutenkin suht positiivisesti. Naisvaltainen ala, ja se nyt vaan kuuluu elämään, että naiset saavat lapsia. Vauva-ajan jälkeen, tai vaikka olisi useammankin vuoden kotona, on kuitenkin vielä kymmeniä vuosia työuraa jäljellä.

En ole kokenut tuollaista ongelmaa. Ehkä yrität vierittää syytä haastattelussa epäonnistumisesta naiseutesi syyksi? Minä sain työpaikan 32-vuotiaana lapsettomana eikä se ole lasten jälkeenkään ollut ongelma.

[QUOTE="Vieras";28067168]Mitäs jos ajattelisit asiaa niin, että jos sinä ja muut naiset olisitte kunnon kotiäitejä, niin miehille, myös sinunkin miehellesi löytyisi työpaikka. Tällä hetkellä sinä yrität viedä työpaikan perheensä elättävältä mieheltä.[/QUOTE]

Oletko kenties töissä päiväkodissa? Kaikki äidit, jotka vievät lapsensa tarhaan, ovat uraäitejä?

Juuri tuon takia ajoitin lapsenteon tähän hetkeen kun oon valmistunut ja ilman vakituista työsuhdetta ja 25v. Taloudellisesti ei ole parhain ratkaisu, mutta tosiaan lapset ensin ja sitten ura. Voin hoitaa lasta kotona niin pitkään kuin talous kestää ja ilman sitoumuksia työpaikkaan, ja työnantajan silmissä en ehkä ole niin "huono" vaihtoehto kuin lapseton n. 30v sitten kun työnhaku on ajankohtaista. Niin ja mieskin on tällä hetkellä lomautettuna, mutta kyllä pärjätään!
Vaihtoehtona oli mennä töihin (olin juuri raskautunut kun menin työhaastatteluun, en ottanut työtä vastaan), mutta nimenomaan en halunnut jäädä heti työstä pois.. kukin tyylillään! Toki huomioon pitää ottaa sekin, että aina raskautuminen ei ole niin helppoa ja ei tapahdu silloin kun olisi otollisin hetki.

Sovin itsekin tuohon ryhmään, että tulin raskaaksi vakipaikan saatuani. Olimme kuitenkin yrittäneet toista lasta jo vuoden ennen kuin sain vakipaikan eikä tullut mieleenkään siinä vaiheessa lopettaa yrittämistä. No kuinka ollakaan seuraavasta kuukautiskierrosta tulin raskaaksi. Olin tietysti äärettömän onnellinen pitkän yrittämisen jälkeen, vaikka toki samalla tunsin hieman huonoa omaatuntoa työpaikan takia.Kaikki kun ei voi suunnitella sitä elämää niin paljon etukäteen.

Nykyisen työpaikan kun sain, niin plussa tuli tottakai tikkuun seuraavalla viikolla.
Sillä ei ollut mitään tekemistä duunin saamisen kanssa, vaan olimme yrittäneet uutta raskautta vuoden ja sillä välin olin joutunut työttömäksi edellisestä työstäni.
Enkä kyllä edes yrittänyt peitellä raskauttani koeajalla. Ja jos olisin tiennyt raskaudesta ennen työllistymistä, en varmaan olisi vaivautunut edes haastatteluun saakka.

[QUOTE="Vieras";28067321]Oletko kenties töissä päiväkodissa? Kaikki äidit, jotka vievät lapsensa tarhaan, ovat uraäitejä?[/QUOTE]

Kommenttisi on vähintäänkin tuulesta temmattu.

Pakko myöntää, että en kyllä itsekään paökkaisi lapsetonta kolmekymppistä naista, ellei jotenkin saisi vakuutettua, ettei aio tehdä lapsia ollenkaan.
Olisit hankkinut työpaikan nuorempana.

No minä olin ollut tuossa iässä jo vuosia töissä, eikä ollut kýse siitä ettei ollut työkokemusta jos olisin halunnut paikkaa vaihtaa. Olisiko sinunkin kannattanut hankkia sitä työkokemusta vähän nuorempana?

Mä taas en ikinä varmaan ymmärrä tuota ajatusta että "ainakin vuosi töissä ja sitten raskaaksi." Mitä ihmeen hyötyä siitä muka on työnantajalle? Työntekijälle toki on (isommat äitiyspäivärahat) mutta että työnantajalle? Juuri kun työntekijä on hommaansa koulutettu ja perehdytetty, niin jää pois ja ei kun perehdyttämään sijaista. Ihan yksi ja sama ryhtyä siihen 6 kk päästä, kun vuoden päästä. Kaipa se sitten joidenkin mielestä "näyttää paremmalta".

Mä kans tulin raskaaksi heti kuukauden päästä siitä kun aloitin uudessa työpaikassa. Oltiin kyllä sitä ennen yritetty saada toista lasta alulle kotikonsetein yksi vuosi ja oltu toinen vuosi lapsettomuushoidoissa (hoidoista myös lapsi sai alkunsa). Kyllähän se vähän harmitti työpaikan puolesta, tavallaan ;-) Tsemppiä työnhakuun!

[QUOTE="vieras";28067864]No minä olin ollut tuossa iässä jo vuosia töissä, eikä ollut kýse siitä ettei ollut työkokemusta jos olisin halunnut paikkaa vaihtaa. Olisiko sinunkin kannattanut hankkia sitä työkokemusta vähän nuorempana?[/QUOTE]

Vähän vaikeaa on hankkia työkokemusta alalta, jonne ei pääse työskentelemään ilman koulutusta. Onkohan joku tipahtanut ajan kärryiltä. Nykyaikana monet joutuvat vaihtamaan alaa vanhempanakin, ei se tarkoita etteikö työkokemusta ole muilta aloilta.

Kovasti vaan vaikuttaa, että monet hankkiutuvat raskaaksi työpaikan saannin jälkeen... "Sattuma" tuntuu olevan suuressa roolissa, kun näitä lukee. Hassua ettei se "sattuma" ole sattunut ennen työpaikan saantia.

Mihis kastiin kuulutaan me, jotka hankkii vakituisen työpaikan jo ollessaan raskaana? :rolleyes:

Mulla oli 2,5kk äitiyslomaan kun mut palkattiin vakivirkaan, äitiysloman loputtua irtisanouduin ja hyppäsin toisen työnantajan kelkkaan.

No mä olin 30v, lapseton ja avoliitossa kun vaihdoin työpaikkaa.
Toimitusjohtaja itse (mies) palkkasi mut.
Äitiyslomalle jäin hippasen alle kahden vuoden siitä kun olin siellä alottanut.
Eli en siis ihan heti hankkiutunut raskaaksi :D
Mun esimies sanoi mulle myöhemmin, ettei olis itse palkannut mua kun arvasi että näin tulee käymään. Tällä naisella oli kumminkin itselläänkin kaksi lasta...

Mun ystävätär koitti tulla raskaaksi toista kertaa eikä tärpännyt kuuteen vuoteen. Mutta tietty heti tärppäsi kun hän oli vaihtanut työpaikkaa.

Yhteistyössä