miksi pikkusisarusten pitää saada aina kaikkea vanhaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"outoa"

Vieras
miksi pikkusisaruksille harvemmin ostetaan uusia vaatteita, leluja, vaunuja jne..

olen huomannut että useimmat säästävät kaikki esikoisen tavarat/vaatteet pikkusisaruksille, sitten puetaan esim. tytötkin poikien väreihin jos esikoinen on ollut poika.

ei kai niin tiukkaa ole ettei voisi pikkusisarukselle ostaa uutta, erilaista, voihan esikoisen tavarat myydä pois.

itse en ainakaan tykkää että vain esikoinen saa uutta ja sitten pikku sisarukset joutuisivat tyytymään kaikkeen vanhaan aina. pahin on kun kengätkin jotkut kierrättävät. tuli vain mieleen että pitääkö niitä lapsia tehdä niin paljon jos on kovin tiukkaa..

meillä ei ainakaan ole näin. Esikoinen poika ja kuopus tyttö, joten ainoastaan jotkut vaatteet on kiertäneet. Sukset ja pyörät on olleet kierrossa, mutta muuten kaikki on tytöllekin ostettu uutena. Nyt kolmas lapsi tulossa ja hänelle kaikki tulee uutena, koska ikäeroa jo sen verran, ttä ei jaksa kasata tavaroita varastoon. Kierrätän kyllä paljon eli kirpputoria käytetään tiuhaan (uusia tavarat ovat silti meille )

Mä ainakin säästän jotain juttuja jos joskus saan toisen lapsen. Turhaa kai se on aina uusia hankkia jos vanhatkin hyvin käyvät. Ei se vauva ainakaan ymmärrä onko sillä päällä uutta tai vanhaa tai onko sillä esikoisen käytössä olleet vaunut.

Ymmärrän harmin jos ei KOSKAAN saa mitään uutta vaan kaiken aina käytettynä. Mutta toisaalta on aikamoista tuhlausta se jos jokaiselle lapselle ostetaan vaatteet uusina, vain siksi että niitä ei saisi kierrättää.

Onko parempi jos pikkusisaruksen tavarat on kirpparilta kuin että ne ovat isomman sisaruksen vanhoja?

Ostaisin sille esikollekin kaiken käytettynä jos hyväkuntoista löytäisin. Ainut tapa millä maailma pelastuu on se että vähennämme kulutusta.

Voisitko ajatella vaikka sitä, että tällä kulutuksella maapallo ei oikeasti kestä tätä ihmismäärää? Siksi kierrätän, ostan käytettyä ja mietin ostopäätöksiäni tarkkaan.

[QUOTE="vieras";23056104]Voisitko ajatella vaikka sitä, että tällä kulutuksella maapallo ei oikeasti kestä tätä ihmismäärää? Siksi kierrätän, ostan käytettyä ja mietin ostopäätöksiäni tarkkaan.[/QUOTE]

Porukan ainut fiksu!

Minä olen ymmärtänyt niin, että esim. vaunut eivät ole vauvan omaisuutta, vaan vanhemman työväline. Lelut ovat suurimmaksi osaksi yhteisiä. Eikä ole tyttöjen ja poikien värejä, tämä äälilömäisyys jaksaa aina naurattaa.

eiöhän yleensä ole tapana hankkia sitä, mitä tarvitaan, silloin, kun tarvitaan ja sille, joka tarvitsee.

No mulla on 2 poikaa ja kyllä tuon isomman vaatteet siirtyy nuoremmalle, mutta aina tulee jotain uutta ostettua kuitenkin, mutta aika vähän. Tosin tuo isompikin saa tällä hetkellä mun kavereilta vaatteita, joten suurin osa tulee käytettynä jo isommalle.

Koska se on järkevää.

Miksi ihmeessä mä hävittäisin isomman lapsen vaatteet ja tavarat pois, kun pienempi tarvitsee vastaavat vaatteet ja tavarat käyttöönsä tasan vuoden päästä?!?

Esikoisen kamoja ei olla säästetty, kun ikäeroa on yli 6v seuraavaan, mutta keskimmäiseltä siirtyy ihan kaikki siirtokelpoinen pienemmälle.

Meillä lapset saavat hyvin harvoin täysin uutta, vaikka se uusi meille onkin. Käytän siis pitkälti ainakin vaatteiden (ja melko pitkälti lelujenkin) osalta kirppiksiä hyväkseni. Onko sen niin väliä saako nuorin isosiskon tummanlilan paidan, vai ostetaanko hälle kirppikseltä jonkun muun lapsen vanha vaalean lila paita?

Mä en tunne yhtäkään perhettä jossa nuorin joutuu AINA tyytymää kaikkeen vanhaan, kuten sinä asian ilmaisit. Kun ei ne kaikki vaatteet ja lelut millään pysy hyväkuntoisena. Moni keskimmäisen paita on joutanut meillä lattiarätiksi tai matonkuteeksi ja tällöin on sitten ostettu pienemmälle vastaava tilalle joko ihan uutena tai sieltä kirppikseltä.

Moni lapsi myös oikeasti ilostuu siitä, kun saa jotakin isosiaruksen vanhaa ihka omakseen. Yleensä kun niitä vaatteita ja leluja on sitä ennen ehditty ihastelemaan isosisaruksen päällä ja leikeissä.

Toki tavarat voi myydä myös pois, mutta mä olen kyllä tehnyt ihan helkutin kovan työn että olen saanut haalittua useamman vaatekerran lapsille käytettynä, hyväkuntoisena ja edulliseen hintaan...en mä ihan huvin ja urheilun vuoksi ala niitä pois myymään, kun ne kaikki tosiaan tulee uudestaan käyttöön vuoden kuluttua.

Rahasta tämä tapani olla ja elää ei ole kiinni, sillä kykenen toki ostamaan kaikki uutena vaikka jokaiselle perheemme lapselle. Kyse on elämäntavasta, periaatteesta ja järjen käytöstä.

[QUOTE="vieras";23056104]Voisitko ajatella vaikka sitä, että tällä kulutuksella maapallo ei oikeasti kestä tätä ihmismäärää? Siksi kierrätän, ostan käytettyä ja mietin ostopäätöksiäni tarkkaan.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Meillä vain yksi lapsi ja myönnän, että nyt isompana ei tule juuri enää hankittua käytettyä kuin vauvalle... Sisarukselle kierrättäisin mielelläni, ja vino pino lapsen vaatteita kaapeissa odottaakin, jos joskun vielä niille olisi käyttöä. Ap:lle :hug:

Rahasta ei ole pulaa, mutten ymmärrä miksi ehjiä ja toimivia asioita pitäis laittaa pois ja ostaa uutta tilalle. Meillä on edelleen käytössä noin 14 vuotta vanha leivän paahdin, ei viitti toimivaa heittää poiskaan. Enkä ymmärrä poikien ja tyttöjen vaate eroa, helposti monet vaatteista menee sekä että, tietty poikaa en mihinkään mekkoon rupeais pukemaan, mutta periaatteessa vaatteiden värillä ei kauheasti ole merkitystä, oli tyttö tai poika niin pinkistä en tykkää enkä sellaisia osta.

Kai me ollaan sitten oikein erityisen kauheita, kun ei esikoinenkaan saa paljoa uutena, vaan serkuilta kierrätettyinä. Hän ei harmi vaan itse ole asiaa ymmärtänyt surra, hänelle kun ne ovat silti uusia, vaikka joku muu niitä ensin olisikin käyttänyt.

Kaiken kukkuraksi tämä on tietoinen valinta ja yritämme opettaa jälkikasvullemme, että materia on vain materiaa ja rahalla ei saa onnea.

Esikoiselle ostettiin kaikki uutena: yhdistelmät, sängyt, hoitopöytä, vaatteet, sitteri... jne. Vaikka tiedossa oli, että toinenkin lapsi halutaan, myin pois ne tavarat ja vaatteet jotka koin käytössä epäkäytännöllisiksi tai jopa huonoiksi. Esikoiselta, joka on poika, säästin valkoiset/neutraalit ihan pienen vauvan vaatteet, sekä ne, joilla on tunnearvoa.

Nyt on toinen tulossa eikä sukupuoli ole tiedossa. Hän perii esikoisen vaunut ja sängyn ym, vaikka olisi tyttö.

Ostan kyllä toki uutenakin paljon sitten tulevaisuudessa, mutta olen kyllä sitä mieltä että kierrätys kuitenkin kannattaa.

[QUOTE="outoa";23056042]miksi pikkusisaruksille harvemmin ostetaan uusia vaatteita, leluja, vaunuja jne..

olen huomannut että useimmat säästävät kaikki esikoisen tavarat/vaatteet pikkusisaruksille, sitten puetaan esim. tytötkin poikien väreihin jos esikoinen on ollut poika.

ei kai niin tiukkaa ole ettei voisi pikkusisarukselle ostaa uutta, erilaista, voihan esikoisen tavarat myydä pois.

itse en ainakaan tykkää että vain esikoinen saa uutta ja sitten pikku sisarukset joutuisivat tyytymään kaikkeen vanhaan aina. pahin on kun kengätkin jotkut kierrättävät. tuli vain mieleen että pitääkö niitä lapsia tehdä niin paljon jos on kovin tiukkaa..[/QUOTE]

Meillä taitaa olla toisin päin.
Eli esikoiselle ja vanhemmille lapsille ostettiin enemmän vanhaa/kierrätettyä/käytettyä.
Nuorempien kohdalla olemme laiskistuneet ja sorrumme useammin uuteen.

Mieluummin käytän tällä kolmannellakin samoja vaunuja kuin edellisilläkin kuin näkisin vaivaa vanhojen myymisestä ja uusien ostamisesta. Ja vaunut on aika vanhatkin vielä, yli 7 vuotta sitten ostetut ja hyvin toimii. Suurin osa vauvanvaatteista on jonkun vanhoja. Miksi laittaa hyvää tavaraa kiertoon, kun itsellä on sille käyttöä? Saa tämä uusi vauvakin tietysti jotain uutena, mutta kaikkea ei vaan ole järkeä pistää uusiksi.

Minusta olisi sulaa hulluutta jättää käyttämättä isosiskon vanhat vaatteet, tms. jos 1v7kk nuorempi sisko voi niitä käyttää. En mä mtn lumppua toiselle pukisikaan mutta meillä kyllä vaatteista pidetään hyvää huoltakin. tuskinpa tuo 1,5v vielä osaa vaatia uutta ja pränikkää päälle... Mä voisin taas esittää kysymyksen miksi kaikki pitää ostaa uutena? minusta täyttä tyhmyyttä heittää hyvää hukkaan vain siksi että mun 1,5veen herkkä sielu vahingoittuu isosiskon vanhoissa vaatteissa... ;)

Itse ainakin olen säästänyt lähes kaikki esikoisen vaatteet ja nyt ovat kierrätyksessä toisella. Eikä kyse ole siitä, etteikö olisi varaa ostaa uusiakin vaatteita, mutta mielestäni se vain on niin idioottimaista luonnonvarojen tuhlausta. Jo esikoisen aikana kauhistelin sitä tavara/vaate/roskamäärää, mikä pienestä lapsesta aiheutuu, joten ainakin omalta osaltani pyrin minimoimaan kaiken kulutuksen.

monta vuotta säästätte vaatteita/tavaroita? minulla esikoiselta jäämässä vino pino vaatteita /tavaroita ja haaveissa on pikkusisarus, mutta kun tämän esikoisenkin osalta meni useampi vuosi että hänet saatiin niin en tiedä säilyttäisinkö useita vuosia jos toista ei tulisikaan??

Meillä on poika ja tyttö. Hyväkuntoiset vaatteet ja esim. yhden talven verran käytetyt hyväkuntoiset kengät on menneen veljeltä siskolle. Sekä melkein käyttämättömät kuravaatteet. Mitähän mun pitäis noille tehdä jos ei kierrättää siskolle? Tehdä isompi duuni, myydä pojan vaatteet ja ostaa tytölle uusia... Juu, ei riitä energia. Tytöllekin ostetaan kyllä paljon uutta, mutta kivaa kun ei tarvitse ostaa niiin paljon.

No mä ainakin kierrätän kaikki vaatteet, myös omani. Itselleni harvemmin uutta vaatetta ostan, vaan just kirpparilta ja äidin ja siskojen kanssa tehään vaihtokauppoja kun ollaan kaikki samankokoisia. Esikoiselle vaatteet ostan kirppareilta ja sitte lahjaks tulleita, siitä ne menee kummipojalle ja sieltä takasin meille. Tietenkin kovin kuluneet, risaiset ja tahraiset vaatteet joutaa uusiokäyttöön, räteiksi yms. mutta muuten kyllä käytetään sitten taas meidän pojalle. Nyt kun mulla on pojat samankokoisia 1v ja 2v4kk niin ostelen kirpparilta ja käytetään vähän vuorotellen molemmilla, kumpikaan ei saa omaa tai uutta.

Mihin tämä maailma joutuis jos kaikki heittäis vanhat pois ja ostais aina uutta? Kenelle sä myisit ne vanhat vaatteet, jos kaikki haluis ostaa uutena lapsille kaikki?

Minä ihmettelen, että miksi kukaan edes jaksaa jaksoi vastata tähän aloitukseen. Itse en vaivaudu tähän edes muuta sanomaan. Luotan siihen, että suurimmalla osalla ihmisistä on yhä järki päässä, ja sanaton viestintä toimii meidän muiden välillä, mitä aatteita tosta ap:n aloituksesta tulee...

Oli esikoisellakin suureksi osaksi kirpparivaatetta. Sisarukset käyttävät myös näitä, mutta saavat kyllä uuttakin niin kaupasta kuin kirpparilta. Kaksoset kun tulossa niin ei nuo esikoisen vaatteet edes riitä niille.

Yhteistyössä