Miksi oma ääni kuulostaa oudolle?

19.04.2010
114
0
16
pk-seutu
Mukulana, kun oli vielä kasetteja, äänitin joskus omaa ääntäni kasetille, ja kun kuuntelin sitä, se kuulosti ihan... vieraan ihmisen ääneltä. Oudolta, jotenkin, ihan kuin joku toinen ihminen.
Tänään olin erään radioaseman jututettavana ja se mun ja toimittajan jutustelu ajettiin radiosta myöhemmin illalla; ja taas: aivan kuin joku toinen ihminen olisi puhunut radiossa!!! Kuulosti 15 vuotta vanhemman naisen ääneltä, ja niin oudolta kuin kuulostaakin: jos en olisi tiennyt että se olen minä, en olisi itsekään tunnistanut :laugh:

Jotkut muutkin ihmiset ovat sanoneet samaa, että oma ääni kuulostaa kasetilta/radiosta aivan kuin jonkun vieraan ihmisen ääneltä, oudolta jotenkin.
Jotain tekemistä varmaan aivojen ja korvien "yhteistyöllä"/yhteydellä???

Onko kukaan muu huomannut tällaista asiaa??

Ääni kuulostaa nauhalta eriltä sen vuoksi, ettei siinä vaikuta enää oman pääkopan kaiku sun muut. Kaikki mitä töissä puhun virallista työasiaa menee nauhalle ja niitä on kyllä joskus outo kuunnella, että onko tuo tosiaan minä. Omasta äänestä on parempi mielikuva kuin todellisuus on.

En minäkään omaa ääntäni tunnista. Kerran veljeni oli kylässä ja siinä juteltiin kaikenmoista ja mies samalla kuvasi videokameralla. Kuvasi veljeäni ja lapsia, jotka siinä olivat. Itse puhua pälätin taustalla. Katsottiin muutama viikko myöhemmin filmiä ja oli aivan ihmeissäni, että kuka puhuu, kunnes huomasin puheen aiheesta ettei se voi olla kukaan muu kuin minä. Puhun aivan omituisen hitaasti ja mulla on aika lapsen ääni. Kamalan kuuloista.

[QUOTE="vieras";24863202]Onko se oma ääni sitten oikeasti niin kamala miltä se nauhalla kuulostaa?? :o[/QUOTE]Muille se kuulostaa siltä. Se on osaksi sama juttu kuin se, että peiliin katsoessa saa jotenkin mieluisan ilmeen, mutta valokuvissa voi näyttää omasta mielestä kamalalta. Näkee kuvasta itsensä samoin kuin muut. Tai en tiedä.

Juuri siltä se ääni muille kuulostaa, mitä se todellisuudessa onkin. Ainakin mitä kuuntelen nauhalta esim. äitini ääntä, se kuulostaa juuri samalta millainen hänen äänensä on oikeastikin. Omissa korvissa oma ääni kuulostaa tietysti erilaiselta, koska se kuuluu tavallaan oman pään sisällä..

Kun kuulin oman ääneni eräässä ohjelmassa, ensimmäinen ajatus oli, että joku ihminen kuulostaa kovasti siskoltani. :D Äijäkin sanoi, että ääneni oli outo.

Eli veikkaanpa, että jostain syystä äänen mieltää eri tavalla, kun joko puhuu itse tai näkee puhujan kasvoista kasvoihin ja tuntee fiiliksen eri tavalla ja tulkitsee pienimmätkin ilmeet ja eleet erilailla, kuin esim. nauhoituksessa.

Mun ääni kuulostaa lihavan ässävikaisen pikkutytön ääneltä kun kuuntelen sitä nauhalta. Toivon totisesti, ettei mulla oikeasti ole sellainen ääni ja ajattelen, että nauhoituslaitteen ja nauhoituksen laatu vaikuttaa jonkin verran ääneen. Ainakaan kukaan ei ole huomauttanut minulle koskaan mistään ässäviasta.

Oma ääni todellakin kuulostaa erilaiselta omiin korviin kuin toisten. Mulla ei ollut mitään hajua, että puhun todella hiljaa, ennen kuin siitä huomautettiin minulle ja sain äänenkäytön opetusta. Omiin korviin oma ääni kuulosti ihan normaalilta, mutta esim. yhdessä videotallenteessa mun ääntä ei kuulunut ollenkaan, vaikka olinkin puhunut. Opin sitten voimistamaan ääntäni ja puhumaan eri tavalla, niin että joku kuuleekin siitä jotakin.

ääni on outo juu. mutta kuva itsestä on vielä oudompi jos kuva on otettu itse tietämättä kuvaamista, tilanteessa mitä ei voi itseensä yhdistää.
näin just vähän aikaa sitten tollasen kuvan ja kysyin että kuka toi on, tarkotin itteeni... :O

Oliko sulla siinä kuvassa pää?

oli juu, sen takia tunnistaminen niin vaikeeta olikin.
peili.gif

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Suurimmalla osalla ihmisistä taitaa olla sama juttu, että se oma ääni kuulostaa aivan kummalliselta.

Oma ääneni kuulostaa omassa päässäni paljon selkeämmältä ja kirkkaammalta kuin jostain nauhalta kuunneltuna. Kun olen kuullut omaa ääntäni esim. kameran videoinneista, olen aivan kauhuissani kysellyt että kuulostanko oikeasti tuolta :O Kuulostan aivan samalta kuin poliisi-tv:ssä nämä "ääni muutettu" tyypit, aivan kuin olisin aina 10 promillen humalassa, ääni on karhea mutta samalla jotenkin tukkoinen kuin flunssaisella pikkupojalla

Mutta sitten taas on ollut useamman kerran näitä tilanteita, että joku ihminen joka on aina puhunut kanssani vain kasvotusten, onkin jutellut kanssani puhelimessa, eikä olekkaan ensin tunnistanut ääntäni... Että en tiedä sitten kumpi vastaa enemmän todellisuutta, se ääni jolta itse kuulostaa päässään vai se joka on esim. nauhoitettu?? :O

Kuulostan aivan samalta kuin poliisi-tv:ssä nämä "ääni muutettu" tyypit, aivan kuin olisin aina 10 promillen humalassa, ääni on karhea mutta samalla jotenkin tukkoinen kuin flunssaisella pikkupojalla

mulla on just sama. Joku päihtynyt kassi-alma. Eihän kellään oikeasti oo sellaista ääntä selvinpäin. Mitenköhän mä oikein onnistuin seksipuhelimessakin työskentelemään aikoinaan?

Miten juttu on artisteilla? Ja muutenki musiikki ihmisillä? Itse olen musiikki miehiä ja käyn laulutunneilla. Opettaja kehuu että ääneni on upea ja uniikki, samoin olen saannut esiintymisistä kehuja tuntemattomilta ihmisilta jne. Mutta kun kerran päätin kännykällä äänittä ääntäni ja kuuntelin lopputuloksen olin kuolla häpeään. En tajua kuulostin kamalalta. Tunteeko jotkut artistkin sitä, että äänensä on kamala joskus tai sillon kuulostaako se heidän mielestä oudoilta kun kuulevat levytyksensä radiossa. Jos jollain on jtn tietoa niin kertoo. Tai kertookaa vain mitä mieltä te ootte.

Yhteistyössä