Miksi paino ei putoa 1200 kcal:n dieetillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katja

Vieras
Aloitin kalorilaskurilla kolme viikkoa sitten. Lähtöpaino 77 ja pituutta 166. Aloin syömään 1200 kcal / päivä. Alussa muutaman ekan päivän aikana hävisi 1,5 kg mutta sen jälkeen ei yhtään mitään. Itseasiassa, luovutin perjantaina ja viikonloppuna oon syönyt mitä huvittaa. Ajattelin kuitenkin taas jatkaa huomenna mutta: missä vika? Veikkauksia? Kiitos,

Alkuperäinen kirjoittaja katja:
Aloitin kalorilaskurilla kolme viikkoa sitten. Lähtöpaino 77 ja pituutta 166. Aloin syömään 1200 kcal / päivä. Alussa muutaman ekan päivän aikana hävisi 1,5 kg mutta sen jälkeen ei yhtään mitään. Itseasiassa, luovutin perjantaina ja viikonloppuna oon syönyt mitä huvittaa. Ajattelin kuitenkin taas jatkaa huomenna mutta: missä vika? Veikkauksia? Kiitos,

minkä kalorilaskurin avulla?
onko sulla keittiövaaka tms..millä punnitset ruuat?

Sellaisia kausia tulee välillä, ettei muutosta hetkeen tapahdu. Alkusysäys on aina se nopein, eikä sen jälkeen pidä todellakaan luovuttaa. Laihdutus ei onnistu millään keinolla, jos on heti luovuttamassa vaan se vaatii kärsivällisyyttä. Jos koko ajan laihtuisit 1,5 kg viikossa, tahti olisi aivan liian nopea eivätkä tulokset pysyisi. Nyt mars jatkamaan vähäkalorisella linjalla, ja muista juoda tarpeeksi vettä :)

Koska elimistö toimii siten, että se yrittää viimeiseen asti säästää energiaa. Tämä säästö tapahtuu aineenvaihdunnan avulla. Kun olet vähäkalorisella dieetillä, aineenvaihduntasi hidastuu niin, että kaloreita ei kulu tarpeeksi. Esimerkiksi lihakset kuluttavat lepotilassakin enemmän energiaa kuin rasvavarastot, joten lihaskunnon kohotus (ilman ajatusta, että liikunta kuluttaa kaloreita) toimii laihduttaessa.
Aineenvaihduntaan vaikuttaa myös ruokalajit mitä syöt, eli runsaskuituinen ruokavaliohan nopeuttaa.

vaihda kiloklubiin. itsellä kävi kalorilaskurinkanssa samanlailla. ja kun piruuttaan laitoin arvot molempiin näytti kalorilaskuri paljon vähemmän. eli sain periaatteessa syödä enempi ja näytti vähemmän kaloreita.
muutenkin kiloklubi on paljon parempi. oppii syömään oikein.
älä syö ainakaan vähempää kun tuo 1200kcal,mielestäni voisit sitä jopa nostaa 1300kcal vähintään. varsinkin niinäpäivinä jona harrastat kovempaa liikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
:| mulla on kyllä liian paljon kokemusta liian vähästä syömisestä ja joka kerta mä olen laihtunut aineenvaihdunnan hidastumisesta huolimatta

Niin kyllähänn sitä viimein laihtuu, jos ei mitään syö... Mutta eri asia sekin, onko sellainen laihdutus sitten kovin terveellistä. En suosittele.

Jos sun kroppa on tottunut kovin suureen kalorimäärään ja sitten vaikkapa puolitat sen, sun elimistö toimii kuten nälänhädän aikaan, eli alkaa kuluttaa vähemmän. Se on joskus ollut keino jäädä henkiin, nyt se ärsyttää laihduttajaa kun elimistö ei tunnista, että alkuperäinen lakorimäärä on reilusti yli tarpeen. Eli sen kropan pitää tottua, että kalorit vähenee mutta hätää ei ole. Siksi harvoin suositellaan kerralla kalorien vähentämistä ihan mahdottoman paljon vaan niiden pudottaminen vähitellen ei saa elimistöä painamaan hätänappia. En tiedä onko sinulla näin, mutta tsemppiä painon pudotukseen, kyllä sä onnistut.

Ja joo, olen tottunut syömään paljon enemmän (minkä vaakakin kertoo..) Mikä olisi sopiva kalorimäärä? 1300? Ja vettä juon aivan liian vähän, tiedän!

Vaaka on käytössä kotona mutta syön lounaan töissä (=ulkona) jossa annoksia ei voi punnita, olen yrittänyt arvioida desilitroina.

Salilla / uimassa olen käynyt pari-kolme kertaa viikossa. Sellaisina päivinä olen merkannut sen liikunta-osioon ja yleensä syönyt käytetyt kalorit.

Alkuperäinen kirjoittaja elimistö on sellainen:
Jos sun kroppa on tottunut kovin suureen kalorimäärään ja sitten vaikkapa puolitat sen, sun elimistö toimii kuten nälänhädän aikaan, eli alkaa kuluttaa vähemmän. Se on joskus ollut keino jäädä henkiin, nyt se ärsyttää laihduttajaa kun elimistö ei tunnista, että alkuperäinen lakorimäärä on reilusti yli tarpeen. Eli sen kropan pitää tottua, että kalorit vähenee mutta hätää ei ole. Siksi harvoin suositellaan kerralla kalorien vähentämistä ihan mahdottoman paljon vaan niiden pudottaminen vähitellen ei saa elimistöä painamaan hätänappia. En tiedä onko sinulla näin, mutta tsemppiä painon pudotukseen, kyllä sä onnistut.

Uusimmat

Yhteistyössä