Miksi oletetaan, että lapsi on mielenvikainen/epäkehittynyt/huono ihminen, jos äiti on nuori?

hahhahaa
Alkuperäinen kirjoittaja ärtyisä olento;24853556:
Mun täytyy myöntää, että äidin nuori ikä on mulle ainakin selkeästi negatiivinen asia. Aina tulee ensimmäisenä mieleen että joko se lapsen isä on joku useita vuosia vanhempi törkeä hyväksikäyttäjä, tai sitten saman ikäinen poika joka on häipynyt kuvioista jo aikoja sitten, ja tämä kyseinen äiti on yh. Toinen ajatus on, että nuorena lapsen saaneella on tuskin mitään koulutusta tai työpaikkaa, vaan on muuttanut suunnilleen lapsuuden kodista ja vanhempien ylläpidosta kaupungin vuokrakämppään ja sossun + kelan asiakkaaksi. Lisäksi ajattelen, että todennäköisesti lapsi on ollut vahinko, mutta ei ole jostain syystä tehnyt aborttia. Melkein pahempi on kyllä jos lapsi on ollut suunniteltu, ja ikää alle 18, tms.

Jokseenkin negatiivistä siis omassa päänupissa. Mutta tietysti kaikki ihmiset ovat yksilöitä, ja riippuu paljon siitä millainen persoona on kyseessä. Jos nuori äiti ei ulkoisesti näytä lapselliselta, ja lapsen isä on normaali ihminen, niin en usko että perhe automaattisesti saa mitään ikäviä katseita.
Voi luoja näitä katkeria äitejä :D Joo olet varmasti tuota mieltä, ettei kuitenkin olisi vähän sitä epävarman itsensä pönkittämistä. ;) Sääliksi käy tällaisia. :D
 
"vvieras"
Minun äitini oli 20, kun synnyin. En ole ikinä edes ajatellut, että hän olisi ollut jotenkin "nuori" tai huono äiti... ihan hyvin hän minua hoiti. Eli en ymmärrä, miksi AIKUISTEN naisten pitää olla törkeitä nuorille äideille. Ihmeellistä ja lapsellista ja erittäin huonoa käytöstä.
 
Ei toki se, minkä ikäisenä lapsen saa, kerro yhtään mitään siitä mitä lapsesta tulee. Kunhan vanhemmat on tasapainoisia, ni lapsella on todennäköisestä hyvät olot kasvaa.

Yleensä vuosien myötä tulee viisautta, mutta eihän me olla lähtökohtaisesti kaikki samalla viivalla sen suhteen.
Hyvä on, jos lapsen elämässä on mukana myös joku vanhempi ihminen (myös niillä 35-vuotiaiden lapsilla), joka on jo kerännyt enemmän elämänkokemusta ja viisautta. Voi jakaa sitä lapselle.
 
maui
[QUOTE="huoh";24853852]Siksi, että ainakin koulut pitää käydä loppuun. Huom, pelkkä lukio tai amis ei ole käytännössä mitään.[/QUOTE]

Mutta eihän läheskään kaikki käy nykyään muutenkaan kouluja. Onko sillä sitten eroa teetkö sen lapsen nuorena vai pyöritteletkö peukaloita kotona kymmenen vuotta ja teet lapsia vasta reilu kolmekymppisenä ja edelleen koulut käymättä jättäneenä?
 
jjasdf
enemmän mä epäilen, et se äiti on mielenvkainen jne. Ja oikeasti tiedän, ettei se ole iästä kiinni. Itseäni ei lapsen hankkiminen kiinnostanut pätkän vertaa nuorempana, joten en vain ymmärrä, että miksi joku muu haluaa. Samoin kuin ne jotka haaveilee lapsista jo murrosikäisinä eivät ymmärrä sellasta, jota lastenteko ei kiinnosta.

Erilaisuutta on vaikea ymmärtää, vaikka hyväksyiskin, sitä peilaa kuitenkin omiin kokemuksiinsa ja ajatuksiinsa.
 
"vieras"
[QUOTE="hey";24852760]Faktaa se ei ole. On myös keski-ikäisiä joilla vähemmän elämänkokemusta kuin joillain parikymppisillä. Ja itsehän olen 25.[/QUOTE]

Kyllä se silti melko hyvin paikkaansa pitää. Jos parikymppisellä on enemmän elämänkokemusta kuin keski-ikäisellä, niin parikymppisen on siihen mennessä pitänyt olla vaikka missä menoissa mukana ja keski-ikäisen on pitänyt viettää koko elämänsä neljän seinän sisällä. Elämänkokemus kun on sellainen juttu, että sitä tulee koko ajan lisää ja sitä tulee yleensä iän mukana.
 
liekkö joku kaupunkilaisten villitys tuo äitien iän arvostelu.. täällä kaikki on sanonu vaan ett kyllä ne lapset kannattaa nuorena tehä.
synnytyssairaalassakin vanhempi hoitaja tokas ett oispa muutkin synnyttäneet noin reippaita, ei tarvii kun kuulumiset kysellä. vastapäätä makoili äiti 30v. miehensä kanssa ja mietti miehelleen ett jokohan kohta hoitaja tulis kun tällä vauvalla olis varmaan kakkeli vaipassa, ainaki tää haisee hirmu pahalle..
 
"vieras"
[QUOTE="huoh";24853852]Siksi, että ainakin koulut pitää käydä loppuun. Huom, pelkkä lukio tai amis ei ole käytännössä mitään.[/QUOTE]

Kyllä amis on jo jotain, kun sieltä valmistuu kuitenkin ammattiin. Mutta lukion menee kyllä aikalailla tuohon mainitsemaasi kategoriaan.
 
[QUOTE="vieras";24854248]Kyllä se silti melko hyvin paikkaansa pitää. Jos parikymppisellä on enemmän elämänkokemusta kuin keski-ikäisellä, niin parikymppisen on siihen mennessä pitänyt olla vaikka missä menoissa mukana ja keski-ikäisen on pitänyt viettää koko elämänsä neljän seinän sisällä. Elämänkokemus kun on sellainen juttu, että sitä tulee koko ajan lisää ja sitä tulee yleensä iän mukana.[/QUOTE]


Jäin miettimään, että kummasta elämän kokemuksesta on enemmän hyötyä äitiyteen. Siitä etten on juossut muutaman vuoden ympäriinsä vai siitä, että osaa myös olla kotona ja nauttia olostaan.
 
Huoh.. Anteeks nyt vain, mutta mielestäni en ikinä ole sanonut että kokisin olevani huono äiti? Tai että juuri minua olisi joku sanonut huonoksi äidiksi? Halusin vain tietää, että mikä siinä on, että nuoria äitejä kritisoidaan iän perusteella.
Mielestäni ammattikoulu ei ole mikään turha koulu, koska onhan sen jälkeen ammatti jo. Ja kuinka moni oikeasti jatkaa kouluttautumista ammattikoulun jälkeen? Hyvin harva. Omista ystävistäni kukaan ei ole jatkanut opiskelua.
 
Oon 25v ja omasta mielestäni en enää mikään kauheen nuori ole. Olin 23v kun sain tyttären. Tytär on nyt 1,5v ja oon hoitanu tyttöä tähän saakka kotona ja hoidan viä tammikuuhun saakka. Sitten palaan opintojeni pariin. Tuolla jossain joku laitto, että nuoret äidit käy melki joka kuukaus jossakin bilettämässä. Mä en etes muista koska oisin jossakin ollu ilman lasta, taisin viimeks olla meijän lähikaupassa ruoka ostoksilla yksin ja mies hoiti sillä välin tytärtä. Mulla ei ole todellakaan mielenkiintoa ryyppäämiseen, oon mielummin kotona ja hoidan tytärtä. Käyn toisinaan moikkaamassa kavereita, joilla aika monella on myöskin lapsi ja näin tyttäreni saa leikkiä kavereitten lasten kanssa. Kaikki mun menot suunnittelen niin, että tytär on niissä mukana ja ei mua ainakaan haittaa, että tyttären kanssa mennään yhessä :).
 
[QUOTE="huoh";24853852]Siksi, että ainakin koulut pitää käydä loppuun. Huom, pelkkä lukio tai amis ei ole käytännössä mitään.[/QUOTE]


Jaa. Mitäs se amis sitten on? Jos sillä siis hankkii itselleen ammatin millä saa työn jolla sitten elättää itsensä ja perheensä vaikka sinne eläkeikään asti.

Vai onko lapset tarkoitettu vain korkeastikoulutetuille? (kaikkihan eivät hanki koskaan mitään korkeampaa koulutusta)
 
häh
[QUOTE="huoh";24853852]Siksi, että ainakin koulut pitää käydä loppuun. Huom, pelkkä lukio tai amis ei ole käytännössä mitään.[/QUOTE]

Jaa miksi ihmeessä? :D Minä opiskelen nyt yliopistossa kun on lapsi ja enemmän mulla aikaa riittää ku työssäkäyvillä äideillä keskimäärin. ;)
En kyllä löydä yhtään syytä miksi oli huono idea "tehdä" lapsi tähän tilanteeseen.
Kävin vielä verkkokursseja aina kun lapsi oli päikkäreillä joten en myöskään syrjäytynyt tai tuhlannut aikaa yhtään turhaan makoilemiseen. :)
Olen muuten hemmetin ylpeä tästä! ;)
 

Yhteistyössä