Miksi pettäminen pitäisi hyväksyä? Ja miksi jotkut eivät tajua sitä, että kaikki eivät hyväksy pettämistä?

Jotkut tuolla jo kuuluisaksikin tulleessa ketjussa kirjoittavat, että mitä se nyt haittaa vaikka panee toisten kanssa. Pysyy parisuhde vain hyvässä kunnossa sillä tavalla yms.

Miksi ei voida käsittää sitä, että kaikki eivät hyväksy pettämistä? Kaikki eivät pidä sitä parisuhteen parantamisena, että käydään välillä naimassa toisten kanssa. Kun jotkut haluavat parisuhteelta sitä, että ollaan uskollisia.

Jos joillakin toimii tuon toisten kanssa paneminen, niin antaa mennä vain. Mutta ei kaikkien tarvitte tehdä niin. Mulle ainakin olisi erittäin suuri loukkaus jos mies panisi toisen kanssa eikä se suhde siitä todellakaan paranisi.

Sari
Mä annan sen siliän tien kenkää jos mieheni pettäisi ja tiedän että niin kävisi myös toisin päin jos tapahtuisi, me ollaan tästä aiheesta keskusteltu heti suhteen alussa ja kummallakin oli heti selvät sävelet pettämisen suhteen!

vieras
Minä en ymmärrä että mitä hittoa yhden pariskunnan henkilökohtaiset tai jopa intiimit asiat kuuluu kelleen toiselle!!! Jokainen pari tehköön kuin keskenään parraaks näkee, mitä se naapurille kuuluu? Toiset harrastaa parinvaihtoa, toiset pelkkää lähetyssaarnaajaa pimeässä peiton alla oman kumppanin kanssa lauantaisin saunan jälkeen ja sitten ne lukemattomat muut tavat elää ja olla. Miten edes voi kiinnostaa toisten tällaiset asiat niin paljon että tehdä niistä numero?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en ymmärrä että mitä hittoa yhden pariskunnan henkilökohtaiset tai jopa intiimit asiat kuuluu kelleen toiselle!!! Jokainen pari tehköön kuin keskenään parraaks näkee, mitä se naapurille kuuluu? Toiset harrastaa parinvaihtoa, toiset pelkkää lähetyssaarnaajaa pimeässä peiton alla oman kumppanin kanssa lauantaisin saunan jälkeen ja sitten ne lukemattomat muut tavat elää ja olla. Miten edes voi kiinnostaa toisten tällaiset asiat niin paljon että tehdä niistä numero?
Huoh. Eihän tässä minkään yhden pariskunnan tavoista puhuttu vaan siitä, että miksi se pettäminen pitäisi hyväksyä.

Miksi ei voi käsittää sitä, että toisille pettäminen ei ole pettämistä vaan yhdessä sovittu tapa elää. Eihän voi tulla petetyksi, jos se on sovittua, eihän?
Ei sillä että se olisi meidän suhteessa ok. Mutta kaippa se muilla voi olla.

jeiu
Ne ihmiset ei näe asiaa välttämättä pettämisenä. Jotkuthan elää avoimessa suhteessa, jossa kummatkin seikkailee omia menojaan eikä niitä lasketa pettämiseksi. Kenties tällaisessa suhteessa pitkään elänyt ei muista tai halua myöntää, että heidän tyylinsä on edelleen monelle jopa vastenmielinen eli ei todellakaan normaalia ja hyväksyttävää.

En oikeasti tiedä, koska itse en tuollaiseen pystyisi, mun mielestä parisuhde tarkoittaa todellakin kahta ihmistä, ei mitään ylimääräisiä osapuolia. Oli ne sitten tiedossa tai ei.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Huoh. Eihän tässä minkään yhden pariskunnan tavoista puhuttu vaan siitä, että miksi se pettäminen pitäisi hyväksyä.
Toiset hyväksyy toiset ei ja valinta on jokaisen oma. Tarviiko niitä omia parisuhdekuvioitaan selittää muille, miksi ne muita ylipäätään kiinnostavat? Sitä minä niinku tarkoitin. Että mitä se meille kuuluu jos naapurit hyväksyy pettämisen ja mitä se meille kuuluu että taas toiset naapurit ei.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Miksi ei voi käsittää sitä, että toisille pettäminen ei ole pettämistä vaan yhdessä sovittu tapa elää. Eihän voi tulla petetyksi, jos se on sovittua, eihän?
:flower:

miina
Niin... minäkin aina ajattelin, että en ikinä milloinkaan hyväksy ja anna anteeksi pettämistä ja eroan heti. No, mies meni ja petti. Erottiin heti. Puoli vuotta oltiin erossa ja palattiin kumminkin lopulta yhteen. joskus se parisuhde ei kariudukkaan pettämiseen, mutta työtä/tahtoa se vaatii niin petetyltä kuin pettäjältä. Luottamus toista kohtaan ei ole enää ikinä 100%, mutta silti koimme, että on hyvä jatkaa yhdessä. Tätä eivät kaikki ymmärrä, enkä muiden ymmärrystä tarvitsekkaan. Koimme ison kriisin tämän pettämisen takia ja moni asia muuttui, lopulta parempaan suuntaan. Nyt tästä on jo jo vuosia ja mies ei ole pettänyt. Toki en voi tietää sitä täysin, mutta voiko kukaan?

Eron aikana huomasin, että pärjään loistavasti yksin. jos mies vielä jää pettämisestä kiinnin, niin minun on helppo lähteä kun tiedän, että tuun pärjäämään. Pitkä parisuhde on monimutkainen juttu ja ihminen erehtyväinen. En olisi ikinä uskonut, että voin lopulta antaa anteeksi, mutta niin kävi. Olen onnellinen, että jaksoimme yrittää.

oi oi
Oi ihana romantiikka! Oi ihana ehdottomuus! Romantiikan renesanssi iskee kyynistyneiden suurien ikäluokkien vanhetessa! Ihmeellistä, että meillä on taas varaa ehdottomiin ja elämää suurempiin tunteisiin!

Pois kaikki järki ja rationalismi. Tunteet, odotetut, kuvitellut ja valehdelluksi tulleet jylläävät nuorilla naisilla (ja kai miehilläkin.)

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
No pettämistä se ei voi olla jos on yhdessä sovittu enkä mä kyllä mielestäni missään teilannut niitä jotka noin tekee. Mutta se tapa ei sovi kaikille, sitä ei tunnu kaikki ymmärtävän.

Toiset hyväksyy toiset ei ja valinta on jokaisen oma. Tarviiko niitä omia parisuhdekuvioitaan selittää muille, miksi ne muita ylipäätään kiinnostavat? Sitä minä niinku tarkoitin. Että mitä se meille kuuluu jos naapurit hyväksyy pettämisen ja mitä se meille kuuluu että taas toiset naapurit ei.
Tämä on keskustelupalsta ja asioista voi keskustella yleisellä tasolla. Ei tässä kukaan mitään tarkkoja asioita parisuhteestaan kerro.

vieras
Tämä on keskustelupalsta ja asioista voi keskustella yleisellä tasolla. Ei tässä kukaan mitään tarkkoja asioita parisuhteestaan kerro.
Siinä missä sua inhottaa että pitäisi hyväksyä pettäminen, jotain inhottaa että pitäisi kieltää vieraissakäynnit. Kuka sitä on tuomitsemaan kumpaakaan? edelleen, henkilökohtaisia asioita ja niin kauan kun meitä itseämme ei pakoteta niin ei kuulu mille mitä ne muut asiasta ajattelee ja toimii eikä samoin niille muille meidän tapamme.

Rukoilijasirkka
Mun mielestä ei pidä pettämistä hyväksyä. Kaikkea ei tarvitse vesittää, kuten avioliitolle käy, kun hyväksytään pettäminen. Mitä järkeä roikkua penseässä suhteessa? Pitää rakastaa tai sitten ei rakasta. Ei mitään siltä väliltä.

Miksi ei voida käsittää sitä, että kaikki eivät hyväksy pettämistä? Kaikki eivät pidä sitä parisuhteen parantamisena, että käydään välillä naimassa toisten kanssa. Kun jotkut haluavat parisuhteelta sitä, että ollaan uskollisia.
Taitaa olla yleisempää että avoimia suhteita arvostellaan ja ihmetellään, tuskin monikaan vakavissaan ihmettele jos joku haluaa olla yksiavioinen?

Parisuhteita on monenlaisia, joillekin puolison kehon omistamista yksinoikeudella on tärkeintä suhteessa ja suuri rakkaudenosoitus, toisille yksiavioisuudessa ei ole mitään itsearvoa.

sitä mitä ei tiedä, ei satuta B) oon sanonu ukolle et jos pettää niin parempi tehdä se salassa ja kärsiä omantunnon tuskat omassa päässä... voisin varmaankin antaa anteeksi jonkun yhden illan jutun jos nyt saisin tietää. mut en sit tiedä mitä se saa aikaan suhteessa. eikä mulla nyt varsinaisesti ole mitään sitä vastaan et jotku siihen pettämiseen niin jyrkästi suhtautuukin.

Tässä maailmassa on lukemattomia tapoja elää ja olla, eikä niitä tarvitse kaikkia ymmärtääkään. Helpommalla pääsee, kun ei vaivaa päätään moisilla.
Itse en pettämistä hyväksy. Piste. Exä totesi mulle kerran muina miehinä kesken sänkytouhujen, että toivoisi pääsevänsä vielä sankyyn kahden muunkin naisen kanssa. Sai hetken päästä ihan vapaasti lähteäkin niitä naisia metsästämään... Hän ei siis pettänyt, mutta toivoi selvästi saavansa kokea jotain muuta kuin vain meidän parisuhteen kestävän. That's it ja hyvää jatkoa sitten vain.

Siinä missä sua inhottaa että pitäisi hyväksyä pettäminen, jotain inhottaa että pitäisi kieltää vieraissakäynnit. Kuka sitä on tuomitsemaan kumpaakaan? edelleen, henkilökohtaisia asioita ja niin kauan kun meitä itseämme ei pakoteta niin ei kuulu mille mitä ne muut asiasta ajattelee ja toimii eikä samoin niille muille meidän tapamme.
Mä en ole kylläkään tuominnut ketään ja tämä on edelleen yleinen keskustelupalsta ja tästä asiasta saadaan keskustella vaikka sä olisit mitä mieltä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Taitaa olla yleisempää että avoimia suhteita arvostellaan ja ihmetellään, tuskin monikaan vakavissaan ihmettele jos joku haluaa olla yksiavioinen?

Parisuhteita on monenlaisia, joillekin puolison kehon omistamista yksinoikeudella on tärkeintä suhteessa ja suuri rakkaudenosoitus, toisille yksiavioisuudessa ei ole mitään itsearvoa.
En mä kyllä hyväksyisi sitäkään, että mies vaikkapa tekstailisi toisen naisen kanssa eikä kyse olisi mistään kaveruudesta. Muiden kanssa ei tarvitte häsätä jos seurustelee. Tämä on siis mun mielipide.

Uskollisuudella osoitetaan sitä, että kunnioittaa toista. Suuret rakkaudenosoitukset tehdään muuten esim. yksinkertaisesti vain sanomalla toiselle, että rakastan sua.

En mä kyllä hyväksyisi sitäkään, että mies vaikkapa tekstailisi toisen naisen kanssa eikä kyse olisi mistään kaveruudesta. Muiden kanssa ei tarvitte häsätä jos seurustelee. Tämä on siis mun mielipide.

Uskollisuudella osoitetaan sitä, että kunnioittaa toista. Suuret rakkaudenosoitukset tehdään muuten esim. yksinkertaisesti vain sanomalla toiselle, että rakastan sua.
Tuo lienee varsin yleinen ja yleisesti hyväksytty ajattelutapa. Yleisesti hyväksytty siksi että yksiavioisuus on yhteiskunnan edun mukaista (hallittu lisääntyminen ja jälkikasvusta huolehtiminen).

Yhteiskunnan normista voi kuitenkin poiketa, jos puolisoiden arvomaailma ja itseluottamus antavat myötä.

Avoimessa suhtessa ei harrasteta pettämistä ja salailua, vaan luvallista hauskanpitoa. Luvallinen vieraissakäynti, tai vaikka kolmas pyörä ei ole luottamuksen pettämistä, vaan sen osoittamista.

Hyväksytään

Tai vedetään johtopäätöksiä. Ai sä et hyväksy pettämistä? Oot siis uskovainen. sehän selittääkin paljon :LOL:

:eek: Omituinen käsitys joillakin parisuhteesta, ihmissuhteista ja luottamuksesta. Jos on uskovainen ei voi pettää? :LOL: Salli mun nauraa.
Ja jos on ateisti niin voi harrastaa vain vapaita parisuhteita ja paneskella joka toisen vastaantulijan kanssa? Just joo...

Ymmärrän kyllä avoimen suhteen. Ei siinä mitään vikaa, mutta miten pystyy pettämään avoimessa suhteessa? Eihän se ole pettämistä silloin jos on sopimus että saa käydä vieraissa. :headwall:

Jos on parisuhde jossa ollaan vannottu olevansa uskollisia toisilleen niin silloin ei yksinkertaisesti ole hyväksyttävää pettää. Ei millään verukkeella. Ei edes sillä että naapurin Liisa ja Pekkakin harrastaa parinvaihtoa. Jos haluaa pettää niin etsii samanmielisen kumppanin itselleen ja sitten voikin harrastaa luvallisesti seksiä muidenkin kuin kumppaninsa kanssa.

Tuo lienee varsin yleinen ja yleisesti hyväksytty ajattelutapa. Yleisesti hyväksytty siksi että yksiavioisuus on yhteiskunnan edun mukaista (hallittu lisääntyminen ja jälkikasvusta huolehtiminen).

Yhteiskunnan normista voi kuitenkin poiketa, jos puolisoiden arvomaailma ja itseluottamus antavat myötä.

Avoimessa suhtessa ei harrasteta pettämistä ja salailua, vaan luvallista hauskanpitoa. Luvallinen vieraissakäynti, tai vaikka kolmas pyörä ei ole luottamuksen pettämistä, vaan sen osoittamista.
Niin mä en ole edelleenkään kieltänyt toimimasta toisin vaan kertonut mun mielipiteen ja sen miltä musta tuntuu. Kertonut sen mitä mä en hyväksyisi omalle kohdalle. Eikä mun ajatusmaailmaan mahdu se, että osoitetaan luottamusta panemalla toisen kanssa.

Muut saa tehdä kuten haluaa, eihän se mun asia ole. Sitä vain ihmettelen sen erään ketjun pohjalta, että miksi pitäisi hyväksyä pettäminen. Kun siellä jotkut niin hanakasti puolustivat sitä, että muiden kanssa saa panna ja se tekee vain kaikille hyvää. Siis tyyliin, että kaikkien pitäisi tehdä niin. Miksi ihmeessä?

Yhteistyössä