Miksi potea huonoa omaa tuntoa jos lapsi menee päiväkotiin alle 3v?

• Viestiketjun aloittaja siska
  • Ensimmäinen viesti
siska
Itse en koe. Lapset menneet 2v;nä tarhaan, osa-aikaisena eli 3pvää 6h/pvä ajalle. Ei mitään ongelmaa. Mutta aina ihmettelen näuitä joiden mielestä koti on 3v;n ainoa ja oikea paikka elää. Epilen näill'ä äideillä olevan järjen köyhyyttä kun arbostavat itsensä ainoaksi vaihtoehdoksi lapselleen.
+..
Ja usein samat tyypit valittaa rahan vähyytttää..

Meillä tätä toiminut kaikkien hyvin voinnin sekä taloudellisen asian kannalta. Kaikki hyvin.

Natsku
Mulla oli huono omatunto, koska jouduttiin laittamaan lapsi päiväkotiin jo 1 1/2 vuotiaana. Hän tosin on aina viihtynyt, eikä koskaan ole itkenyt perään, niin että siinä mielessä helppoa oli. Mutta tottahan se on, että paras paikka olisi koti ja oma äiti/isä paras hoitaja, mutta ei se vaan aina onnistu... :(

vieras
En valita koskaan rahan puutetta. En koskaan. Ja en vie lapsia pienenä hoitoon. Pyrin hoitamaan heidät itse kotona. Se on lapsen parhaaksi kasvaa omaan tahtiin ja kiireettä ilman mitään saakelin sopeutumista ja virikkeitä ja sosiaalista kanssakäymistä päivähoidon taholta.

Omilleni olen paras hoitaja. Se on niin yksinkertaista.:) Mielestäni pienen lapsen päivähoitoon vienti on tyhmää. Saatte olla tasan sitä mieltä, kun haluatte, minä olen tätä mieltä ja minullakin on siihen oikeus.:)

mm
Alkuperäinen kirjoittaja tuttu:
Ei alle 3v:n paikka ole pk:ssa, siksi.
Ihminen jolla hyvin suppea näkemys. Menee samaan kategoriaan kuin " yksinhuoltaja on epäonnistunut ihminen "vanki on aina rikollinen" "työtön on itse aiheuttanut tilanteensa"...

migu
Alkuperäinen kirjoittaja sieppari:
Olisin halunnut olla 3v. kotona mutta piti mennä töihin.Mies opiskeli silloin eikä ollut töissä.Ja velkojakin oli maksettavana.
Eli elämän realismia. Elämä on täynmnä kompromisseja.Ei lapsi ole KUNINGAS joka säätelee kaiken. Ja jos talous vaatii työtä, sitäon tehtävä.

tiukkis
Alkuperäinen kirjoittaja siska:
Itse en koe. Lapset menneet 2v;nä tarhaan, osa-aikaisena eli 3pvää 6h/pvä ajalle. Ei mitään ongelmaa. Mutta aina ihmettelen näuitä joiden mielestä koti on 3v;n ainoa ja oikea paikka elää. Epilen näill'ä äideillä olevan järjen köyhyyttä kun arbostavat itsensä ainoaksi vaihtoehdoksi lapselleen.
+..

Meillä tätä toiminut kaikkien hyvin voinnin sekä taloudellisen asian kannalta. Kaikki hyvin.
SILLOIN LAPSI ALLE VUODEN...
Hyvässä lykyssä lapsi ei osaa kävellä,puhua yhtään.
Heitä semmonen nyt sitten vieraaseen paikkaan,vieraitten ihmisten sekaan...

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Natsku:
Mulla oli huono omatunto, koska jouduttiin laittamaan lapsi päiväkotiin jo 1 1/2 vuotiaana. Hän tosin on aina viihtynyt, eikä koskaan ole itkenyt perään, niin että siinä mielessä helppoa oli. Mutta tottahan se on, että paras paikka olisi koti ja oma äiti/isä paras hoitaja, mutta ei se vaan aina onnistu... :(
PÖH: Äidille on paras paikka koti-saa elää elämää ilman kello ja niin ed. Lapsi tois sijainen asia. Jos lapsen etu olisi edellä ihmiset tekisi lyhenettyä työaikaa, ei suostuisi lyhyisiin lomiin ja tekisivät lyhyitä pviä...Mutta usein ollaa sidoksissa kolme ekaa vuotta ja sit uuvutaan liikaan työhön.Jos ajateltas lapsia ei ikinä tehtäs liikaa työtä eikä lapset kävis kuin 2-3krtaa /vkos tahassa n. 4-6h/pvä.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En valita koskaan rahan puutetta. En koskaan. Ja en vie lapsia pienenä hoitoon. Pyrin hoitamaan heidät itse kotona. Se on lapsen parhaaksi kasvaa omaan tahtiin ja kiireettä ilman mitään saakelin sopeutumista ja virikkeitä ja sosiaalista kanssakäymistä päivähoidon taholta.

Omilleni olen paras hoitaja. Se on niin yksinkertaista.:) Mielestäni pienen lapsen päivähoitoon vienti on tyhmää. Saatte olla tasan sitä mieltä, kun haluatte, minä olen tätä mieltä ja minullakin on siihen oikeus.:)
Minusta sinä olet pieni aivoinen ihminen jonka elämän tehtävä on olla äiti.Jos olisit kauas kantoinen ajattelisit toisin.

Ninni
Epilen näill'ä äideillä olevan järjen köyhyyttä kun arbostavat itsensä ainoaksi vaihtoehdoksi lapselleen.
.
Onpas hauskasti sanottu:/ Jos joku muu kuin oma vanhempi on parempi hoitaja lapselle niin kannattaa jättää lapset tekemättä.

Minusta lapsen paikka on kotihoidossa niin kauan kunnes lapsi osaa puhua ja mielellään myös käydä potalla. Ainakin minusta olisi kamala laittaa lapsi hoitoon useiden lasten ryhmään ennen kuin tiedän että hän osaa kertoa minulle jos jotakin on tapahtunut tai jossakin asiassa on vikaa. Isommassa porukassa ei yksinkertaisesti yhdelle jää aikaa samalla tavalla ja pieni jää vaille sitä huomiota jota se tarvitsee ja erityisesti hän tarvitsee sitä äidiltään ja isältään.

!!!
Alkuperäinen kirjoittaja tiukkis:
+..

SILLOIN LAPSI ALLE VUODEN...
Hyvässä lykyssä lapsi ei osaa kävellä,puhua yhtään.
Heitä semmonen nyt sitten vieraaseen paikkaan,vieraitten ihmisten sekaan...
Häh? vammainen lapsiko sulla on kun ei kävele 1v mennessä?

+..

Samoilla linjoilla. Poika 2v., meni hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen, tosin pph:lle. Ongelmia ei ole ollut, eikä myöskään huonoa omaatuntoa. Poikaa ikävöin tietysti kovastikin aina välillä, mutta tiedän kuitenkin tämän olevan meidän perheelle kokonaisedullinen ratkaisu.

Musta on käsittämätöntä itsensä jalustalle nostamista kuvitella, että äiti olisi ainut mahdollinen hoitaja alle 3-vuotiaalle. Tällä perusteellahan monet sulkevat isänkin käytännössä kokonaan pois lapsen elämästä; hoitoon vieminen on näille ihmisille täysin mahdoton ajatus.

Mutta joo, nää on asioita, joihin ei ole absoluuttista totuutta olemassa.

Jokainen tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Se mikä sopii toiselle ei taas välttämättä sovi toiselle.

No itse ainakin nautin siitä kun sain olla kotona lapsena ja toki haluaisin joskus antaa lapsilleni samantyylisen lapsuuden kun itselläni oli. Ei kiirettä eikä huolia.

Nina

Meillä on sitten älykkäitä lapsia.Kaikki neljä alkaneet kävellä 8kk iässä ja puhua 1v iässä. Kehitys ollut hyvää pienestä saakka. 2v olleet ihan kypsiä tarhaan.Mitään ongelmaa ei ole ollut. Viettävät tarhassa 3pvää /vko noin 5,5h/krta. Ja meillä 2v;n päästä maksettu asunto ja autot. Turvattu tulevaisuus lapsilla,jota ei olisi ilman työhön paluuta. Minulle työssä käynti on myös lasteni tulevaisuuden perusta, pystyn avustamaan kotien hankinnassa, tukemaan taloudellisesti opiskeluja jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Jokainen tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Se mikä sopii toiselle ei taas välttämättä sovi toiselle.

No itse ainakin nautin siitä kun sain olla kotona lapsena ja toki haluaisin joskus antaa lapsilleni samantyylisen lapsuuden kun itselläni oli. Ei kiirettä eikä huolia.
Mikä takaa sen, että elämä kotihoidossa on kiireettömämpää ja huolettomampaa kuin päivähoidossakaan?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minusta sinä olet pieni aivoinen ihminen jonka elämän tehtävä on olla äiti.Jos olisit kauas kantoinen ajattelisit toisin.
Eipä ole ainoa tehtävä olla äiti. Menen töihin, kun lapset kasvaa. Minulla on hyvä koulutus ja työpaikkakin odottaa. Elän nyt tätä hetkeä. Tämän hetken pääpaino on pienet lapset. Jos se on syy haukkua, niin olkaapa hyvät vain.

???
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

Mikä takaa sen, että elämä kotihoidossa on kiireettömämpää ja huolettomampaa kuin päivähoidossakaan?
Voisin kuvitella asian juuri päin vastoin. Kun ei ole tuloja se tuo taloudellisia huolia. Äiti kiukkuaa miehelleen kun "on aina kotona" ja "ikinä ei ole rahaa mihinkään"-sekö on ihanaa leppoisaa lapsuutta.????

Yhteistyössä