Miksi pitkä lapsi on parempi?

Tälläiseen oon törmännyt useasti, ja jäin asiaa oikein miettimään. Miksi on ihannoitavaa, että lapsi on mahdollisimman pitkä? Tai vauva myös mahdollimman painava?

Eikö kuitenkin tässä elämässä moni muu seikka mene ulkoisen koon edelle? Kun nyt ei siis ole huomattavan lyhytkasvuinen, se varmasti hankaloittaa elämää.

Mutta siis yleisesti ottaen, kun lapsi on lyhyempi kuin ikäisensä ja kevyempi se on säälimisen arvoinen asia, vaikka lapsi olisi älyllisesti ja taidoiltaan muutenkin hyvinkin pätevä?
 
"jeps"
No niin. Varmaa koska aina on ihailtu niitä, jotka ovat kehityksessä edellä. se on hienoa, jos fyysinen ja psyykkinen ja biologinen kehitys on ikäluokkaa edellä.
Lapsetkin ihailevat niitä isoja ja kehittyneitä.

Ja onhan näitä tutkimuksia, joiden mukaan pienikokoiset eivät saa yhtä hyviä töitä. pituus ratkaisee ja leuan muoto!!! haha! Mutta näitä on tehty.

Valtaa ihaillaan ja usein kookkailla ja pitkillä sitä on.

Nykyään on alettu ihailla läskejä, tehdään heille vaatteita ja he ovat se normi, jota kaikkien pitää ihailla. Eivät suostu maksamaan esim. ylipainostaan maksuja koneissa.
 
"Lilli"
Mun mielestä taas nykyään on muotia olla pieni ja hento. Tai siis että vauvojen ja lasten pitää olla. "meidän kirppu" jne.

Ja kilpaa kauhistellaan isoja vauvoja.

Kaikista järkyttävinta on se, että jotkut yrittävät raskausaikan saada vauvansa pysymään mahdollisimman pieninä.
 
mulla
on poikia ja toivon, että eivät kovin lyhyiksi jää. Onhan tutkittua, että pitkät miehet pärjäävät paremmin työelämässa ja ovat toki kysytympiä myös kumppaneiksi.
 
[QUOTE="Lilli";27266559]Mun mielestä taas nykyään on muotia olla pieni ja hento. Tai siis että vauvojen ja lasten pitää olla. "meidän kirppu" jne.

Ja kilpaa kauhistellaan isoja vauvoja.

Kaikista järkyttävinta on se, että jotkut yrittävät raskausaikan saada vauvansa pysymään mahdollisimman pieninä.[/QUOTE]

Häiritsevää se tosiaan on puolin ja toisin. Ja tuo vauvan kokoon mahassa vaikuttaminen on kyllä sairasta.

Tämä pienuuden ihannointi on varmaan enemmän tyttöjen keskuudessa ja isojen ihannointi poikien juttu. Itsellä, kun on neljä poikaa, niin en ole tuohon törmännyt. Mutta tähän, että "kuinka se on noin pieni" kyselyyn kyllä.
 
on poikia ja toivon, että eivät kovin lyhyiksi jää. Onhan tutkittua, että pitkät miehet pärjäävät paremmin työelämässa ja ovat toki kysytympiä myös kumppaneiksi.
Enpä minäkään toivo, että poikani lyhyiksi jäisivät, ihan tämän yhteiskunnan vuoksi. Mutta tarkoitin, että miksi jo lapsia luokitellaan pituuden mukaan? Siis me aikuiset luokitellaan.
 
[QUOTE="jeps";27266552]No niin. Varmaa koska aina on ihailtu niitä, jotka ovat kehityksessä edellä. se on hienoa, jos fyysinen ja psyykkinen ja biologinen kehitys on ikäluokkaa edellä.
Lapsetkin ihailevat niitä isoja ja kehittyneitä.

Ja onhan näitä tutkimuksia, joiden mukaan pienikokoiset eivät saa yhtä hyviä töitä. pituus ratkaisee ja leuan muoto!!! haha! Mutta näitä on tehty.

Valtaa ihaillaan ja usein kookkailla ja pitkillä sitä on.

Nykyään on alettu ihailla läskejä, tehdään heille vaatteita ja he ovat se normi, jota kaikkien pitää ihailla. Eivät suostu maksamaan esim. ylipainostaan maksuja koneissa.[/QUOTE]

Niin, miksi fyysinen kehittyminen on psyykkisempää tärkeämpää? Kyllähän lapsi voi olla myös älyllisesti kehityksessä edellä. Luulisi tämän olevan tavoiteltavampaa.
 
"vieras"
Luulen, että sukupuoli vaikuttaa paljon. Poikien pitäisi olla pitkiä ja tyttöjen pieniä. Itsellä on reippaasti keskimittaa pidemmät tytöt ja saan taas kuunnella taivasteluja"miten ne ovat noin isoja". Helposti myös luullaan vanhemmaksi ja päivitellään, miksei osaa sitä ja tätä.
 
Meidän perhe on sirorakenteista ja lyhyttä sorttia. Itse lapsena kärsin kun olin aina jonossa eka tai toka, nyt yritän tsempata poikaani että pieni ihminen kulkee ihan samoista ovista kun isotkin. Aikoinaan mun luokalla oli todella pitkä tyttö, jota tutkittiin ettei nyt ihan kaksimetriseksi olisi kasvanut ja minä joka olin pieni, mutta en tarvinnut kokoni takia mitään lääkitystä. Empä tiedä kumpi meistä on pituudestaan onnellisempi tai onnettomampi nykyään :).
 
"Annika"
Pitkät lapset on keskimäärinnälykkäämpiä. En tiä mistä tuo johtuu, joko geeneistä tai sitten siitä että jos lapsi on isompi kooltaan niin häneltä odotetaan myös isomman taitoja ja käytöstä, kun taas pienen lapsen taidot oletetaan vähäisemmäksi.
 
Ihmiset vaan on nykyään jotenkin kauhean pituusrasistisia ja ulkonäkörasistisia, tai ulkonäkökeskeisiä varmaan ois oikea termi. En tiedä miksi, varmaan media ja photoshopatut kuvat tekee sen. Itse oon päättänyt jo ajat sitten olla olematta pituusrasistinen ja ulkonäkörasistinen muita kohtaan. Omaa ulkonäköä kohtaan kyllä en vaan osaa lakata olemasta kriittinen. Mulla on ollut varhaisteinistä asti kasvoissa yks paha ongelmakohta, jota en osaa lakata murehtimasta varmaan koskaan.

Mutta sellaiseksi nuoremmat sukupolvet oppii millaiseksi vanhemmat polvet ne kasvattaa, ja tuo ulkonäkökeskeisyys on yksi negatiivinen asia jonka pitäisi muuttua. Miksi joku sellainen johon itse ei voi vaikuttaa on niin kamalan tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:
"Hohhoijaa"
Jokainen kasvaa kuitenkin eri tahtia ja kasvutapa on yksilöllinen. Ei pitkä lapsi ole automaattisesti pitkä aikuinen tai toisinpäin. Kasvupyrähdys murkkuiässä ja moni muu juttu vaikuttaa. Esim mun luokalla ala-asteella oli yks poika joka oli koko ala-asteen luokan pisin. Nyt aikuisena poika on vähä reilut 170cm eli mieheksi lyhyt. Mun mies taas oli lapsena hukkapätkä, miinuskäyrillä kasvoi, ja nyt aikuisena 180cm.

Mut saman olen huomannut kyllä. Äidit hehkuttaa miten oma mukula kasvaa pituudessa +2 käppyrällä ja miten naapurin muksu on niin ja niin pieni. Ei voi tajuta. Sit taas pulleita vauvoja kauhistellaan ja kehutaan omaa miinus jotain käyrällä menevää "kirppua". Huokaus. Ihmeellistä on.
 
Noooo
Mua kyllä harmittaa kun mun 5v tytöntyllerö on 127cm pitkä. Ja aina ollut pitkä. Kun sitten luullaan vanhemmaksi ja katsottu pitkään jos käyttäytyy tai on niinkuin ikäisensä.
 
"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja Päksis;27267077:
Mäpäs olin 2v 95cm ja 3v neuvolassa 110cm pitkä. Nyt 30v olen edelleen "vain" 168cm. Eipä ennustanu lapsuuspituus mitään. Ei tullu 190cm ;)
Mie oon sinun mittainen ja lapsena olin tosi lyhyt, vielä yläasteellakin. Mun poika on tosi lyhyt (vajaa 10v.) eikä varmaan kovin pitkä tulekaan, mutta eiköhän hänellekin töitä löydy, kun älliä kuitenkin riittää :)
 
[QUOTE="Annika";27266766]Pitkät lapset on keskimäärinnälykkäämpiä. En tiä mistä tuo johtuu, joko geeneistä tai sitten siitä että jos lapsi on isompi kooltaan niin häneltä odotetaan myös isomman taitoja ja käytöstä, kun taas pienen lapsen taidot oletetaan vähäisemmäksi.[/QUOTE]

;) ja ruskeesilmäset on keskimäärin kiltimpiä luonteeltaan.
Se on kyllä totta että isokokoinen ei saa olla rauhassa ikäisensä kun luullaan vanhemmaksi.
 
Ite poikalapsen äitinä toivon että pojasta tulisi mahdollisimman pitkä. En tiedä mistä se johtuu. Ehkä alitajuntaisesti siitä että itse pidän pitkistä miehistä? Tosiaan, en tiedä.

Itse olen 170cm pitkä ja toivoisin olevani edes 10cm lyhyempi, pidän enemmän lyhyistä naisista.
 

Yhteistyössä