Miksi päiväkotiruoka on parempaa kuin kouluruoka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis mistä johtuu, että ainakin ennen päiväkotiruoka on ollut laadukkaampaa ja enemmän itse tehtyä kuin kouluruoka? Johtuuko se siitä, että halutaan niiden pikkulasten syövän kunnolla? Miksi nykyään päiväkoteihinkin tulee einesruokia? Onko se taas jotain säästöä vai?

Niin mutta haluan tietää syyn siihen, miksi näihin aikoihin asti useissa päiväkodeissa on ollut oikeasti paljon parempaa ja enemmän oman keittiön valmistamaa ruokaa kuin kouluissa? Onko se vain sattumaa vai onko siihen jokin syy??

No useinhan se taitaa kyllä olla ihan samaa tai samalla ohjeella tehtyä, kuin kouluruoka. Se on urbaani legenda, että olis parempaa ja johtuu varmaan siitä, että päiväkoti-ikäiset eivät vielä ole keksineet, että ruoka olis yök. Koululaiset taas sanoo kaikesta ( lähes ) ruuasta yäk ja vanhemmat uskoo.
Ja se eines on vähän hämäävää, kun einekseksi kutsutaan vaikkapa keskuskeittiöltä valmiina tulevaa ruokaa, jolla ei ole mitään tekemistä einesten lisäaineiden ja suolan yms kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin mutta haluan tietää syyn siihen, miksi näihin aikoihin asti useissa päiväkodeissa on ollut oikeasti paljon parempaa ja enemmän oman keittiön valmistamaa ruokaa kuin kouluissa? Onko se vain sattumaa vai onko siihen jokin syy??
Eiköhän syynä ole kuntien toimintojen keskittäminen? Ei ole taloudellisesti järkevää pitää montaa pientä keittiötä, kun ruuat voidaan hoitaa keskitetysti yhdestä suuresta keittiöstä alueen tarpeisiin.

Mihin perustat tämän väittämän?

Kouluissa on isommat määrät lapsia, jolloin se on tehokkaampaa tehdä suurena satsina keskuskeittiössä.

Päiväkodissa on vähemmän lapsia-> paremmat lähtökohdat tehdä se siellä keittiössä itse. Mutta presiis samalla tavalla ne tehdään. Pk:n ruoka on vaan "tuoreempaa".

Mutta nykyäänhän joihinkin pk:in ruoka tuodaan keskuskeittiöistä.

Alkuperäinen kirjoittaja oletko:
Oletko itse syönyt päiväkodin ja koulun ruokaa vai kuvitteletko vaan sen olevan parempaa päiväkodissa?

Olen syönyt ja kaikissa päiväkodeissa on ollut parempaa ruokaa (oma keittiö..). Tiedän vain yhden koulun, jossa ruoka on yhtä hyvää kuin kotiruoka, koska siellä keittäjä valmistaa itse ruuan.

Oletko itse syönyt päiväkodin ja koulun ruokaa vai kuvitteletko vaan sen olevan parempaa päiväkodissa?

Olen syönyt ja kaikissa päiväkodeissa on ollut parempaa ruokaa (oma keittiö..). Tiedän vain yhden koulun, jossa ruoka on yhtä hyvää kuin kotiruoka, koska siellä keittäjä valmistaa itse ruuan.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Ja minä taas väitän, että lasteni ruokavaliot on huomioitu koulussa paremmin kuin tarhassa. Kesähoidossa 5 vuotias tyttö muistutti hoitajia pikkuveljen kala-allergiasta, kun ne eivät muistaneet asiaa... Koulussa toki osaavat itse huolehtia, mutta aina on varattu hyvää ruokaa tilalle, ei edellisen päivän tähteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:

?? mitäs naurettavaa tossa nyt oli? :o Onko se muka sinulle yllätys, että kotiruoka on parempaa ja laadukkaampaa kuin säästötoimin valmistettu kouluruoka, jossa käytetään eineksiä ym.? Vai oliko sinusta lapsena kouluruoka jotain herkkua? Ainakin muutama vuosi sitten monissa päiväkodeissa tehtiin ihan kotiruuan veroista ruokaa, kun useissa päiväkodeissa on oma keittiö sen valmistanut. Kouluruoka on halvempaa ja siinä käytetään enemmän eineksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:

?? mitäs naurettavaa tossa nyt oli? :o Onko se muka sinulle yllätys, että kotiruoka on parempaa ja laadukkaampaa kuin säästötoimin valmistettu kouluruoka, jossa käytetään eineksiä ym.? Vai oliko sinusta lapsena kouluruoka jotain herkkua? Ainakin muutama vuosi sitten monissa päiväkodeissa tehtiin ihan kotiruuan veroista ruokaa, kun useissa päiväkodeissa on oma keittiö sen valmistanut. Kouluruoka on halvempaa ja siinä käytetään enemmän eineksiä.

Ei vaan se mihin perustat sun tutkimukses... :headwall: :headwall:

Päiväkodin ruokalista

Tänään (Maanantai, 10.3.2008):
Aamupala: 4 viljan puuro,leipä,tuorepala/tuoresose
Lounas: Nakkikastike,perunat,kastike,keitetty porkkana, kurkkusuikale
Välipala: Perunarieska,mehukeitto,tuorepala

Tiistai, 11.3.2008:
Aamupala: Kaurapuuro, leipä, tuorepala
Lounas: Juustoinen uunikala, perunat tai perunasose, salaatti
Välipala: Ruusunmarjakiisseli, leipä, tuorepala

Keskiviikko, 12.3.2008:
Aamupala: Vehnähiutalepuuro,leipä,tuorepala
Lounas: Hernekeitto tai jauhelihakeitto,ruisleipä, mandariini
Välipala: Puuro ja mehukeitto, leipä, tuorepala

Torstai, 13.3.2008:
Aamupala: Neljän viljan velli, leipä, tuorepala
Lounas: Jauhelihamoussaka, salaatti
Välipala: Mansikkakiiisseli, leipä, tuorepala

Perjantai, 14.3.2008:
Aamupala: Riisipuuro, leipä, tuorepala
Lounas: Naudanlihakastike, riisi tai perunat, salaatti
Välipala: Sämpylä,juusto,viili, tuorepala

Maanantai, 17.3.2008:
Aamupala: Kaura-lesepuuro,sämpylä,kasvis
Lounas: Jauhelihakastike, perunat/spaghetti,salaatti
Välipala: Mansikka-raparperikiisseli, leipä, tuorepala

Tiistai, 18.3.2008:
Aamupala: Neljän viljan velli,leipä,hedelmä, leikkele
Lounas: Sitruunainen kalaleike, perunat tai perunasose, kermaviilikastike, salaatti
Välipala: Sämpylä, mehukeitto, leipä, tuorepala

Koulun ruokalista

Peruskoulut: Nakkikastike, perunat, keitetty porkkana, kurkkusuikale
Kasvisruokavaihtoehto(lukiot): Sieni-kasviskastike, perunat, keitetty porkkana, kurkkusuikale

Tiistai, 11.3.2008:
Peruskoulut: Juustoinen uunikala, perunasose tai perunat, salaatti
Kasvisruokavaihtoehto(lukiot): Juustoinen uunikasvisvuoka, perunat tai perunasose, salaatti

Keskiviikko, 12.3.2008:
Peruskoulut: Hernekeitto,ruisleipä, mandariini
Kasvisruokavaihtoehto(lukiot): Kasvissosekeitto,ruisleipä, mandariini

Torstai, 13.3.2008:
Peruskoulut: Jauhelihamoussaka, salaatti
Kasvisruokavaihtoehto(lukiot): Moussaka soijarouheesta,salaatti

Perjantai, 14.3.2008:
Peruskoulut: Naudanlihakastike,riisi tai perunat, salaatti
Kasvisruokavaihtoehto(lukiot): Kesäkurpitsakastike, riisi tai perunat, salaatti

Maanantai, 17.3.2008:
Peruskoulut: Jauhelihakastike, perunat tai spaghetti, salaatti
Kasvisruokavaihtoehto(lukiot): Kasvisbolognese, perunat tai spagetti, salaatti

Tiistai, 18.3.2008:
Peruskoulut: Sitruunainen kalaleike,perunat tai perunasose, salaatti
Kasvisruokavaihtoehto(lukiot): Cous-cous kasvispihvit, perunasose tai perunat salaatti

Päiväkodin ruokalista

Aamupala: 4 viljan puuro,leipä,tuorepala/tuoresose
Lounas: Nakkikastike,perunat,kastike,keitetty porkkana, kurkkusuikale
Välipala: Perunarieska,mehukeitto,tuorepala

Tiistai, 11.3.2008:
Aamupala: Kaurapuuro, leipä, tuorepala
Lounas: Juustoinen uunikala, perunat tai perunasose, salaatti
Välipala: Ruusunmarjakiisseli, leipä, tuorepala

Keskiviikko, 12.3.2008:
Aamupala: Vehnähiutalepuuro,leipä,tuorepala
Lounas: Hernekeitto tai jauhelihakeitto,ruisleipä, mandariini
Välipala: Puuro ja mehukeitto, leipä, tuorepala

Torstai, 13.3.2008:
Aamupala: Neljän viljan velli, leipä, tuorepala
Lounas: Jauhelihamoussaka, salaatti
Välipala: Mansikkakiiisseli, leipä, tuorepala

Perjantai, 14.3.2008:
Aamupala: Riisipuuro, leipä, tuorepala
Lounas: Naudanlihakastike, riisi tai perunat, salaatti
Välipala: Sämpylä,juusto,viili, tuorepala

Maanantai, 17.3.2008:
Aamupala: Kaura-lesepuuro,sämpylä,kasvis
Lounas: Jauhelihakastike, perunat/spaghetti,salaatti
Välipala: Mansikka-raparperikiisseli, leipä, tuorepala

Tiistai, 18.3.2008:
Aamupala: Neljän viljan velli,leipä,hedelmä, leikkele
Lounas: Sitruunainen kalaleike, perunat tai perunasose, kermaviilikastike, salaatti
Välipala: Sämpylä, mehukeitto, leipä, tuorepala

Mikä tän piontti oli??

No tuota. Jos ennen oli vaikka keittiöllä 10 henkeä ja nykyään saman työn tekee 2-3 henkeä niin miksikähän ei kaikkea voi itse tehdä? :D
Minun kokemuksen mukaan kaikki mahdollinen tehdään itse, mutta miettikääs jos lapsia alkaa olemaan keskuskeittiön piirissä satoja niin ei siinä ole aikaa ruveta itse lihapullia tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mikä ihme noiden listojen pointti on??

varmaan se että kouluissa ja päiväkodeissa tarjotaan ihan samaa ruokaa :whistle:

Juuri näin.Tosin sitä en tiedä miten ne kaikissa päiväkodeissa tehdään.Niissä missä meidän lapset olleet,ruuat on tulleet viereisestä koulusta.

Mikä ihme noiden listojen pointti on??

varmaan se että kouluissa ja päiväkodeissa tarjotaan ihan samaa ruokaa :whistle:

Juuri näin.Tosin sitä en tiedä miten ne kaikissa päiväkodeissa tehdään.Niissä missä meidän lapset olleet,ruuat on tulleet viereisestä koulusta.

Isommista keskuskeittiöistä ne ruuat yleensä tulee, sekä kouluihin että päiväkoteihin.

Ei tule ainakaan monissa kunnissa ja pikkukaupungeissa päiväkoteihin keskuskeittiöstä ruokaa...ja muutamia vuosia sitten kun ei ollut näitä uusia säästötoimenpiteitä niin ruoka oli enemmän itse tehtyä ja parempaa.

Ei tule ainakaan monissa kunnissa ja pikkukaupungeissa päiväkoteihin keskuskeittiöstä ruokaa...ja muutamia vuosia sitten kun ei ollut näitä uusia säästötoimenpiteitä niin ruoka oli enemmän itse tehtyä ja parempaa.

Kyllä tulee hyvinkin monesta nykyään. Usein päiväkodeissa on sitten omat laitoshuoltajat (?) jotka siivoaa ja huolehtii ruoat tarjolle.

Kyllä tulee hyvinkin monesta nykyään. Usein päiväkodeissa on sitten omat laitoshuoltajat (?) jotka siivoaa ja huolehtii ruoat tarjolle.

Siis hyvinkin monesSa.

jaa-a no niissä koulun keittiöissäkin on jo eroja ja sen kyl omasta puolestani sanon et miljoona kertaa mieluummin olisin yläasteella syönyt sellaista pöperöä mitä tarjottiin pienessä opistossa myöhemmin elämän aikana. oli nääs ruoalla eroa. olin myös jokunen vuosi sitten päiväkodissa harjoittelemassa ja siellä oli oma keittäjä ja ruoka parempaa (maultaan) kuin ison koulun keittiöstä. mä en edelleenkään oikein lämpene ison keittiön pöperöille.. ei se maku vaan ole lähellekään sama.

Yhteistyössä