Miksi pitää syödä kasviksia ja hedelmiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin van
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin van

Vieras
Joka paikassa hössötetään, täälläkin, että kasviksia ja hedelmiä pitää syödä. Mutta mulle on jäänyt epäselväksi että miksi niitä pitää syödä?

Tiedän lautasmallin ja puoli kiloa päivässä jutut, mutta miksi kasviksia/hedelmiä pitää syödä se puoli kiloa päivässä? Mikä vaikutus niillä on terveyteen?

Valistakaa joku =)

Siksi, ettöä pysyisi terveenä ja hyvässä kunnossa.
Varsinkin ulkomaiset hedelmät eivät niin välttämättömiä ole, mutta vihannekset, juurekset ja marjat ovat tärkeitä, että elimistö saa polttoaineekseen tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita.

Kasvikset (=vihannekset, juurekset, marjat, hedelmät) sisältävät

* energiaansa nähden runsaasti elimistön toiminnan, kasvun ja hyvinvoinnin kannalta välttämättömiä suojaravintoaineita (vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita ja kuituja) sekä antioksidantteja ja flavonoideja. Kasvisten ravintoainetiheys on siis suuri.
* aromi- ja väriaineita, jotka vaikuttavat ruoan makuun, tuoksuun ja näyttävyyteen
* vähän energiaa ja merkityksettömiä määriä rasvaa
* ei lainkaan kolesterolia

kasviksetjaterveysSyö erivärisiä kasviksia sekä tuoreena että kypsennettynä, sillä eri kasvikset sisältävät erilaisia hyödyllisiä yhdisteitä. Älä korvaa kasviksia vitamiini- ja kivennäisainevalmisteilla, koska niiden käytöstä ei ole tutkimusten mukaan ollut vastaavaa terveyshyötyä kuin runsaalla vihannesten, juuresten, marjojen ja hedelmien käytöllä.

Ruoka, joka houkuttelee syömään ja saa mielen virkistymään auttaa myös terveyden ylläpitämisessä.
http://www.kasvikset.fi/Suomeksi/Asiakkaille/Ravitsemus/Kasvikset_ja_terveys

Kasvisten runsas käyttö:

* auttaa sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisemisessä ja hoidossa
* alentaa verenpainetta
* helpottaa painonhallintaa
* vähentää riskiä sairastua aikuisiän diabetekseen
* helpottaa veren kolesterolitason normaalina pitämistä
* auttaa suoliston toimintaa pysymään hyvänä
* vähentää riskiä sairastua tiettyihin syöpätyyppeihin. mm. paksunsuolen syöpään, mahasyöpään ja keuhkosyöpään. Runsas kasvisten käyttö saattaa suojata myös rintasyövältä
* parantaa elimistön puolustuskykyä

Vaikutusmekanismit

Kasvisten sisältämät kemialliset yhdisteet vaikuttavat terveyteen monen eri mekanismin kautta. Ne saattavat:

* lisätä vastustuskykyä
* osallistua elimistön entsyymitoimintojen säätelyyn
* vaikuttaa solukalvojen tarrautumiseen tai niiden hapettumisherkkyyteen
* vaikuttaa kolesteroliaineenvaihduntaan
* vaikuttaa verenpaineeseen
* sisältää antibioottien kaltaisia vaikutusmekanismeja
* sitoa itseensä ravinnossa esiintyviä haitallisia yhdisteitä ja ehkäistä siten niiden imeytymistä ruoansulatuskanavasta elimistöön

Kaikkien kasvisten sisältämien aineiden vaikutusta ihmisen fysiologiaan ja tiettyjen sairauksien riskin vähentämiseen ei vielä kunnolla tunneta. Suojaavat vaikutukset voivat johtua monien tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Parhaan hyödyn saavuttamiseksi onkin suositeltavaa syödä päivittäin runsaasti erlaisia vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä osana monipuolista ruokavaliota.

Koska niissä on elintärkeitä vitaamineja, ja ne ovat pullollaan muutakin hyvää, kuten kuitua, antioksidantteja jne. Elimistö saa niistä vitamiinit ja muun tarvitsemansa helpommin kuin purkista, ilman mitään ylimääräistä ja keinotekoista. Kaikki muu kasvisten, marjojen ja hedelmien hyvyys jää purkissa pois, ja sen hyvän edut on ihmiselle mittavat.

Ja henkilökohtaisesti näen asian myös niin, että jollain se vatsa täyttyy: vihannekset jne. on sitä hyvää täytettä, ja jos sitä on vähän jää enemmän tilaa niille huonommille jutuille ja tasapaino menee helposti hukkaan eli tulee syötyä liikaa muita juttuja mitä ei (ainakaan niin paljon) tarvitse.

[QUOTE="asseri";23494553]Siksi, ettöä pysyisi terveenä ja hyvässä kunnossa.
Varsinkin ulkomaiset hedelmät eivät niin välttämättömiä ole, mutta vihannekset, juurekset ja marjat ovat tärkeitä, että elimistö saa polttoaineekseen tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita.[/QUOTE]

Ok, alan ymmärtämään. Mutta vitamiineja saa myös purkista, mutta ehkä luonnolliset vitamiinit on sitten parempia. Ne siis jotka saa ravinnon kautta =)

Kiitos paljon hyvistä vastauksista. Nyt sitten ymmärrän miksi tuo hössötys kasvisten ja hedelmien suhteen. Mä itse koen ne erittäin kalliiksi, sen takia harvoin ostan vaikka salaatti onkin hyvää ja kurkut yms. Mutta kesällä onneksi hinnat laskee ja sitten saa omatekoisia salaatteja enemmän, sillä suosin kotimaisia kasviksia.

En ole vain sisäistänyt sitä että miksi niitä pitäisi joka päivä syödä, mutta nyt ymmärrän paremmin =)

[QUOTE="aapee";23494588]Ok, alan ymmärtämään. Mutta vitamiineja saa myös purkista, mutta ehkä luonnolliset vitamiinit on sitten parempia. Ne siis jotka saa ravinnon kautta =)[/QUOTE]

Ensinnäkin, me emme välttämättä edes tiedä mitä kaikkea vitamiineja elimistömme tarvitsee. Toiseksi, purkista saatavat vitamiinit ovat yksipuolisia. Yhdellä vitamiinilla on monta eri versiota. Synteettisissä valmisteissa on usein vain yhtä tai kahta muotoa.

Toiseksi: Mineraaleja ja muita hivenaineita tarvitaan myös. Korostan, että tieteilijätkään eivät vielä varmasti tiedä mitä kaikkea tarvitaan ja missä määrin. Jo yksi omena tai vadelma on niin monimutkainen rakennelma, ettei sellaista kyetä laboratoriossa rakentamaan. Saatikka, että kokonainen ruokavalio siellä kyhättäisiin pillerimuotoon. Flavonoidejakin on niin runsaasti jo siinä yhdessä vadelmassa, että sellaisten tuottaminen synteettisesti on rankkaa. Vadelmaesansseihin tuleekin usein vain yhtä tai kahta näistä koko kirjon sijaan.

Kolmanneksi: Kuituja. Varsinkin liukenevia kuituja. Leivässä ja viljoissa on liukenemattomia kuituja, mutta vain hyvin vähän jos ollenkaan liukenevia kuituja. Mikrobit suolistossasi tarvitsevat liukenevaa kuitua.

Joka paikassa hössötetään, täälläkin, että kasviksia ja hedelmiä pitää syödä. Mutta mulle on jäänyt epäselväksi että miksi niitä pitää syödä?

Tiedän lautasmallin ja puoli kiloa päivässä jutut, mutta miksi kasviksia/hedelmiä pitää syödä se puoli kiloa päivässä? Mikä vaikutus niillä on terveyteen?

Valistakaa joku =)

Samaa olen miettinyt. Raaoille kasviksille onlen allerginen, keittettynäkin harvat käyvät. Toisen kuoriman appelsiinin hajusta vatsa melkein kääntyy nurin. Omenaa ja kurkkua en voi syödä. Banaani ehkä olisi ainoa, mutta en pidä siitä mötkystä.
Ryokaa voi syödä sen verran vähän ettei liho, eikä täyttää mahaansa kasviksilla.

Mistähän johtuu se, että syödessäni paljon hedelmiä, kasviksia ja ( tummia ) viljatuotteita mulla oli koko ajan nälkä ja naposteltua tuli vähän väliä...
Nyt rasvaisemmalla ruokavaliolla nälkää ei oikeastaan ole- ruokaa tehedssäkään ei tule naposteltua ollenkaan :O

[QUOTE="aapee";23494650]
En ole vain sisäistänyt sitä että miksi niitä pitäisi joka päivä syödä, mutta nyt ymmärrän paremmin =)[/QUOTE]

Kasvikset ovat ainoita, jotka pitävät elimesi kunnossa. Muutoin koet ennenaikaisen vanhenemisen, saat ryppyjä jne.

Samaa olen miettinyt. Raaoille kasviksille onlen allerginen, keittettynäkin harvat käyvät. Toisen kuoriman appelsiinin hajusta vatsa melkein kääntyy nurin. Omenaa ja kurkkua en voi syödä. Banaani ehkä olisi ainoa, mutta en pidä siitä mötkystä.
Ryokaa voi syödä sen verran vähän ettei liho, eikä täyttää mahaansa kasviksilla.

Allergiat on kyllä outo juttu. Jos/kun ihmisen elimistö oikeesti jotain tarvii, niin sitten sille onkin allerginen ja sen takia elimistö ei sitten saa kaipaamiaan vitamiineja yms mitä täällä lueteltiin.

Itse olen allerginen vain raa'alle porkkanalle ja kiiwille.

Ja mitä lihomiseen tulee, niin ihminen voi olla laiha vaikka ei söisi kasviksia ja lihava vaikka söisi kasviksia joka päivä. Kasviksissa ei ole juurikaan kaloreita, mutta kyllä painoon muutkin asiat vaikuttaa kuin se syökö kasviksia vai ei =) Ja en tarkottanu tätä pahalla enkä just sulle, vaan yleisesti =)

Mistähän johtuu se, että syödessäni paljon hedelmiä, kasviksia ja ( tummia ) viljatuotteita mulla oli koko ajan nälkä ja naposteltua tuli vähän väliä...
Nyt rasvaisemmalla ruokavaliolla nälkää ei oikeastaan ole- ruokaa tehedssäkään ei tule naposteltua ollenkaan :O

Hedelmät ja kasvikset ovat aika vähäkalorisia. Niiden ohella pitää syödä myös runsaasti rasvaa ja proteiineja sisältäviä ruokia. Itse syön mm manteleita, saksanpähkinöitä, kananmunia, papuja... Hedelmistäkin avokado sisältää paljon rasvaa. Nam! :)

Yhteistyössä