miksi psykologi/erikoislääkäri ei kerro kaikkea..?

• Viestiketjun aloittaja "vattu"
  • Ensimmäinen viesti
"vattu"
Eikö potilaankin yleensä kuulu tietää missä mennään?tuntuu että touhu on jotenkin salamyhkäistä. esim. pyysin työvoimatoimistoa varten selvitystä terveydentilastani,psykologin kertomana syitä miksi käyn vastaanotolla ym.tähän vastasi että täytyy jutella lääkärin kanssa että onnistuuko. mitä??miksi siitä täytyy keskustella että voisi kirjoittaa muutaman lauseen todisteeksi pyytävälle taholle.

sain kelan erityiskorvattavuuden käyttämiini lääkkeisiin ja selityksenä lukee vaikeat psykoosit ja mujut vaikeat mielenterveyden häiriöt. vaikka itselleni ei koskaan ole suoraan sanottu että olen psykoosissa tms.kukaan ei oo sanonut että mikä mulla on,muutakun että ahdistaa ja masentaa välillä.

mitkä siis voivat olla syitä siihen että psykologi ja lääkäri pimittävät potilaan tietoja häneltä itseltään?

photo77
[QUOTE="vattu";29448817]Eikö potilaankin yleensä kuulu tietää missä mennään?tuntuu että touhu on jotenkin salamyhkäistä. esim. pyysin työvoimatoimistoa varten selvitystä terveydentilastani,psykologin kertomana syitä miksi käyn vastaanotolla ym.tähän vastasi että täytyy jutella lääkärin kanssa että onnistuuko. mitä??miksi siitä täytyy keskustella että voisi kirjoittaa muutaman lauseen todisteeksi pyytävälle taholle.

sain kelan erityiskorvattavuuden käyttämiini lääkkeisiin ja selityksenä lukee vaikeat psykoosit ja mujut vaikeat mielenterveyden häiriöt. vaikka itselleni ei koskaan ole suoraan sanottu että olen psykoosissa tms.kukaan ei oo sanonut että mikä mulla on,muutakun että ahdistaa ja masentaa välillä.

mitkä siis voivat olla syitä siihen että psykologi ja lääkäri pimittävät potilaan tietoja häneltä itseltään?[/QUOTE]

saada potilas tiedot joko pyytämällä tai sitten oikeuden kautta

uliuli
Ei taida kelvata työkkärille pelkästää psykologin lausunto. Joten tarvitsee keskustella lääkärin kanssa asiasta kuinka toimia ja voiko lääkäri tehdä jonkun sopivan lausunnon? Tuskin mitään sen kummempaa "salailun" tarvetta on.. Mitä tekisit paperilla jota ei toiset viranomaiset hyväksy? :)

lääkäri harmaana
No tää on just tätä yhtä perkelettä kun joka iikka tarttis sen LÄÄKÄRINLAUSUNNON. Enkä syytä enkä syyllistä potilasta, vaan työkkäriä, kelan niitä instansseja jotka ei keskenään juttele vaan joka toimisto tarttee oman beensä ja seensä ja ties minkä... ja syyllistän myös kaikkia kasvatustieteilijöitä, psykologeja, sairaanhoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja joka instanssin virkailijoita, jotka ei vaivaudu itse keräämään jo olemassa olevista lausunnoista ja potilaan kertomasta sitä tietoa mikä tarvitaan.

Aloittaja, mitään ei tehdä sinulta salassa. Halutaan vaan että se muutenkin kiireinen lääkäriparka taas pusaa uutta paperia vanhojen jatkeeksi, ajalla jonka hän voisi käyttää potilaankin kanssa. Psykologi joka sinua tapaa voisi ne pari sanaa todella ihan hyvin tehdä. Työvoimatoimiston tulisi laatia kirjallinen pyyntö ja maksusitoumus lausuntoa varten, sillä tarkoitushan on ollut rajoittaa lausuntorumbaa myös tekemällä lausunnoista maksullisia (jotta instanssit keksisivät käyttää jo valmiiksi tehtyjä lausuntoja eikä aina pyytää uusia...) Ja lopulta, samat tiedot se työvoima saisi sinulta, potilaalta itseltäsi. Tokihan sinulla on kopiot aiemmista lausunnoista ja sairauskertomustiedoista, ja niistä kopioimalla voisi virkailija ehkä ihan itsekin ymmärtää mistä kyse.

Itsekin välillä ihmettelen miten se lääkis tekikin minusta kaikkeen pätevän. Esimerkiksi jos lausun että psykologi kertoo että potilas kertoo että työkkärin virkailija kertoo tämmöistä olevan niin näin on. Kunnian ja omantunnon kautta. Lääkäri.

dfg
Erityiskorvattavuuden lääkkeisiin voi saada ilman psykoosejakin. Kunhan lääkäri kirjoittaa oikein ja ne B-lausunnot sun muut voit ihan itse lukea. Pyydä tietosi kirjallisena.

Meillä osastolla useampikin potilas aina aika-ajoin joutuu siihen mielentilaan, että käy pitkin käytäviä jok'ikisen hihassa roikkumassa - oli tämä sitten laitoshuoltaja, mielenterveyshoitaja, lääkäri, ruuanjakaja... - ja selvittää kovaan ääneen, kuinka salaamme hänen omaan terveydentilaansa liittyviä asioita, emme kerro totuutta, emme näytä papereita, syötämme heille "tainnuttavia myrkkyjä, jotka saa mut käyttäytymään kuin hullu" (suora lainaus erään potilaan suusta) ja väittää, että puhelinta salakuunnellaan, eivätkä hänen soittonsa viranomaisille mene läpi jne.

Todellisuudessa potilailta ei salata heidän terveydentilaansa koskevia asioita, mutta useimmat näistä tuohon em. tilaan taipuvaisista potilaista tuhoavat omaa terveydentilaansa koskevat paperit yleensä siitä syystä, että uskovat vakaasti niitä valheellisiksi. Ap:n kohdalla ongelma on todennäköisesti siinä, ettet tunne omia oikeuksiasi ja olet tulkinnut sinua hoitavien henkilöiden sanomiset virheellisesti, muttet myöskään ole hoksannut kysyä suoraan asianomaiselta MIKSI asiat menevät niin kuin menevät. Eli siis kannattaa kysyä ihan suoraan siltä henkilöltä, jonka epäilet salaavan asioita, ja kannattaa selvittää omat oikeutensa potilaana.

Potilaan oikeudet - Sosiaali- ja terveysministeriö

Miksi?
Kuulostat vainoharhaiselta.

Ei siinä mitään adjektiiveja tarvita, pyydä potilastietosi, saat kopiot niistä heti.

Kelaa tai työvoimatoimistoa varten taas ei tarvitse laajaa selvitystä antaa, enkä itse ainakaan antaisi. Heille riittää B1-lausunto. Ehkä psykologi tai lääkäri tarkoitti sitä, että miettii mitä siihen lausuntoon kirjoitetaan. Koska byrokraatttisia päätöksiäå varten ei tarvitse kaikkia sun tietoja kertoja. Mutta sulla on tietenkin itse oikeus nähdä joka käynnin yhteenveto. Miksi ihmeessä haluaisit ne jonnekin toimittaa, kun ei kerran tarvitse?

ll
Itse asiassa lääkärillä on oikeus kieltää potilaan potilaskertomusten näyttäminen potilaalle, _jos siitä voi olla potilaalle itselleen haittaa_! Lähinnä pahoissa mielenterveysongelmissa voi olla noin. Ja tämän vuoksi periaatteessa kaikkien potilaskertomusten antamiseen pitäisi olla hoitavan lääkärin lupa.

Yhteistyössä