Miksi paino ei putoa? (sis. esimerkki ruokailut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mauiira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mauiira

Vieras
Niin, miksi painoni ei putoa tai putoaa toooodella hitaasti?

Olen kuullut niin monen ylipainoisen sanovan, että jättämällä epäterveellisen pois paino on lähtenyt tippumaan tosi nopeasti. Mullakin painoa 92kg/165cm.

Tässä esimerkkiruokapäiväkirja:
Aamupala: 250g maustamaton rahka, iso kahvi
Tauolla: Banaani
Lounas: Salaatti, loraus kastiketta, lisuke (kana/lohi) TAI sämpylä oivariinilla, kahvi
Tauolla: Hedelmä ja kahvi
Päivällinen: Lämmin ruoka, joka valitettavasti peruna/makaroniruoka usein.

Juomina vesi, joskus harvoin lasillinen mehua.

Kalorit on yleensä 1000-1500 välillä ja pyrin liikkumaan useasti viikossa lenkkeillen ja askeleet päivittäin saamaan vähintään sinne 8000-10000..

Niin piti vielä lisätä, että viikonloppuisin usein herkuttelen (joskus viikollakin), mutta pidän huolta ettei vuorokauden kalorit ylitä 2000 rajaa, yleensä aina alle 1800kcal/vrk siis jää herkkupäivinäkin.

Syöt liian vähän. Normaalikulutus naisella on 1600 kcal --> vuorokaudessa. Jos harrastat liikuntaa, kalorimäärä pitää milteipä tuplata. Oman kaloritarpeen voi laskea netissä. Hakusanaksi vaikka kalorilaskuri.

VESI? missä Vesi? Juo ennen jokaista ruokailua vähintään 0,5l vettä, tekee kylläiseksi ja edistää ruuan sulatusta, syötkö vaaleaa leipää? jätä pois, ainakin viikolta, se turvottaa.
Älä käy jatkuvasti vaa `alla, vaan ota mittanauha käyttöön, mittaa rinanympärys,vyötärö & lantio.
Ja kuinka kauan olet ollut ko kuurilla?

Syöt liian vähän. Normaalikulutus naisella on 1600 kcal --> vuorokaudessa. Jos harrastat liikuntaa, kalorimäärä pitää milteipä tuplata. Oman kaloritarpeen voi laskea netissä. Hakusanaksi vaikka kalorilaskuri.

Ei tarvitse tuplata, liikunta ei loppujenlopuksi kuluta aivan hirvittäviä määriä kaloreita. Itse esim. kulutan tunnin juoksulenkit aikana ehkä 500-600 kcal, eli n. 440-540 kcal enemmän kuin sohvalla istuessa.

Kilppari on tutkittu aloitteestani työterveystarkastuksen yhteydessä.

En liiku liikkumalla hirveästi eli 3-5 kertaa viikossa noin puolen tunnin hikilenkki. Muuten töissä ehkä puolet ajasta olen jaloillani, muuten istun/seison.

En ole kyllä ollut kuin noin kuukauden laihiksella ja ehkä hikiset 2kg pqino pudonnut. Tuntuu että joillain tippuu näillä muutoksilla helposti tyyliin kymmenen kertaa tuo määrä..

Eli enhän nyt kaloreita voi lisätä ainakaan :o

Kilppari on tutkittu aloitteestani työterveystarkastuksen yhteydessä.

En liiku liikkumalla hirveästi eli 3-5 kertaa viikossa noin puolen tunnin hikilenkki. Muuten töissä ehkä puolet ajasta olen jaloillani, muuten istun/seison.

En ole kyllä ollut kuin noin kuukauden laihiksella ja ehkä hikiset 2kg pqino pudonnut. Tuntuu että joillain tippuu näillä muutoksilla helposti tyyliin kymmenen kertaa tuo määrä..

Eli enhän nyt kaloreita voi lisätä ainakaan :eek:

Se tippuu hitaasti, kun järkevästi laihduttaa. Sehän kuuluukin olla koko elämän projekti.
Mulla nousee paino kilo viikossa jos syön kuin muut, nähtävästi peruskulutus ja geenit vittuilee mulle minkä kerkiää.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Käytätkö kahvissa sokeria? Ja mikä on päivällisen annoskoko? Yhdelläkin aterialla on mahdollista syödä koko päivän energiamäärä, joten kannattaa katsoa sen päivällisenkin määrää.
Painonpudotuksessa on myös tärkeää muistaa nukkua riittävästi ja välttää stressiä, niin tylsältä kuin se tuntuukin mennä aikaisin nukkumaan joka ilta. Stressi ja unenpuute muuttavat aineenvaihduntaa ja silloin kulutat vähemmän energiaa kuin normaalisti.

On myytti, että jos syö liian vähän, niin paino ei putoa. Putoaa ja taatusti.
Tuossa on liikaa hiilareita, siksi paino jumittaa.

Juo enemmän vettä.
Vaihda leipä ruisleipään.
Poista makarooni ruokavaliosta ja sokeri ja vehnäjauho.

Varmasti laihdut kun annoskoko pysyy pienenä.
Älä kuitenkaan kärsi nälkää. Syö riittävän usein.

Laita kaikki suuhun laittamasi ylös muutamana päivänä, vaikka maksuttomaan Kiloklubiin. Ihan jokikinen suupala, vaikka olisi tyyliin "yksi juustosiivu" tai "jämä lapsen jugurtista". Kyllä paino putoaa, jos kalorit on pienemmät kuin kulutus. Se on vaan fakta, vaikka mitä söisit. Putoaahan paino esim Painonvartijoitten pisteilläkin, vaikka siinä saa syödä mitä haluaa, kunhan pysyy pisteissä.

Minulla tuo aukaisi silmät, kun sitä tulikin napsittua kaikkea pientä pitkin päivää...

Laita kaikki suuhun laittamasi ylös muutamana päivänä, vaikka maksuttomaan Kiloklubiin. Ihan jokikinen suupala, vaikka olisi tyyliin "yksi juustosiivu" tai "jämä lapsen jugurtista". Kyllä paino putoaa, jos kalorit on pienemmät kuin kulutus. Se on vaan fakta, vaikka mitä söisit. Putoaahan paino esim Painonvartijoitten pisteilläkin, vaikka siinä saa syödä mitä haluaa, kunhan pysyy pisteissä.

Minulla tuo aukaisi silmät, kun sitä tulikin napsittua kaikkea pientä pitkin päivää...

Mua suoraansanottuna vituttaa ammattivalinta. Päivien mittaan pitää maistella ihan helvetisti ruokia ja mousseja, piirakoita ja ties mitä :(
Miten tälläiselle onnistuu laihduttaminen?

Joo, hiilareita voi hyvin olla liikaa. Millä edullisella, helpolla & terveellisellä korvaisin esim. aamupäivän hedelmän? Usein pyrin siihen, että vain päivällinen on hiilariruokaa (500-700kcal) ja lounas salaattia lisukkeilla.

Käytän FatSecret sovellusta, johon laitan IHAN KAIKKI mitä suuhun menee, mieluummin hieman yläkanttiin aina arvioiden. Eli uskon, että kalorinsaantini on tiedossani. :)

Mutta se stressi ja nukkuminen, ikuiset murheenkryynit. En oikeasti kerkeä nukkua kuin maks 5,5-6,5h yössään arkena ja stressi on mm. parisuhdeongelmien vuoksi korkealla..

Mutta pitäisi kai vain jaksaa odottaa, parempi hidas tahti kuin ei ollenkaan..

Vaalea leipä pois, myös tummaaleipää kohtuudella.
Kaikkea kohtuudella eli annoskoko.
Salaattia puolilautasta, täysjyvä riisiä tavallisen sijaan.
Jauheliha rasvattomampaan.
Tasaiset ruokailuvälit, ei napostelua.

Joo, hiilareita voi hyvin olla liikaa. Millä edullisella, helpolla & terveellisellä korvaisin esim. aamupäivän hedelmän? Usein pyrin siihen, että vain päivällinen on hiilariruokaa (500-700kcal) ja lounas salaattia lisukkeilla.

Käytän FatSecret sovellusta, johon laitan IHAN KAIKKI mitä suuhun menee, mieluummin hieman yläkanttiin aina arvioiden. Eli uskon, että kalorinsaantini on tiedossani. :)

Mutta se stressi ja nukkuminen, ikuiset murheenkryynit. En oikeasti kerkeä nukkua kuin maks 5,5-6,5h yössään arkena ja stressi on mm. parisuhdeongelmien vuoksi korkealla..

Mutta pitäisi kai vain jaksaa odottaa, parempi hidas tahti kuin ei ollenkaan..
Just meinasin tulla sanomaan että nuku. Silloin kun on toistuvasti lyhyet yöunet, on laihtuminen kiven takana, insuliinin toiminta häiriintyy.

Pitääkö mun todella luopua laihtumishaaveista, kun en vaan ehdi nukkua enempää. Herään aamulla klo 5 ja oon illalla kotona klo 17. Ruoka, lapsen kanssa oloa & siivoilua, sauna, johonkin väliin urheilua ja sit klo 21 eteenpäin vaihteleva määrä lapsen nukutustaistoa ja sit hetken haluan hengähtää sohvalla. Phuh. Kiirettä pitää.

Mulla oli raskaudessa radi ja on ERITTÄIN suuret sukurasitteet sairastua kakkostyypin diabetekseen, niin siksikin tää elämäntaparemontti ja painonpudotus ois niin tärkeet.

Ei tarvitse tuplata, liikunta ei loppujenlopuksi kuluta aivan hirvittäviä määriä kaloreita. Itse esim. kulutan tunnin juoksulenkit aikana ehkä 500-600 kcal, eli n. 440-540 kcal enemmän kuin sohvalla istuessa.

Ei se liikunnan idea olekaan heti polttaa suuria energiamääriä vaan nostaa perusaineenvaihdunnan tasoa lihasmassaa lisäämällä. Monella nykyajan konttorityötä tekevällä on olemattomat lihakset ja sitä kautta jokainen jogurtti lihottaa. Juoksulenkit ovat ok mutta sen lisäksi tarvitaan pari kertaa viikossa lihasmassaa/voimaa lisäävää kovaa harjoitusta.

Osalla ei sitte paljoakaan liiku päässä kun luulette että hedelmät lihottaa ja "hiilareita ajettava alas". :D Syön mitä lystään ruokavalioni rajoissa, en urheile, paino pysynyt samana viimeiset 7 vuotta. 170/57. Syön päivittäin yli 2000 kaloria, joista n. 80% tulee hiilareista. Repikää siitä mammat.

Olen siis vegaani.

Osalla ei sitte paljoakaan liiku päässä kun luulette että hedelmät lihottaa ja "hiilareita ajettava alas". :D Syön mitä lystään ruokavalioni rajoissa, en urheile, paino pysynyt samana viimeiset 7 vuotta. 170/57. Syön päivittäin yli 2000 kaloria, joista n. 80% tulee hiilareista. Repikää siitä mammat.

Olen siis vegaani.
Sulla on erilainen aineenvaihdunta kuin aloittajalla. On yksilöllinen asia löytää se sopiva ruokavalio ja sen kautta balanssi elämään myös muilla saroilla. Itse syön vhh, mutta laihtuminen on olematonta, vaikka liikunkin reippaasti keskivertoa enemmän. Kun katson vanhempia, eivät hekään mitään yyberhoikkia ole, he ovat kuitenkin urheilullisia, liikkuvat paljon ja isäni juoksi vielä muutama vuosi sitten maratoneja, äiti vetää puolikkaita muutaman kerran vuodessa. Iät 60 vuoden molemmin puolin

Mun mielestä aapeen paino selkeästi putoaa.

Mutta jos ruokavaliota tuunata pitää, niin missä ovat kasvikset? Banaanin esimerkiksi voisi vaihtaa välillä vaikkanaposteluporkkanoihin ja lanttulohkoihin.

Ja päivällisen seuraksi myös rehuja. Vaikka sit pakastepussista ellei muuta viitsi.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Yhteistyössä