Miksi osa onnettomuuksista tulee uutisiin ja osa ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin

Vieras
Tossa ihan 50m meistä oli lauanataina liikenneonnettomuus, jossa kuoli ihminen. Satuin ajamaan ohi heti tapauksen jälkeen ja pysähdyinkin kysymään tarvitsevatko apua, mutta siinä oli jo pari tyyppiä.

Jotenkin olen utelias, että mitä siinä oikein oli käynyt.... Että tulis lehteen, mutta ei. KAiken maailman muita onnettomuuksia on, espoossa kuoli joku jne mutta ei tuota. Miksi espoon kuollut pyöräilijä "pääsee" uutisiin mutta tuo meidän lähellä kuollut ei?

Nyt sitten jos mennään ihan täysin mun uteliaisuudesta pois, niin siis millä perusteella uutiskynnys ylittyy?

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Omaiset voivat esittää toiveen, ettei siitä uutisoitaisi

Onko näin? Mä luulin, että uutiset on uutisia toivottiin mitä tahansa? Omaiset kovasti tuossa tienlaidassa päivystää, että voimia heille... Eilen siinä oli koko päivän ihmisiä itkemässä.

Ei me ainakaan voitu. Asia oli iltapäivälehtien lööpeissä jo ennen kuin itse tiedettiin mitään. Siis lähiomainen kuoli onnettomuudessa.

Just näin, joskus vuosia sitte satuin ite onnettomuuspaikalle, eikä siitä ollut missään lehdessä juttua, silloin ihmettelin asiaa ja mulle kerrottii sama, mutta niin, et omaiset voivat kieltää uutisoinnin

jos siihen ei satu paikalle ketään joka ilmoittaisi, tuskin poliisit siitä ilmoittaa erikseen. jostain voi reporterit sitten kaivaa näitä tietoja, mutta jos samanlaisia uutisia jo muutama niin ei kai kaikkia laitetta?
tämä ihan arvailua.
mutta itse kun olin muutamia vuosia sitten onnettomuudessa, joka sinäänsä olisi voinut uutisiin tulla (ratikka ajoi meidän päälle), mutta ei tullut en tiiä miksi?

Ainakin pienemmillä paikkakunnilla jätetään uutisoimatta paljonkin asioita, koska ihmiset voi niin helposti tunnistaa mm. kolariuutisissa auton perusteella. Toisaalta täällä sit uutisoidaan paikallislehdessä jotain levinneitä kulotuksia ja muita "epäkiinnostavia" asioita.

En tiedä mikä logiikka näissä on, tietääkö joku toimittaja?

Yhteistyössä