Miksi pieniä vauvoja viedään nykyisin jatkuvasti muille hoitoon/yökylään?

• Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä :(
  • Ensimmäinen viesti
ei ymmärrä :(
Olen seurannut viimeaikoina monen tutun pariskunnan perhe-elämää.

Pieni parin kuukauden ikäinen vauva viedään mummille hoitoon, että isä ja äiti pääsee bilettämään.

Ja tätä toistuu säännöllisesti.

Alle vuoden ikäinen vauva sairastuu flunssaan. Vauva viedään mummolaan hoitoon, ja lapsen vanhemmat lähtee itse reissuun.

Mielestäni alle vuoden ikäistä ei pidä viedä muille hoidettavaksi, ellei ole pakottavaa tarvetta ole viedä lasta minnekään.

Etenkin "helpot" korvikeruokitut vauvat näyttäisi olevan helppo tuupata muiden hoidettvaksi.

"Pikkuinen Jättiläinen"
En minäkään ymmärrä jos syynä on se että on vain halu päästä vain bilettämään ja tätä on siis jatkuvasti.. Ymmärrän kyllä sitten taas jos haluaa pienenkin vauvan antaa hoitoon jos tuntuu siltä että henkisesti tai fyysisesti ei vaan jaksa (eli haluaa vaikka nukkua kunnolla jos vauva valvottaa). Silloin se on vauvankin etu pidemmän päälle jos ne vanhemmat saa levätä.

Kyllä sitä äiti ja iskäkin välillä kaipaa pikku tuulettumishetken. Sama kai se on missä sitä tuulettuu, oli se sitten baarissa remuten tai hienostuneesti teatterissa, jos se lapsi on kerran joka tapauksessa yötä jossakin muualla.

Itse en ole kokenut tarvetta viedä vauvaa sen enempää hoitoon. Joskus 6kk paikkeilla noiden isompien lasten kanssa ollaan tehty niin että meille on kotiin tullut hoitaja illasta kun vanhemmat ovat lähteneet ulos, ollaan sitten itse palattu kotiin jo puoliltaöin. Ihan sopiva rentoutumishetki meille, joku toinen ehkä kaipaa sitten enemmän?

Satunnaisena en näe tuossa mitään sen ihmeellistä ja ymmärrän hyvin jos vaikka tulee eteen jotkut erityiset juhlat (ystävän häät tms) mihin halutaan sitten mennä ilman lasta. Ymmärrän äidin/vanhempien väsymyksen ja sen että haluaa välillä nukkua yön rauhassa.

Ihan pariviikkoisen vauvan kohdalla minun on kieltämättä vaikea ymmärtää sitä että äidin on "pakko päästä bilettämään" niin että lapsi laitetaan siksi hoitoon. Itselle on nuo erossaolot pienistä vauvoista olleet niin vaikeita että vastasyntyneen kohdalla en pääse oikein sisälle siihen että äiti kaipaa heti sitä omaa aikaa noin. Enkä nyt muutenkaan vauvan kohdalla sitä jos tämä täytyy joka viikko viedä useammaksikin yöksi hoitoon jotta vanhemmat pääsevät tuulettumaan. Onneksi minun ei kaikkea tarvikaan ymmärtää ja pääasiahan on että lapsella on turvallinen hoitaja.

Kumma kyllä mun tuttavapiirissä ei tuollaista esiinny. Liekö sitten syynä se että ollaan menty ja biletetty ensin ja sitten vasta tehty lapset? Kaikki tietää mitä baareissa on, ei siellä ole enää tarvetta käydä. Muutenkin sellaiset biletysmenot hoidetaan tavallisesti niin että toinen menee kavereitten kanssa ja toinen hoitaa lapset. Sitten taas toisinpäin. Eri asia sitten jos tiedossa on esim. lapsettomat häät, mutta niitäkään ei enää ihan joka viikonlopulle osu :D

Mua jotenkin ottaa päähän toi että kytätään ja arvostellaan sitten tuttuja selän takana -anonyyminä netissä vielä. Jos se sua oikeasti niin paljon rassaa, niin otahan asia puheeksi näitten vanhempien kanssa.

Aika harvinaista taitaa olla pienien vauvojen yökyläilyt /hoitoonvienti veikkaisin.
Itseasiassa luulen ihan mutu-tuntumalta että harvinaisempaa kuin aiemmin, kun töihinkin palattiin nopeammin synnytyksen jälkeen...

"äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä :(;23497935:
Olen seurannut viimeaikoina monen tutun pariskunnan perhe-elämää.

Pieni parin kuukauden ikäinen vauva viedään mummille hoitoon, että isä ja äiti pääsee bilettämään.

Ja tätä toistuu säännöllisesti.

Alle vuoden ikäinen vauva sairastuu flunssaan. Vauva viedään mummolaan hoitoon, ja lapsen vanhemmat lähtee itse reissuun.

Mielestäni alle vuoden ikäistä ei pidä viedä muille hoidettavaksi, ellei ole pakottavaa tarvetta ole viedä lasta minnekään.

Etenkin "helpot" korvikeruokitut vauvat näyttäisi olevan helppo tuupata muiden hoidettvaksi.
En minäkään ymmärrä, jos syynä on, että mennään vaan "bailaan". Jos äidin tai isän voimavarat on loppu esim. kovin itkuisen vauvan (allergiat, koliikki tms.) vuoksi, silloin se yhden ja vrk:n lepo tekee hyvää vanhemmille ja jaksavat taas paremmin.

rtee
Mun hyvä ystävä vei juuri 5kk ikäisen lapsen yön yli hoitoon että vanhemmat pääsi toiselle paikkakunnalle kaverin synttäreille. Kai mussa on jotain vikaa, mutta en näe tässä mitään väärää.

rtee
[QUOTE="äiti";23499367]En minäkään ymmärrä, jos syynä on, että mennään vaan "bailaan". Jos äidin tai isän voimavarat on loppu esim. kovin itkuisen vauvan (allergiat, koliikki tms.) vuoksi, silloin se yhden ja vrk:n lepo tekee hyvää vanhemmille ja jaksavat taas paremmin.[/QUOTE]

Entä jos sinne bailaamaan mennäänkin ennalta ehkäisevästi ettei ne voimavarat ehdi loppua?

Veikkaava äiti
Mun hyvä ystävä vei juuri 5kk ikäisen lapsen yön yli hoitoon että vanhemmat pääsi toiselle paikkakunnalle kaverin synttäreille. Kai mussa on jotain vikaa, mutta en näe tässä mitään väärää.
Veikkaan, että eniten meteliä vauvan / lapsen hoitoon viennistä saa aikaan äidit, joilla ei ole mahdollisuutta viedä vauvaansa/lastansa hoitoon. Yön yli tai muutaman tunnin hoito silloin tällöin ei ole kenellekään pahaksi; äiti ja isä pääsevät tuulettumaan ja vauvakin tutustuu muihin sukuluaisiin. Puhuvat vaan nämä ensiksi mainitut, että äidin ja vauvan symbioosi ei saa rikkoa. Joo, ja muita symbioosejahan ei tarvita...?!

Tyystin eriasiana nään juuri tuollaiset humalahakuiset reissut esim. joka toinen viikonloppu. Siinä ei sitten ole enää kohdillaan mikään, ei ole koko symbioosia.

rtee
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ap;23499444:
tarkoitin bailaamisella sitä, että joka kuukausi viedään lapsi hoitoon vain ryypätäkseen. Sen verran tarvitsee aikuisella ihmisellä on jaksamista ihan "normin" vauvan kanssa, että jaksaa ilman joka kuukausittaista bailaamista.
No joo, en minäkään näe sitä hyvänä, jos ihan jatkuvasti ollaan viemässä pieni vauva hoitoon, vaikkakin minusta bailaaminen ja vaikka joku harrastus ovat aivan yhtä hyviä tai huonoja syitä hoitoon viemiseen.

li
Meillä ei lapset ole menneet muualle hoitoon, kuin vasta vanhempi 3v jäi mummolle yökylään, koska mummi pyysi ja hyvin meni. Poika nautti hirmuisesti. Muutoin lapsille on järjestetty luotettava hoitaja kerran kuussa, kun olemme miehen kanssa lähteneet ulos. Ja hoitaja on tullut kun lapset ovat menneet nukkumaan ja olemme palanneet aina yöksi kotiin, tarvittaessa hoitaja on jäänyt aamuun saakka, mutta näitä kertoja on ollut vain kaksi.

Toisille tuulettuminen on biletystä, toisille laatuaikaa miehen kanssa tai ystävien kesken rennommin, nukkumista tai vaan rauhaisaa olemista. Yhtäkaikki, tyylinsa kullakin ja yleensä lopputulos on jaksavampi vanhempi.
Toiset kaipaa breikkiä useammin, toiset harvemmin, mutta kaikki toivovat jossain vaiheessa lapsivapaata aikaa, sitä on turha kiistää, joten turhaa purinaa ;)

Juuh!
Alkuperäinen kirjoittaja Veikkaava äiti;23499462:
Veikkaan, että eniten meteliä vauvan / lapsen hoitoon viennistä saa aikaan äidit, joilla ei ole mahdollisuutta viedä vauvaansa/lastansa hoitoon. Yön yli tai muutaman tunnin hoito silloin tällöin ei ole kenellekään pahaksi; äiti ja isä pääsevät tuulettumaan ja vauvakin tutustuu muihin sukuluaisiin. Puhuvat vaan nämä ensiksi mainitut, että äidin ja vauvan symbioosi ei saa rikkoa. Joo, ja muita symbioosejahan ei tarvita...?!

Tyystin eriasiana nään juuri tuollaiset humalahakuiset reissut esim. joka toinen viikonloppu. Siinä ei sitten ole enää kohdillaan mikään, ei ole koko symbioosia.
Puit ajatukseni sanoiksi :)

T. Äiti, jonka 1.5v. lapsi ollut kerran mummulassa yöhoidossa

...
Itse olen fb:n kautta seurannut yhden tutun elämää,yksi lapsi on nyt (8kk) ja toista yritetään. En pysty edes kahden käden sormilla laskemaan lapsen yöhoitokertoja, on ollut vähintään joka toinen viikonloppu yöhoidossa mummoloissa,kavereilla...kuka vaan haluaa ottaa. Jopa facebookissa etsinyt yöhoitajaa lapselleen! Kun ei jaksa kuulemma olla lapsen kanssa viikonloppuisin kun jo viikot on. Lapsi on kiltti,nukkuu yöt,ei koliikkia,ei allergioita. Lapsen äidillä ikää 19v.
Itsellä lapsi 1v 2kk ja ei ole koskaan ollut yöhoidossa,mies tekee reissutöitä,hyvin jaksan. Nuori olen itsekki mutta lapsi on tärkeämpää kuin se baarissa juokseminen.

Toisille tuulettuminen on biletystä, toisille laatuaikaa miehen kanssa tai ystävien kesken rennommin, nukkumista tai vaan rauhaisaa olemista. Yhtäkaikki, tyylinsa kullakin ja yleensä lopputulos on jaksavampi vanhempi.
Toiset kaipaa breikkiä useammin, toiset harvemmin, mutta kaikki toivovat jossain vaiheessa lapsivapaata aikaa, sitä on turha kiistää, joten turhaa purinaa ;)
Peesi.

Ja samaa kysyn kuin pari aiempaakin,että kuka näitä tälläsiä vanhempia ketkä vievät lapsia toistuvasti hoitoon tuntee?Siis ihan niinkuin monin kappalein..toki varmaan monen tuttavapiiristä joku löytyy mutta että niin paljon että "näistä ihmisistä" puhutaan oikeen monikossa.

"tyty"
Suomessa on valitettavasti kadonnut sellainen ajatusmaailma, että koko suku ja kylä huolehtii lapsista. Ydinperheen pitäisi vaan kököttää keskenään ja äidin ja isän huolehtia lapsista joka ikinen minuutti, ihan kuin ei lapset pärjäisi muidenkin aikuisten kanssa. Uskon, että lapsen ja mummon suhteelle kyläily ilman vanhempia ja yökyläilykin tekee ihan hyvää. Äärimmäisen tärkeää on tietysti se, että lapsi tuntee itsensä tärkeäksi ja toivotuksi, sekä kotona että mummolassa.

...
Minä voin kertoa tuntevani 3 tällaista äitiä. Yksi näistä on sukulainen (melko läheinenkin), yksi on entinen kaverini, yksi on tuo fb-tuttu,josta aikaisemmin kerroin. Ja yhden tiedän joka OLI tällainen äiti,nyt lapsi on jo 10v ja haluaa olla jostain syystä viikonloput kavereillaan kun äiti juo..

"vieras"
Nykyisin? Mitä oon yhtään vanhempien ihmisten kanssa jutellut, niin musta päinvastoin tuntuu, että ennen tuo oli paljon yleisempää laittaa ihan pieniäkin lapsia hoitoon muille, yöksi ja pidemmiksikin ajoiksi.

"Riina"
Mulla on tuttava, jonka vauva oli ensimmäisen kerran yökylässä kolmen viikon ikäisenä. Nyt on n. neljä kuukautta ja ainakin joka toinen viikonloppu on ollut yökylässä siitä ekasta kyläilystä lähtien + lisäksi viikolla useamman illan. Joten ainakin tämän yhden perheen tiedän, jossa näin toimitaan ja tuskin ainoa on.

Yhteistyössä