Miksi palsternakat ja nauriit on aina niin kalliita?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Ehkä siksi että sato ei tule niin helposti kuin esim porkkanasta ja lantusta. (Yhden kesän kasvatuksen perusteella sanon näin...nauriita ei tullut ollenkaan, ötökät söi, ja palsternakkaa tulee vain vähän.)

"vieras"
Ehkä siksi että sato ei tule niin helposti kuin esim porkkanasta ja lantusta. (Yhden kesän kasvatuksen perusteella sanon näin...nauriita ei tullut ollenkaan, ötökät söi, ja palsternakkaa tulee vain vähän.)
Mulla ei tosiaan ole koskaan ollut puutarhaa tai kasvimaata, pienen pieni piha vaan joten ei tosiaan ole kokemusta kasvattamisesta. Jotenkin oon varmaan aina kuvitellut et juurekset on suht helppoja kasvatettavia mut ilmeisesti palsternakka ja nauris eivät siis sitä ole.

mommon maalta palsternakka,lanttu,nauris. olihan net herkkua,. ensin keitethiin kypsäksi, sitte paisto net pannula voin ja sipulin kans! nams! enää ei ole mummolla kasvimaata :'( ikä alko painamaan.

ens vuonna olen luvannu itelleni tehä hienon kasvimaan! lanttu,nauris,sipuli,pasternakka,porkka,a, yrttejä! kasvihuone kans. nyt on vain porkkanaa, hernettä yms

"vieras"
mommon maalta palsternakka,lanttu,nauris. olihan net herkkua,. ensin keitethiin kypsäksi, sitte paisto net pannula voin ja sipulin kans! nams! enää ei ole mummolla kasvimaata :'( ikä alko painamaan.

ens vuonna olen luvannu itelleni tehä hienon kasvimaan! lanttu,nauris,sipuli,pasternakka,porkka,a, yrttejä! kasvihuone kans. nyt on vain porkkanaa, hernettä yms

Ihanaa kun olisi mahdollisuus omaan kasvimaahan! Tosin en varmaan osaisi mitään kasvattaa, tällanen kaupunkilaistyttö joka ei onnistu pitämään edes huonekasveja hengissä :(

[QUOTE="vieras";22075398]Ihanaa kun olisi mahdollisuus omaan kasvimaahan! Tosin en varmaan osaisi mitään kasvattaa, tällanen kaupunkilaistyttö joka ei onnistu pitämään edes huonekasveja hengissä :([/QUOTE]

onneksi on mahollisuus. ja valita saan mihinkohtaa tontiasen siota. tontilla on kokoa 4.4 hehtaaria:D tekemällä oppii parhaiten!

[QUOTE="vieras";22075398]Ihanaa kun olisi mahdollisuus omaan kasvimaahan! Tosin en varmaan osaisi mitään kasvattaa, tällanen kaupunkilaistyttö joka ei onnistu pitämään edes huonekasveja hengissä :([/QUOTE]

Porkkana ainaki tulee hyvin helposti. Meillä rupes kasvamaan rivin vieressäkin. :D Kun oli viereen pudonnut satunnaisia siemeniä.

"vieras"
Mistähän mä saisin Helsingistä omakotitalon sen kokosella pihalla et siellä vois jotain kasvattaakin ja mielellään alle 300 000 eurolla... :D Olisi kyllä niin unelma ja varmaan jossain muussa kaupungissa mahdollista toteuttaakin mutta haluun kuitenkin olla lähellä perhettä.

Keittiönoita
Minäkin olen hortonimin irvikuva eikä mulla siksi olekaan huonekasveja. Mutta olen opetellut pitämään mm basilikat hengissä kesällä parvekelaatikossa :D Menneenä kesänä istutin ruukkuihin pinaattia ja sato oli ruukkujen kokoon nähden hyvä. Asun rivitalossa ja kummatkin seinänaapurit ovat tehneet itselleen upeat pihat, joissa paljon kukkivia kasveja yms. Mä olen piharemonttia suunnitellut pitkään, mutta ensi kesäksi päätin vetää kaikki hyödyttömät kasvit tuosta pihastani pois ja laittaa siihen kasvimaan. Ajattelin hommata myös sellaisia isoja puulaatikoita, jotka täytän mullalla ja istutan niihinkin jotain. Jenkeissähän jo kasvattelevat kaupungeissa kerrostalojen katoilla ruokaa itselleen, joten miksei sitä voisi tehdä pienellä pihalla ja parvekkeellakin?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;22075330:
Meillä tulee hyvin palsternakkaa, mutta onhan sillä paljon pidempi kasvatuskausi.
Niin, no mä saatoinki tehä sen virheen että en riittävän aikaisin perkannu, enkä tainnu alkuun kastellakaan riittävästi. Kauhean myöhään itivätkin nuo harvat. No mutta tämä kesähän nyt oli tämmöne harjotus vasta. :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22075457:
Minäkin olen hortonimin irvikuva eikä mulla siksi olekaan huonekasveja. Mutta olen opetellut pitämään mm basilikat hengissä kesällä parvekelaatikossa :D Menneenä kesänä istutin ruukkuihin pinaattia ja sato oli ruukkujen kokoon nähden hyvä. Asun rivitalossa ja kummatkin seinänaapurit ovat tehneet itselleen upeat pihat, joissa paljon kukkivia kasveja yms. Mä olen piharemonttia suunnitellut pitkään, mutta ensi kesäksi päätin vetää kaikki hyödyttömät kasvit tuosta pihastani pois ja laittaa siihen kasvimaan. Ajattelin hommata myös sellaisia isoja puulaatikoita, jotka täytän mullalla ja istutan niihinkin jotain. Jenkeissähän jo kasvattelevat kaupungeissa kerrostalojen katoilla ruokaa itselleen, joten miksei sitä voisi tehdä pienellä pihalla ja parvekkeellakin?
mulla on lasitettu parveke, jossa varmaan kivasti voisi jotain kasvattaakin. Tänä kesänä ostin pari sellaista valmista laatikkoa joita myytiin parvekepalsta nimellä. Niissä kasvoi tosi komeat ruohosipulit ja basilikat, persiljat ja mintut kunnes... vihannespunkit tulivat enkä päässyt niistä eroon vaikka kuinka suihkuttelin ja mäntysuopaliuoksella yritin "myrkyttää". Luultavasti jos mulla olisi puutarha, olisi se kokonaan tuholaisten vallassa enkä saisi yhtään satoa :D

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22075504]mulla on lasitettu parveke, jossa varmaan kivasti voisi jotain kasvattaakin. Tänä kesänä ostin pari sellaista valmista laatikkoa joita myytiin parvekepalsta nimellä. Niissä kasvoi tosi komeat ruohosipulit ja basilikat, persiljat ja mintut kunnes... vihannespunkit tulivat enkä päässyt niistä eroon vaikka kuinka suihkuttelin ja mäntysuopaliuoksella yritin "myrkyttää". Luultavasti jos mulla olisi puutarha, olisi se kokonaan tuholaisten vallassa enkä saisi yhtään satoa :D[/QUOTE]
Mutta sulla olisi armeija onnellisia tuholaisia :D

Yhteistyössä