Miksi oma-alotteisuus ja lapsen taitojen karttuminen on toisille mörkö?

Harhaanjohtaja

Aktiivinen jäsen
26.10.2008
4 581
0
36
Lohja
Ihmettelen vaan kun toiset tuntuvat pitävän pahana asiana sitä, että pikkuihmiset osaavat jo itse tehdä asioita?

Sellaisen lapsen äitiä pidetään julmana mammana, joka vaatii lapselta liikoja, ei anna lapsen olla lapsi ja tekee asioita vain kehuakseen toisille äideille kuinka hyvin heidän teemu osaa asiat jo tehdä?

Miksi ei nähdä asioita siltä kannalta, että lapsi nauttii kun oppii uusia taitoja, kokee itsensä isoksi pojaksi/tytöksi? Mun mielestäni on ihana asia että oma lapseni haluaa tehdä asioita itsenäisesti, vaikka välillä sitten maitopurkki tippuu lattialle kun toinen avuliaana menee jo pöytään nostamaan kun mä vasta kuorin perunoita jne.

Milloin lapset oppivat olemaan oma-aloitteisia, jos vanhemmat eivät anna mahdollisuutta siihen? Jos kaikki tehdään valmiiksi aina, miten kummassa lapsi oppii tekemään asioiden eteen itse jotain? Äitini passasi mut "piloille" pienenä, ja sain pitkään kuulla koulussa ja työharjotteluissa ym että oma-aloitteisuutta kaivattaisiin lisää. Mä en nähnyt sitä edes puutteena, kun en edes tiennyt mitä ihmettä se oma-alotteisuus edes on.

kylä mua hymyilyttää äidit, jotka jatkuvasti selostaa mitä kaikkea niiden lapset jo osaavat tehdä. Ei tulisi esim. mieleenkään selostaa kaikilla tutuille kuinka moniosaisia palapeleja likka osaa koota. Mutta iloitsen silti kaikista hänen oppimistaan uusista taidoista.

On kaksi eriasiaa antaa lapsen tehdä itse tai vaatia hänet tekemään itse. En usko, että kukaan pitäisi pahana, jos annat lapsen tehdä itse, mutta ehkeivät vain itse jaksa sitä sotkua, mikä saattaa tulla lapsen hommissa.

No minusta se riippuu kyllä lapsen iästä.Tiedän kahdenlaisia tapauksia:Niitä,jotka antaa 1v:n tyyliin kattaa pöytään niitä kalleimpia kristalleja,mitä sitten jos välillä tippuu lattialle ja menee säpäleiksi ja antaa räplätä tietokoneita ym.kodinkoneita rikkoontumiseen ja laitteiden sekoamiseen asti,koska pitäähän lapsen saada tehdä kun kerta haluaa.Ja sitten on niitä,jotka vielä 4v:tä syöttää,ettei vaan tipu päälle,tai ei anna 15v:n mennä lähellekään pyykkikonetta ettei se vaan mene rikki.Kultainen keskitie,lapsen tekemiset lapsen iän ja taitojen mukaan.

Mulla ei oo tarvetta kenellekkään selittää mitä kaikkee mun lapsi nyt osaa tehdä jne, mun ei ole tarvinnut pakottaa lasta tekemään mitään. Pukemaan on opeteltu yhdessä, ja kun ne on opittu, lapset tekee sen itse.

Lähinnä tässä ajoin sitä takaa, että toiset ei anna lapsen pukea, riisua, syödä itse jne, vaikka ikää olisi jo se 4-5 vuotta. KAIKKI tehdään valmiiksi, kas kun ei ruokaa pureskella valmiiksi. Ja sitten syyllistetään vanhempia joiden lapset osaa itse tehdä noita asioita, ja oletetaan että lapsi on pakotettu tekemään asioita.

Joo, en tiijä...tähän kasvatushommaan liittyy niin hemmetin paljon liikaa kohkaamista..vähemmälläkin pärjäis.
Meillä esikoinen on melko paapottu ja nyt yhdeksänvuotiaana paljon saamattomampi kuin 6v. veljensä. Kuopus, kohta 2v., ihastuttaa joka päivä oppimalla itse ja olen antanut tytölle paljon vapaammat kädet opetella kuin esikoiselle aikanaan. Toivon, että tuottaa tulosta... =)

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Joo, en tiijä...tähän kasvatushommaan liittyy niin hemmetin paljon liikaa kohkaamista..vähemmälläkin pärjäis.

Ei siinä mun mielestä ole kohkaamista, jos ikätason mukaan "teettää" lapsella asioita.

Äh, ei kun sellasta "aikuisten kesken"- kohkaamista...näistä kasvatushommista..joo, okei, ehkä mä en ilmaise itseäni kovinkaan hyvin..enkä kyllä nyt oikein kykene paremmin selittämään tätäkään, sori.. :ashamed:

Muistuu vaan mieleen se äiti, joka puistossa huusi naama punasena tytöllensä, kun tällä sattui pissavahinko tulemaan housuihin. Eiköhän jokaiselle opetteluvaiheessa ja varmaan vielä myöhemminkin saata leikin tiimellyksesä vahinko tulla. Harmi, että tämä äiti ei sitä ymmärtänyt. Tytön ilme oli kyllä tosi surkea, kun äiti vaan huusi.

4-5 vuotiaalta itse vaadin seuraavia asioita:

- ruokapöydässä ollaan ja syödään nätisti ilman ylimääräistä pelleilyä

- asioita kuten pukemista yritetään ainakin itse ensin, ennenkun pyydetään äiti auttamaan

Toisia pitäisi kohdella nätisti, ja aikuisia toteltava. Näitä asioita me sitten päivittäin opetellaan tilanteen mukaan, hyvästä käytöksestä palkitaan ja ei-toivotusta puhutaan ja tarpeen vaatiessa mennään jäähylle.

Mun mielestä pahimman karhunpalveluksen lapselle tekee, jos kyseisen ikäisten lasten annetaan olla kuin pellossa, koska ovat vielä niiiiin pieniä. Anopin mielestä kissoja voi potkia, toista lyödä, aikuisille ja lapsille haistatella koska ei vielä ymmärrä. Lasta palvellaan siellä kuin kuningasta, komentaa, ja heti aikuinen juoksee tottelemaan. Mitään ei vaadita, ei yhtään mitään. Koska pidetään vielä vauvana. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:

Ei siinä mun mielestä ole kohkaamista, jos ikätason mukaan "teettää" lapsella asioita.

Äh, ei kun sellasta "aikuisten kesken"- kohkaamista...näistä kasvatushommista..joo, okei, ehkä mä en ilmaise itseäni kovinkaan hyvin..enkä kyllä nyt oikein kykene paremmin selittämään tätäkään, sori.. :ashamed:

:D ehkä mä tajuun mitä takoitat :)

Alkuperäinen kirjoittaja cb:
Muistuu vaan mieleen se äiti, joka puistossa huusi naama punasena tytöllensä, kun tällä sattui pissavahinko tulemaan housuihin. Eiköhän jokaiselle opetteluvaiheessa ja varmaan vielä myöhemminkin saata leikin tiimellyksesä vahinko tulla. Harmi, että tämä äiti ei sitä ymmärtänyt. Tytön ilme oli kyllä tosi surkea, kun äiti vaan huusi.

tää ei oikeesti liittyny tähän ketjuun mitenkään. Vahinkoja sattuu ja niille ei voi mitään. Mä en mitenkään täydellisyyttä vaadi, vaan sitä että asioita opetellaan. Kuivaksi ei kukaan opi ilman vahinkoja.

Kiva, että asiaa ajatellaan näinkin päin. Välillä mua hirvittää, että ovatko lapseni LIIAN oma-aloitteisia, ja johtuuko se siitä, että olen huono äiti, enkä huomioi heidän tarpeitaan, jolloin täytyy tehdä itse. Ta iettä pakotan heidät kasvamaan liian isoksi liian pian.

Lapseni ovat 1, 2.5 ja 4-vuotiaat, ja saavat olla aika vapaasti. Saavat "auttaa" kotitöissä, -toisinaan auttavat koko ajan ja toisinaan ei kiinnosta pätkääkään.

Vanhin auttaa kovasti pienempiään, keskimmäinen myös nuorempaa, ja joskus pelottaa, että etenkin esikoinen joutuu "hoitamaan" pienempänsä.
Siis vaikka ole itse koko ajan paikalla, ja autan ja hoidan heitä, mutta jos minulla on vaikkapa pyykkien viikkaus kesken, ja lattialle kaatuu maitoa, nini pyydän kyllä esikoista pyyhkimään. (siis kuivaamaan lattian, luutuan sitten itse puhtaaksi).

Yhteistyössä