miksi on hyväksyttävämpää laittaa esim.4v yksin pihalla,kuin jättää se yksin hetkeksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpävaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietinpävaa

Vieras
Mä en oikeasti tajua tätä.Se on ihan ok.,että laitetaan lapsi yksin ulos puuhailemaan,mutta jos joku kysyy että voisiko jättää vaikka vartiksi 4v yksin,kun äiti käy pikaisesti jossain,niin johan ollaan kivittämässä?
Siellä ulkonako ei voi mitään sattua?mutta turvallisessa,omassa kodissa sattuu ja tapahtuu?

Minulle siinä on ero, koska tapani on katsoa mitä se 4-vuotias tekee pihalla. Ja matkalla voi tapahtua jotain. Uskoisin, että on huomattavasti todennäköisempää että joutuisin vaikka kolariin matkalla kuin kotona sattuisi jotain. Ja jos lapsi rupeaisi huutamaan pihalla, kuulisin sen heti enkä vartin päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minulle siinä on ero, koska tapani on katsoa mitä se 4-vuotias tekee pihalla. Ja matkalla voi tapahtua jotain. Uskoisin, että on huomattavasti todennäköisempää että joutuisin vaikka kolariin matkalla kuin kotona sattuisi jotain. Ja jos lapsi rupeaisi huutamaan pihalla, kuulisin sen heti enkä vartin päästä.

tapanani

Entä sitten semmoinen puoli, että jos tosiaan joutuisit kolariin, niin silloin joutuisi se lapsikin. Ja voisi käydä hyvinkin pahasti. Toki voi kotonakin sattua, mutta...

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei kumpikaan ole hyväksyttävää

Miksei? Rivitalossa tai omakotitalossa omalla pihalla?

ei ne kerrostalon pihasta eroa mitenkään. Omakotitalo sen verran ehkä että siellä on vielä epätodennäköisempää että kukaan huomaa jos lapsella on hätä

tätä mä vähän hain takaa. Kuitenkaan et sinne ulos ehdi sekunnissa,joten sillä aikaa lapsi voi satuttaa itsensä/karata tms.
En tajua näiden asioiden eroja yhtään. Kummassakin on aina se,että voi sattua jotain,mutta ulos yksin laittaminen on ihan ok juttu.

ei ne kerrostalon pihasta eroa mitenkään. Omakotitalo sen verran ehkä että siellä on vielä epätodennäköisempää että kukaan huomaa jos lapsella on hätä

Kyllä mun mielestä eroaa ja paljon. Kerrostalossa asuessa et ole edes maan tasalla toisin kuin rivitalossa ihan tuossa muutaman metrin päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Entä sitten semmoinen puoli, että jos tosiaan joutuisit kolariin, niin silloin joutuisi se lapsikin. Ja voisi käydä hyvinkin pahasti. Toki voi kotonakin sattua, mutta...

Kysytkö sä ihan tosissasi tätä?

Kyllä mun mielestä eroaa ja paljon. Kerrostalossa asuessa et ole edes maan tasalla toisin kuin rivitalossa ihan tuossa muutaman metrin päässä.

no ei ole mitään eroa. se lapsi ei ole näkyvissä ja kuultavissa siellä rivarissakaan enää kolmen sekunnin kuluttua siitä kun se on saanut päähänsä lähteä leikkimään vieressä olevan lammen jäälle :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

tätä mä vähän hain takaa. Kuitenkaan et sinne ulos ehdi sekunnissa,joten sillä aikaa lapsi voi satuttaa itsensä/karata tms.
En tajua näiden asioiden eroja yhtään. Kummassakin on aina se,että voi sattua jotain,mutta ulos yksin laittaminen on ihan ok juttu.

Ensinnäkin me asutaan omassa rivarissa, aidatulla pihalla joten karkaaminen ei käy ihan hetkessä. Ja tuolla lapsella on jo sen verran järkeä ettei ole koskaan yrittänytkään karata ( on kyllä jo 5 mutta ollut pihalla jo tovin aikaa yksin ) Jos mä kuulen lapsen huutavan tai näen jotain tapahtuvan, pääsen pihalle kyllä muutamassa sekunnissa. Jos olenkin jossain pikaisesti käymässä, en ensinnäkään kuule lapsen huutoa enkä toiseksi kyllä hetkessä ehdi paikallekaan.

no ei ole mitään eroa. se lapsi ei ole näkyvissä ja kuultavissa siellä rivarissakaan enää kolmen sekunnin kuluttua siitä kun se on saanut päähänsä lähteä leikkimään vieressä olevan lammen jäälle :/

Jaa, meillä ei ole lampea vieressä. Meidän pihalta ei hetkessä aidan takia lähdetä. Kerrostalossa juokset ensin alas, onhan siinä iso ero. Rivarissa suoraan pihalle ja vielä näen koko ajan pihalle.

Kysytkö sä ihan tosissasi tätä?

Kysyn kyllä. Jos ajatellaan ihan sitä kolariasiaa syyksi, miksi lasta ei jätetä yksin kotiin, niin eikö se ole vähän ristiriitaista? En minä ole jättänyt lapsia yksin pieninä, mutta en kyllä koskaan sanoisi syyksi, sitä, että entä jos ajan kolarin.Silloin en kyllä tahtoisi lapsen olevan kyydissä.

olen miettinyt ihan samaa, kun kaverini on pitänyt lastaan 4 vuotiaasta yksin pihalla, jossa ei ole aitaa tms. eikä todellakaan vahdi mitä se siellä tekee. sitten arvostelee naapurin emäntää, joka on jättänyt n. vartiksi 5 vuotiaan yksin kotiin. en tajua.

Meillä 4v. on usein omakotitalomme pihalla yksin ulkona ja myös kotona videota katselemassa kun haen siskon kilsan päästä kaverilta autolla! Riippuu niin lapsesta! Ennenvanhaan 4v. hoitivat jo pienempiäänkin ja katsoivat perään!! Nykyään 4v osaa jo soittaa kännykälläkin!

no minusta eroaa niin että jos lapsi kaipaakin aikuista sen kuin huuttaa pihalta tai tulee sisälle kertomaan. jos yksin kotona ei oo ketään kellle kertoa jos joku hätä.

sitten tietenkin aina toi kolaririski ettei pääse niin nopiaan kotiin ja lapsi yksin kotona..

musta lapsesta riippuan saa alkaa ulkoilee 3v ylöspäin ja taas lapsesta riippuan yksin kotona 5-6 ylöspäin. silloin hyvä tietää mitä jos tulipalo. saako ketään päästää sisälle. ja osata käyttää puhelinta

Mä en jättäisi vielä meidän nelivuotiasta yksin hetkeksikään, en kotiin enkä pihalle. Mutta me asutaan kerrostalossa ja musta siinä on aika suurikin ero, onko lapsi kerrostalon pihalla ja äiti kuusi kerrosta ylempänä vaiko suojaisalla omakotitalon pihalla. Ja tosiaan mäkin ajattelen sitä, että jos sille äidille tapahtuu matkalla jotain, niin yhtäkkiä se nelivuotias voikin olla useita tunteja yksin siellä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Ja tosiaan mäkin ajattelen sitä, että jos sille äidille tapahtuu matkalla jotain, niin yhtäkkiä se nelivuotias voikin olla useita tunteja yksin siellä kotona.

Mutta jos äiti vaikka kuolee ja lapsi on yksin siellä kotona, mutta ELOSSA?

En osaa perustella, mutta en jättäis meidän 4 vuotiasta yksin kotiin, mutta kyllä se saa yksin pihalle mennä. Me asutaan kuitenkin todella rauhallisella alueella, missä ei autoistakaan ole vaaraa.

Yhteistyössä