Miksi palkan kertominen on monelle niin kovin vaikeaa?

En mä nyt kaikkea viitsi yksityisasioista kertoa ja eihän sitä tietoa kaikki tarvitse. Kaveripiirissä ollaan kyllä vertailtu palkkoja ihan sen takia että tiedämme palkkatasoa. Kaksplussalle ei kuulu mun palkkani eli en sitä kyllä kirjoittele näihin ketjuihin. En oikein tiedä mitä hyötyä niistä vertailuista edes on, kun emme tiedä tehtäviä, kokemusta, jne.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
"vieras"
mä voin kertoa, mutta en niin että mut tunnistetaan. Tiedän et saan enemmän kuin kaveri, joka on ollut talossa kauemmin kuin minä. Se pomo on vaan niin nössö ettei se esitä/vaadi alaisilleen parempaa liksaa.

halipupu harmaana
Itselleni se ei ainakaan ole maailman tärkein asia, joten jos palkkaa kyselet niin pitää ensin käydä katsomassa palkkalaskelma nettipankista. Miksi sitä palkkaa muuten joku edes kyselee? Jotta tietäisi onko itse hyvä vai huonosti palkattu vai??

Itselleni se ei ainakaan ole maailman tärkein asia, joten jos palkkaa kyselet niin pitää ensin käydä katsomassa palkkalaskelma nettipankista. Miksi sitä palkkaa muuten joku edes kyselee? Jotta tietäisi onko itse hyvä vai huonosti palkattu vai??
Lähinnä sitä mietin, kun tuli mieleen kuinka esim. palkkaketjuihin monet vastaa "en kerro", "tarpeeksi paljon" ym. vastaavaa.

----
Mä ihmettelen joskus samaa kuin ap. Ihan kuin se olisi joku valtiosalaisuus. Musta palkkatasosta pitäisi pystyä puhumaan avoimesti. Ja kyllä mua kiinnostaa ainakin se, paljonko samaa työtä tekevällä on palkka. Voin tässä kertoa, että oma palkkani perustoimistonhoitotöistä on 2400 euroa :) Mutta kiinnostaa myös ihan yleisesti muidenkin ammattien palkat.

Kai ihmiset pelkää kateellisuutta sitten, vaikka musta suomalaiset tekevät siitä ihan suuren numeron. Kaikki otetaan kateellisuutena ja pidetään yllä myyttiä, että suomalaiset olisivat jotenkin erityisen kateellinen kansa...

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24786726:
Toisinaan ihmettelen, että mitä kukaan sillä tiedolla tekee? Anonyymisti netissä?
Esimerkiksi tällä palstalla käy aika samanoloista porukkaa, melkein kaikki on naisia, ikäjakauma on aika pieni loppujen lopuksi. Varmaan monia kiinnostaa verrata millainen palkka on verrattuna muihin.

"vieras"
Miksi kaikki sinun ketjusi liittyvät siihen, että ollaan joko uteliaita jostakin tai pahantahtoisia ja arvostelevia. Elätkö jotenkin muiden ihmisten kautta vai onko kovin huonokin itsetunto?

----
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24786726:
Toisinaan ihmettelen, että mitä kukaan sillä tiedolla tekee? Anonyymisti netissä?
No ei kai kukaan juuri sillä tiedolla tee mitään, että ''Aamuäreellä'' on palkka xxxx euroa. Sillä tiedolla taas voi tehdäkin, että tietystä työstä joku saa x summa enemmän/vähemmän kuin itse. Liitosta tietty saa aina oman alan keskipalkat, mutta kyllä musta on ihan hyödyllistä saada ihan ensi käden tietoa henkilökohtaisista palkkojen summista.

mieheni ulkomaalainen
Mieheni kyllä kertoo palkkansa jos joidenkin kanssa keskustellaan, itseäni ärsyttää tämä tapa. Varmasti kulttuuriin liittyvä asia, minusta vaan ei ole soveliasta.

[QUOTE="vieras";24786757]Miksi kaikki sinun ketjusi liittyvät siihen, että ollaan joko uteliaita jostakin tai pahantahtoisia ja arvostelevia. Elätkö jotenkin muiden ihmisten kautta vai onko kovin huonokin itsetunto?[/QUOTE]

En elä muiden kautta eikä ole erityisen huonoa itsetuntoa. En mielestäni ole myöskään pahantahtoinen tai arvosteleva. utelias kylläkin, sen voin myöntää.

Moni pitää raha-asioita sen verran henkilökohtaisina, että siksi toimivat noin. Anonyymisti netissä niiden kertomisen kammoilua taasen en osaa selittää muuten kuin paljastumisen pelossa. Eli jos joku tuttu kumminkin tunnistaa..

Kepsis
Eiköhän se ole selvä että tietyt asiat on toisille yksityisiä, toiset toisille. Se miksi joku ei kerro jotain, ei ole mikään merkki mistään sen syvemmästä jollei se ilmene hänen kirjoituksestaan muuten.

• Tykkää
Reactions: Huspati Huta
"marianna"
Minusta raha-asiat nyt vaan on yksityisasioita. Minun palkkani tietää mies ja esimieheni ja se riittää. Samaten velat tai paljonko auto tai asunto maksoi, tietää vain mies jonka kanssa nämä on yhteisiä asioita. Ihmetytti kyllä kovasti, kun asuntokauppoja tehtiin, kun jokainen kysyi että paljonko talosta maksoimme. Mitä väliä sillä on? Miksi se pitäisi kertoa?
Katsokaa nyt hyvä ihme eri alojen tessistä ketä kenenkin palkka kiinnostaa tai yleistä asuntojen markkinahintaa.

"vieras"
Ennen sanottiin, että rahasta puhuminen on rahvaanomaista. Oma palkka asiantuntijatehtävistä on se verran suuri, että katson paremmaksi pitää sen omana tietona, säästynpähän enemmiltä ihmettelyiltä. Mitä se muille kuuluu, mitä minä tienaan.

Yhteistyössä