Miksi ollut paljon lapsivettä?

Moi!

Itselläni todettiin rv 36+3 ultrassa lääkärin sanoin "todella paljon" lapsivettä, AFI-arvo oli 38. Syyksi epäiltiin mulle edellisen ultran jälkeen hiipinyttä raskausdiabetesta.

Nyt sokerirasitus rv 36+6 olikin normaali. Mitä teillä muilla on todettu syyksi liikaan lapsiveteen, mitä toimenpiteitä tehty jne? Ja sikiön virtsasysteemit pitäis ainakin olla auki, sen se lääkäri katsoi tuolloin 36+3. Neuvolaterkka ei osannut sanoa kuin että veden määrä voi vaihdella ja ettei hätää kunhan lapsi liikkuu ja kuulemma äitipoli ottaa yhteyttä jos uutta arviota tarvitaan.

Ihmettelen vaan ja netistä ei löydy oikein tietoa!

Ainokki rv 36+6
 
Minulla ei raskauden aikana koskaan kommentoitu (tai arvioitu) lapsiveden määrää, mutta synnytyksen yhteydessä sitä todettiin olevan PALJON. Lainehtiminen on lievä ilmaisu.. Mutta sainpas puhtoisen lapsen maailmaan, kun huuhtoutui hyvin tullessaan :D .

Minulla todettiin myös viimeisen 3kk aikana heikentynyt sokerin (/hiilihydraatin) sieto, jota hoidin ruokavaliolla. Lapsi oli syntyessään ~3,5kg ja 50cm eli aivan normaalikokoinen. Lapsiveden määrää ei pohdittu synnytyksen jälkeenkään lainkaan, todettiin vain että näin tällä kertaa oli.

Sinuna en huolehtisi, kun tutkimuksia on tehty eikä asiantuntijatahoilta ole tullut huolenaihetta. Nauti vielä viime viikoista ja masusta - toivottavasti kaikki sujuu hyvin! :wave:
 
Jos joku myöhemmin miettii tätä asiaa niin mulla ainakin viikoilla 38+4 havaittiin sit taas ihan normaali AFI 14. Eli oli korjaantunut itsestään. Toisen lääkärin mukaan runsaan veden riski ois ollut napanuoran esiinluiskahdus spontaanin vedenmenon yhteydessä, mutta ei kai ois muuta haittaa ollut.

Ap rv 38+5
 

Yhteistyössä