Miksi opiskella sairaanhoitajaksi kun on jo lähihoitaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lähäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä arvostan lähihoitajan hommaa ja tykkään kyl sitäkin tehdä mut tavoitteeseen kuuluu päästä sairaanhoitajan hommiin.. ja ihan sen takia että sillon pääsee sellaisiin paikkoihin mihin haluan.. lähihoitajana en pääse.

no ehkä samasta syystä kuin monet sairaanhoitajat jatkavat lääkikseen! Parempi palkka, arvostetumpi ja vastuullisempi, monipuolisempi työ. Mikäs siinä jos tykkää opiskella, ihan hyvä vaan

jos olet työhös tyytyväinen, niin ok. Itse työskentelen sairaanhoitajana erikoissairaanhoidon puolella ja ainakin mun osastolle ei enää palkata yhtään lähihoitajaa ja kun perushoitajat eläköityvät, niin virat muutetaan sh:n viroiksi. Haluan tehdä jotain muuta kuin pelkkää perushoitoa. Ja teen siis kyllä sitäkin, meillä on omahoitajasysteemi ja se sh tekee omalleen myös perushoidon. Mut siis monipuolisempi työ ja parempi työtilanne ja palkkaus.

voisko myös olla kunnianhimo tai se että tahtoo edetä urallaan? esimerkiksi eka lähihoitaja,sit sairaanhoitaja ja voishan sit vielä lekuriksikin yltyä jos rahkeita riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja lähäri:
Mitä se on ku sanotaan et monipuolisempaa..lähärit pystyy tekee samaa ku sairaanhoitajatkin..

ei tosiaan pysty tai sit on kyllä työnkuvassa jotain vialla. Montako tippaa olet laittanut? Ja minkälaista lääkehoitoa voit suorittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mitä se on ku sanotaan et monipuolisempaa..lähärit pystyy tekee samaa ku sairaanhoitajatkin..

ei tosiaan pysty tai sit on kyllä työnkuvassa jotain vialla. Montako tippaa olet laittanut? Ja minkälaista lääkehoitoa voit suorittaa?

Ei tippoja mut lääkehoitoa samalla tavalla ku sh;t siis pillereitä ja pyllyjä pestään ihan samalla tavalla

Kyllä lähihoitaja voi lääkehoitoa ammattinsa puolesta harjoittaa...jotkut paikat vain sallivat sen vain sh:lle. Ihan on lääkehoidon kurssit käyty jne. Tippaa ei voi laittaa kun ensihoitoon erikoistunut lh!!

Ei tippoja mut lääkehoitoa samalla tavalla ku sh;t siis pillereitä ja pyllyjä pestään ihan samalla tavalla

no se sh vetää sit pikkasen enempi liksaa samasta työstä, sekin jo ihan hyvä syy

Alkuperäinen kirjoittaja mieleen tuli vaan:
voisko myös olla kunnianhimo tai se että tahtoo edetä urallaan? esimerkiksi eka lähihoitaja,sit sairaanhoitaja ja voishan sit vielä lekuriksikin yltyä jos rahkeita riittää.

No tuo ei kyllä ole mikään "etenemisprosessi", jos lähihoitaja on käynyt lukion niin voi ihan hyvin suoraankin opiskella lääkäriksi. Yleensäkään se ei ole musta mitään "etenemistä" jos sh opiskelee lääkäriksi vaan ihan selkeä ammatin vaihto.

No olisiko vaikka se, että haluaa työskennellä esh-piirissä? Tämän päivän suuntaus kuitenkin alkaa olla se, että esh:n työllistytään sh-tutkinnolla ja vieläpä olisi suotavaa, että perässä olisi (AMK) =)

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja mieleen tuli vaan:

No tuo ei kyllä ole mikään "etenemisprosessi", jos lähihoitaja on käynyt lukion niin voi ihan hyvin suoraankin opiskella lääkäriksi. Yleensäkään se ei ole musta mitään "etenemistä" jos sh opiskelee lääkäriksi vaan ihan selkeä ammatin vaihto.

no eihän sitä aina heti tiedä kuinka paljon haasteita kaipaa, sellainen vasta hyvä lekuri onkin joka on työskennellyt alempanakin joskus

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
No olisiko vaikka se, että haluaa työskennellä esh-piirissä? Tämän päivän suuntaus kuitenkin alkaa olla se, että esh:n työllistytään sh-tutkinnolla ja vieläpä olisi suotavaa, että perässä olisi (AMK) =)

just näin, kuten jo edellä kirjoitin. Mun osastolla tämä suuntaus on ainakin hyvin selkeä. Edes sijaisuuksiin ei palkata muita kuin sairaanhoitajia.

Mä haluan opettajaksi tai oh:ksi joskus. Siksi opiskelen sairaanhoitajaksi ja samalla hoitotiedettä, nyt aluksi avoimessa yliopistossa ja _toivottavasti_ joku pvä ihan päätoimisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja tunnen yhden:
no eihän sitä aina heti tiedä kuinka paljon haasteita kaipaa, sellainen vasta hyvä lekuri onkin joka on työskennellyt alempanakin joskus

:headwall: Siinä olen samaa mieltä, että lääkärille on varmasti eduksi jos on aikaisemmalta ammatiltaan sairaanhoitaja, mutta se ei ole mikään "alempi" ammatti, vaan tyystin eri homma.

Minä olen lähihoitaja, ja tänään sain kirjeen: sain opiskelupaikan sairaanhoitajaksi ammattikorkeasta, ja kyllä, tuntuu pirun hyvältä, ihana päästä jatkamaan koulua, oppia lisää ja uusia asioita, ja päästä ehkä tulevaisuudessa yliopistolliseen sairaalan lasten pariin töihin...

Kai se riippuu minkälaisen työnkuvan haluaa... Itse olen lh, ja tällä hetkellä tyytyväinen työhöni. Tykkään nimenomaan perushoidosta, sairaanhoitajaksi en ole milloinkaan halunnut. Minua ällöttää veri ja haavanhoidot, vaikka niitäkin välillä joutuu tekemään, ei kovin usein kuitenkaan tässä yksikössä. meillä sh:n palkka taitaa olla noin 100e isompi eli kun teen vuorotyötä, saan enemmän kuin tuo pelkkää arkipäivää tekevä sh. Sairaalaan en halua töihin. Jatko-opintoja haluan joskus suorittaa, kunhan taloudellinen tilanne parempi, mutta sitten lähden joko sosiaalipuolelle tai kasvatustieteisiin, niissä hommissa työskentelisin taas mieluummin korkeamman koulutuksen tehtävissä kuin lh:na.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:

just näin, kuten jo edellä kirjoitin. Mun osastolla tämä suuntaus on ainakin hyvin selkeä. Edes sijaisuuksiin ei palkata muita kuin sairaanhoitajia.

Oys on meidän lähin esh-sairaala, ja kuulin, että siellä taas palkataan lähihoitajia osastoille. Muutama vuosi oli välissä, ettei niitä virkoja/toimia ollut, ja ne muutettiin sh:ksi, mutta nyt palataan kuulemma aikaisempaan malliin. Kuulopuhetta siis vain kylläkin, ettei tämä mitään varmaan tietoa ole.

Yhteistyössä