Miksi ihmeessä mun paino ei putoa? Keksittekö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi ei tipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos paino ei putoa siihen on vain yksi syy, syö liikaa. Ottaen huomioon ettei ole sairaudesta johtuvaa.

Liikunta.. joo, auttaa laihduttaessa, mutta pääpaino on ruokavaliossa.

Säästöliekit.. ihan huuhaata. Ehkä hetkellisesti totta, mutta ei se läski pysy, jos ei niin paljon syö että se ylläpitää painon.

Jos syöt vähemmän kuin kulutat laihdut. (tää on joku sadas kerta kun tän tänne kirjotan, mutta niin totta edelleen!)

[QUOTE="vempula";24771274]Jos paino ei putoa siihen on vain yksi syy, syö liikaa. Ottaen huomioon ettei ole sairaudesta johtuvaa.

Liikunta.. joo, auttaa laihduttaessa, mutta pääpaino on ruokavaliossa.

Säästöliekit.. ihan huuhaata. Ehkä hetkellisesti totta, mutta ei se läski pysy, jos ei niin paljon syö että se ylläpitää painon.

Jos syöt vähemmän kuin kulutat laihdut. (tää on joku sadas kerta kun tän tänne kirjotan, mutta niin totta edelleen!)[/QUOTE]

Ymmärrätkö että kroppa tarvii energiaakin kun liikkuu, et ilmeisesti. Ei tarvitse millään nälkäkuurilla 1100 kcl mennä kun liikkuu!!

Vähentää syömistä? Hei haloo, herätkää nyt tähän todellisuuteen. Elimistö tarvitsee polttoainetta toimiakseen, edes painonpudottajan ei tarvitse kituuttaa varsinkin kun harrastaa liikuntaa.

Eiköhän juuri se varastoitu rasva ole tarkoitus käyttää polttoaineena?

No mutta kerro toki miten sitten voi laihtua? Lisäämällä kaloreita? Vähentämällä liikuntaa? Lisäämällä liikuntaa?
Varmasti kaikki olisivat kiitollisia siitä ainoasta ja oikeasta tavasta jolla voisi laihtua.

Itse olen huomannut että jos syön niin paljon kaloreita kuin nykyään, niin paino pysyy samana. Jos vähennän niin laihdun, ja jos lisään, niin lihon. Aika simppeliä (olen vain niin saamaton että en saa aikaseks mitään) omalta osaltani ainakin.

[QUOTE="Kipa";24771301]Ymmärrätkö että kroppa tarvii energiaakin kun liikkuu, et ilmeisesti. Ei tarvitse millään nälkäkuurilla 1100 kcl mennä kun liikkuu!![/QUOTE]

Mutta miten se rasva siis häviää? Ei se nyt ihan noin vain katoa, vaan itse olen ainakin ymmärtänyt että se muuttuu energiaksi. Siis jos vain antaa sille mahdollisuuden. Tietysti jos syö kuin porsas niin se on se ravinto joka muuttuu energiaksi (ja rasvaksi). Sitten taas jos syö niukasti niin rasva (ja ikävä kyllä osa lihaksista) muuttuu energiaksi. Ja samalla laihtuu.

Vai olenko minä nyt ymmärtänyt jotain ihan väärin?

Minulta on paino pudonnut nyt 7 kiloa elokuun puolivälin jälkeen, mitat nyt 173/72. Liikun sen noin 4-5 kertaa viikossa (pari kertaa viikossa kunnon jumppa ja sen lisäksi reippaita kävelylenkkejä). Syön päivässä varmaan noin 1500-1800, joinakin päivinä jopa 2000 kaloria. Paino putoaa tasaisesti, aika hitaasti, mutta koko ajan putoaa, vaikka oon vähän sairastellut eli silloin en oo liikkunut ja olen syönyt välillä myös pizzaa ja kebabia ja alkoholiakin oon juonut parilla kerralla aika reilusti. Herkuttelen makeilla herkuilla 2-3 kertaa viikossa, määrät on tosin pieniä, pari kertaa viikossa siis syön esim. yhden pätkiksen ja sitten kerran viikossa suurempi herkuttelu on mulla maks 100g suklaata tai karkkia. Se on riittänyt mulle tosi hyvin. Ruokavalioon oon lisännyt paljon kasviksia ja koostan ateriani lautasmallin mukaan syön esim. perunaa ja riisiä paljon vähemmän kuin ennen. Ja leipää syön yleensä vain aamupalalla ja joskus lounaalla myös. Maitoa juon maks 3 lasia päivässä sekä pari siivua juustoa aamupalalla, ihan täysrasvaista.

Mutta siis, älä kaloreita vähennä vaan mieluummin lisää! Itse käytin myös alkuun kiloklubia ja siellä mulla oli suositus päivän kaloreista noin 1800.

kannattas nyt tarkastaa se ruokavalio uudelleen ja karsia pois ne huonot.

aamulla vedät puuroa ja raejuustoo
lounaalla 75g broitsua, salaattia ja riisiä/kasviksia
välipalalla rahkaa
päivälliseksi ruokaisan salaatin
iltapalaksi puuroo ja raejuustoo/ munakas

kuntosalin jälkeen protskujuomaa tai rahkaa. noita vedät sit senverran että 1200-1500kcal tulee täyteen. salipäivinä se 1500! tai jopa 1700, riippuu ihan miten treenaat.

rasvapoltto liikuntaa ei sit harrasteta samanapäivänä kun kuntosalia. jos käyt ma,ke ja pe salilla niin sillon riittää 10min lämmittelyä ja 10min jäähdyttelyä.
ti,to ja la voit sitten käydä jumapssa tai lenkkeillä. rasvapolttosyke ei oo kova. ei siis tarvi mennä täysiä.
juo se 2l vettä päivässä ja syö omegaa.

Eikä mitään suklaata tai muutakaan mässyä jos tarkotuksena on laihtua!
monet syö sitten viikonloppuna kalorivajeensa ja ihmettelee miksei laihdu. sen kaiken kalorin lisäksi siittä saa turvotuksen.

Mä ainakin itse olen laihtunut 1700 kcal ruokavaliolla. Harrastan paljon liikuntaa, en ihan joka päivä mutta useita kertoja viikossa.
Kyllä se vaan niin on että se ei ole pelkkää matematiikkaa vaan kun syö kunnolla, elimistö toimii kunnolla ja voi hyvin ja luovuttaa sitä ylipainoa. Se ei onnistu jos vaan kituuttaa ja kituuttaa. Elimistö ei luovu siitä mitä on saanut.

Mä ainakin itse olen laihtunut 1700 kcal ruokavaliolla. Harrastan paljon liikuntaa, en ihan joka päivä mutta useita kertoja viikossa.
Kyllä se vaan niin on että se ei ole pelkkää matematiikkaa vaan kun syö kunnolla, elimistö toimii kunnolla ja voi hyvin ja luovuttaa sitä ylipainoa. Se ei onnistu jos vaan kituuttaa ja kituuttaa. Elimistö ei luovu siitä mitä on saanut.

Juuri näin! Ja muutenkin jos syö liian vähän, niin ei voi mitenkään saada tarpeeksi kaikkia välttämättömiä ravintoaineita. Ja laihdutuskuurithan on ihan järjettömiä, vaan aina pitäisi vaan tehdä pysyviä muutoksia elintapoihin ja tätä kautta voi sitten laihtua ihan pysyvästi.

Esimerkki mun päivän ruuista:

Aamupalalla reissumies molemmat puolet, väliin oivariinia, pari siivua juustoa, ohuen ohutta palvikinkkua, salaattia kurkkua. Juomaksi lasi maitoa.

Lounas, puoli lautasta salaattia lounasruokalasta. Loput puol lautasta sitä ruokaa, mitä nyt sattuu lounaalla olemaan. Salaattia mulla yleensä ehkä vähän yli puolet ja ruokaa sit pikkasen vähemmän. Juomaksi lasi maitoa.

Välipala: esim. banaani tai muu hedelmä

Päivällinen, puoli lautasta salaattia ja sitten esim. broilerin file ja paistettuja kasviksia, tämä ruoka voisi olla vähän kevyempi/vähemmän kuin lounaalla. Juomaksi lasi maitoa.

Iltapala: Joku hedelmä, kuivattua hedelmää.

Näillä minä ainakin olen laihtunut. Ja toisinaan vähän herkuttelen, mutta olen niitäkin kerta-annoksia pienentänyt huomattavasti aiemmasta.

Kyllä se nyt vaan suurin syy on jos ei laihdu että syö liikaa. Näin kärjistetysti vaikka sohvalla maaten laihtuu jos syö tarpeeksi vähän, ruokavaliolla on suurin merkitys!

Yleisesti ottaen laihduttajat (jotka eivät laihdu) eivät pysy ruodussaan ja tulee syötyä enemmän kuin pitäisi, tulee vähän naposteltua, repsahdettua ja harrastettua itsehuijausta. Näin se vaan menee. Laihduttaminen on yleensä vaikeaa ja vaati itsekuria!

Itse yritin laihduttaa KUUKAUDEN kalorivajeella. Liikuin lähes jokapäivä, liikuntamuotona oli lähinnä kävely. Sallin itselleni sillointällöin jäätelön tai muun herkun kaloreiden puitteissa. Laihduin KUUKAUDESSA YHDEN KILON. kyllä vitutti. Sitten keksin kokeilla karppausta ja sepäs toimikin. Lähti yhdessä päivässä eka kilo, 10kg seuraavan 3kk aikana. Enkä pitänyt mitään herkkupäiviä, ne vaan hidasti asiaa.

[QUOTE="tytsy";24771468]Esimerkki mun päivän ruuista:

Aamupalalla reissumies molemmat puolet, väliin oivariinia, pari siivua juustoa, ohuen ohutta palvikinkkua, salaattia kurkkua. Juomaksi lasi maitoa.

Lounas, puoli lautasta salaattia lounasruokalasta. Loput puol lautasta sitä ruokaa, mitä nyt sattuu lounaalla olemaan. Salaattia mulla yleensä ehkä vähän yli puolet ja ruokaa sit pikkasen vähemmän. Juomaksi lasi maitoa.

Välipala: esim. banaani tai muu hedelmä

Päivällinen, puoli lautasta salaattia ja sitten esim. broilerin file ja paistettuja kasviksia, tämä ruoka voisi olla vähän kevyempi/vähemmän kuin lounaalla. Juomaksi lasi maitoa.

Iltapala: Joku hedelmä, kuivattua hedelmää.

Näillä minä ainakin olen laihtunut. Ja toisinaan vähän herkuttelen, mutta olen niitäkin kerta-annoksia pienentänyt huomattavasti aiemmasta.[/QUOTE]
Kyllä 1700 kilokalorilla laihtuukin ja jos reippaaasti läskiä niin ihan hyvää vauhtiakin vielä.

Mutta mietippä sitä että sä laihdut tolla kalorimäärällä ja noilla syömisillä mutta aapee ei, missähän sillon mättää? No siinä että aapee todellisuudessa syö enemmän.

[QUOTE="tytsy";24771441]Ja laihdutuskuurithan on ihan järjettömiä, vaan aina pitäisi vaan tehdä pysyviä muutoksia elintapoihin ja tätä kautta voi sitten laihtua ihan pysyvästi.[/QUOTE]

Minusta taas tämä riippuu ihan henkilöstä ja tilanteesta. Tämä ehkä voikin toimia jos kiloja tulee salakavalasti pikkuhiljaa.

Omalla kohdallani kilot tulivat vähän eri tavalla. Olin jämähtänyt 53 kiloon, pystyin syömään kuin sika eikä tapahtunut mitään, monia vuosia siis meni näin. Sitten tuli nuo kamalat 3kuukautta jolloin lihoin 10kg (pari kiloa sentäs suostui putoamaan ihan ilman laihdutusta, outoa). Siitä on kohta 3 vuotta. Välillä kokeilen laihduttaa ja välillä elelen vain normaalisti ja joskus sorrun hurjiin mässäyskausiin. Ja paino senkun pysyy tuossa 60-61 pinnassa ei suostu laskemaan mutta ei kyllä nousekkaan.

Itse toivon että kunnon laihdutuskuuri (siis monta kuukautta) saisi karistettua nuo kilot pois ja lopulta kroppa suostuisi yhteistyöhön ja jämähtää taas hoikkaan muotoon. Siihen tarvitsee vain niin mielettömästi motivaatiota, ja tietysti sen oikean laihdutustavan.

[QUOTE="hmmm";24770759]150 grammaa suklaata voi jo nollata kaikki tulokset. 1500 kcal on aika paljon. Vähennä kcal 800-1000 per pv ja eiköhän ala näkyä tuloksia.Salaatti ei kastikkeita kaipaa.[/QUOTE]

Älä tee näin. Pidä kalorit vähintään 1200kcal/vrk. Sitä alle ei ole tervellistä.

[QUOTE="Jenis";24770859]Näin. Yhtenä mässypäivänä vetää helposti koko viikon kalorivajeen, varsinkin jos on ex-herkuttelija joka on tottunut vetämään suuria annoksia. Valitettavasti laihtumiseen nyt ei vaan ole mitään oikotietä.[/QUOTE]

Yksi "mässypäivä" viikossa on laihiksella hyvä juttu. Mutta se tarkoittaa oikeasti sitä, että ollaan kaloreissa plusmiinusnollaa. Mielummin ei plussaa eikä varsinkaan rankalla kädellä mässyttämistä.

Nyt herää kysymys, imetätkö AP? Aina väitetään, että imetyksen aikana voi syödä melkein mitä vaan miten paljon vaan mutta mulla ainakin joka ikinen suupala tarttui rasvaksi imetyksen aikana. Vaikka aloin juosta jopa 18km lenkkejä imetysaikana, paino vaan nousi. Nyt joku kommentoi sitten että läskistä tuli lihasta niin siksi paino nousi mutta ei, vaatteet ei mahtuneet yhtään sen paremmin päälle, päinvastoin.

Imetyksen loputtua painoa alkoi tippua ihan vahingossa. Eli jatkoin juoksu/saliharjoittelua ja söin niin paljon kuin maistui ja sitä mitä mieli teki. 9kk aikana lähti 10kg. Ja vaikka juoksu/sali jäi keväällä kokonaan pois (vaihtui puutahrahommiin...) niin kesän aikana lähti vielä 4kg lisää.

Nyt mitat 160/55 ja toivon ettei paino tipu enää kun aloittelen taas juoksemista. Nyt kyllä sitten saisi tulla sitä lihasta lisää :)

Eli ei se aina mene niin että syömisen/liikunnan yhdistelä on se mikä toimii jos taustalla on muuta mikä häiritsee aineenvaihduntaa.

[QUOTE="hmmm";24770759]150 grammaa suklaata voi jo nollata kaikki tulokset. 1500 kcal on aika paljon. Vähennä kcal 800-1000 per pv ja eiköhän ala näkyä tuloksia.Salaatti ei kastikkeita kaipaa.[/QUOTE]

Suklaassa on kyllä yleensä noin 540kcal/100g, eli 1500kcal ei tuosta saa millään..

Syö kunnon ruokaa, mutta liiku enemmän. Lisää lihasmassaa, koska lihas kuluttaa levossakin enemmän kuin läski. Yksi lepopäivä viikossa riittää, ja sairaana toki pitää levätä myös. Muina päivinä esim. 2-3krt/vko kunnon punttitreeni ja 3-4krt/vko tarpeeksi tehokasta aerobista, esim. juoksua tai talvella hiihtoa. Ja näitten lisäksi sitten hyötyliikuntaa. Kun kunto kasvaa, voit parin kk:n päästä pidentää lenkkien kestoa (ja jossain vaiheessa myös joittenkin lenkkien tehoja) ja muista myös lisätä painoja salilla. :) Voit myös jaksottaa urheilua esim. kolme kovaa viikkoa ja sitten aina yksi kevyt viikko, jolloin on useampi (2-3) lepopäivä.

Jos vasta aloitit liikuntaharrastuksen, syynä painon putoamattomuuteen on yleensä se, että liikunta kerää lihaksiin tosi helposti pari kiloa nestettä. Ainoa muu mahdollinen syy on, että syöt liikaa.

Ihmiset ei ymmärrä sitä että jos harrastaa 4-5 päivänä viikossa 45-60 min liikuntaa kerta, ni silloin on myös hyvä syödä 1700 kcl, silti laihtuu. Se paino ei putoa jos syö liian vähän ja harrastaa liikuntaa tuon verran.

[QUOTE="Kipa";24772639]Ihmiset ei ymmärrä sitä että jos harrastaa 4-5 päivänä viikossa 45-60 min liikuntaa kerta, ni silloin on myös hyvä syödä 1700 kcl, silti laihtuu. Se paino ei putoa jos syö liian vähän ja harrastaa liikuntaa tuon verran.[/QUOTE]
Jos pidempään syö liian vähän niin kyllä sitä vaan laihtuu.

Yhteistyössä